INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
17-10-2011
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
17 oktober 1782 Vandaag ondertekenen de Cherokee metgeneraal Andrew Pickens de "Long Swamp" treaty in Selaco. Zij zullen land in Georgia afstaan als genoegdoeneing voor het vechten tijdens de Revolutionary War.
1788 Gillespie's station is gelokaliseerd nabij Knoxville in Tennesse. Het wordt beschermd door een kleine groep van frontiermannen en settlers. Vandaag zal een groep Chickamauga onder leiding van Bloody Fellow, Categisky, Glass en John Watts de plaats aanvallen. De settlers kunnen weerstand bieden tot hun munitie op is. De Chickamauga breken binnen, doden de mannen en nemen de vrouwen gevangen. Twee krijgers maken ruzie over de dochter van kolonel Gillespie. Om een einde aan de ruzie te maken steekt men haar dood De meeste gevangenen zullen geruild worden tegen gevangengenomen indianen.
Bron: Howling For Justice Pers conferentie en demonstratie op vrijdag 14 oktober 2011 Montana State Building, Helena ,Montana
Het door de staat gesponsorde plan om 220 wolven te doden ( zonder zelfs te weten hoeveel wolven er eigenlijk nog in Montana zijn) begon op 3 september 2011. Friends of Animals (FoA), Predator Defence, Howl Across Amerika en verdedigers van de wolven vechten terug.
" Wij staan hier bij de Montana State Capital Building om gouverneur Schweitzer te confronteren met de gruwelijke wolf slachting waardoor reeds 50 wolven gedood zijn in Montana en Idaho" zei Dustin Rhodes,FoA Washington DC correspondent. "Montana's uitroeingsplan is gebaseerd op irrationele angst en bedrog", zei Priscilla Feral, voorzitter van FoA
Het doden van honderden wolven zal hun bestaan in gevaar brengen,tenzij een federaal beroepshof het maneuver, gedirigeerd door Senator John Tester om wolven uit de lijst van beschermde diersoorten te schrappen, teniet doet. "Montana stelt duidelijk de wolf - hatende ranchers en jagers boven wolven en hun verdedigers" zegt Feral Jay S. Mallonee, een Montanaman en wolf bioloog heeft uigebreid geschreven over wolven en het totale gebrek aan data dat Montana 's Fish, Wildlife en Parks hanteerde om de slachting te rechtvaardigen. " Het staatsagentschap manipuleert de data of is gewoon incompetent" voegde Mallonee er nog aan toe. Montana omvat twee belangrijke nationale parken, Glacier en Yellowstone ,en gaat prat op zijn historische, culturele en water - recreatie plaatsen. "WIJ VRAGEN MENSEN VAN OVER HEEL DE WERELD WEG TE BLIJVEN VAN DE NATIONAL PARKS VAN MONTANA. WOLVEN ZIJN GEEN EIGENDOM VAN MONTANA OF EENDER WELKE STAAT; ZIJ BEHOREN AAN HENZELF EN AAN DE PLANEET"
Bron: Victoria Times News door: Jeff Bell, Times colonist Foto Nella Nelson door Bruce Stotesbury
" Ons doel is om duidelijk te maken dat aboriginal onderwijs meer is dan beads opnaaien" zegt Nella Nelson. Nella Nelson , een kwakwaka'wakw Indiaan, vecht reeds jaren om aboriginal onderwijs in alle scholen op te nemen , of er nu een grote bezetting van First Nations studenten is of niet. "Het is zoals het weven van een mand, aboriginal onderwijs moet in het systeem verweven worden. Wij geloven erin dat iedereen moet leren en begrijpen dat wij deel uitmaken van de Canadese geschiedenis" Een generatie geleden was zulks onmogelijk. "Zelfs toen ik begon was het bijna ondenkbaar", zegt Nelson, die reeds 20 jaar in het district de 'Aboriginal Nations Education Division' leidt. Zij heeft in haar district en omstreken gewerkt om daar verandering in te brengen. In 1990 is ze betrokken geraakt bij het ministerie van Onderwijs door documentent samen te stellen die geleid hebben tot de oprichting van de BC First Nations Studies 12 cursus. Tevens was ze Co-auteur met