ONDANKS HUN POPULARITEIT BLIJVEN HET
NEGATIEVE STEREOTYPEN
Bron: The Register-Guard
Het debat over het al dan niet verbieden van
het gebruik van Indiaanse namen, afbeeldingen en kostuums als mascotte voor
sport teams is al ongeveer een halve eeuw bezig.
In Oregon heeft de onderwijsraad er vier jaar over gedaan en zal
waarschijnlijk volgende maand overgaan tot het verbieden van de Indiaanse
mascottes
Het nationale debat begon in de jaren 1960,
toen de blanke meerderheid zich bewust begon te worden van hun behandeling van
de minderheid. Het werd meegenomen met de politic
correctness beweging van de jaren 70 en 80, en in de vroege jaren 9O
begonnen de zaken te veranderen.
In 1992 hebben zeven Indianen de US Patents
& Trademarks office overtuigd om de registratie van het Washington Redskins rugby team uit hun
A.I registraties te schrappen.
De eigenaren van het team verzetten zich tegen
deze beslissing en brachten de zaak voor de federale rechtbank. In november 2009 liet het US hooggerechtshof
de beslissing van het patent bureau ongedaan maken omdat de eisers hun klacht te laat hadden ingediend.
Ondertussen heeft de US Civil Rights commissie
opgeroepen om geen Indiaanse mascottes meer te gebruiken, en de NCAA heeft de
scholen met Indiaanse mascottes verboden om nog deel te nemen aan
kampioenschappen.
Sommige scholen en universiteiten (waaronder
Stanford) hebben hun mascottes vrijwillig vervangen.
We zijn nu 2012, maar het gebruik van
Indiaanse mascottes blijft hardnekkig doorgaan- voornamelijk in de openbare
middelbare scholen,en scholen in kleine steden en gemeenschappen waar sport
heel belangrijk is.
Schoolraden, beheerders, studenten en vele
ouders weigeren hun historische Indiaanse mascotte op te geven.
Zij voeren aan dat zij eigenlijk de Indianen
en hun culturen ,waarden en tradities eren en zo een betere verstandhouding
tussen de rassen creëren.
De Amerikaanse Indiaanse activisten zijn het
daar niet mee eens.
Zij zeggen dat het gebruik van Indiaanse
namen,afbeeldingen, kledij en rituelen een vreselijke stereotypering bevestigd.
Zij zeggen dat de mascottes respectloze,
kwetsende en vernederende karikaturen zijn.
Het feit dat er nog steeds gedebatteerd wordt
over de zaak komt doordat de tribale leiders niet gesproken hebben met één
stem.
Sommigen zeggen dat de reacties van tribale
leden gaan van onverschilligheid tot aanvaarding en zelfs steun.
Een onderzoek aan de universiteit van
Pennsylvania in 2004 toonde aan dat 91% van de Amerikaanse Indianen het gebruik
van het woord Redskins aanvaardbaar vonden.
Ongeacht wat tribale ouderlingen zeggen en of
de bestuursraad van Oregon beslist om volgende maand al dan niet de mascotte te
schrappen,het gebruik ervan moet dezelfde weg opgaan als de zwartgeschilderde
Black Minstrel entertainers die zo populair waren in het midden van de 20ste
eeuw.
Het doet er niet toe dat supporters zeggen dat
hun mascottes de Amerikaanse Indianen eren en niet kleinerend bedoeld zijn.
Wanneer één Indiaan het zo aanvoelt moet dat
genoeg zijn om de mascottes te veranderen want in deze maatschappij komt het
recht van een individu op de eerste plaats.
En zoals de Oregon mascotte adviserende
commissie enkele jaren geleden stelde:
geen enkele groep heeft het privilege om te bepalen wat voor een andere groep
als vernederend ervaren wordt.
De federale Civil Rights commissie had gelijk
toen zij een decade geleden zei dat de mascottes vooroordelen die een negatief effect hebben op hedendaagse Indianen,
aanmoedigen
Het wordt tijd dat de Warriors, de Indians
en de rest van hun soort in de vergetelheid verdwijnen.

|