INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
24-10-2011
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
24 oktober 1785 US vertegenwoordigers doen vandaag een poging om een treaty- vergadering te houden met de Creek. Maar slechts enkele Indianen dagen op.
1801 Chickasaw Natchez Trace Treaty : een treaty met de Chickasaw wordt vandaag besproken bij Chickasaw Bluffs. De US wil het recht bekomen om een weg aan te leggen van het Mero District in Tennessee tot Natchez in Mississippi in ruil voor $700 in goederen. Zeventien Indianen ondertkenen de treaty.
NATIVE AMERICAN âTAAL DOCUMENTAIREâ WINT UPPER MIDWEST EMMY
Bron: Indian Country Today
Door: Michael Meuers
Twin
Cities Public Television heeft onlangs aangekondigd dat de zender
op 25 september l.l een Upper Midwest
Emmy gewonnen heeft voor First speakers:Restoring
the Ojibwe Language , een documentaire gesponsord door Minnesotas Legacy Amendment.
First Speakersvolgt een groep leerlingen en opvoeders
die een race tegen de tijd houden om één van Minnesotas native talen te
redden.
De organisatie ontving 26 nominaties in 20
categorieën van de Upper MidwestEmmy
Awards.
Over de documentaire
Elke 14 dagen gaat er een taal verloren. Een van
deze bedreigde talen is de Ojibwe taal.
Nu werkt deze nieuwe lichting van opvoeders
samen met de nog overblijvende vloeiend - Ojibwe -sprekende ouderlingen. Zij
hopen de taal te kunnen doorgeven aan de volgende generatie.
Maar kan deze taal nog gered worden?
Het Ojibwe (Objibwemowin) was de taal die
dagelijks gesproken werd door de Anishinaabe en was historisch de taal die
gevoerd werd in de Great Lakes pelshandel.
Nu is deze taal ,waar plaatsnamen zoals :Bemidji, Biwabik,Sheboygan, Nebishen Mahnomen vandaan komen, sterk bedreigd.
Het verlies van land en politieke autonomie tezamen
met de verwoestende US overheidspolitiek die gericht was op de assimilatie van
de Natives door het kostschool systeemhebben tot een snelle achteruitgang in het gebruik der taal geleid.
Anton Treuer, geschiedkundige , auteur en
professor in het Ojibwe aan de Bemidji Staats Universiteit stelt dat er minder
dan 1.000 Ojibwe sprekers overgebleven zijn in de US.
Meestal oudere mensen die men samen vindt in
kleine gemeenschappen in Noord Minnesota.
Er zijn minder dan 100 sprekers in
Wisconsin,Michigan en Noord Dakota samen.
Treuer maakt deel uit van de nieuwe lichting
Ojibwe opvoeders die moeten racen tegen de tijd om de taal te redden.
DVDs zullen binnenkort beschikbaar zijn, maar
in afwachting kan de documentaire in zijn geheel bekeken worden op Tpt.org (zie
bijlage)
23 oktober 1823 Vandaag zal (volgens Cherokee rapporten)Creek Chief William McIntosh in naam van de US proberen om Cherokee leiders om te kopen. McIntosh hoopt dat de Chiefs John Ross en Charles Hicks en Council Clerk Alexander McCoy de Cherokee kunnen overhalen om land af te staan in ruil voor $12.000. De Cherokee leiders zullen verontwaardigd het aanbod afslaan.
