INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
04-12-2013
MEXICO :GRATIE NA 13 JAREN ONTERECHTE GEVANGENISSTRAF
Patishtàn: eindelijk thuis na 13 jaren onterechte
gevangenisstraf
Door Chris Wauman Deby Burssens
Un otro Mundo
Foto: Richard Stahler-Sholk
De Mexicaanse rechters veroordeelden hem onlangs opnieuw tot
zestig jaar gevangenisstraf, maar Mexicaanse president Nieto verleent hem
gratie vanwege ernstige mensenrechtenschendingen tijdens zijn proces :
Patishtàn die lijdt aan een hersentumor mag eindelijk na dertien jaren-onterechte-
cel naar huis.
MIKMAQS ZULLEN ZICH NOOIT OVERGEVEN ! VECHT TEGEN FRACKING!
Foto: Maandagavond
werden autobanden in brand gestoken om als fracking blokkade te dienen.
Rondedans terwijl nog meer RCMP opdaagden. Arrestaties werden vandaag verricht
waaronder een brutale arrestatie van een vrouw. (Twitter foto)
Native Voices United
online radio
3 Women hit by SWN,
injuction extetended, and highway 11 burns
2 Dec.- Vandaag is het er langs de hoofdweg 11 zwaar aan toe
gegaan. RCMP blokkeerde de baan, arrestaties werden verricht,
meldingen van jacht met politiehonden op mensen in het bos, en een SWN
veiligheidswagen reed 3 vrouwen omver. Een ambulance werd opgeroepen en 2
vrouwen werden afgevoerd; ondertussen deed de RCMP niets.
In het gerechtsgebouw seponeerde de rechter de argumenten
van Melissa Augustine die sprak namens alle Jane Does die genoemd werden in
het gerechtelijk bevel, dat adviserend genoemd werden. Zo werd het gerechtelijk bevel uitgebreid tot 17 december.
Demonstranten buiten het gerechtsgebouw plakten blauwe tape
over hun mond en haakten zich met hun armen aan elkaar vast. Iemand riep dat hij naar de demonstranten op de hoofdweg
ging.
Meer en meer beeldmateriaal van vrouwen die aangevallen en
gearresteerd werden door de RCMP kwam er van aan de weg binnengestroomd.
Kort daarna werd hoofdweg 11 in lichterlaaie gezet toen de
demonstranten hun eigen permanente blokkade optrokken.
Zij vragen steun, mensen en voorraden.
De branderende banden noemden zijn smoke signals.
Politiewagens circuleren nog steeds en groeien aan.
ZIJ HEBBEN STEUN NODIG
ZEG NEEN AAN TEGEN SCHALIEGAS IN NEW BRUNSWICK (*)
Nota van NAIS
ZEG OOK NEEN TEGEN SCHALIEGAS IN EUROPA !
Onze eigen Golden Boy Kris Peeters staat samen met zijn
Nederlandse kompaan Mark Rutte te popelen om in Europa het schaliegas te
ontwikkelen.
ZEG OOK NEEN TEGEN SCHALIEGAS WAAR OOK TER WERELD!
Foto : Elsipogtog boodschap van de blokkade : Dit is een
grass warrior die danst in het vuur op hoofdweg 11, onze voorouders zijn bij
ons (foto courtesy Tasha Sock)
Roemeens protest tegen fracking wordt neergeslagen door de
oproerpolitie
Door Selma Franssen De Wereld Morgen.be
De Amerikaanse oliemutinaltional Chevron hervatte op 2
december onderzoek nar schaliegasgewinning in Pungesti, een arme gemeente in
het district Valui in het oosten van Roemenië. De werkzaamheden werden in
oktober nog uitgesteld na aanhoudende tegenstand van de lokale bevolking.
Protest werd maandag door de Roemeense politie met geweld neergeslagen.
Noam Chomsky noemt de Arabische Lente historisch. Het was
echter te verwachten dat er een terugslag zou komen. De Arabische Lente was immers een belangrijke gebeurtenis,
die veel machtige belangen bedreigde.
Macht zegt nooit dank je wel om ons te ontmantelen om dan
netjes weg te wandelen
Een Frans veilinghuis heeft aangekondigd dat het alweer een
groot aantal Katsinam die sacraal zijn voor de Hopi van Arizona gaat veilen
enkele maanden nadat een gelijksoortige veiling de internationale woede opwekte. caused an international furore.
