In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat
rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist
op het spoor.
We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de
beleefde rover Hoepsika.
Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt
steeds beleefd om het geld van rijke mensen.
Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd
spijt en wil hij het weer goedmaken.
Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.
Wie is de grootste roverkenner van de klas?We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.
Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te
weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.Tijd om uit te zoeken wie de dader is.We noteren de tips in ons spellingboek en
lezen over elke inwoner nog wat extra info.
We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden,
maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.
Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving
die ons naar de schat leidt. We volgen
de route en vinden zo de schat terug.
Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht,
we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken
elkaars schat.
In de loop van deze week stelden we ook onze
piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien
is en waarom we deze elementen gekozen hebben.Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een
ander groepje.
02-05-2013
donderdag, 2 mei 2013
We werken rond het thema 'Laat je niet vangen' en maken kennis met onze 5 zintuigen. Vandaag komt de smaak en het zicht aan bod. We ontdekken onze smaken proefondervindelijk. We gaan op zoek naar de verschillende smaken die we proeven bij soep, sinaasappelsap, citroensap en schweppes. We proeven een groene appel, kaas, pompelmoes, Tuc-koekjes, ... en rangschikken het bij de juiste smaak. We onderzoeken onze pupil en kijken of we met één oog evenveel kunnen als met twee ogen.
26-04-2013
Vrijdag, 26 april 2013
Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op
zeeroversliedjes.
Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend
keer gezongen.
Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te
schrijven.
We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes
horen.
Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een
klein stationnetje', Alle eendjes', ...
Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een
tekst.
We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij
en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons
piratenlied. (filmpjes komen op de schoolwebsite)
24-04-2013
Woensdag, 24 april 2013
We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop
vragen over het verhaal op te lossen.
In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een
gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'.
Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij
vanalles leren.We schreven de piratenlessen
op in ons spellingboek.
23-04-2013
Dinsdag, 23 april 2013
Vandaag zochten we samen met Pareltje naar passende
rovernamen voor haar vrienden.
Dit deden we door er een bijvoeglijk naamwoord aan toe
te voegen.
We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een
zelfstandig naamwoord staat en
dat een bijvoeglijknaamwoord zegt hoe iets of iemand is.
22-04-2013
Maandag, 22 april 2013
Vandaag gingen we in de namiddag schaatsen. We werden opgedeeld in 2 groepen, de kinderen die zich nog niet zo veilig op het ijs voelden kregen eerst les, vervolgens kregen de gevorderden les.
(Meer foto's op de website)
19-04-2013
Maandag, 15 april t.e.m. vrijdag, 19 april 2013
We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.
Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft
genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen,
vechten en mensen bedriegen.Ze zijn op
zoek naar rust of genieten van hun pensioen.Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.Alle juwelen, goudstukken en edelstenen
hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd
gestolen.In de loop van dit thema maken
we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te
sporen.
Eerst leren we kapitein Haak kennen.Hij maakt een fotoalbum over zijn
avonturen.We lezen een verhaal over
kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij
niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.De kapitein is woedend.Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is
z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de
kapitein.Kapitein Haak geniet nu van
het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als
kapitein op zee.
Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak,
schrijft hij een zinnetje uitleg.In elke
zin zoeken wij het werkwoord.
Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby,
door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten
namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat.
Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de
piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.
We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste
vlag.Daarna ontwerpen we ieder onze
eigen vlag.We zorgen ervoor dat onze
vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet
van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor
aan de klas.
Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje,
de dochter van een roverhoofdman.We
luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop
vragen kunnen beantwoorden.
Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje
Stijn.In dit verhaal maakt Pareltje een
eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar
school.Op school leert ze de kinderen
een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.Wanneer ze in de klas één woordje 'mama'
geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol
Pierewiet.Na school komen de vriendjes
van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen
schrijven de kinderen woorden op het rovershol.