Karin Clark van het boek 'Framework for Developing First Nations Curriculums'. "Ik maak er werk van om niet alleen actief te zijn in de lagere en middelbare scholen, maar ik ben ook actief in de hogescholen en universiteiten". Zij coördineert ook de bezoekende sprekers aan de district scholen en geeft zelf ook geregeld voordrachten. "Ik neem het Indiaanse deel voor mijn rekening, ik praat over rascisme en over traditionele voeding. Mijn echtgenoot praat over de kostscholen.Wij hebben unieke cursussen" Een van deze cursussen, Inleiding tot"The Healing Arts"ging in 2008 van start met een focus op technieken gaande van yoga en meditatie tot genezing door de klanken van hand drums en Tibetaanse schalen. Een andere krachttoer was dat het district het leiderschap nam in het vertalen van Aboriginal cursusen naar het frans. Nelson zegt dat klassen met aboriginal lessen heel veel verschillende studenten aantrekt en niet enkel die met een aboriginal afkomst.
Het is ook zo ontworpen dat het lessenpakket door alle leerkrachten kunnen gegeven worden. In het district 'Greater Victoria' hebben 1.450 op 20.000 studenten (ongeveer 7 %) een First Nations background met ongeveer 90% van de First Nations studenten die niet in de reservaten leven. In juni ll. hebben 89 First Nations students (het grootste aantal ooit) hun diploma behaald. De 57 jarige Nelson is in het schooldistrict sinds 1979. Zij looft en dankt haar voorgangers en collegas die de basis gelegd hebben voor wat nu bereikt is.
16 oktober 1755 Vandaag zal een klein dozijn Delaware Indianen het Penn's Creek dorp in Snyder County, Pennsylvania aanvallen. Afhankelijk van de bronnen zullen 19 tot 25 settlers gedood worden en een dozijn zullen gevangen genomen worden. Dit zou de eerste opstand sinds mensenheugenis zijn in dit gebied. Volgens het rapport dat gebracht werd door de aanwezige settlers werden alle settlements van New Berlin tot Selinsgrove aangevallen.
1826 De Potawatomi Indianen ondertekenen vandaag een verdrag met de US. De Amerikanen worden vertegenwoordigd door Lewis Cass, James Ray en John Tipton
15 oktober 1606 Indianen overvallen Champlain's kamp in Chatham
1615 Vandaag zal Samuel de Champlain met 12 fransmannen en zijn Huron bondgenoten de Iroquois stad van Onondaga aanvallen. Champlain zal gewond worden,verschillende Hurons gedood en Champlain zal zich terugtrekken. Door dit optreden zullen de Iroquois nog vele jaren met de Fransen vechten.
HET 'WAARHEID EN VERZOENINGSCOMITE" BEZOEKT ESKONI
Bron CBCNEWS CANADA
De inspecteurs die de verhalen van overlevenden van de kostscholen verzamelen zijn vrijdag ll. aangekomen in Eskoni. Dit " Waarheid en Verzoenings-comite"geeft de mensen de mogelijkheid om publiekelijk of privé hun verhaal te doen over het kostschool systeem dat meer dan 100 jaar bestaan heeft in Canada. De federale overheid had in 2008 een bedrag van C$ 60 miljoen uitgertrokken en tegelijkertijd heeft het parlement een officiele verontschuldiging uitgesproken voor de vreselijke behandelingen in de kostscholen. Onder de slachtoffes waren er velen die de voorkeur gaven aan een privegesprek, maar anderen zeiden dat de wereld moet weten wat daar in de Shubenacadie kostschool gebeurd is. Duizenden First Nation kinderen werden in de late 19°eeuw met geweld weggetrokken van hun familie en ondergebracht in de kostscholen. Zij werden gedwongen zich "aan te passen" en in vele gevallen werden ze zowel mentaal en lichamelijk als sexueel misbruikt. Het was pas in de jaren 1980 dat ex-kostschoolleerlingen durfden praten over hun ervaringen van sexueel- en andere vormen van misbruik. De Aboriginal kinderen die in de Shubenacadie kostschool gewoond hebben zeiden dat het hun leven veranderd heeft.
