INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
28-10-2011
ER EVEN TUSSENUIT....
Het blog zal van 28 oktober tot en met 2 november even stil liggen. NAIS trekt voor enkele dagen naar hun oude vertrouwde Keet in Beveren. Op het programma staat een "Indianen-film marathon." Op de lijst van de films die we zeker gaan zien staat alvast:
Older than America
Skins
Bury My Heart at Wounded Knee
Sioux city
Comanche Moon
Fancy Dancing
PowWow Highway
Spirit Ryder
Het boek The Unquiet Grave , The FBI and the struggle for the soul of Indian Country van Steve Hendricks zal besproken worden.
Voorstelling The Spirit Sings,Laura Vinson & Free Spirit (gisteren) in Leopoldsburg. NAIS is gaan kijken en heeft het goed gevonden....... De krachtige diepe stem van Laura Vinson nam je mee op reis door de geschiedenis. Vooral het lied "Voices of the Wind" heeft indruk gemaakt. Ook de Schotse Maria Dunn heeft ons enkele kippenvel momenten bezorgd. Het enige grote en verschrikkelijk storende element was de purper-blauwe -rode- gele -dansende-felle disco-stijl belichting. Men had het best een beetje soberder gehouden. Goede wijn behoeft immers geen krans!
Na een onderzoek uitgevoerd door de National Public Radio is men tot de
bevinding gekomen dat 32 staten zich
niet houden aan de Indian Child WelfareAct.
Een wet die in 1978 gestemd werd door het congres om een einde te maken aan het
onder dwangweghalen van Indiaanse
kinderen bij hun familie om hen in kostscholen of op andere plaatsen onder te
brengen waar zij worden misbruikt.
Het NPR
rapport zegt dat hetprobleem het
meest voorkomt is in Zuid Dakota.
Neven verdwijnen, familieleden verdwijnen. Wij
noemen het kidnapping,aldus
Peter
Lengkeek, een lid van de Crow Creek Tribal Council.
Om en bij de 700 Indiaansekinderen in
Zuid Dakotazijn van hun
familie weggehaald, sommigen onder zeer dubieuze omstandigheden.
De meerderheid van hen wordt in pleegzorg
geplaatst of weggestopt in non-native homes of groepshomes ondanks dat de wet
zegt dat Native American kinderen moeten geplaatst worden bij familieleden en
in hun stam.
27 oktober 1795 San Lorenzo Treaty : Vandaag ondertekent Spanje een treaty met de Amerikanen. Amerikaanse boten zullen de Mississippi rivier in het Spaans gebied mogen gebruiken. De treaty bevestigd de noordgrens van het Spaanse gebied als de 31st parallel. De spanjaarden worden verzocht om alle forten en land ten noorden van die lijn te verlaten. Beide landen komen overeen om de Indianen onder controle te houden binnen hun grenzen.
1832 Vandag zullen de Peoria,Lahokia,Michigamea,Tamaroa en de Kaskaskia Indianen een treaty ondertekenen op Castor Hill, de thuis van William Clark Zij zullen hun Illinois landen ruilen voor land in Kansas.
1809 De WEA Indianen ondertekenen vandaag een treaty.
Nota: De Wea waren een Miami-Illinois sprekende stam die oorspronkelijk gelokaliseerd was in het westen van Indiana en gerelateerd aan de MIAMI. De naam Wea wordt gebruikt als afkorting voor de vele namen die hen toegeschreven werden. Zelf noemen ze zich in hun taal "Waayaahtanwa" wat een afleiding is van "Waayaahtanonki" wat "de plaats van de draaikolk" betekent.
Voor het derde jaar op een rij zal president Barack Obama gastheer zijn op de samenkomst van tribale leiders die zullen praten over de kwesties die de Amerikaanse Indianen aanbelangen. Het Witte Huis heeft gisteren aangekondigd dat de "White House Tribal Conference" zal door gaan op vrijdag, 2 december op het US departement van binnenlandse zaken. "Deze vergadering zal de leiders van de 565 federaal erkende stammen de gelegenheid bieden om rechtstreeks met de president en vertegenwoordigers uit de hoogste lagen van zijn regering te praten. Dit zal de de derde "White House Conference" zijn voor de Obama administratie en is bedoeld om de toewijding van de president voor de'nation to nation relatie' met Indian Country te verstevigen. " Aldus de verklaring van het Witte Huis. Zoals in het verleden wordt elke federaal erkende stam uitgenodigd om een vertgenwoordiger te zenden.
