INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
31-03-2012
MEER NATIVE AMERIKAANSE PLEEGOUDERS NODIG !
Foto : gouverneur Sussana Martinez
Bron: Koat Albuquerque
Meer kinderen worden onder toezicht van de
staat geplaatst en hebben een thuis nodig. Een federale wet zegt dat Native Amerikaanse
kinderen moeten geplaatst worden bij Native families. Maar er zijn niet genoeg pleeggezinnen.
Brenda Atencio heeft reeds 19 pleegkinderen
gehad waaronder 13 Indiaanse kinderen. Atencio woont in de Ohkay Owingeh Pueblo en kan de kinderen een milieu bieden waarin ze
zich thuis voelen.
Het is
belangrijk dat de kinderen in hun gemeenschap kunnen blijven, zegt Atencio.
Woensdag kwamen tribale leiders bijeen om het
probleem te bespreken. De nood aan Native Amerikaanse pleeggezinnen
is groot.
Een voorbeeld : in San Juan County zijn er 45
Indiaanse kinderen onder toezicht van de staat en slechts twee Native
Amerikaanse pleeggezinnen.
Gouverneur Sussana Martinez neemt de zaak ter
harte:
Het is
zo belangrijk dat kinderen die thuis weggehaald worden om hen te beschermen op
een plaats terechtkomen waar hun cultuur en taal begrepen en gerespecteerd
wordt. Zij moeten toegestaan worden om deel te blijven uitmaken van hun eigen
cultuur, aldus Martinez.
De Pueblo gouverneurs werken nauw samen met de
staat in hun zoektocht naar meer pleeggezinnen. Zij zien dit ook als een manier om hun erfgoed
te bewaren.
âAPACHE INDIAANâ UIT WALES VERSCHIJNT VOOR RECHTBANK
Bron: The Telegraph UK
Een man uit Wales, die leeft als een 'Apache
Indiaan' wordt vervolgd nadat er in zijn woning illegale poten van dassen en
arendveren gevonden werden.
Mangas Colorados (60) beweert dat de dier
-relikwieën deel uitmaken van zijn Indiaanse cultuur ondanks dat hij geboren en
getogen is in Swansea (Wales)
Meneer Colorados , vader van zes kinderen werd
gearresteerd nadat, bij inspectie overblijfselen van wilde dieren gevonden
werden in zij huis dat tot het nok gevuld was met zijn Apache verzameling.
Hij werd aangeklaagd onder de wet op
bescherming van Dassen en de Wildlife and Countryside Act.
Mr.Colorados die in vol ornaat voor de
rechtbank verscheen pleitte onschuldigen zei dat hij de zaak zal aanvechten op grond van zijn Apache
levensstijl.
Anne Griffiths, advocaat van de verdediging
verklaarde voor het hof: Mijn cliënt Mangas maakt deel uit van een Apache
stam. Hij heeft daar een tijd tussen gewoond .
Mr.Colorados, die een dierenliefhebber is
vertelde aan de pers dat hij is beginnen te leven als een Indiaan nadat hij in
1990 gescheiden was van zijn vrouw.
Hij nam de naam Mangas Colorados aan ter ere
van de Apache Chief uit de 19°eeuw en wil niet anders genoemd worden.
In 1997 reisde hij naar de US in een poging om
te gaan leven in een Red Indian reservaat maar de Amerikaanse overheid liet
hem niet binnen.
In 1997 trok hij naar Spanje waar hij in de
bergen en bossen nabij Torremolinos in een teepee woonde.
Mijn motto is Hoka-Hey, wat betekent: Its a
Good Day to Die" . (*)
"Ik heb in mijn leven reeds honderden slangen
gehad, ik eet ze op wanneer ze sterven, dat is wat de Indianen ook doen.
Mr.MC werd vrijgelaten op borgtocht. Het
proces zal in augustus voorkomen.
(*) Om misverstanden te voorkomen:
Hoka Hey : Lakota strijdkreet
Hokahe : Welcome
Le anpetu kin mate kin waste Ktelo! : Its a
Good Day to Die!
Nota van NAIS
Volgens deze 'Wannabee Indian' spreken Apaches
dus de taal der Lakota!
Opvallend is ook dat de Wannabees in Europa
beschikken over hoofdtooien en outfits die echte Amerikaanse Indianen niet
bezitten, niet zullen bezitten en in vele gevallen nooit bezeten hebben.