WOEDE De 70 jarige Georgina Denny Doucette heeft van haar 8° tot haar 16° jaar geleefd in die kostschool. Zij zegt dat ze enkel nog maar woede kan voelen. "Op mijn 18° ben ik beginnen drinken. Ik kwam recht van de kostschool toen ik 16 was, getrouwd op mijn 17°, kreeg 8 kinderen en ik dronk . Doucette kon zich overeind houden maar moest toezien dat haar kinderen en kleinkinderen haar alcoholverslaving erfden. Dit alles omdat ik geen opvoeding gekregen heb in die kostschool."
Lottie Johnson was 10 jaar toen ze samen met haar 8 broertjes en zusjes door agenten naar de kostschool werd gevoerd. " Wij waren met 9 kinderen. Ik weet niet wat ik misdaan had, maar bijna iedere dag werd ik geslagen. Ik werd steeds betrapt op het spreken van mijn moedertaal het Mi'kmaq, op 'lopen' en wat nog allemaal. Er was een kamertje waar emmers en dweilen bewaard werden . Daar hebben veel kinderen in opgesloten gezeten. Mij hebben ze daar eens twee volle dagen vastgehouden."
De sprekers vonden het moeilijk en pijnlijk om hun verhalen te vertellen. Een van de inspecteurs zei hen dat hun woorden licht konden werpen op een donkere periode in de Canadese Geschiedenis.
Foto : Parliament Hill in Ottawa 2008 De toenmalige "Assembly of First Nations" chief Phil Fontaine kijkt toe wanneer eerste minister Stephen Harper de officiële verontschuldiging over het kostschoolsysteem uitspreekt.
UEFA BETAALD MEE VOOR HET LATEN DODEN VAN ZWERFHONDEN VOOR VOETBALSUPPORTERS
Het Europees Kampioenschap Voetbal 2012 zal in Oekraïne en Polen worden gehouden.
Bij de voorbereidingen voor dit sportieve evenement wil de overheid van beide landen de zwerfhonden en katten van de straten verwijderen.
Om de vele verwachte bezoekers/toeristen tijdens het E.K. niet met straathonden te confronteren, worden ze op dit moment gevangen, levend verbrand in mobiele ovens, doodgeslagen of vergiftigd, wat gepaard gaat met een afschuwelijk lijden van de dieren! Het gaat hier om een oude sovjetmethode, die zowel barbaars als onwetenschappelijk is.
DE UEFA ZELF STELDE 9.OOO TER BESCHIKKING OM DE STRATEN TE ONTDOEN VAN ZWERFHONDEN..... (Zie voor het volledige artikel www. dierennood.nl)
WIJ KUNNEN HELPEN DOOR DE PETITIE TE ONDERTEKENEN EN MAXIMAAL TE VERSPREIDEN.
UEFA betaalt mee voor het laten doden van zwerfhonden voor voetbalsupporters
Het Europees Kampioenschap Voetbal 2012 zal in Oekraïne en Polen worden gehouden.
Bij de voorbereidingen voor dit sportieve evenement wil de overheid van beide landen de zwerfhonden en katten van de straten verwijderen.
Om de vele verwachte bezoekers/toeristen tijdens het EK niet met straathonden te confronteren, worden ze op dit moment gevangen, levend verbrand in mobiele ovens, doodgeslagen of vergiftigd, wat gepaard gaat met een afschuwelijk lijden van de dieren!
14 oktober 1756 Generaal Joseph de Montcalm zal vandaag Franse en Indiaanse krijgers aanvoeren bij de overname van Fort Oswego in New York. Montcalm zal op zijn Indiaanse bondgenoten vuren wanneer die de Britse soldaten willen doden nadat zij zich overgegeven hebben.