Nota: Ook dit jaar zal er een LPDOC vertegenwoordiger aanwezig zijn die de zaak Leonard Peltier op tafel zal leggen.
(Vervolg)........De Metis waren waardevolle werknemers
van beide pelshandel compagnies dankzij hun vaardigheden als voyageurs, bizon
jagers, vertalers en de kennis van het land. 19°eeuw In 1812 verhuisden vele immigranten (voornamelijk Schotse boeren) naar de Red River Valley in het tegenwoordige Manitoba. De Hudsons Bay Company die , in naam althans, eigenaar was van Ruperts Land droeg het land over aan de settlers. De toewijzing van het land zorgde voor conflicten met diegenen die reeds in het gebied woonden en met de North West Company wiens handelsroute in twee gesneden werd.Veel Métis werkten voor beide compagnies.
Anderen werkten als vrije traders, of bizon jagers die aan de pelshandel Pemmican
leverden. De Bizon populatie verminderde zienderogen en de
Métis
en First Nations moesten steeds maar verder westwaarts trekken om
te jagen. Ook de pelshandel maakte niet veel winsten meer
daar de HudsonsBay Company steeds verder weg van hun hoofd posts vellen
moesten gaan halen.
De Canadese regering liet zijn macht voelen aan het volk dat in Ruperts Land leefde nadat ze het gebied verworven hadden van
de Hudsons Bay Company. De Métis en de Anglo-Métis ( algemeen gekend als Countryborn kinderen van First
Nations vrouwen en Orcadian, Schotse
of Engelse mannen) organiseerden zich en kwamen op voor hun rechten en
om hun eeuwenoude manier van leven tegen een agressief en ver verwijderde Anglo-Saxon
regering en zijn lokale agenten. De regering oefende alsmaar druk uit op de aboriginals om overeenkomsten te ondertekenen (de Numbered Treaties) waarin zij de rechten op zowat de hele westelijke vlakten overdroegen aan de Canadese regering. In ruil voor hun handtekening beloofde de regering voedsel, onderwijs, medische hulp en andere ondersteuning. Louis Riel, een geleerd man,
trad in augustus 1869 op als leider van de Métis toen hij op de tappen
van de Saint-Boniface kathedraal een
toespraak hield waarin hij de regering openlijk bekritiseerde.
De Métis werden bang toen de regeringop 28 september 1869 de beruchte anti Franse William Mc Dougall als luitenant gouverneur van de Northwest Territories aanstelde Het gevolg daarvan was de ,over het algemeen succesvolle Red River Rebellion van 1869 die leidde naar de Manitoba Act en de intrede van die provincie in de Canadian
Confederation. Confederation. Maar het heeft ook tot de uitzetting naar de US van Luis Riel geleidt. In maart 1885 vernamen de Métis dat een contingent van 500 North-West bereden politie westwaarts trok. Zij riepen de nieuw gevormde coalitie ,de Métis voorlopige regering ,met Pierre Parenteau als president en Gabriel Dumont als adjudant generaal op om in actie te treden. Met de hulp van First Nations Chiefs Poundmaker en Big
Bear maakten zij de terugkeer van Louis Riel mogelijk .Dit leidde tot de weinig succesvolle conflicten , bekend als de Riel Rebellions of de North
West Rebellion. Gabriel Dumont vluchtte naar de US. Louis Riel, Poundmaker en Big Bear
gaven zich over aan de regering.
Big Bear en Poundmaker kregen elk
drie jaar gevangenis straf.
Riel werd beschuldigd van hoogverraad en veroordeeld
tot de strop.
25 oktober 1755 Na de aanval op het Penn'sCreek dorp in Snyder County, Pennsylvania op 16 oktober gaat een groep mannen naar de plaats om de doden te begraven. De Delaware die het dorp aangevallen hadden voerden ook een aanval uit op deze groep. Verschillende mensen werden hierbij gedood
.....Section 35 (2) geeft geen definitie over
wie is Métis.
Tot de zaak R.versus
Powley (2003) was er weinig ontwikkeling te zien in die definitie.
De zaak had betrekking op een aanspraak gemaakt
door Steven Powley en zijn zoon Rodney , twee leden van de Sault Ste.Marie, Ontario Métis community,
die hun Métis jachtrechten bevestigd
wilden zien.
Het hooggerechtshof van Canada gaf in grote
lijnen drie factors om Métis rechthebbenden te identificeren:
1)Zelf identificatie als een Métis
2)Voorouderlijke band met een historische
Métis gemeenschap
3)Aanvaarding door een Métis gemeenschap.