Survival International , de beweging die tribale mensen
steunt, gaat naar de rechtbank in een poging de verkoop tegen te houden.
Alain Leroy van het veilinghuis EVE wil ondanks de smeekbede
van de Hopi religieuzeautoriteiten, 25 Katsinam veilen op 9 en 11 december.
Het veilinghuis heeft de verzoeken om de verkoop af te
blazen naast zich neergelegd.
Griekse journalist krijgt zes maanden cel voor beledigen
rechtse schooldirecteur
Door Bruno Tersago
De WereldMorgen.be
De Griekse journalist Stratis Balaskas is tot zes maanden
cel veroordeeld, nadat hij een schooldirecteur op Lesbos in een krantenartikel
als neonazi had bestempeld. De schooldirecteur stopt zijn sympathieën van
Gouden Dageraad niet onder stoelen of banken en noemt zichzelf een fiere nationaal
socialist.
Op donderdag 28 november 2013 kwam een groep mensen van de Tohono Oodham natie, de Anti-Colonial Anarchist Bloc, en leden
uit verschillende Tuscon gemeenschappen,
bijeen voor de poorten van het hoofdkwartier van de grenspatrouilles aan de
Golf Links en Swan in Tucson Zij kwamen hun solidariteit betuigen met diegenen
die zich verzetten tegen de steeds voortdurende kolonisatie op gestolen Native
land.
Zij droegen spandoeken en spraken gepassioneerd over hun
redenen om de Thanksgiving vieringen over te slaan.
Zij willen aandacht vragen voor de manier waarop de
kolonisatie gehandhaafd wordt door instellingen zoals VS grens patrouilles, HomelandSecurity,
Tuscon Politie, the universiteit van Arizona, de burgemeester en gemeenteraad
van Flagstaff, en het Arizona
departement van Transportation.
Ofelia Rivas, een
grootmoeder van de Oodham Natie
bracht een welkomstgroet in haar traditionele taal en sprak over haar ervaringen
met pesterijen en mishandeling door de VS grenspatrouilles die het land van
haar natie bezetten.
Zij beschreef hoe de checkpoints die opgericht werden in
haar natie de Oodham beletten om deel te nemen aan traditionele ceremonies, en
hoe dit de traditionele cultuur verstoort.
Zij sprak ook over hoe de eis van een bewijs van Amerikaans burgerschap voor mensen die
soms zelfs nog geen geboortebewijs bezitten, systematisch de vrijheid van de
Oodham verstoort.
Zij beschreef scenarios waarin Oodham met het wapen tegen
de neus tegengehouden worden door agenten van de grenspatrouilles.
Op datzelfde moment kwam er een bus aangereden die
volgestouwd was met mensen die gevangen genomen werden door de
grenspatrouilles.
Sommige van de demonstranten weenden, sommigen wuifden,
sommigen floten het agentschap en zijn wandaden uit terwijl er een spandoek met
de tekst !Fuera Migra! !FueraPolicia! hoog opgestoken werd zodat de
mensen op de bus het konden zien. De gevangenen wuifden terwijl ze weggebracht
werden.
Kreten zoals stop
VS imperialisme,Verdwijn van Oodham
land, zeg geen dank voor de
genocide,en haal de grens weg,
werden aan het drukke kruispunt gehoord door de mensen in hun autos die
waarschijnlijk op weg waren om met hun familie het, wat de demonstranten noemen
de afleiding van het genocide geweld dat
nog steeds voortgaat te vieren.
Een spandoek met daarop GEEN
GRENSPATROUILLES OP GESTOLEN LAND werd hoog opgehouden.
Een lijst van eisen werd voorgelezen waaronder de eis dat de
grenspolitie onmiddellijk Tohono Oodham land moet verlaten en alle
surveillance constructies moeten afgebroken worden, en ALLE CHECKPOINTS van de
grenspatroulles moeten verdwijnen, in het bijzonder uit Oodham land.
Het protest eindigde met een slotwoord van Ofelia Rivas , en een belofte van de
groep dat zij , nog lang nadat afleiding van thanksgiving vervangen wordt
door een ander ,zullen doorgaan om verantwoordingen een einde aan de nog steeds voortgaande kolonisatie te
eisen.