1768 Hard Labour, Zuid Carolina: de Britse hoofdinspecteur voor Indiaanse zaken zal vandaag Cherokee chiefs ontmoeten. Er wordt overeengekomen dat 100 vierkante mijlen Cherokeeland zal overgedragen worden. Het verdrag zal binnen twee jaar opnieuw bekeken worden.
UPDATE FROM THE FIELD De eerste sneeuw is gevallen rond het BFC hoofdkwartier. Het zal nog nog niet blijven liggen maar je kan de geur van de winter reeds ruiken. De bergtoppen boven het Hebgen meer zijn terug wit, en het water ziet er donker en verraderlijk uit. Onze korte maar wondermooie herfst is gedaan. Terwijl de koude toeneemt kijken we uit naar de terugkeer van onze seizoens- staff en vrijwilligers. BFC is druk bezig geweest om alles klaar te maken om de komende maanden bij de bizons voor te bereiden. Het hout is binnengehaald, gehakt en opgestapeld, teepee's zijn opgetrokken en alle andere voorbereidende taken voor ons 15° seizoen "in the field" met de buffalo zijn afgerond. Vrienden van nabij en van ver kwamen geregeld een handje toesteken.
BFC wil twee prachtige vrouwen die een bijzondere hulp waren even in de 'spotlights' zetten Onze vriendin Patty die, samen met haar hond, van de Yaak - de tip van Noordwest Montana, naar de tip van Southwest Montana getrokken isom een nieuwe cover te maken voor onze yurt die dringend nood had aan een waterdichte 'facelift'. Dank je Patty voor je onvermoeibaar werk dat maakt dat de mensen die daarin moeten verblijven warm en droog zullen blijven! We willen ook een dikke danku zeggen aan Kerry Masters die de 'BFC office coördinator', Elizabeth een nieuwe computer geschonken heeft. Elizabeth is in de wolken nu ze een goedwerkend systeem heeft dat haar in staat zal stellen om al haar belangrijke werk te organizeren .
Kerry had vorig jaar ook al een computer geschonken aan onze 'Habitat Coördinator", Darrel toen de zijne op het punt van totale instorting stond. Kerry jij bent onze 'technologie-engel'. Deze genereuze giften van tijd, talent en geld demonstreren dat Buffalo Field Campagne iedereenen van overal is die geeft om het lot van de laatste wilde Buffalo. Onze "kudde" blijft maar groeien en dat is een bewijs dat we er samen zullen in slagen ,voor de bizons, voor de toekomst ! Roam Free
13 oktober 1846 De Winnebago ondertekenen vandaag een verdrag.
1864 Little Buffalo, met 7OO Comanche en Kiowa plegen vandaag een reeks overvallen langs de Elm Creek, 10 mijlen van de Brazos Rivier, in het noord-westen van Texas. Zestien Texanen en waarschijnlijk 20 Indianen vinden de dood.
Bron: Huff Post Politics door :TIM GIAGO Tim Giago ,een Oglala Lakota is voorzitter van 'Unity South Dakota'. Hij was een Nieman Fellow aan Harvard met de class van 1990. Met zijn wekelijkse column won hij de H.L. Mecken Award in 1985. Hij was de stichter van 'The Lakota Times', 'Indian Country Today', 'Lakota Journal' en 'Native Sun nieuws'.
Russel Means lijdt aan keelkanker.
Amerikanen hebben een kort geheugen. Een paar weken geleden bracht ik een bezoek aan Native Amerikaanse studenten van de Central High School in Rapid City. Ik stelde hen de simpele vraag "Wie is Russel Means"? Iedereen, of tenminste diegenen die hem kenden zeiden dat hij een "Indiaanse acteur" was. Dat is natuurlijk begrijpelijk want ik weet niet in hoever hedendaagse Indiaanse geschiedenis in de lessen op en buiten de reservaten onderwezen worden.