1826 De Miami ondertekenen een verdrag met Lewis Cass, James Ray en John Tipton voor de US.
Trofee -jacht is niks anders dan wreedheid tegen dieren verpakt als "sport". Er is niks sportief aan. Terwijl we dit schrijven worden wolven in de Rockies geslachtofferd voor de trofee-jacht. Het dodental blijft klimmen in Idaho, een staat die samen met Montana en Wyoming de oorlog verklaard heeft aan de wolven . Om de wreedheid en de bruatiliteit van de trofee jacht te begrijpen hoef je enkel maar naar Youtube te gaan en daar zie je video na video trofee- jagers die over hun afgeslachte prooien als "heer en meester", grijnzend als Cheshire katten, de camera inkijken. Het doet je haren ten berge rijzen. Trofee -jacht bestaat omdat het een wereldwijde miljarden industrie is, bloedgeld van dode dieren. Een macaber spel van de dood dat miljoenen onschuldige dieren het leven kost. Game Farms in Zuid Africa voedt tamme leeuwen op om daarna gedood te worden in hun "canned hunts", de walgelijkste vorm van trofee-jacht. In artikel 1999 onderzoekt Gareth Patterson, wildlife onderzoeker, het verband tussen trofee -jacht en seriemoorden.
22 oktober 1784 Vandaag zullen Richard Butler,Arthur Lee en Oliver Walcot ,die de Amerikanen vertegenwoordigen, en 12 Iroquois Indianen een overeenkomst tekenen waarbij veel land in New York, Pennsylvania en ten westenvan de Ohio rivier afgestaan wordt. De vrede zal hersteld zijn na de 'Revolutionary War'. De overeenkomst wordt getekend in Fort Stanwix, nabij het tegenwoordige Rome,New York maar wordt verworpen door de meeste Iroquois.
1804 Lewis & Clark bezoeken vandaag een 'Sioux war party' .
De Métis zijn aboriginals wiens afkomst
teruggaat tot gemengde First Nations voorouders.
De term was historisch een verzamelnaam voor de
afstammelingen van zulke verbintenissen maar door de eeuwen heen herleidt tot
wat nu vandaag een duidelijke aboriginal groep met formele erkenning is, gelijkgesteld
aan Inuit en First Nations.
De moeders waren meestal Cree, Ojibwa,
Algonquin, Saulteaux, Menominee, Mikmaq of Maliseet Indianen.
Eens werd er een belangrijk onderscheid gemaakt
tussen de French Métis, die geboren waren uit franse voyageur -vaders en de
Anglo Métis of Countryborn die afstamden van Schotse vaders.
Vandaag zijn die twee culturen samengevat in één
Métis traditie.
Andere voormalige namen (waarvan sommigen niet politiek correct ) waren Bois Brûlés,
Halfbloeden, Bungi, Black Scots en Jackatars.
Het Métis homeland omvat zowel gebieden
verspreid over Canada als delen in het noorden van de US (Montana, North Dakota
en Noorwest Minnesota)
Bijna 400.000 mensen in Canada zelf-
identificeren zich als Métis.
Vandaag zijn de meeste Métis die zich zelf- identificeren
net zomin het directe resultaat van mix van First Nations en Europeanen dan dat
Engels- Canadezen vandaag het directe resultaat zijn van de mix tussen Saksen
en Britten.
De meerderheid van de Métis die zich vandaag
zelf- identificeren zijn het directe resultaat van Métis huwelijken met andere
Métis.
Men veronderstelt dat gedurende de laatste eeuw
ontelbare Metis opgenomen werden in de Europeaans-Canadese bevolking wat maakt
dat de Métis erfenis ( en hierbij aboriginal afkomst) meer voorkomt dan men
zich gewoonlijk realiseert.
Geneticists schatten dat 50% van de
tegenwoordige populatie in West Canada aboriginal bloed heeft en daarom zou
moeten geclassificeerd worden als Métis.
Hierover bestaat uiteraard een grote controversie.
In tegenstelling tot het First Nations-volk is
er geen onderscheid tussenstatus
en non-status Métis.
De wettelijke definitie zelf is nog niet
volledig ontwikkeld.
Section 35 (1° )van de Constitution Act maakt
melding van de Métis zeggende:
De bestaande aboriginal en Treaty rechten van
het Aboriginal volk van Canada zijn hierbij erkend en bevestigd.
S.35(2) In deze Act Aboriginal volk van
Canada zijn inbegrepen, het Indianen,Inuit en Métis - volk van Canada
Section 35 (2°) geeft geen definitie over wie is
Métis.................