Jammer is en blijft het dat deze ontspoorde individuen
in hun thuisland een heel verkeerd beeld scheppen van de Indiaanse manier van
leven.
Wanneer MC , die een Welshman is even gaat
grasduinen in zijn eigen geschiedenis en overleveringen zal hij daar veel dapperekrijgers
vinden die tot ter dood gestreden hebben tegen de Engelse overheersing, en die
hem tot rolmodel kunnen dienen.En ook in Wales gaat de strijd nog steeds voort
Mangas Colorados (Spaans = Rode Mouwen) Circa 1797 - + 1863) Chief van de Mimbrenos Apache, zuid- west Mexico
INDIAANSE GEVANGENEN EISEN DAT DE BAN OP HET GEBRUIK VAN TABAK TIJDENS RELIGIEUZE CEREMONIES OPGEHEVEN WORDT.
INDIAANSE GEVANGENEN EISEN DAT DE BAN OP HET GEBRUIK VAN
TABAK TIJDENS RELIGIEUZE CEREMONIES OPGEHEVEN WORDT.
Pamela Bollweg,een advocaat die een organisatie van
Indiaanse gevangenen vertegenwoordigd, noemde dinsdag ll. het verbieden van het
gebruik van tabak tijdens religieuze ceremonies pure discriminatie.
Zij vertelde de federale rechter onomwonden dat het gebruik
van tabak bij de lange traditie van het Lakota volk hoort en niet verboden mag
worden tijdens ceremoniën.
Foto: Blaine Brings Plenty
Twee gevangenen, Blaine
Brings Plenty en Clayton Creek hebben
in december 2009 een klacht ingediend tegen de gevangenisdirecteur ,
corrections secretary en de attorney general.
James Moore,de advocaat van de tegenpartij beweert dat er
teveel misbruik van gemaakt werd. Hij voegde er nog aan toe dat de staatwel andere botanische ingrediënten toelaat
om te branden in de pijpen ,zoals bv. schors van de rode wilg.
1814 -27 maart (Ten oosten
van het tegenwoordige Alexander City in Alabama).
Andrew Jackson ,met 2000 blanken,Cherokees,Choctaws en
White Stick Creeks ontdekken een fort opgetrokken door de Red Sticks
Creeks aan het Tohopeka dorp in de Tallapoosa Rivier.
De Red Sticks zijn anti-white en de White Sticks zijn
pro-white.
Vandaag zal Jackson de 800 tot 1.000 Red Sticks onder
leiding van Chief Menewa aanvallen.
Om de overkant van de rivier te kunnen bereiken zullen
Jacksons Cherokee bondgenoten onder leiding van Chief Junaliska de rivier
overzwemmen om de kanos van de Creek te stelen. Jacksons leger zal uiteindelijk de houten omheining in
brand steken. Op het einde zullen slechts 50 Red Sticks krijgers
overleven.
Jacksons zal vandaag 49 soldaten en 23 krijgers verliezen en
157 soldaten en 47 krijgers zullen gewond worden. Jackson zal ongeveer 300 vrouwen en kinderen gevangen nemen.
William Weatherford, leider van de Red Stick Creeks was niet
aanwezig bij de strijd. Hij zal zich later overgeven.
Deze nederlaag zal uiteindelijk leiden tot het verdrag van de
Horseshoe Bend waarbij de Creeks 23 miljoen acres zullen afstaan aan de US.
1973 Sacheen Littlefeather weigert uit Marlon Brandos
naam de Oscar .
Op vrijdag 30 maart moet de telefoon op het Witte Huis in
Washington roodgloeiend staan.
LPDOC supporters van over heel America zullen die dag massaal
telefoneren met de boodschap om Leonard Peltier onmiddellijk vrij te laten door
hem presidentiële executieve clementie (strafherziening) te verlenen.
Foto : Ofelia Rivas - Dr.Karletta Chief - Debra White Plume en Simon Ortiz
Bron: Censored News Brenda Norrell
Zij houden van de vertoningen,het
kleurrijke en de beat van de drum -zij houden dolveel van onze mooie cultuur,
maar zij houden niet van ons,Debra White Plume
Tuscon Tijdens
een symposium over Indiaanse waterrechten zei Debra White Plume (Lakota) :
Het egoïsme en de
hebzucht van de Wasichu, de blanke fat takers drijft hen ertoe om verder gaan met mijnontginningen en de
verkrachting van Moeder Aarde.