In de jaren 1970's konden de meesten onder ons (Native Amerikanen) de acties van Russel Means niet voorspellen. Means kwam te voorschijn toen de politie de ene na de andere brutaliteit tegen Indianen pleegden . Hij kwam te voorschijn toen alle voorwaarden in de vele verdragen ondertekend door de US en de Indiaanse volkeren met de voeten getreden werden. Hij zag de onrechtvaardigheid en de hypocrisie in de Amerikaanse politiek en nam zich voor dit veranderen.
In 1976, terwijl de US zijn 200 ste verjaardag vierde keek Means naar het Mount Rushmore National Memorial door de ogen van een onderdrukt volk en bestempelde hij het monument als "Het schrijn van de Hypocrisie" ..."en ik ben van plan de kaarsen op de Amerikaanse verjaardagstaart uit te blazen", voegde hij er nog aan toe.
Samen met Dennis Banks en Vernon en Clyde Bellecourt richtte Means het American Indian Movement op. Gewapend met een camera achtervolgden zij politiewagens, en legden elke geweldadige aanpak van Indianen vast op film.
De beweging trok de aandacht van de Native Amerikanen en AIM werd al vlug een boegbeeld voor ons allen...........
...... Het is droevig te vernemen dat Means keelkanker heeft. De ziekte is terminaal maar hij vecht nog steeds voor de goede zaak. Hij heeft nooit getwijfeld aan zijn doel om te vechten voor gelijkheid en rechtvaardigheid. Ik hoop dat hij kan genezen van deze ziekte, waarvan hij zegt dat het geen ziekte was bij Native Amerikanen tot de komst van de blanke mannen . Hij is een ondubbelzinnige vechter en zijn geloof in de zuivere "Native Medicine healing" kan hem doen zegenvieren. Hij weigert alle andere medische behandelingen. Wanneer hij zou genezen en terug kadidaat zou willen zijn voor het voorzitterschap van de Sioux tribe, dan zal ik zijn grootste cheerleader en supporter zijn, want de Lakota hebben een leider nodig met vision en moed. Get well, please Mr.Means
BLACKFEET ARTIST WINT FIRST NATIVE AMERICAN MUSIC AWARD
bron: Great Falls Tribune Niagara Falls,NY
Jack Gladstone, de Blackfeet balladezanger won dit weekend zijn eerste Native American Award. Behalve de stemmen van de jury kreeg hij een overgroot deel publiekstemmen. Gladstones 15° album "Native Anthropology in de 21st.eeuw" werd ook genomineerd voor Best Folk Recording en Gladstone werd ook voorgedragen als 'songwriter' van het jaar.
"De ceremony was best spectaculair" zei hij. "De beste Native Amerikaanse muzikanten en performers onder de Native Amerikanen , zelfs uit Peru waren aanwezig". Een andere Montanian, Joseph Fire Crow van de Northern Cheyenne won an NAMA voor de single van het jaar.
Luister naar Wolves of Ice and Snow door Jack Gladstone (link in bijlage)
12 oktober 1492 Volgens sommige bronnen landt Columbus vandaag in de "Nieuwe Wereld". Volgens de TAINO waren zij de eersten die Columbus ontdekten op het eiland van Guanahani (het tegenwoordige San Salvodor).
1676 Mugg was een Arosaguntacook Chief. Toen de 'King Philip's War" uitbrak probeerde hij een vredesverdrag te sluiten met de Engelsen. In plaats van naar hem te luisteren werd hij in de gevangenis geworpen. Die behandeling maakte hem tot vijand van de Engelsen. Nadat hij werd vrijgalten viel hij met 100 krijgers Black Point in Maine aan als vergeldingsacctie. De meeste kolonisten konden ontsnappen, maar hij zal veel van hun woningen in brand steken. Mugg zal zeven maanden later gedood worden in Black Point .