URBAN OUTFITTERS VERWIJDERD NAVAJO NAAM UIT COLLECTIE
Bron: Associated Press door Freya Petersen.
Urban Outfitters hebben de naam Navajo- ook Navajo Hipser Panty uit hun website verwijderd na kritiek van de Native American Community. Enige tijd geleden had de Navajo Nation ,die voor kleding, schoenen ,online verkoop en textiel het handelsmerk heeft, een brief geschreven met het verzoek om de naam te schrappen. Bloggers noemden de producten onrespectvol. Ze zeiden dat een zoektocht op de website van UO 1x de naam Cherokee,15x Tribal,10xNative, 2x Indian en 24 x Navajo opleverde. Sasha Houston Brown een Santee Sioux schreef op Columbus Day een "open brief" aan Urban Outfitters op de website van Indian Country . Zij riep bloggers op om in actie te komen en de aandacht van de pers te vestigen op de zaak. Ed Looram, zegsman van UO bevestigde de ontvangst van de brief van de Navajo Nation. Nu staan de producten vermeld als "printed" i.p.v. Navajo Het Navajo departement van justitie hoopt dat UO vlug andere namen gaat bedenken. De Phoenix New Times vroeg de opinie van een expert van het Heard Museum in Phoenix. Andrea Hanley, directeur van de Berlin Gallery zei: " Er zijn zoveel goede Native en vernieuwende kunstenaars in het land. Waarom moeten we gaan voor het goedkoop afkooksel. Waarom kan er niet samengewerkt worden met goede hedendaagse native kunstenaars?"
n.v.d.r.: Het kan ons natuurlijk niet ontgaan dat die commotie een pak gratis reklame heeft opgeleverd voor UO. (NAIS)
20 oktober 1539 30 ruiters verlaten onder leiding van Juan de Ayasco, het winterkwartier van de Soto in Apalachee, Florida. Zij gaan naar Tampa om de rest van de Soto's leger naar hun winterkwartieren te begeleiden. Onderweg zullen zij veelvuldig gevechten leveren met de lokale Indianen.
1774 Vandaag ondertekent de gouverneur van Georgia, James Wrigth een treaty met de Creek Indianen in Savannah. De Creek willen dat de handel terug toegelaten wordt en in ruil daarvoor geven zij het land langs de Ocmulgee en Oconee rivieren en zullen zij twee Creek krijgers, die beschuldigd worden voor het doden van enkele settlers executeren. Sommige bronnen vermelden 2 oktober als datum voor het ondertekenen van de overeenkomst.
ISLAMITISCH - NATIVE AMERIKAANSE SOLIDARITEIT IN DE BLACK HILLS
Bron: Tehran Times New Trend Magazine
Moslim zuster Nadrat Siddique, een lid van Jamaat al-musleen Washington DC, heeft Russel Means om toelating gevraagd om in de Black Hills, Zuid Dakota, dat nog steeds als heilig beschouwd wordt door de Lakota Nation, een marathon te lopen.
Hier volgt een uittreksel van haar brief naar Russel Means:
Beste broeder Russel, Het nieuws over jouw kanker heeft me diep bedroefd. Voor mij ben jij altijd het voorbeeld van het verzet geweest. Inderdaad, jouw onverzettelijke en fiere houding en jouw toewijding in de strijd voor de rechten van de Amerikaanse Indianen staan diep in mijn geheugen gegrift. Vele jaren zijn voorbijgegaan sinds ik je ,- onder de auspicieën van Jamaat al-Musleen - heb uitgenodigd om te komen spreken over 'Indigenous rights' tijdens een bijeenkomst in een kerk nabij de American University in Washington DC in 1983. Jij hebt toen het podium gedeeld met Palestijnse en Kurdische sprekers........
.............Nu ben ik de ondervoorzitter van de Baltimore-Washington,DC chapter of the Jericho Movement die ijvert voor de vrijlating van alle politieke gevangenen waaronder Leonard Peltier...........