15-04-2013
Project gezonde voeding
Vanaf vandaag werken we twee weken rond gezonde voeding. Een diëtist van het CLB zal ons hierin begeleiden. Vandaag komt ze uitleg geven. We leren dat we moeten eten om energie te hebben, te kunnen werken, om gezond te blijven en om te kunnen groeien. We nemen best 3 maaltijden per dag en twee gezonde tussendoortjes. In voeding zitten bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen. Onderaan is de voedingsdriehoek breder, d.w.z. dat we van deze vakken meer nodig hebben dan van de bovenste vakken. We bewegen best 1 uur per dag om fit te zijn en sterke spieren en botten te hebben. Water dient om ons lichaam te spoelen, hiervan drinken we 7 glazen per dag. Aardappelen en brood hebben we nodig om te kunnen werken, zoals een auto benzine nodig heeft om te kunnen rijden. In fruit en groenten zitten veel vitaminen, deze zorgen ervoor dat we niet ziek worden. Van melk word je groot, krijg je sterke botten, sterke spieren en tanden!
Chips behoort tot de restgroep, deze hebben we niet nodig, daar mogen we af en toe iets van eten, Wist je dat 1/3 van elke schijfje chips uit vet bestaat!!!
Na de deskundige uitleg van de diëtist spelen we een spel rond de voedingsdriehoek, we gooien met dobbelstenen met vakken van de voedingsdriehoek, als we de bijpassende vraag correct beantwoorden mogen we het juiste vak kleuren. Welke groep heeft als eerst zijn voedingsdriehoek gekleurd? Op woensdag houden we met de lagere school een gezond ontbijt o.l.v. de diëtist. We proeven van alles een beetje! Eerst proeven we een boterham met platte kaas en fruit, daarna een boterham met jonge kaas en fruit, vervolgens muesli met yoghurt en tot slot cornflakes. Bij dit alles drinken we melk en op het einde een beetje chocomelk.
Op donderdag spelen we een spel rond gezond ontbijten, we leggen in de turnzaal een bewegingsparcours af en proberen zo kaartjes te verzamelen om een gezond ontbijt samen te stellen. Welke groep heeft als eerst een gezond ontbijt samengesteld?
Tweede week: Maandag 22 april verwelkomen we de diëtist opnieuw in onze klas en spelen we in groepen een quiz. Verbluffend hoeveel we weten over gezonde voeding!!! De winnende groep verdient een onderlegger.
Dinsdag leren we over de avonturen van voeding door het lichaam. Van ons mondje tot het ...
Donderdag komen we te weten hoe brood wordt gemaakt en doen we wat proefjes met gist. We leren wat we allemaal van melk kunnen maken en vervolgens gaan we aan de slag. We maken broodfiguurtjes en bakken ze in losgeklopt ei. We maken een egeltje met prikkertjes kaas en druiven. We maken bananenmilkshake en yoghurt met vers fruit. Smullen maar.
Ons project over gezonde voeding sluiten we op maandag 29 april af met een heerlijke smoothie van aardbeien, sinaasappel en banaan en een lekkere aardbeienmilkshake dit met dank aan Shania van wie we aardbeien kregen voor onze gerechten, daar konden we natuurlijk geen neen tegen zeggen. Hartelijk dank!!!
28-03-2013
Donderdag, 28 maart 2012
Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een
vraag i.v.m. ons lichaam.
We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden
enkele websites.
Een leuke website met vraag en antwoord, is die van
Willem Wever.
Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit. Enkele vragen:
Hoeveel botten telt ons lichaam?
Hoeveel liter bloed bevat ons lichaam?
Waarom ziet onze urine er 's morgens donkerder uit?
Waarom is onze stoelgang bruin?
Wat gebeurt er als je verblind wordt?
...
27-03-2013
Woensdag, 27 maart 2013
We namen vandaag onze creatie rond carnaval mee naar huis. Als basis gebruikten we een wijnfles, hierop maakten we naar eigen creativiteit een hoofd van papier-maché. Zo ontstonden er prachtige dieren of fantasiefiguren!