White Plume ,Simon
Ortiz(Acoma Pueblo),Ofelia Rivas(Oodham),Dr.Karletta Chief( hydroloog) en andere Amerikaanse
Indianen spraken over het kostbare water, klimaatverandering en de
verwoesting van Moeder aarde.
Voor ons volk is
water heilig. Water brengt leven
,aldus White Plume
White Plume sprak over de strijd tegen het Canadese Cameco
die het Lakota sacrale land bedreigen met uraniummijnen. White Plume zei dat de Lakota zich bewust zijn van de
immense verantwoordelijkheid voor hun verwanten. Deze verwanten zijn: de vierpotige, de gevleugelde en de
stille staande (planten)wezens.
Alles wat kruipt en
zwemt zijn verwanten .Water is onze
verwant,Moeder Aarde is onze verwant, en de Star Nation is verwant. De Lakota
beschermen hun verwanten
Zij zei dat de Lakota in tegenstelling tot de westerse
wereld geen lijn trekken tussen mens en milieu.
Lakota vroeg het US
milieu beschermingsagentschap wat het woord bescherming in de naam
eigenlijk betekende : Waar bescherm je
ons tegen? Er is geen antwoord op die vraag gekomen.
De Lakota daarentegen weten precies wat zij beschermen en
waartegen zij hun verwanten moeten beschermen.
...Alle land is
sacraal,maar sommige plaatsen hebben een speciale betekenis, zoals Crow Butte
nabij Fort Robinson. Crow Butte is de plaats waar Crazy Horse een visioen zocht. Het was lange tijd een spirituele plaats voor de Lakota.
Nu kunnen we er niet
meer komen want de uraniummijn is daar. De plaats is voor ons verboden. De US heeft wetten
gemaakt die het voor ons onmogelijk maakt om te leven op onze traditionele
manier.Voor hen zijn de energiebronnen belangrijker dan de Lakota en onze
manier van leven.
Dan vertelde ze het verhaal over de komst van een blanke man
tijdens een zware winter toen de sneeuw diep was. Hij was helemaal bedekt met
haar.
In die tijd bewaarde
men de vet voorraad in een bundel, gemaakt van bizonblaas of maag , in de
bomen. Vet was een kostbare
substantie daar er geen vet is aan de bizon,hert of eland behalve een beetje
rond de nieren. Het vet werd gebruikt
voor medicijnen, vuur en als smeermiddel. De uitgehongerde
blanke man wou de bundels vet. Hij nam ze allemaal en
propte het vet in zijn mond. Wij noemden hem de fat
taker (vet dief). Hij dacht enkel aan zichzelf. Hij dacht niet aan de vrouwen
die vijf maanden gewerkt hadden om het vet te vergaren. Hij nam alles tot zich.
De uraniummijnen zijn
fat takers, niet alleen in mijn thuisland, maar overal waar ze het kunnen
vinden. Het inheemse volk van Australië levert ook strijd met de Cameco
maatschappij. De 'fat takers' tonen
geen respect voor onze manier van leven.Hun geldzucht weegt
zwaar op onze manier van leven en de zin van ons bestaan .
Zij beschrijft ook hoe erg de Lakota van Pine Ridge het
vinden wanneer blanken naar hen komen en hun kleine kinderen willen zien
dansen.
Zij houden van de
vertoningen, het kleurrijke en de beat van de drum.Maar zij houden niet van
ons. Wij proberen daar nu verandering in te brengen .
Op 22 maart gaf President Obama zijn zegen
voor de Keystone XL pijplijn (die olie van Cushing naar Port Arthur ,Texas zal
leiden.)
Toen Indiaanse activisten het nieuws vernamenreageerden zij woedend. De pijplijn zal schade toebrengen aan hun
sacrale gronden en kunstvoorwerpen en zal een grote bedreiging vormen voor het
milieu.
Tijdens Obamas toespraak in Cushing, Okla
werden de Indianen door de lokale autoriteiten gedwongen om uiting de geven aan
hun protest achter de tralies van een omheining die opgetrokken was in Memorial Park, zij
mochten niet bij de toespraak aanwezig zijn.
Deze beledigende zet maakte de kloof tussen de
president en de demonstranten nog groter. Dit was een regelrechte aanval op de
vrijheid van meningsuiting volgens het Global Justice Ecology Project.
Veel tribale besturen en Indiaanse
ondernemingen worstelen om een evenwicht te vinden tussen economische
hulpmiddelen en onze aangeboren verantwoordelijkheid voor de aarde zei de
Amerikaanse Indiaanse acteur en activist Richard Ray Whitman.