Het droneprogramma van de VS draait al een
aantal jaren op volle toeren.
Van op afstand bestuurde onbemande gewapende
vliegtuigjes worden op grote schaal ingezet in de zogenaamde globale oorlog
tegen het terrorisme in landen zoals Afghanistan, Pakistan, Somalië en Jemen.
Over het gebruik van drones wordt maar weinig
vrijgegeven met als ultieme reden de vijand niet in de kaart te willen spelen.
Iedereen weet dat er aan het droneprogramma een reukje zit.
Drone aanvallen schenden de nationale
soevereiniteit en het internationaal recht.....
Greetings my relatives friends and supporters It is yet another
year. It seems like a thousand years ago but only a year in time
in reality from the last time I dictated one of these statement
for the day of mourning so, again, I want to say as last time,
that I am honored that you would want to hear my words.
Sometimes when I lay on my bunk and I am between sleeping and awake,
for a small moment of time, I am free and I am there with you. I
know this sounds kind of melodramatic and I am not trying to be so,
but things affect you differently inside of here and things affect
you differently as you get older. But I want to say with all my
strength, some things don't change, at least not for me.
When I think about all we have lost to this corporate world, when
I think about the losses of clean water and rivers and oceans and
when I think about the losses of clean air when I think about the
losses of freedom for hard working families that once had a father
that could take care of his family with as single job but now has
to work two or three jobs and the mother must work too and the
children that come home from school with their own key and have to
wait the return of one of their parents. When I think of these
losses, when I think of the wage slaves that are being created
daily all over the world in the name of progress, when I think of
these losses I think... we damn sure have a good reason to mourn,
but I really believe that the word mourn should have a different
meaning for us, not something where we cry and throw our hands up
and say " WHY WHY, WHY ME, WHY US, WHY THIS" but
something that
we say NO MORE to. Something we make a vow to, renew our efforts,
ren ew our minds, renew our directions to take back our water take
back our air take back our forests and our mountains and valleys,
restore this mother earth to the natural balance the creator meant
it to be. We need to talk to the churches, talk to the various
religions, we need to get them to recognize that the strongest form
or worship isn't singing songs and bowing your head, the strongest
form of worship is to respect and restore to balance the beauty
of nature and the earth that was given to us, that is part of us,
that we are a part of, and to be responsible for.
This may sound like the ramblings of some old 69 year old man in
prison for 38 years but I have had a lot of time to think about
these things and when my grandchildren come to visit me, it gives
me a sense of urgency for all of us to start doing something NOW!
If each one of you would take a vow to get six other people along
with yourself to do at least ONE meaningful thing to restore this
balance and get each one of those people to network and get 6 more
people and let it go out from there like the branches of a tree
then together we can make a difference. We can make a difference
starting today.
This day of mourning would become the morning of a new day!
I have quoted others before and I do so again because I respect
the wisdom of elders and people long past. Someone once said and
I don't remember who said it,
"All evil needs to triumph is for good people to do nothing."
If
this is more than you care to do, or if you think you can't be
involved with others for some reason, I respect that, but I would
encourage you to at least plant one fruit bearing tree that someone
in the future, perhaps some child would have something to eat. That
maybe some other living creature might have a place of shelter
and food to eat. there will always be changes throughout the earth
and throughout mankind, some uncontrollable and some with design.
I know we can make a change for the better if we put our hearts and
minds together and let this day of mourning be a time of renewal,
we can spread the concept that mankind must live in harmony with
the creators handy-work and with one another. If this time I
have spent here in prison could produce anything of value I pray
that it would move you to become involved. Find the right things
within government and support them, and find the wrong things in
government and change them. This government as it stands right now
is on the verge of losing what constitutional rights people have.
This government is violating the constitution over and over and
over. These violations started before you or I were even
conceived.
As some of you may know the Constitution is a copy of the Iroquois 6
nations Confederacy law. The constitution originally was designed
so that men would have maximum freedoms as long as they did not
infringe on the natural rights of others or in essence harm som eone
else. The freedoms and respect that the law implies that we should
have for one another in this nation should extend to all those
outside of this realm because what is right for one man should be
right for others. We should allow other people to be free from fear.