Woensdag, 27 maart 2013
Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen
bedrogen.
We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens
probeerden we het uit.
- we houden onze armen gestrekt voor ons
- we leggen onze rechterarm over onze linker
- we draaien de handpalmen naar elkaar toe
- we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
- we laten onze armen naar beneden zakken
- we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
- nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we
te bewegen.
Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de
rechtervingers aan de linkerkant.
22-03-2013
Vrijdag, 22 maart 2013
We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de
juiste medicijnen voor zieke mensen.
We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes
en lazen de bijsluiters,
vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten
er de juiste zalf voor.
Daarnabekeken
we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast
en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de
zieken te genezen.
Een boeiende en leerrijke opdracht. Namiddag was er dan eindelijk de lang verwachte carnavalstoet!
21-03-2013
Donderdag, 21 maart 2013
Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we
medicijnen nemen of ...
Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.
Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat
er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele
proefjes.
Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je
hand.Welke plaats doet het meeste pijn?
Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je
pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt
er met je pupillen?
Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je
partner.Wat gebeurt er met zijn ogen?
Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.Wat gebeurt er met je ogen?
Proef: Verstuif water in het gezicht van je
partner.Wat merk je aan de wenkbrauwen?
Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.Welke eten ruikt bedorven?
19-03-2013
Dinsdag, 19 maart 2013
Jeugdboekenweek : Een zee van tijd !
De jeugdboekenweek liep van 2 maart en nog tot
17 maart lin heel Vlaanderen.
Tijdens dit grote kinderboekenfestival worden de
mooiste boeken in de kijker gezet in onze bibliotheken, cultuurcentra en
scholen.
Ook wij trokken met onze klas naar de bibliotheek van
Herk-de-Stad voor een tocht door de tijd ! We werden in groepjes per 3 opgesplitst,
ieder groepje kreeg een vijftal boekenen een vragen- en opdrachtenlijst i.v.m. de tijd
o.a. de dinosaurussen, de Grieken en Romeinen, Egypte, Vikingen, Ontdekkingsreizigers, ...
Het werd een boeiende tocht in de geschiedenis.
18-03-2013
Maandag, 18 maart 2013
Vandaag gingen we van start met het maken van een
folder.
In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.
Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze
school.
Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die
we in onze folder willen.
Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de
slag, we tikten onze tips in
en maakten m.b.v. WordArt onze titel.
De volgende weken werken we aan de afwerking van onze
folder, we maken er wat tekeningen bij
en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze
folder aantrekkelijk wordt.
Het resultaat volgt nog.
16-03-2013
Vrijdag 15 maart 2013
Op vrijdag verscheen ons tweede krantje, ook dit verkochten we t.v.v. Broederlijk delen.
We maakten kennis met samengestelde woorden met
lichaamsdelen. We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam
zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ... In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer
samengestelde woorden met lichaamsdelen, dit door ze uit te beelden. Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en
'snotneus'?
14-03-2013
Dinsdag, 26 maart 2013
We maakten vandaag op een creatieve manier leuke sokpoppen. Vervolgens lieten we onze sokpoppen met elkaar praten op een boze, blije, droevige ... manier. We leefden ons echt helemaal in, knap wat zo'n sokpop kan doen naar onze expressiviteit toe!
08-03-2013
Vrijdag, 8 maart 2013
Vervolg: Kunstjes met je lichaam Wist je dat we in de klas een "slangenmens" hebben, d.w.z. een superlening iemand. Rarara, kijk maar naar de foto's.
Vrijdag, 8 maart 2013
We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met
hun lichaam doen.
Ieder koos er het strafste kunstje uit.
- 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten
- 51 kg aan één oor optillen
- 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen
- treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken
met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)
- aan je baard een vrouw van 61 kg optillen
...
Vervolgens was het onze beurt.Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons
lichaam?
Wie kan er:
- cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen
achten draaien met de rechterhand?
- de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in
tegengestelde richting laten draaien?
- fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?
- met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus
raken?
- met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?