11 oktober 1736 Volgens sommige bronnen wordt vandaag een overeenkomst voor "vriendschap" en "landoverdracht" gesloten tussen vertegenwoordigers van de Cayuga, Oneida, Onondaga, Seneca en Tuscarora Indianen en Pennsylvania.
1794 Vandaag zal William Blount, de gouverneur van Tennessee , de Chickamauga chief John Watts (Young Tassel) ontmoeten in de Tellico blockhouse nabij de French Broad River ten oosten van Tennessee. Er wordt een vergadering gepland voor november waar de Chickamauga de ongeruste kolonisten gerust moeten stellen.
"COLUMBUS DAY PARADE" PROTEST Bron: Transform Columbus Day & Colorado AIM
"Geen parade voor Indianen doders", "Geen volkerenmoord -vieringen"
'Het Verander Columbus Dag verbond' is gebaseerd op wederzijds respect en deelt het perspectief dat Columbus- dag een racistisch statement is van culturele dominantie, vooral gericht tegen de oorspronkelijke bewoners van de Amerika's en Afrika. Columbus pleegde volkerenmoord en was een Afrikaanse slavendrijver. Feestdagen ter ere van Columbus onderstrepen het historisch racisme,diefstal, moord, slavernij en de vernietiging van het milieu. Wij weigeren Columbus te zien als een 'held', en wij verzetten ons tegen feestdagen, vieringen en ander eerbetoon aan Columbus.
Het verbond tekent verzet aan tegen Columbus Day, Columbus vieringen en de Columbus erfenis.
Dit verbond ijvert voor het veranderen van de Columbus feestdag van een hatelijke, racistische feestdag dat veroveringen en dominatie vereerd in een respectvolle viering voor een toekomst voor de Amerika's zonder racisme, uitbuiting of staats - dominantie.
Wij verwerpen het concept van "ontdekking" dat niet enkel een rethorische beschrijving is van Columbus' poging, maar uitgebreid is naar specifieke wettelijke en politieke doctrines die nog steeds gebruikt worden voor de vernietiging van het oorspronkelijke volk. Columbus is de bron van de ontdekkings doctrine en moet verworpen worden .
'Andy' zegt: Native Amerikanen protesteren tegen Columbus dag voor twee belangrijke redenen. Ten eerste: Columbus heeft Amerika niet ontdekt . Hij heeft ook India niet ontdekt ,hij heeft zelfs de West-Indies waar hij geland was niet ontdekt. In de tijd van Columbus waren de West Indies een Spaanse kolonie. Dus kan je stellen dat Columbus eindigde waar hij begonnen was ... in Spanje! Twee: Voor Native Amerikanen is Columbus de man die verkrachting, incest, pest en andere ziekten naar Amerika bracht.
Met dank aan Annmarie Sauer Sacajawea ,meer dan een
zilveren dollar
Een van de best bekende levensverhalen van een moedige vrouw en tolk,
is het verhaal van Sacajawea. Haar leven verliep zeer stormachtig. Op zeer jeugdige leeftijd werd in 1800het Shoshoni meisje dat Graskind heette geroofd door de
Minnetaree Indianen, een vijandige stam. Het roven van paarden van een vijand werd niet beschouwd als stelen,
maar als een krachtmeting van moed en slimheid.Het roven van kinderen en vrouwen om ze als slaven te gebruiken laadde
daar en tegen een ontzaglijke bloedschuld op de daders. Ze zag hoe haar moeder werd gedood en ontdekte de scalp van haar vader
aan de kolf van het geweer van de man wiens slavin ze werd. Ze vervulde haar taken snel en nauwgezet en leerde stilaande taal van de Minnetaree: eerst de
gebruikelijke bevelen als" vlug wat", "sta op", "daarginds", "wees stil", "kom terug" ... Hoewel zij de taal moeilijk vond, vol keelgeluiden en rollende rs was