I remember an old jewish man I once met in hardware store, I engaged
in conversation with him. He had fought in WW2 and he said to me,
and I always remember his words, "this isn't the nation I fought
for, this nation has become a nation of people who are afraid of
their gov't and anytime the people are afraid of their gov't they
are not free and I have noticed that what people will do to someone
else wrongfully, sooner or later if circumstances change they will
do it to you also.
These violations of human rights must stop. I know the task may
seem overwhelming and I can't say that I have the answer for success
at making a change but I do know the answer for failure.. thats to
do nothing.
So if my imprisonment serves nothing else but to be living proof of
these violations, then so be it, but it is a reality. Right now,
it has been selective violation, but there are powers at hand that
seek to inflict those violations upon everyone. This reminds me
of a story that I heard once where a man said:
"First they came for the communists, and I did not speak
out-
because I was not a communist;
Then they came for
the socialists, and I did not speak out-
because I was not a
socialist;
Then they came for the trade unionists, and I did
not speak out-
because I was not a trade unionist;
Then they
came for the Jews, and I did not speak out-
because I was not
a Jew;
Then they came for me-
and there was no one left to
speak out for me." (*)
I ask you to remember these things because they are truisms that
have happened and they will happen again to you and your children and
your children's children if we do not take a stand. a famous
warrior
named Emiliano Zapata from the Mexican revolution once said "I
would
rather die on my feet then live on my knees" .... I could go on and
on but I suppose you get my meaning. I encourage you to be active,
to stand your ground and help us recover the ground we have lost.
God, I wish I could be there with you.
I am going to close for now. Be thankful you have the time you
have,
be thankful you have each other, and give each other a hug for me.
I will see you when I see you
Your friend Leonard Peltier.
(*) Uitspraak van de predikant Martin Niemöller (1892-1984). Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen; ik was immers geen communist. Toen ze de sociaaldemocraten gevangen zetten, heb ik gezwegen; ik was immers geen sociaaldemocraat. Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd; ik was immers geen vakbondslid. Toen ze de joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd; ik was immers geen jood. Toen ze mij kwamen halen was er niemand meer die nog kon protesteren.
Jeneda Benally en haar vader (zittend) op de
hereniging met de oorspronkelijke XIT bandleden in Shiprock, New Mexico in de
Navajo natie. Jenada zei: De oorspronkelijke en
legendarische XIT! Ik ben zo gelukkig een band te ontmoeten die mij reeds van
kindsbeen af geïnspireerd heeft.
XIT was de stem van de American Indian
Movement (AIM )in de jaren 60 en 70.
Uiterst rechts staat Chili Yazzie, Dine van
Shiprock N.M.
Lees over Sihasin, band van Jeneda en haar
broer Clayson Benally
Op het 'un-thanksgiving' diner kwamen sprekers,
Azteken dansers en ja, zelfs een kalkoen met 'un- thanksgiving' garnituur erop en
eraan.
Het evenement ging door in het Bahai centrum
in San Francisco op woensdag 17 november, de derde dag van de AIM West
conferentie.
Wounded Knee De Campo ( 3e foto
rechts) sprak over de racistische mascottes die het Indiaanse volk geen eer
brachten.
Terwijl hij wees op de genocide, moord,
verkrachting en kostscholen die Native Amerikanen te verduren kregen riep hij
op om geen sportartikelen te kopen met racistische afbeeldingen van Amerikaanse
Indianen.
Eerst testte men het communisme op ons uit,
nu schaliegas
Door Selma Franssen- De WereldMorgen.be
Warschau- Het Poolse dorp Zurawlow verzet zich
met hand en tand tegen schaliegas. De regering in Warchau is voorstander van
het ontginnen van de Poolse schaliegasreserves en verkocht 105 schaliegas
concessies aan onder meer de Amerikaanse oliegigant Chevron.
Sommige Polen hopen dankzij het schaliegas
wonder onafhankelijk te worden van Russisch gas, anderen noemen de praktijken
van Chevron landroof.
Vertaald door NAIS Gazette met toelating van
Brenda Norrell
Translated with permission from Brenda Norrell
Fotos en video: Brenda Norrell
Dinsdag 26 november 2013
Dag 2 AIM WEST Brenda Norrell is ter plaatse
De hoofdlijnen op deze tweede dag van de 6e
jaarlijkse AIM West Conference gingen van de aanvallen op inheemse volken door
teerzanden tot het welzijn van Indiaanse kinderen.
