INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
16-10-2011
'FIRST NATION' ONDERWIJS IN ALLE SCHOLEN
Bron: Victoria Times News door: Jeff Bell, Times colonist Foto Nella Nelson door Bruce Stotesbury
" Ons doel is om duidelijk te maken dat aboriginal onderwijs meer is dan beads opnaaien" zegt Nella Nelson. Nella Nelson , een kwakwaka'wakw Indiaan, vecht reeds jaren om aboriginal onderwijs in alle scholen op te nemen , of er nu een grote bezetting van First Nations studenten is of niet. "Het is zoals het weven van een mand, aboriginal onderwijs moet in het systeem verweven worden. Wij geloven erin dat iedereen moet leren en begrijpen dat wij deel uitmaken van de Canadese geschiedenis" Een generatie geleden was zulks onmogelijk. "Zelfs toen ik begon was het bijna ondenkbaar", zegt Nelson, die reeds 20 jaar in het district de 'Aboriginal Nations Education Division' leidt. Zij heeft in haar district en omstreken gewerkt om daar verandering in te brengen. In 1990 is ze betrokken geraakt bij het ministerie van Onderwijs door documentent samen te stellen die geleid hebben tot de oprichting van de BC First Nations Studies 12 cursus. Tevens was ze Co-auteur met Karin Clark van het boek 'Framework for Developing First Nations Curriculums'. "Ik maak er werk van om niet alleen actief te zijn in de lagere en middelbare scholen, maar ik ben ook actief in de hogescholen en universiteiten". Zij coördineert ook de bezoekende sprekers aan de district scholen en geeft zelf ook geregeld voordrachten. "Ik neem het Indiaanse deel voor mijn rekening, ik praat over rascisme en over traditionele voeding. Mijn echtgenoot praat over de kostscholen.Wij hebben unieke cursussen" Een van deze cursussen, Inleiding tot"The Healing Arts"ging in 2008 van start met een focus op technieken gaande van yoga en meditatie tot genezing door de klanken van hand drums en Tibetaanse schalen. Een andere krachttoer was dat het district het leiderschap nam in het vertalen van Aboriginal cursusen naar het frans. Nelson zegt dat klassen met aboriginal lessen heel veel verschillende studenten aantrekt en niet enkel die met een aboriginal afkomst.
Het is ook zo ontworpen dat het lessenpakket door alle leerkrachten kunnen gegeven worden. In het district 'Greater Victoria' hebben 1.450 op 20.000 studenten (ongeveer 7 %) een First Nations background met ongeveer 90% van de First Nations studenten die niet in de reservaten leven. In juni ll. hebben 89 First Nations students (het grootste aantal ooit) hun diploma behaald. De 57 jarige Nelson is in het schooldistrict sinds 1979. Zij looft en dankt haar voorgangers en collegas die de basis gelegd hebben voor wat nu bereikt is.