ze toch vastbesloten om te leren verstaan wat er gezegd werd. Na enige tijd erkent men dat ze een bijzonder iemand is en wordt niet
langer als een Shoshoni beschouwd. Men geeft haar een nieuwe naam: Vogelvrouw: Sacajawea.Zij leert de gebruiken en de
verschillende eetgewoonte van de Minnetarees kennen. Zij sluit vriendschap met een grote zwarte hond die haar
beschermt. Wanneer de hond gedood wordt, is ze zo verdrietig dat men beslist dat
dit gedrag onaanvaardbaar is en zij wordt met een Metaharta krijger geruild
tegen een oude zwarte kraai. In het gezin van deze man wordt ze als een dochter geadopteerd en goed
behandeld. Later wordt ze ingezet in een gokspel en wordt zij gewonnen door de
ruwe Charboneau die een Frans Canadese vader heeft en een Sioux moeder. Zij wordt de derde vrouw van Charboneau en trekt met hem naar het
Mandan dorp waar de kapiteins Lewis en Clark de winter doorbrengen om hun
expeditie naar de westkust van Amerika voorbereiden. In opdracht van president Jefferson moeten zij het onbekende Amerika in
kaart brengen. Charboneau wordt als tolk en gids aangeworven en Lewis en Clark
beslissen ook één van de Shoshoni vrouwen van Charboneau mee te nemen. Zij wensen immers bij de Shoshonis paarden te ruilen en informatie te
krijgen over het verder verloop van de weg.De keuze was tussen Ottervrouw en Sacajawea. De keuze valt op Sacajawea omdat ze spirit heeft en niet zomaar een squaw
is die slaafs alles doet wat haar gezegd wordt. Zij heeft een goed geheugen en lef. Bovendien zou ze voor het vertrek
van de expeditie op het einde van de winter bevallen. Het reizen met een jonge
moeder met een papoose zou zeker de stammen die ze passeren overtuigen van hun
vreedzame bedoelingen zodat men niet denkt dat de expeditie een troep krijgers
is. Zij kent inmiddels ook al wat
Frans dat ze van Charboneau heeft geleerd.
Een tolk werd toen 25 $ per maand betaald.
Drouillard was verkenner en jager en tolk voor Lewis.Hij kon behoorlijk schrijven en kende
de gebaren-taal die de lingua franca van de vlakten en de Rocky Mountains
was.Zijn moeder was Shawnee en zijnvader Pierre een vriend van Clarks broer.Lewis vond het loon dat hij hem uitbetaalde het beste bedrag dat hij
ooit had uitgegeven.
Wanneer zij bij Sacajawea's stam de Shoshonis aankomen en de Mensen
terugvindt, verliest ze hen eigenlijk ook weer meteen omdat zij dingen doet en
een positie in neemt die geen vrouw eerder heeft bekleed.Zij wordt door de blanken gevraagd deel te nemen aan de
raadsvergadering, waar normaler wijze enkel mannen op aanwezig zijn.Zij moet dit aan de andere vrouwen
uitleggen: Het is niet omdat ik een squaw ben en zij krijgers zijn.Het is omdat ik de taal van de
Shoshonis spreek en de blanke mannen niet.Ik kan uit hun naam tot de Mensen spreken.En hoewel de vrouwen dat begrijpen,
vinden ze toch dat Sacajawea zich niet gedraagt als het hoort. Zij doet dingen
anders dan de andere vrouwen en ziet de plaats van de vrouw ook heel
anders.Men vindt eigenlijk dat
zij zich als een man gedraagt.
In het reisdagboek van Captain Clark staat geboekstaafd dat Sacajawea
vertaalde van het Shoshoni in het Minnetaree, Charboneau van het Minnetaree in
het Frans, als hij de Engelse equivalenten niet kon vinden en Labiche vertaalde
dan weer van het Frans naar het Engels.Men schrijft daarover: "Het ging zo wel heel langzaam, maar het was de
enige manier waarop iedereen kon begrijpen wat er werd gezegd.