Bill Means, Lakota begon met een opheldering
van hoe de zogenaamde oorsprong van het woord Indianen een mythe is en niets
te maken heeft met Columbus die dacht dat hij in India geland was. In 1492 bestond India nog niet. Columbus beschreef de mensen van dit land als
Indios. Columbus zei dat mensen hier spiritueel en uitermate vrijgevig
waren.
Means gaf uitleg over de gevaren van de
TransCanada teerzanden die Indian country bedreigen. Verder beschreef hij hoe
Zuid Dakota indiaanse kinderen beschouwt als kinderen met speciale behoeften
teneinde te kunnen profiteren van kinderwelzijn.
Means beschreef de corruptie dat resulteerde in
de Cobell overeenkomst en de hand -out mentaliteit die de Cobell en andere
lopende uitkeringen aan Amerikaanse Indianen in stand houden.
Means zei dat er nu weer een stijging is in de
hand-out economie mentaliteit die mensen ervan weerhouden om naar werk te zoeken.
Deze uitkeringen houden de kolonisatie in
stand.
Dit creëert de attitude dat iemand voor je
gaat zorgen als je maar thuis blijft en niets doet
Means zegt verderdat deze uitkeringen een manier geworden zijn om het
geweten van Amerika te zuiveren van genocide en landdiefstal
Means vergelijkt ook de bedrijven van extractieve
energie met Pac-Man. Hij zei dat deze bedrijven alles opeten. Zij
zijn het morele werktuig van Pac-Man
Means die stichter en bestuurslid is van de
International Indian Treaty Council, zei : We hebben een wereldwijde beweging.
We hebben het niet enkel meer over de Amerikas.
Means beschreef de 30 jaar van internationale
inspanningen bij de Verenigde Naties. Hij zei dat de Verenigde Naties werken
als een schildpad, heel traag en af en toe zijn kop intrekkend, maar het werk
gaat voort.
Het Permanent Forum of Indigenous Peoples is
de huidige stap naar het volgende doel om de status van waarnemer bij de Verenigde
Naties te verkrijgen.
Means zei dat het aandeel van het inheemse volk
aan de Verenigde Naties is dat de VN zich de belangrijkheid van
klimaatverandering realiseert, en het belang van matriarchale gemeenschappen
waar vrouwen de leiding hebben, en voortdurende oorlogen afhouden.
Madonna Thunder Hawk, Lakota, zei dat zij
werkt als gemeenschap organisator, Moccasins on the Ground
Zuid Dakota is de hoofdschurk van de Indian
Child Welfare Act. Het is nog steeds een grensmentaliteit.
Over de politieke realiteit in Indian Country
zei ze : Republi-crats (*) is wat er gebeurt in Zuid Dakota. Zij pakken onze dierbaarste bronnen, onze
kinderen. Thunder Hawk zei dat dit haar zevende jaar is
dat zij werkt aan deze campagne. Dit is de strijd die het belangrijkst is.
Onze mensen zijn zo gekoloniseerd, hoe rangschik
je dat. Thunder Hawk zei dat de tribale besturen medeplichtig zijn aan corruptie
en de kolonisators proberen te imiteren.
Thunder Hawk zei dat Zuid Dakota geen
redmiddelen had. Zij rekenden uit dat zij negen reservaten hadden. Toen de
Bushes aan de macht waren begon men met de federale financiering voor
kinderwelzijn naar de staat Zuid Dakota door te spelen i.p.v. naar het federale
gouvernement.
Miljoenen gingen naar de staat van Zuid
Dakota. De feiten kan men vinden online: http://lakotalaw.org/
Thunder Hawk zei dat de Mormonen notoire
Indiaanse kinderdieven zijn. Zij gebruiken hen als bedienden met leercontract."
Verder adviseerde zij om het nieuws op Last
Real Indians te lezen: Chase IronEyes is wat wij een AIM baby noemen. Nu is
hij een jurist.