De vraag die we ons moeten stellen is welke
invloed zullen de beslissingen die nu genomen worden hebben op toekomstige generaties ?
Marty Cobonais van het inheemse milieunetwerk
zegt dat Obamas goedkeuring van een project dat de sacrale sites en
kunstwerken zal ontwijden een grote teleurstelling en verraad is.
Bij de First Nations gemeenschappen in Canada
doen de Teerzanden reeds hun verwoestend effect voelen en nu brengen ze de
verwoesting naar de US stammen.
Activist Earl Hatley zegt: Veel natives in
Canada leven stroomafwaarts van de giftige teerzand mijnen en er werden reeds pieken
vastgesteld in darm,lever, bloed en galblaas kankers die door de Canadese
overheid en olie maatschappijen gewoon genegeerd worden. En nu willen ze de
teerzanden door het hart van het Indiaans territorium stuwen . Onze
begraafplaatsen worden daarbij vernield en ons erfgoed aan stukken gereten!
Zij verwijzen naar de studies die uitgevoerd
werden door de Oklahoma Archeological Survey dat stelde dat 88 archeologische
sites en 34 historische gebouwen bedreigd worden door de XL pijplijn.
De demonstraten wijzen er op dat het niet
enkel hun erfgoed in gevaar is maar ook de natuur.
Rosemary Crawford, Project Manager van het
centrum Energy Matters zegt: De Oglala Aquifier (waterlaag) is niet de
enige waterbron in het gebied en de teerzand pijplijnen hebben een groot
gevaren record, lekkage is onvermijdelijk."
De mensen die hun stem hebben uitgebracht voor
Obama deden dit omdat zij erin geloofden dat hij het milieudrama veroorzaakt
door pollutie zou aanpakken.
"Tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde hij
dat hij ons zou bevrijden van de olie tirannie! Vandaag heeft hij eigenhandig zijn belofte
door het slijk gesleurd!"
AMERIKAANSE INDIANEN STRIJDEN TEGEN BERENJACHT IN NEVADA
Bron: Ass.Press
Amerikaanse Indianen strijden in Nevada tegen
de jacht op zwarte beren .
De groep is niet te spreken over een opmerking,
die gemaakt werd door Rex Flowers, voorzitter van de
Washoe County wildlife adviesraad, tijdens een bijeenkomst verleden week.
Rex Flowers zei onomwonden tegen de groep
Paiute, Washoe en Shoshone tribale leden dat hij niets wou horen over bogen
en pijlen want hij en zijn team waren de berenjacht toegewijd aldus Raquel
Arthur, woordvoerster van de Noord Nevada chapter van de American Indian
Movement (AIM).
Raquel Arthur werd ook persoonlijk beledigd
tijdens de vergadering.
Zij werd steeds aangesproken als sir.
Zij beledigden ons, dit was puur racisme!
Rex Flowers weigerde alle commentaar.
Tegenstanders van de jacht hebben klacht
neergelegd bij gouverneur Brian Sandovalover de misplaatste opmerkingen van Rex Flowers.
Mary-Sarah Kinner, woordvoerster van de
gouverneur zei:
de opmerkingen van Mr.Flowerswaren inderdaad beledigend en zijn ontoelaatbaar
tijdens publieke en private gesprekken. Mr.Flowers moet zich verontschuldigen.
Randal Massaro, woordvoerder van de Union
Members for the Preservation of Wildlife zei dat Flowers uiteindelijk
telefonisch zijn excuses heeft aangeboden.
Raquel Arthur zei voor ons zijn beren sacrale
dieren zij voegde er nog aan toe dat de berenpopulatie ontoereikend is voor de
jacht.
Veertien beren werden tijdens de jacht, die
eindigde op 31 dec, doodgeschoten.
Verzoek hen dringend ,maar beleefd contact op te nemen
met hun Amerikaanse organisatie om actie te ondernemen voor de vrijheid van de
politiek gevangene Leonard Peltier.
Amnestie International ,afdeling Vlaanderen werd door
NAIS verschillende malen aangeschreven in verband met de Internationale Dag van
solidariteit voor Leonard Peltier, op 4 februari ll,
maar onze mails bleven
onbeantwoord.
Nu is dan het moment aangebroken om hen opnieuw aan te
spreken.
Amnesty International ijvert reeds jaren lang voor de
vrijlating van politieke gevangenen.
Leonard Peltier werd door AI op 23 juni
1995 erkend als politiek gevangene. (zie verklaring van Amnesty International
ingediend bij het US congres in 2000 en 2009 www.whoisleoanrdpeltier.info ).