........Ik ben zelf een loper (dat was ik al toen ik jou ontmoette). Ik neem die sport ernstig en heb zeven marathons (van 26.2 miles) gelopen. Ik heb vernomen dat de Crazy Horse Marathon ieder jaar gelopen wordt in de Paha Sapa (Black Hills). Door de lokatie en de naam van de grote krijger die ik steeds bewonderd heb kreeg dit meteen mijn volle aandacht. De Marathon is georganiseerd door blanke Amerikanen en start aan het Crazy Horse monument. Ik betwijfel ten zeerste of die organisatoren en deelnemers de betekenis van de Paha voor de Lakota ten volle beseffen. Ik overweeg om de race te lopen in Leonard Peltier's name. Ik zal een T-shirt dragen met daarop de eis voor zijn vrijlating. Ik zal de race starten met een gebed voor hem en ook voor jou dat Wakan Tanka jou sterkte geeft in je gevecht tegen de kanker.
1. Is het passend om door een "sacred" land, zoals de Paha Sapa te lopen? Of zouden vrienden van de Amerikaanse Indianen, zoals ik beter niet deelnemen aan zulk evenement?
2.Is het niet beledigend voor de Lakota wanneer een niet-Indaan door het gebied loopt? Kan jij me als 'verkiezingskandidaat voor het Pine Ridge voorzitterschap' (Ik denk echt dat je de verkiezingen had kunnen winnen) me toelating geven om daar te lopen?
3. Anders zou je deze brief kunnen tonen aan de Lakota elders en vragen om een antwoord? Wat ik eigenlijk wil is een 'visa' van de Amerikaanse Indianen voor ik het gebied binnenga om te lopen, zoals iedere bezoeker aan de heuvels zou moeten doen. Ondanks ik hard getraind heb wil ik toch niet deelnemen zonder de permissie van de Lakota, wanneer dat niet komt trek ik me terug uit de race.
Ik voel me beschaamd om je lastig te vallen met mijn persoonlijk verzoek nu je zo ziek bent, dus, als je me niet kan helepen voel je daar aub niet slecht bij. Ik bid dat je terug gezond kan worden. Bedankt voor je hulp In strijd en solidariteit, Nadrat Siddique (Jamaat al-Muslimeen Washington, DC
18 oktober 1540 Vandaag bereikt de Soto het dorp Mobile van Mabila (het tegenwoordige Clark County, Alabama). De Mobile Indianen, met Chief Tuscaloosa (Tascaluca) vallen het binnentrekkende leger aan. In het bloedige conflict worden 3.000 Indianen gedood door de Spanjaarden. Volgens hun kronieken worden ongevaar 20spanjaarden gedood en 150 ,waaronder de Soto, gewond
1683 Volgens sommige bronnen zullen vertegenwoordigers van Pennsylvania verschillende delen land van de Delaware Indianen verwerven.
Bron: Associated Press Door Matt Volz HELENA, MONTANA Eloise Cobell trok zich persoonlijk het overlijden aan van iedere Amerikaanse Indiaan, die nooit een cent gezien had van de $ 3.4 miljard die de overheid overeengekomen was na een lange en harde stijd over het wanbeheer van landvergunningen. Zij beschouwde elk overlijden als 'een mens die nooit rechtvaardigheid gekregen heeft'. Nu, is zij bij diegene die nooit getuige kunnen zijn van de uitkomst van haar meer dan 15 jaar durende strijd voor gerechtigheid. Cobell stierf zondag ll. in een Great Falls hospitaal aan de gevolgen van kanker. Zij was 65 jaar. De Blackfeet vrouw uit Browning, Montana was de drijvende kracht die de rechtzaak door de oneindige gerechtsdoolhof en het politieke gebekvecht loodste.
Byron Dorgan uit North Dakota (voormalig voorzitter van de senaat voor Indiaanse zaken) zei dat er nooit een overeenkomst geweest zou zijn zonder haar geweldige wilskracht.
19 oktober 1818 Chickasaw treaty: Andrew Jackson en Isaac Shelby vertegenwoordigen de amerikaanse belangen. De Chickasaw zullen hun aanspraak op land in Tennessee afstaan.