Over Last Real Indians zei ze, Zij spreken over de strijd tegen de pijplijn, en de strijd tegen neo-Nazis, en ze strijden
tegen dat wat er gaande is bij indiaanse kinderwelzijn."www.lastrealindians.com
Tony Gonzales, AIM West coördinator, zei dat
de Washington Redskins nog zout op de wonde gestrooid hadden door leden van de
Navajo Code Talkers Association te gebruiken in een presentatie. Zij spelen met onze ouderen en het is tijd om
dit ernstig te nemen."
Verder zei Gonzales dat de Indiaanse
kinderwelzijn- wet gemanipuleerd wordt om niet-indianen profijt te geven, zoals
onlangs in het nieuws aan het licht kwam: de baby werd afgenomen van haar
Cherokee vader.
Gonzales zei dat het tijd is om in actie te
treden om de Indian Child Welfare Act uit de rand te houden.
Dat is waar de conferentie om gaat,
oplossingen vinden, partnerships vinden zodat we allen samen kunnen werken.
In de namiddag werd besproken hoe het publiek
en scholen iets bijgebracht kan worden over het respecteren van Native
afbeeldingen en het beschermen van sacrale plaatsen en begraafgronden.
De discussie draaide voornamelijk over
afbeeldingen en welke impact die hebben op de mensen.
De recente overwinning die behaald werd toen
de Vallejo Scholen in Canada hun Apache mascotte verwijderden werd ook
besproken.
Er werd ook op gewezen dat de media vaak
eenzijdig verslag uitbrengen over de mascottes zonder de woorden van het native
volk te respecteren.
Bill Means zei dat AIM de kerken uitgedaagd
heeft om te werken aan de kwesties van de mascottes en het gebruik van
racistische afbeeldingen,omdat politiekers met de kerken werken. Het kan een
middel zijn om fora op te richten, of zelfs een wetsvoorstel op te maken. Means zei dat dit een organiserende tactiek is.
Tijdens de discussie over genetisch
gemodificeerde zaden zei Bill Means, dat deze zaden zijn niet reproductief zijn
enieder jaar terug aangekocht moeten
worden.
Verder, zaden die deel uitmaken van de Native
cultuur zoals pompoenen, bonen en maïswerden gemanipuleerd door Monsanto en andere bedrijven wiens afvoer de rivieren
en meren vervuilen.
Means zei dat de meren in Minnesota vervuild
zijn door de afvoer van van
landbouwbedrijven die genetisch gemodificeerde zaden gebruiken.
Verder zei hij dat de meststoffen die
toegevoegd worden aan de aarde dat nodig is om deze GMO zaden te doen groeien, de aarde verder degraderen en de grond en waterwegen vervuild.
Wij moeten het basisrecht hebben op ons
traditioneel voedsel, zei Means erop wijzend dat het recht van inheemsen op
voedselsoevereiniteit zelfs opgenomen is in de VN verklaring over de rechten van inheemse volken. Door de GMOs moeten inheemsen in Midden en
Zuid Amerika vechten om te overleven.
Veel mensen die vanuit het zuiden de grens
oversteken doen dit omdat zij hun families geen eten meer kunnen geven, zei
Means.
Tijdens de discussie over internationale
inspanningen bracht Tony Gonzales naar voor dat intellectuele eigendom van
inheemse volken in 1992 opgericht werd voor het profijt van niet-indianen en
bedrijven met $92 miljard wereldwijd.
Wij krijgen daar geen cent van
Gonzales zei dat de kwesties van inheemsen aan
de VN mensenrechten commissie overgemaakt worden. Hetjaarlijkse UN Forum over Indigenous Peoples in New York is een middel om
vele van deze kwesties onder aandacht te brengen.
Eerder op de dag was er ook een discussie over
de Loop 202 in het Phoenix gebied. De voorgestelde Highway moet door South Mountain
komen dat een sacrale berg is voor de Gila River,Ootham en andere Native
Amerikanen in de omtrek. Maandag werd in San Francisco een protest geblokkeerd. Het
protest omvatte ook de TransCanada teerzanden.
Wij zijn solidair, zei Tony Gonzales.
De waarheid spreekt tot de macht. Zij zullen
het niet vlug opgeven
Door Brenda Norrell
Nota van NAIS
(*) Republi-crats is een samenvoeging van de
namen van de twee grootste partijen in de US, de Republikeinse partij en
de democratische partij.( Deze spotnaam vercheen het eerst in de
presidentverkiezingen in 1872)