Later waren er ook rechtstreekse gesprekken tussen kapitein Clark en
haar broer, het opperhoofd van de Shoshoniswaar zij met gebarentaal en de paar woorden Engels die ze
inmiddels kende de problemen die ze zouden tegenkomen bij hun verdere tocht
naar het westen vertolkte.Voor haar vertrek van bij de Shoshonis samen met de expeditie geeft
zij volgende verklaring:Ik ben een rollende steen, een rusteloos iemand, die wordt
aangetrokken door elk nieuw ding dat aan gene zijde van de bergen ligt.
Tijdens de barre en uitputtende tocht over de bergen redt zij meer dan
eens het leven van de expeditieleden door altijd wel wortelen of iets anders
eetbaars te vinden.
Haar aanzien groeit vooral bij Captain Clark die haar belooft voor de
opvoeding van haar zoontje in te staan zodat hij kan lerenlezen en schrijven.
In het dorp van de Walla Wallas was een Shoshoni gevangene. Die vrouw
en Sacajawea werden dus gevraagd aan de vergadering deel te nemen.De kapiteins Lewis en Clark legden uit wie ze waren en waartoe de tocht
diende.De gevangene vertaalde de
Shoshoni-vertaling van Sacajawea in de taal van de Walla Wallas;
Het is duidelijk dat zij steeds meer Engels begrijpt en dat het tolken
ook steeds vlotter ging.
Bij de Nez Percés kwamen 4 opperhoofden en 3 onderhoofden en dus werd
er door de kapiteins een vergadering belegd. Lewis legde daar uit wat de Verenigde Staten waren en hoeveel macht ze
hadden. Op een leren lap werd met houtskool door een van de opperhoofden een
ruwe kaart geschetst waarop de pas over de bergen was aangegeven.Over deze vergadering kan je lezen:Doordat er steeds op de tolken moest worden gewacht, duurdede vergadering een halve dag.Sacajawea vertaalde wat de kapiteins zeiden in het Shoshoni en Schaduw
vertaalde dat weer in het Nez Percés.
Men vertelt bovendien dat de Nez Percés heel goede politici waren. Ze
lieten pannen met voedsel maken. De opperhoofden riepen Ai! toen ze de ideeën
van de blanken hoorden over vrede tussen alle Indiaanse naties en betoonden hun
instemming met deze ideeën door aan het eten te beginnen.Wie tegen wilde stemmen kon dat doen door niet te eten.Naar verluid was er geen enkele
tegenstem.
Het leven van Sacajawea werd minder prettig na het einde van de
expeditie.Charboneau was een bruut en zijn geweld werd nu niet meer getemperd
door het respect van Lewis en Clark voor Sacajawea. Toen haar zoontje reeds op
school was en ze vreselijk geslagen werd door Charboneau, verliet ze hem.
Na dagen dwalen door de dorre prairie wordt ze gevonden door een
Commanche die haar verzorgt en redt van een gewisse dood.25 jaar lang heeft zij een gelukkig leven met hem geleid.Hij noemde haar Verdwaalde
vrouw.Na zijn dood, voelt
zij zich echter ook bij de Comanches als een buitenstaander en besluit zij op
zoek te gaan naar haar eerstgeboren zoon. Zij zou veel goeds over hem horen, maar hem nooit meer zien.Hij had Europa bezocht, voor Hertog
Paul van Duitsland gewerkt, sprak Duits, Engels, Frans en tenminste 3 Indiaanse
talen.Hij stierf aan bergkoorts
in 1866 op weg naar Montana.
Haar laatste jaren brengt zij door op het reservaat van haar eigen volk
de Shoshonis.Haar neef is er
inmiddels opperhoofd.Zij genietveel respect
omwille van haar grote kennis en ervaring, haar kennis van verschillende
geneeswijzen en haar bijzondere kijk op het leven.Zij er wordt er Porivo genoemd wat Opperhoofd Vrouw betekent.
Men wist dat zij een groot personage was, niet alleen omwille haar
aandeel in het welslagen van de expeditie, maar als symbool voor alle Indiaanse
Naties.
De eer van het volk ligt in de mocassinsporen van de vrouwen!