Ik ben N, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Schelpje67.
Ik ben een vrouw en woon in Regio Brugge (België) en mijn beroep is Administratief medewerker.
Ik ben geboren op 24/01/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen, muziek beluisteren, fotografie,decoratie, films bekijken, internetten, koken, postcrossing, borduren, breien.
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
~~Schelpje's blog~~
Moi, je ne cherche pas, je trouve .. You cannot change what’s over, but only where you go
Het is een terugkerend probleem: stapels papier. Op de eettafel, op het aanrecht, op je bureau: waar láát je al die stapels? OK, daar gaat ie nog een keer.
Stapels papier intomen in je huis doe je zo:
Om te beginnen: hou een dagelijkse opruiming
Zorg dat stapels niet gigahoog worden door dagelijks even wat dingen weg te werken. Vijf minuutjes per dag scheelt je later uren tijd (en energie).
Behandel elke dag je post
Oudpapierbak bij de hand. Alles meteen weggooien wat je niet nodig hebt. Verder: rekeningen in bakje voor de rekeningen, papier dat je moet bewaren meteen in het juiste mapje, papieren die gelezen moeten worden in het bakje te lezen en papieren die gedistribueerd moeten worden in het bakje voor die persoon.
Dun je archief uit
Loop regelmatig door je archief heen. Als dat al een tijdje geleden is, kun je zo 50 procent weggooien van wat erin zit. Recepten die je nooit meer maakt, oude garantiebewijzen, folders, artikelen De meeste informatie is op internet te vinden, en veel actueler.
Manage je herinneringen
Natuurlijk is het moeilijk om herinneringen weg te doen. Tekeningen van de kinderen, vakantiekaarten, oude uitnodigingen. Je hoeft ze echt niet allemaal weg te doen. Hoe beperk je jezelf? Door twee dozen te maken voor je herinneringen. Worden ze te vol, dan doe je de dingen weg waar je het minst mee hebt. Zo hou je het binnen de perken.
Kijk nog s goed naar je abonnementen
Als je geen tijd hebt om een nummer te lezen voordat het volgende komt, of het nu de krant is, of een wekelijks of maandelijks tijdschrift, dan zit er iets niet goed. Zeg je abonnement gewoon op. De meeste informatie kun je via tv, radio of internet toch wel krijgen. Ben je echt gehecht aan je tijdschrift of krant, dan zit er niets anders op dan tijd te maken om te lezen! Ben je klaar, gooi het gelezen exemplaar dan meteen in de oudpapierbak.
Scheur en berg op!
Heb je een tijdschrift vluchtig bekeken maar geen tijd voor de interessante artikelen, scheur ze dan uit. Gooi de rest van het blad meteen weg. Maak een leesmapje van artikelen uit kranten en bladen en lees ze op een rustiger moment. Gooi ze daarna weg of berg ze meteen op.
Zet je printer uit!
99 procent van alle documenten die uitgeprint worden kunnen ook elektronisch bewaard worden. Delete wat je niet nodig hebt, en file de rest digitaal.
Werk niet met losse briefjes
Maak aantekeningen, to-do-lijstjes checklists e.d. in een notitieblok of in je agenda. Werk niet met losse briefjes. Je raakt ze kwijt en de boel wordt onoverzichtelijk. Doe je het wel, schaf dan een map aan waarin je elk los briefje stopt.
Heb je last van een vol hoofd en kom je daardoor niet tot rust? Er zijn eenvoudige methodes die je kunnen helpen om weer rust te ervaren. We vertellen je hoe je je hoofd weer leeg kunt maken!
Een vol hoofd kost veel energie
Wanneer je constant rondloopt met een hoofd dat vol zit met problemen, goede ideeen, nutteloze gedachtes of vervelende overdenkingen word je moe. Gedachten kosten je energie, en wanneer je je gedachtes niet onder controle kunt krijgen kan het zijn dat je op den duur gestresst, lusteloos en moe wordt.
Je eigen gedachtes onder controle krijgen is een kunst. De ene keer is het lastiger dan de andere keer. Toch is het belangrijk dat je je hoofd in drukke tijden regelmatig leeg maakt. Met een leeg hoofd kun je beter ontspannen en voorkom je gevoelens van stress voordat het uit de hand kan lopen. De onderstaande methodes zijn eenvoudig uit te voeren en helpen je op weg naar een leger hoofd!
1. Begin met een braindump
Een braindump, ook wel een mindmap genoemd, kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen gedachten. Je kunt het razendsnel doen en het enige wat je nodig hebt is pen en papier. Hoewel het simpel klinkt is er een lichtjaar verschil tussen gedachten in je hoofd en gedachten op papier. Gedachten in je hoofd zijn namelijk chaotisch. Gedachten op papier zijn overzichtelijk en geordend.
Een braindump starten is heel eenvoudig. Wij zijn voorstander van starten in het midden. Leg het vel papier horizontaal voor je en schrijf in het midden een vraag zoals 'Wat staat mijn geluk in de weg?'. Vervolgens springen er een voor een gedachten bij je op. Deze schrijf je in een circel rondom het midden. De volgorde maakt niet uit, je wilt gewoon alles uit je hoofd schrijven.
Zodra je denkt dat je alles hebt moet je niet stoppen. Tijdens braindumps komt er namelijk vaak nog een 'tweede golf' aan gedachtes. Zodra je voelt dat je alles op papier hebt kun je eenvoudig zaken met elkaar verbinden of groeperen. Zo kun je er snel achter komen dat bijvoorbeeld een probleem op je werk stress bij je veroorzaakt en dat je dit snel aan moet pakken om weer in balans te komen. Lees voor meer informatie 'Hoe 75 Cent Je Gelukkiger Kan Maken'.