Het misbruikt, uitgebuit en onderdrukt
Indiaanse volk vecht terug!
Dennis Banks, mede stichter van de American
Indian Movement (AIM) leidde zijn volk uit hun diepste wanhoop naar een
confrontatie met de overheid en veranderde voorgoed hun leven.
Dit is een meeslepend verslag over de vergeten
Indian Civil Rights movement.
OGLALA ,SD: 13de JAARLIJKSE BEWUSTMAKINGSDAG VOOR POLITIEK GEVANGENE LEONARD PELTIER.
Bron: LPDOC
De 13de jaarlijkse Oglala
herdenking zal gehouden worden op 26
juni 2012 in Oglala, Zuid Dakota.
Deze jaarlijkse gebeurtenis is in herinnering
aan de slachtoffers van het schrikbewind in de jaren 1970 en een bewustmaking
van de onrechtvaardige veroordeling van AIM lid Leonard Peltier. De activiteiten zullen beginnen met een
ceremonie die uitgevoerd zal worden op het Little
Family kerkhof waar Joe Stunz
begraven ligt.
Een herinneringsmars waarbij de Warriors
worden geëerd zal eindigen op Jumping Bull land.
Wij zullen woorden en stilte , tranen en lach
delen terwijl we ieder van hen die ons verlaten hebben zullen herdenken.
Wij zullen eindigen met een maaltijd, Memorial
cakes en een give-away.
Het jaarlijkse Youth Awareness Concert for
Healthy life styles and Choices, zal doorgaan in de Lakota Dome (Prairie Wind
Casino)
Op het gratis concert zal Grammy en NAMA
winnaar ,Micki Free optreden.
Wij verwelkomen ook onze lokale groten: Scatter Their Own,SpyderZback,Brett
Hamilton,met Elk Nation Drum en onze eigen JD Nash
Dit is een evenement dat gemachtigd is door
Leonard Peltier.
Zijn absoluut verboden:Drugs Alcohol en
geweld.
Er mag niet gefilmd worden zonder voorafgaande
toelating.
1864 Vandaag beginnen 800 Navajos,
meestal vrouwen, kinderen en oude mannen aan de 300 mijlen lang gedwongen mars naar Fort Sumner en het Bosque Redondo Reservaat in oost-centraal Mexico.
Onderweg sluiten er nog 146 Navajo aan.
Een vreselijke sneeuwstorm overvalt de slecht
uigeruste groep.
INDIANEN EN DONKERHUIDIGE HISPANICS GELIEVE
ZICH TE ONTHOUDEN !
Bron: Censored News-Brenda Norrell
NEW MEXICO DIENST VAN TOERISME WIL WITTE
TOERISTEN!
SANTA FE-De dienst van Toerisme in New Mexico zoekt blanke en lichtgebruinde Hispanic figuranten voor hun reclame filmpje om het
toerisme te bevorderen.
Monique Jacobson, secretaris van de dienst
licht toe: wij zoeken lichte
figuranten die in het filmpje de rol van een toerist kunnen spelen om zo toeristenuit Maine, Texas, Florida of Washington
warm te maken .Zij moeten zich met de acteurs kunnen identificeren.
In de film wordt geen melding gemaakt van de
Navajo, Apaches en Pueblosdie de
schoonheid van New Mexico uitstralen.
ONDANKS HUN POPULARITEIT BLIJVEN HET
NEGATIEVE STEREOTYPEN
Bron: The Register-Guard
Het debat over het al dan niet verbieden van
het gebruik van Indiaanse namen, afbeeldingen en kostuums als mascotte voor
sport teams is al ongeveer een halve eeuw bezig.
In Oregonheeft de onderwijsraad er vier jaar over gedaan en zal
waarschijnlijk volgende maand overgaan tot het verbieden van de Indiaanse
mascottes
Het nationale debat begon in de jaren 1960,
toen de blanke meerderheid zich bewust begon te worden van hun behandeling van
de minderheid. Het werd meegenomen met de politic
correctness beweging van de jaren 70 en 80, en in de vroege jaren 9O
begonnen de zaken te veranderen.
In 1992 hebben zeven Indianen de US Patents
& Trademarks office overtuigd om de registratie van het Washington Redskins rugby team uit hun
A.I registraties te schrappen.