1836 Vandaag bereikt Luitenant Kolonel John Lane met 90 soldaten en 690 Creek krijgers Fort Drane, ten noorden van het tegenwoordige Oscala, Florida. Zij komen om de Seminole te bevechten.
17 oktober 1782 Vandaag ondertekenen de Cherokee metgeneraal Andrew Pickens de "Long Swamp" treaty in Selaco. Zij zullen land in Georgia afstaan als genoegdoeneing voor het vechten tijdens de Revolutionary War.
1788 Gillespie's station is gelokaliseerd nabij Knoxville in Tennesse. Het wordt beschermd door een kleine groep van frontiermannen en settlers. Vandaag zal een groep Chickamauga onder leiding van Bloody Fellow, Categisky, Glass en John Watts de plaats aanvallen. De settlers kunnen weerstand bieden tot hun munitie op is. De Chickamauga breken binnen, doden de mannen en nemen de vrouwen gevangen. Twee krijgers maken ruzie over de dochter van kolonel Gillespie. Om een einde aan de ruzie te maken steekt men haar dood De meeste gevangenen zullen geruild worden tegen gevangengenomen indianen.
Bron: Howling For Justice Pers conferentie en demonstratie op vrijdag 14 oktober 2011 Montana State Building, Helena ,Montana
Het door de staat gesponsorde plan om 220 wolven te doden ( zonder zelfs te weten hoeveel wolven er eigenlijk nog in Montana zijn) begon op 3 september 2011. Friends of Animals (FoA), Predator Defence, Howl Across Amerika en verdedigers van de wolven vechten terug.
" Wij staan hier bij de Montana State Capital Building om gouverneur Schweitzer te confronteren met de gruwelijke wolf slachting waardoor reeds 50 wolven gedood zijn in Montana en Idaho" zei Dustin Rhodes,FoA Washington DC correspondent. "Montana's uitroeingsplan is gebaseerd op irrationele angst en bedrog", zei Priscilla Feral, voorzitter van FoA
Het doden van honderden wolven zal hun bestaan in gevaar brengen,tenzij een federaal beroepshof het maneuver, gedirigeerd door Senator John Tester om wolven uit de lijst van beschermde diersoorten te schrappen, teniet doet. "Montana stelt duidelijk de wolf - hatende ranchers en jagers boven wolven en hun verdedigers" zegt Feral Jay S. Mallonee, een Montanaman en wolf bioloog heeft uigebreid geschreven over wolven en het totale gebrek aan data dat Montana 's Fish, Wildlife en Parks hanteerde om de slachting te rechtvaardigen. " Het staatsagentschap manipuleert de data of is gewoon incompetent" voegde Mallonee er nog aan toe. Montana omvat twee belangrijke nationale parken, Glacier en Yellowstone ,en gaat prat op zijn historische, culturele en water - recreatie plaatsen. "WIJ VRAGEN MENSEN VAN OVER HEEL DE WERELD WEG TE BLIJVEN VAN DE NATIONAL PARKS VAN MONTANA. WOLVEN ZIJN GEEN EIGENDOM VAN MONTANA OF EENDER WELKE STAAT; ZIJ BEHOREN AAN HENZELF EN AAN DE PLANEET"
Bron: Victoria Times News door: Jeff Bell, Times colonist Foto Nella Nelson door Bruce Stotesbury
" Ons doel is om duidelijk te maken dat aboriginal onderwijs meer is dan beads opnaaien" zegt Nella Nelson. Nella Nelson , een kwakwaka'wakw Indiaan, vecht reeds jaren om aboriginal onderwijs in alle scholen op te nemen , of er nu een grote bezetting van First Nations studenten is of niet. "Het is zoals het weven van een mand, aboriginal onderwijs moet in het systeem verweven worden. Wij geloven erin dat iedereen moet leren en begrijpen dat wij deel uitmaken van de Canadese geschiedenis" Een generatie geleden was zulks onmogelijk. "Zelfs toen ik begon was het bijna ondenkbaar", zegt Nelson, die reeds 20 jaar in het district de 'Aboriginal Nations Education Division' leidt. Zij heeft in haar district en omstreken gewerkt om daar verandering in te brengen. In 1990 is ze betrokken geraakt bij het ministerie van Onderwijs door documentent samen te stellen die geleid hebben tot de oprichting van de BC First Nations Studies 12 