Die drie factors moeten aanwezig zijn voordat
een indivdu onder de wettelijke definitie van Métis kan vallen.
Maar dit dubbelzinnig.
Of Métis Treaty rechten hebben of niet is nog steeds
een explosieve kwestie binnen de Canadese aboriginal gemeenschap.
Sommigen zeggen dat enkel First Nations de
Treaties wettelijk konden ondertekenen, ergo: Métis hebben geen Treaty-rechten.
Er is één Treaty De Halfbreed (Métis in de
Franse vorm) instemming opgenomen in de Treaty 3.
Afstammelingen van die Méties kunnen duidelijk
aanspraak maken op hun treaty-rechten.
Een andere treaty: The Robinson Superior Treaty van 1850 omvatte 84 half-breeds in de Treaty.
Honderden misschien wel duizenden Métis waren in
het begin betrokken bij verschillende treaties en dan eenzijdig aan de kant
geschoven onder latere amendementen in de Indian Act.
Deze Métis en hun nakomelingen kunnen ook
duidelijk aanspraak maken.
Een rechter ging akkoord dat de Manitoba Act vanuit het standpunt van
de betrokken Métis in principe een treaty was.
De nakomelingen van deze Manitoba Métis hebben
in die context treaty- rechten.
Op 23 september 2003 beslist het hooggerechtshof
van Canada dat de Métis in feite een apart volk met belangrijke rechten is.
HET BEGIN
In de hoogdagen van de pelshandel (18° en 19°
eeuw) huwden veel Britse en Franse Canadezen First Nations en Inuit vrouwen,
voornamelijk First Nations Cree, Ojibwa of Salteaux. De meerderheid van deze
traders waren Schotten en Fransen en katholiek. Daardoor werden hun kinderen blootgesteld
aan zowel katholieke als aan indigenous invloeden, aldus werd een nieuwe aparte
groep aborginalsin noord Amerika
gevormd.
First Nations vrouwen waren de link tussen beide
culturen, zij waren niet enkel gezelschap voor de pelshandelaars maar hielpen
hen ook te overleven.
First Nations vrouwen konden vertalen, naaiden
nieuwe kleding voor hun mannen en konden heel dikwijls verzoenend optreden bij de
culturele geschillen die soms voorkwamen.
De First Peoples hadden reeds duizenden jaren
het ruwe westen overleefd, dus de pelshandelaren hadden een groot voordeel van
hun vrouwen hun kennis van het land en de gewoonten.
De Métis hebben een grote rol gespeeld in het
succes van de pelshandel. Niet alleen waren zij bedreven jagers maar zij werden
ook opgevoed om de beide culturen te begrijpen.
De Hudsons
Bay Company ontmoedigde de verbintenissen tussen pelshandelaren en First
Nations en Inuit vrouwen, terwijl de North
West Company ( de Engelstalige Quebecer pelshandel co) dit soort huwelijken
aanmoedigde.
De Métis waren waardevolle werknemers van beide
pelshandel coms. dankzij hun vaardigheden als voyageurs, bizon jagers, vertalers en hun kennis van het land.
24 oktober 1785 US vertegenwoordigers doen vandaag een poging om een treaty- vergadering te houden met de Creek. Maar slechts enkele Indianen dagen op.
1801 Chickasaw Natchez Trace Treaty : een treaty met de Chickasaw wordt vandaag besproken bij Chickasaw Bluffs. De US wil het recht bekomen om een weg aan te leggen van het Mero District in Tennessee tot Natchez in Mississippi in ruil voor $700 in goederen. Zeventien Indianen ondertkenen de treaty.
NATIVE AMERICAN âTAAL DOCUMENTAIREâ WINT UPPER MIDWEST EMMY
Bron: Indian Country Today
Door: Michael Meuers
Twin
Cities Public Television heeft onlangs aangekondigd dat de zender
op 25 september l.l een Upper Midwest
Emmy gewonnen heeft voor First speakers:Restoring
the Ojibwe Language , een documentaire gesponsord door Minnesotas Legacy Amendment.
First Speakersvolgt een groep leerlingen en opvoeders
die een race tegen de tijd houden om één van Minnesotas native talen te
redden.
De organisatie ontving 26 nominaties in 20
categorieën van de Upper MidwestEmmy
Awards.
Over de documentaire
Elke 14 dagen gaat er een taal verloren. Een van
deze bedreigde talen is de Ojibwe taal.
