Foto : Ofelia Rivas - Dr.Karletta Chief - Debra White Plume en Simon Ortiz
Bron: Censored News Brenda Norrell
Zij houden van de vertoningen,het
kleurrijke en de beat van de drum -zij houden dolveel van onze mooie cultuur,
maar zij houden niet van ons,Debra White Plume
Tuscon Tijdens
een symposium over Indiaanse waterrechten zei Debra White Plume (Lakota) :
Het egoïsme en de
hebzucht van de Wasichu, de blanke fat takers drijft hen ertoe om verder gaan met mijnontginningen en de
verkrachting van Moeder Aarde.
White Plume ,Simon
Ortiz (Acoma Pueblo), Ofelia Rivas (Oodham), Dr.Karletta Chief
( hydroloog) en andere Amerikaanse
Indianen spraken over het kostbare water, klimaatverandering en de
verwoesting van Moeder aarde.
Voor ons volk is
water heilig. Water brengt leven
,aldus White Plume
White Plume sprak over de strijd tegen het Canadese Cameco
die het Lakota sacrale land bedreigen met uraniummijnen. White Plume zei dat de Lakota zich bewust zijn van de
immense verantwoordelijkheid voor hun verwanten. Deze verwanten zijn: de vierpotige, de gevleugelde en de
stille staande (planten)wezens.
Alles wat kruipt en
zwemt zijn verwanten .Water is onze
verwant,Moeder Aarde is onze verwant, en de Star Nation is verwant. De Lakota
beschermen hun verwanten
Zij zei dat de Lakota in tegenstelling tot de westerse
wereld geen lijn trekken tussen mens en milieu.
Lakota vroeg het US
milieu beschermingsagentschap wat het woord bescherming in de naam
eigenlijk betekende : Waar bescherm je
ons tegen? Er is geen antwoord op die vraag gekomen.
De Lakota daarentegen weten precies wat zij beschermen en
waartegen zij hun verwanten moeten beschermen.
...Alle land is
sacraal,maar sommige plaatsen hebben een speciale betekenis, zoals Crow Butte
nabij Fort Robinson. Crow Butte is de plaats waar Crazy Horse een visioen zocht. Het was lange tijd een spirituele plaats voor de Lakota.
Nu kunnen we er niet
meer komen want de uraniummijn is daar. De plaats is voor ons verboden. De US heeft wetten
gemaakt die het voor ons onmogelijk maakt om te leven op onze traditionele
manier.Voor hen zijn de energiebronnen belangrijker dan de Lakota en onze
manier van leven.
Dan vertelde ze het verhaal over de komst van een blanke man
tijdens een zware winter toen de sneeuw diep was. Hij was helemaal bedekt met
haar.
In die tijd bewaarde
men de vet voorraad in een bundel, gemaakt van bizonblaas of maag , in de
bomen. Vet was een kostbare
substantie daar er geen vet is aan de bizon,hert of eland behalve een beetje
rond de nieren. Het vet werd gebruikt
voor medicijnen, vuur en als smeermiddel. De uitgehongerde
blanke man wou de bundels vet. Hij nam ze allemaal en
propte het vet in zijn mond. Wij noemden hem de fat
taker (vet dief). Hij dacht enkel aan zichzelf. Hij dacht niet aan de vrouwen
die vijf maanden gewerkt hadden om het vet te vergaren. Hij nam alles tot zich.
De uraniummijnen zijn
fat takers, niet alleen in mijn thuisland, maar overal waar ze het kunnen
vinden. Het inheemse volk van Australië levert ook strijd met de Cameco
maatschappij. De 'fat takers' tonen
geen respect voor onze manier van leven.Hun geldzucht weegt
zwaar op onze manier van leven en de zin van ons bestaan .
Zij beschrijft ook hoe erg de Lakota van Pine Ridge het
vinden wanneer blanken naar hen komen en hun kleine kinderen willen zien
dansen.
Zij houden van de
vertoningen, het kleurrijke en de beat van de drum.Maar zij houden niet van
ons. Wij proberen daar nu verandering in te brengen .
|