cursus. Tevens was ze Co-auteur met Karin Clark van het boek 'Framework for Developing First Nations Curriculums'. "Ik maak er werk van om niet alleen actief te zijn in de lagere en middelbare scholen, maar ik ben ook actief in de hogescholen en universiteiten". Zij coördineert ook de bezoekende sprekers aan de district scholen en geeft zelf ook geregeld voordrachten. "Ik neem het Indiaanse deel voor mijn rekening, ik praat over rascisme en over traditionele voeding. Mijn echtgenoot praat over de kostscholen.Wij hebben unieke cursussen" Een van deze cursussen, Inleiding tot"The Healing Arts"ging in 2008 van start met een focus op technieken gaande van yoga en meditatie tot genezing door de klanken van hand drums en Tibetaanse schalen. Een andere krachttoer was dat het district het leiderschap nam in het vertalen van Aboriginal cursusen naar het frans. Nelson zegt dat klassen met aboriginal lessen heel veel verschillende studenten aantrekt en niet enkel die met een aboriginal afkomst.
Het is ook zo ontworpen dat het lessenpakket door alle leerkrachten kunnen gegeven worden. In het district 'Greater Victoria' hebben 1.450 op 20.000 studenten (ongeveer 7 %) een First Nations background met ongeveer 90% van de First Nations studenten die niet in de reservaten leven. In juni ll. hebben 89 First Nations students (het grootste aantal ooit) hun diploma behaald. De 57 jarige Nelson is in het schooldistrict sinds 1979. Zij looft en dankt haar voorgangers en collegas die de basis gelegd hebben voor wat nu bereikt is.
16 oktober 1755 Vandaag zal een klein dozijn Delaware Indianen het Penn's Creek dorp in Snyder County, Pennsylvania aanvallen. Afhankelijk van de bronnen zullen 19 tot 25 settlers gedood worden en een dozijn zullen gevangen genomen worden. Dit zou de eerste opstand sinds mensenheugenis zijn in dit gebied. Volgens het rapport dat gebracht werd door de aanwezige settlers werden alle settlements van New Berlin tot Selinsgrove aangevallen.
1826 De Potawatomi Indianen ondertekenen vandaag een verdrag met de US. De Amerikanen worden vertegenwoordigd door Lewis Cass, James Ray en John Tipton
15 oktober 1606 Indianen overvallen Champlain's kamp in Chatham
1615 Vandaag zal Samuel de Champlain met 12 fransmannen en zijn Huron bondgenoten de Iroquois stad van Onondaga aanvallen. Champlain zal gewond worden,verschillende Hurons gedood en Champlain zal zich terugtrekken. Door dit optreden zullen de Iroquois nog vele jaren met de Fransen vechten.
HET 'WAARHEID EN VERZOENINGSCOMITE" BEZOEKT ESKONI
Bron CBCNEWS CANADA
De inspecteurs die de verhalen van overlevenden van de kostscholen verzamelen zijn vrijdag ll. aangekomen in Eskoni. Dit " Waarheid en Verzoenings-comite"geeft de mensen de mogelijkheid om publiekelijk of privé hun verhaal te doen over het kostschool systeem dat meer dan 100 jaar bestaan heeft in Canada. De federale overheid had in 2008 een bedrag van C$ 60 miljoen uitgertrokken en tegelijkertijd heeft het parlement een officiele verontschuldiging uitgesproken voor de vreselijke behandelingen in de kostscholen. Onder de slachtoffes waren er velen die de voorkeur gaven aan een privegesprek, maar anderen zeiden dat de wereld moet weten wat daar in de Shubenacadie kostschool gebeurd is. Duizenden First Nation kinderen werden in de late 19°eeuw met geweld weggetrokken van hun familie en ondergebracht in de kostscholen. Zij werden gedwongen zich "aan te passen" en in vele gevallen werden ze zowel mentaal en lichamelijk als sexueel misbruikt. Het was pas in de jaren 1980 dat ex-kostschoolleerlingen durfden praten over hun ervaringen van sexueel- en andere vormen van misbruik. De Aboriginal kinderen die in de Shubenacadie kostschool gewoond hebben zeiden dat het hun leven veranderd heeft.