Nu werkt deze nieuwe lichting van opvoeders
samen met de nog overblijvende vloeiend - Ojibwe -sprekende ouderlingen. Zij
hopen de taal te kunnen doorgeven aan de volgende generatie.
Maar kan deze taal nog gered worden?
Het Ojibwe (Objibwemowin) was de taal die
dagelijks gesproken werd door de Anishinaabe en was historisch de taal die
gevoerd werd in de Great Lakes pelshandel.
Nu is deze taal ,waar plaatsnamen zoals :Bemidji, Biwabik,Sheboygan, Nebishen Mahnomen vandaan komen, sterk bedreigd.
Het verlies van land en politieke autonomie tezamen
met de verwoestende US overheidspolitiek die gericht was op de assimilatie van
de Natives door het kostschool systeemhebben tot een snelle achteruitgang in het gebruik der taal geleid.
Anton Treuer, geschiedkundige , auteur en
professor in het Ojibwe aan de Bemidji Staats Universiteit stelt dat er minder
dan 1.000 Ojibwe sprekers overgebleven zijn in de US.
Meestal oudere mensen die men samen vindt in
kleine gemeenschappen in Noord Minnesota.
Er zijn minder dan 100 sprekers in
Wisconsin,Michigan en Noord Dakota samen.
Treuer maakt deel uit van de nieuwe lichting
Ojibwe opvoeders die moeten racen tegen de tijd om de taal te redden.
DVDs zullen binnenkort beschikbaar zijn, maar
in afwachting kan de documentaire in zijn geheel bekeken worden op Tpt.org (zie
bijlage)
23 oktober 1823 Vandaag zal (volgens Cherokee rapporten)Creek Chief William McIntosh in naam van de US proberen om Cherokee leiders om te kopen. McIntosh hoopt dat de Chiefs John Ross en Charles Hicks en Council Clerk Alexander McCoy de Cherokee kunnen overhalen om land af te staan in ruil voor $12.000. De Cherokee leiders zullen verontwaardigd het aanbod afslaan.
1826 De Miami ondertekenen een verdrag met Lewis Cass, James Ray en John Tipton voor de US.
Trofee -jacht is niks anders dan wreedheid tegen dieren verpakt als "sport". Er is niks sportief aan. Terwijl we dit schrijven worden wolven in de Rockies geslachtofferd voor de trofee-jacht. Het dodental blijft klimmen in Idaho, een staat die samen met Montana en Wyoming de oorlog verklaard heeft aan de wolven . Om de wreedheid en de bruatiliteit van de trofee jacht te begrijpen hoef je enkel maar naar Youtube te gaan en daar zie je video na video trofee- jagers die over hun afgeslachte prooien als "heer en meester", grijnzend als Cheshire katten, de camera inkijken. Het doet je haren ten berge rijzen. Trofee -jacht bestaat omdat het een wereldwijde miljarden industrie is, bloedgeld van dode dieren. Een macaber spel van de dood dat miljoenen onschuldige dieren het leven kost. Game Farms in Zuid Africa voedt tamme leeuwen op om daarna gedood te worden in hun "canned hunts", de walgelijkste vorm van trofee-jacht. In artikel 1999 onderzoekt Gareth Patterson, wildlife onderzoeker, het verband tussen trofee -jacht en seriemoorden.
22 oktober 1784 Vandaag zullen Richard Butler,Arthur Lee en Oliver Walcot ,die de Amerikanen vertegenwoordigen, en 12 Iroquois Indianen een overeenkomst tekenen waarbij veel land in New York, Pennsylvania en ten westenvan de Ohio rivier afgestaan wordt. De vrede zal hersteld zijn na de 'Revolutionary War'. De overeenkomst wordt getekend in Fort Stanwix, nabij het tegenwoordige Rome,New York maar wordt verworpen door de meeste Iroquois.
1804 Lewis & Clark bezoeken vandaag een 'Sioux war party' .
De Métis zijn aboriginals wiens afkomst
teruggaat tot gemengde First Nations voorouders.
De term was historisch een verzamelnaam voor de
afstammelingen van zulke verbintenissen maar door de eeuwen heen herleidt tot
wat nu vandaag een duidelijke aboriginal groep met formele erkenning is, gelijkgesteld
aan Inuit en First Nations.
De moeders waren meestal Cree, Ojibwa,
Algonquin, Saulteaux, Menominee, Mikmaq of Maliseet Indianen.