2. Hou steeds bij wat je nog moet doen
Je hoofd kan overlopen met het knagende gevoel 'dat je nog iets moet doen' terwijl je niet concreet weet wat je dan moet doen. Dit gevoel kun je wegnemen door, nadat je een braindump hebt gedaan, steeds direct bij te houden wanneer je met iemand een afspraak of verplichting aangaat.
Je doel is om alles te verzamelen wat je moet en wilt doen. Door dit allemaal op een vaste plek bij te houden heb je namelijk een goed overzicht en kun je vervolgens keuzes maken. Misschien doe je er namelijk goed aan om bepaalde zaken nog uit te stellen. Je kunt ze dan voorlopig loslaten.
Dit verzamelen en organiseren zijn twee belangrijke eigenschappen van het productiviteitsprogramma 'Getting Things Done' van David Allen. Dit programma zorgt ervoor dat je altijd ontspannen bent omdat je constant een overzicht hebt van alles wat je nog moet en wilt doen. Als een 'vol hoofd' iets is wat je regelmatig overkomt kunnen we je GTD van harte aanbevelen. Lees voor meer informatie 'Getting Things Done in 7 Stappen'.
3. Zoek afleiding
Soms zit je hoofd vol met zaken die je er niet zo eenvoudig uit kunt 'schrijven'. Wanneer iemand in je familie ernstig ziek is of wanneer je kind problemen heeft op school bijvoorbeeld. Maar ook wanneer je je hoofd al leger hebt gekregen met de vorige methodes is het slim om afleiding te zoeken.
Wanneer je jezelf even in een andere omgeving plaatst kan dat je helpen je gedachten los te laten en weer wat rust te vinden. Ga bijvoorbeeld lekker de natuur in of ga sporten. Doe iets wat je al een tijdje niet meer hebt gedaan en waar je plezier in hebt.
Leuke dingen om te ondernemen zijn bijvoorbeeld het bezoeken van een spa met een goede vriend(in), hardlopen, zwemmen, jezelf laten masseren, een lekker kuurtje in de badkamer nemen of gewoon beginnen in een geweldig boek. Vul je hoofd met nieuwe, leuke gedachten en geef jezelf de kans om alles een plaatsje te geven.
4. Begin met mediteren
We hebben het al vaak aanbevolen en het is echt een hele effectieve manier om je hoofd leger te maken. Het is voor veel mensen alleen niet zo makkelijk als het lijkt. Hoe onrustiger je je voelt, des te lastiger het is om te mediteren.
Als je met meditatie je hoofd leeg wilt maken moet je weten dat je minimaal 20 minuten vol moet houden. In de eerste minuten zal je hoofd namelijk juist volstromen met gedachten en zal het lastig zijn om ze los te laten en je op je ademhaling te blijven focussen. Na zo'n 20 minuten zul je echter merken dat de gedachten gaan liggen en dat je meer rust zult vinden. Het kan zelfs zijn dat je op dit moment emotioneel wordt omdat gevoelens de kans krijgen om door te breken.
Zet je leven in verbeelding eens op een tijdlijn. De lijn begint bij je geboorte en eindigt bij je overlijden. Ergens daar tussenin bevind jij je nu. Als je je leven zo van een afstandje bekijkt, hoe belangrijk zijn de problemen die je nu hebt dan eigenlijk nog?
Door je problemen in een breder perspectief te zetten kun je ze van een afstandje bekijken. Je ziet ineens dat je al vaker voor dit probleem hebt gestaan of dat je dit in de toekomst nog vaak mee zult maken. Het kan ervoor zorgen dat je je vervelende gedachten ineens niet meer zo serieus neemt. Sterker nog, het kan zijn dat je jezelf voor je kop slaat. "Waarom maak ik me hier in godsnaam naam zo druk over?".
6. Schrijf je gedachten van je af
Schrijven is altijd al een enorm therapeutische bezigheid geweest. Door te schrijven dwing je jezelf namelijk om je gedachten op een bepaalde manier te ordenen. Vaak kom je tijdens het schrijven tot bepaalde conclusies, of juist als je het later terug leest.
Schrijven in een eigen dagboek of weblog kan je helpen orde te scheppen in de chaos in je hoofd. Bedenk vooral dat je problemen en gedachten van je af schrijven iets is voor jezelf. De zinnen hoeven niet perfect te zijn en het verhaal hoeft geen samenhang te vertonen. Schrijf gewoon lekker. Ga zitten en schrijf een kwartier lang over wat je voelt en denkt, dat kan een enorm verschil maken.
7. Praat met mensen die willen luisteren
In je omgeving heb je vast mensen die naar je willen luisteren. Van die goede vrienden of familieleden die gewoon altijd een 'luisterend oor' zijn wanneer je dat nodig hebt. Ga met zo'n persoon lekker iets drinken of maak een lange wandeling en praat over alles wat je bezighoudt. Door over je gedachten te praten worden ze duidelijker voor jezelf. Bovendien lucht het gewoon lekker op om even alles eruit te gooien. De andere persoon hoeft vaak niet eens iets te zeggen, het voelt gewoon direct goed. Sterker nog, het kan heel goed dat je zelf tot belangrijke conclusies komt terwijl je aan het praten bent. Praten is namelijk net zo effectief als schrijven.