De eigenaren van het team verzetten zich tegen
deze beslissing en brachten de zaak voor de federale rechtbank. In november 2009 liet het US hooggerechtshof
de beslissing van het patent bureau ongedaan maken omdat de eisers hun klacht te laat hadden ingediend.
Ondertussen heeft de US Civil Rights commissie
opgeroepen om geen Indiaanse mascottes meer te gebruiken, en de NCAA heeft de
scholen met Indiaanse mascottes verboden om nog deel te nemen aan
kampioenschappen.
Sommige scholen en universiteiten (waaronder
Stanford) hebben hun mascottes vrijwillig vervangen.
We zijn nu 2012, maar het gebruik van
Indiaanse mascottes blijft hardnekkig doorgaan- voornamelijk in de openbare
middelbare scholen,en scholen in kleine steden en gemeenschappen waar sport
heel belangrijk is.
Schoolraden, beheerders, studenten en vele
ouders weigeren hun historische Indiaanse mascotte op te geven.
Zij voeren aan dat zij eigenlijk de Indianen
en hun culturen ,waarden en tradities eren en zo een betere verstandhouding
tussen de rassen creëren.
De Amerikaanse Indiaanse activisten zijn het
daar niet mee eens.
Zij zeggen dat het gebruik van Indiaanse
namen,afbeeldingen, kledij en rituelen een vreselijke stereotypering bevestigd.
Zij zeggen dat de mascottes respectloze,
kwetsende en vernederende karikaturen zijn.
Het feit dat er nog steeds gedebatteerd wordt
over de zaak komt doordat de tribale leiders niet gesproken hebben met één
stem.
Sommigen zeggen dat de reacties van tribale
leden gaan van onverschilligheid tot aanvaarding en zelfs steun.
Een onderzoek aan de universiteit van
Pennsylvania in 2004 toonde aan dat 91% van de Amerikaanse Indianen het gebruik
van het woord Redskins aanvaardbaar vonden.
Ongeacht wat tribale ouderlingen zeggen en of
de bestuursraad van Oregon beslist om volgende maand al dan niet de mascotte te
schrappen,het gebruik ervan moet dezelfde weg opgaan als de zwartgeschilderde
Black Minstrel entertainers die zo populair waren in het midden van de 20ste
eeuw.
Het doet er niet toe dat supporters zeggen dat
hun mascottes de Amerikaanse Indianen eren en niet kleinerend bedoeld zijn.
Wanneer één Indiaan het zo aanvoelt moet dat
genoeg zijn om de mascottes te veranderen want in deze maatschappij komt het
recht van een individu op de eerste plaats.
En zoals de Oregon mascotte adviserende
commissie enkele jaren geleden stelde:
geen enkele groep heeft het privilege om te bepalen wat voor een andere groep
als vernederend ervaren wordt.
De federale Civil Rights commissie had gelijk
toen zij een decade geleden zei dat de mascottes vooroordelen die een negatief effect hebben op hedendaagse Indianen,
aanmoedigen
Het wordt tijd dat de Warriors, de Indians
en de rest van hun soort in de vergetelheid verdwijnen.
INDIAANSE STAM KRIJGT TOELATING OM AMERIKAANSE WITKOPZEEARENDEN TE DODEN
Bron : diverse
Defederale overheid geeft voor het eerst toestemming aan een Indiaanse
stam om Witkopzeearenden (Bald Eagle) te doden voor hun religieuze ceremonieën. De Northern Arapaho in Wyoming mogen dit jaar
twee arenden doden of vangen en vrijlaten.
De Witkopzeearend is , ondanks zijn enorme
toename en niet meer met uitsterven bedreigd,nog steeds een beschermde
diersoort.
Zij mogen niet gedood of gevangen worden.
Maar de Arapaho spanden een rechtszaak aan en
de Fish and Wildlife service gaf uiteindelijk toe.
Ass. Regional director Matt Hogan schreef
hierover:
Het toekennen van de toelating was in
overeenkomst met de Bald en GoldenEagle Protection Act, dat stelt dat arenden mogen gevangen worden door Indiaanse
stammen om voor religieuze doeleinden te gebruiken."
Andy Baldwin, advokaat voor de stam zegt dat
de beslissing van de overheid een "belangrijke ontwikkeling is in de bescherming
van de tribale soevereiniteit en religieuze vrijheid
De overheid bewaart steeds een voorraad veren en lichaamsdelen van witkopzeearenden die de stammen kunnen krijgen voor hun
ceremoniën,maar die volgens verschillende bronnen te rot en onbruikbaar zijn.