Eens werd er een belangrijk onderscheid gemaakt
tussen de French Métis, die geboren waren uit franse voyageur -vaders en de
Anglo Métis of Countryborn die afstamden van Schotse vaders.
Vandaag zijn die twee culturen samengevat in één
Métis traditie.
Andere voormalige namen (waarvan sommigen niet politiek correct ) waren Bois Brûlés,
Halfbloeden, Bungi, Black Scots en Jackatars.
Het Métis homeland omvat zowel gebieden
verspreid over Canada als delen in het noorden van de US (Montana, North Dakota
en Noorwest Minnesota)
Bijna 400.000 mensen in Canada zelf-
identificeren zich als Métis.
Vandaag zijn de meeste Métis die zich zelf- identificeren
net zomin het directe resultaat van mix van First Nations en Europeanen dan dat
Engels- Canadezen vandaag het directe resultaat zijn van de mix tussen Saksen
en Britten.
De meerderheid van de Métis die zich vandaag
zelf- identificeren zijn het directe resultaat van Métis huwelijken met andere
Métis.
Men veronderstelt dat gedurende de laatste eeuw
ontelbare Metis opgenomen werden in de Europeaans-Canadese bevolking wat maakt
dat de Métis erfenis ( en hierbij aboriginal afkomst) meer voorkomt dan men
zich gewoonlijk realiseert.
Geneticists schatten dat 50% van de
tegenwoordige populatie in West Canada aboriginal bloed heeft en daarom zou
moeten geclassificeerd worden als Métis.
Hierover bestaat uiteraard een grote controversie.
In tegenstelling tot het First Nations-volk is
er geen onderscheid tussenstatus
en non-status Métis.
De wettelijke definitie zelf is nog niet
volledig ontwikkeld.
Section 35 (1° )van de Constitution Act maakt
melding van de Métis zeggende:
De bestaande aboriginal en Treaty rechten van
het Aboriginal volk van Canada zijn hierbij erkend en bevestigd.
S.35(2) In deze Act Aboriginal volk van
Canada zijn inbegrepen, het Indianen,Inuit en Métis - volk van Canada
Section 35 (2°) geeft geen definitie over wie is
Métis.................
URBAN OUTFITTERS VERWIJDERD NAVAJO NAAM UIT COLLECTIE
Bron: Associated Press door Freya Petersen.
Urban Outfitters hebben de naam Navajo- ook Navajo Hipser Panty uit hun website verwijderd na kritiek van de Native American Community. Enige tijd geleden had de Navajo Nation ,die voor kleding, schoenen ,online verkoop en textiel het handelsmerk heeft, een brief geschreven met het verzoek om de naam te schrappen. Bloggers noemden de producten onrespectvol. Ze zeiden dat een zoektocht op de website van UO 1x de naam Cherokee,15x Tribal,10xNative, 2x Indian en 24 x Navajo opleverde. Sasha Houston Brown een Santee Sioux schreef op Columbus Day een "open brief" aan Urban Outfitters op de website van Indian Country . Zij riep bloggers op om in actie te komen en de aandacht van de pers te vestigen op de zaak. Ed Looram, zegsman van UO bevestigde de ontvangst van de brief van de Navajo Nation. Nu staan de producten vermeld als "printed" i.p.v. Navajo Het Navajo departement van justitie hoopt dat UO vlug andere namen gaat bedenken. De Phoenix New Times vroeg de opinie van een expert van het Heard Museum in Phoenix. Andrea Hanley, directeur van de Berlin Gallery zei: " Er zijn zoveel goede Native en vernieuwende kunstenaars in het land. Waarom moeten we gaan voor het goedkoop afkooksel. Waarom kan er niet samengewerkt worden met goede hedendaagse native kunstenaars?"
n.v.d.r.: Het kan ons natuurlijk niet ontgaan dat die commotie een pak gratis reklame heeft opgeleverd voor UO. (NAIS)
20 oktober 1539 30 ruiters verlaten onder leiding van Juan de Ayasco, het winterkwartier van de Soto in Apalachee, Florida. Zij gaan naar Tampa om de rest van de Soto's leger naar hun winterkwartieren te begeleiden. Onderweg zullen zij veelvuldig gevechten leveren met de lokale Indianen.
1774 Vandaag ondertekent de gouverneur van Georgia, James Wrigth een treaty met de Creek Indianen in Savannah. De Creek willen dat de handel terug toegelaten wordt en in ruil daarvoor geven zij het land langs de Ocmulgee en Oconee rivieren en zullen zij twee Creek krijgers, die beschuldigd worden voor het doden van enkele settlers executeren. Sommige bronnen vermelden 2 oktober als datum voor het ondertekenen van de overeenkomst.