WOEDE De 70 jarige Georgina Denny Doucette heeft van haar 8° tot haar 16° jaar geleefd in die kostschool. Zij zegt dat ze enkel nog maar woede kan voelen. "Op mijn 18° ben ik beginnen drinken. Ik kwam recht van de kostschool toen ik 16 was, getrouwd op mijn 17°, kreeg 8 kinderen en ik dronk . Doucette kon zich overeind houden maar moest toezien dat haar kinderen en kleinkinderen haar alcoholverslaving erfden. Dit alles omdat ik geen opvoeding gekregen heb in die kostschool."
Lottie Johnson was 10 jaar toen ze samen met haar 8 broertjes en zusjes door agenten naar de kostschool werd gevoerd. " Wij waren met 9 kinderen. Ik weet niet wat ik misdaan had, maar bijna iedere dag werd ik geslagen. Ik werd steeds betrapt op het spreken van mijn moedertaal het Mi'kmaq, op 'lopen' en wat nog allemaal. Er was een kamertje waar emmers en dweilen bewaard werden . Daar hebben veel kinderen in opgesloten gezeten. Mij hebben ze daar eens twee volle dagen vastgehouden."
De sprekers vonden het moeilijk en pijnlijk om hun verhalen te vertellen. Een van de inspecteurs zei hen dat hun woorden licht konden werpen op een donkere periode in de Canadese Geschiedenis.
Foto : Parliament Hill in Ottawa 2008 De toenmalige "Assembly of First Nations" chief Phil Fontaine kijkt toe wanneer eerste minister Stephen Harper de officiële verontschuldiging over het kostschoolsysteem uitspreekt.
UEFA BETAALD MEE VOOR HET LATEN DODEN VAN ZWERFHONDEN VOOR VOETBALSUPPORTERS
Het Europees Kampioenschap Voetbal 2012 zal in Oekraïne en Polen worden gehouden.
Bij de voorbereidingen voor dit sportieve evenement wil de overheid van beide landen de zwerfhonden en katten van de straten verwijderen.
Om de vele verwachte bezoekers/toeristen tijdens het E.K. niet met straathonden te confronteren, worden ze op dit moment gevangen, levend verbrand in mobiele ovens, doodgeslagen of vergiftigd, wat gepaard gaat met een afschuwelijk lijden van de dieren! Het gaat hier om een oude sovjetmethode, die zowel barbaars als onwetenschappelijk is.
DE UEFA ZELF STELDE 9.OOO TER BESCHIKKING OM DE STRATEN TE ONTDOEN VAN ZWERFHONDEN..... (Zie voor het volledige artikel www. dierennood.nl)
WIJ KUNNEN HELPEN DOOR DE PETITIE TE ONDERTEKENEN EN MAXIMAAL TE VERSPREIDEN.
UEFA betaalt mee voor het laten doden van zwerfhonden voor voetbalsupporters
Het Europees Kampioenschap Voetbal 2012 zal in Oekraïne en Polen worden gehouden.
Bij de voorbereidingen voor dit sportieve evenement wil de overheid van beide landen de zwerfhonden en katten van de straten verwijderen.
Om de vele verwachte bezoekers/toeristen tijdens het EK niet met straathonden te confronteren, worden ze op dit moment gevangen, levend verbrand in mobiele ovens, doodgeslagen of vergiftigd, wat gepaard gaat met een afschuwelijk lijden van de dieren!