ISLAMITISCH - NATIVE AMERIKAANSE SOLIDARITEIT IN DE BLACK HILLS
Bron: Tehran Times New Trend Magazine
Moslim zuster Nadrat Siddique, een lid van Jamaat al-musleen Washington DC, heeft Russel Means om toelating gevraagd om in de Black Hills, Zuid Dakota, dat nog steeds als heilig beschouwd wordt door de Lakota Nation, een marathon te lopen.
Hier volgt een uittreksel van haar brief naar Russel Means:
Beste broeder Russel, Het nieuws over jouw kanker heeft me diep bedroefd. Voor mij ben jij altijd het voorbeeld van het verzet geweest. Inderdaad, jouw onverzettelijke en fiere houding en jouw toewijding in de strijd voor de rechten van de Amerikaanse Indianen staan diep in mijn geheugen gegrift. Vele jaren zijn voorbijgegaan sinds ik je ,- onder de auspicieën van Jamaat al-Musleen - heb uitgenodigd om te komen spreken over 'Indigenous rights' tijdens een bijeenkomst in een kerk nabij de American University in Washington DC in 1983. Jij hebt toen het podium gedeeld met Palestijnse en Kurdische sprekers........
.............Nu ben ik de ondervoorzitter van de Baltimore-Washington,DC chapter of the Jericho Movement die ijvert voor de vrijlating van alle politieke gevangenen waaronder Leonard Peltier...........
........Ik ben zelf een loper (dat was ik al toen ik jou ontmoette). Ik neem die sport ernstig en heb zeven marathons (van 26.2 miles) gelopen. Ik heb vernomen dat de Crazy Horse Marathon ieder jaar gelopen wordt in de Paha Sapa (Black Hills). Door de lokatie en de naam van de grote krijger die ik steeds bewonderd heb kreeg dit meteen mijn volle aandacht. De Marathon is georganiseerd door blanke Amerikanen en start aan het Crazy Horse monument. Ik betwijfel ten zeerste of die organisatoren en deelnemers de betekenis van de Paha voor de Lakota ten volle beseffen. Ik overweeg om de race te lopen in Leonard Peltier's name. Ik zal een T-shirt dragen met daarop de eis voor zijn vrijlating. Ik zal de race starten met een gebed voor hem en ook voor jou dat Wakan Tanka jou sterkte geeft in je gevecht tegen de kanker.
1. Is het passend om door een "sacred" land, zoals de Paha Sapa te lopen? Of zouden vrienden van de Amerikaanse Indianen, zoals ik beter niet deelnemen aan zulk evenement?
2.Is het niet beledigend voor de Lakota wanneer een niet-Indaan door het gebied loopt? Kan jij me als 'verkiezingskandidaat voor het Pine Ridge voorzitterschap' (Ik denk echt dat je de verkiezingen had kunnen winnen) me toelating geven om daar te lopen?
3. Anders zou je deze brief kunnen tonen aan de Lakota elders en vragen om een antwoord? Wat ik eigenlijk wil is een 'visa' van de Amerikaanse Indianen voor ik het gebied binnenga om te lopen, zoals iedere bezoeker aan de heuvels zou moeten doen. Ondanks ik hard getraind heb wil ik toch niet deelnemen zonder de permissie van de Lakota, wanneer dat niet komt trek ik me terug uit de race.
Ik voel me beschaamd om je lastig te vallen met mijn persoonlijk verzoek nu je zo ziek bent, dus, als je me niet kan helepen voel je daar aub niet slecht bij. Ik bid dat je terug gezond kan worden. Bedankt voor je hulp In strijd en solidariteit, Nadrat Siddique (Jamaat al-Muslimeen Washington, DC
18 oktober 1540 Vandaag bereikt de Soto het dorp Mobile van Mabila (het tegenwoordige Clark County, Alabama). De Mobile Indianen, met Chief Tuscaloosa (Tascaluca) vallen het binnentrekkende leger aan. In het bloedige conflict worden 3.000 Indianen gedood door de Spanjaarden. Volgens hun kronieken worden ongevaar 20spanjaarden gedood en 150 ,waaronder de Soto, gewond
1683 Volgens sommige bronnen zullen vertegenwoordigers van Pennsylvania verschillende delen land van de Delaware Indianen verwerven.