We maakten kennis met samengestelde woorden met
lichaamsdelen. We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam
zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ... In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer
samengestelde woorden met lichaamsdelen, dit door ze uit te beelden. Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en
'snotneus'?
14-03-2013
Dinsdag, 26 maart 2013
We maakten vandaag op een creatieve manier leuke sokpoppen. Vervolgens lieten we onze sokpoppen met elkaar praten op een boze, blije, droevige ... manier. We leefden ons echt helemaal in, knap wat zo'n sokpop kan doen naar onze expressiviteit toe!
08-03-2013
Vrijdag, 8 maart 2013
Vervolg: Kunstjes met je lichaam Wist je dat we in de klas een "slangenmens" hebben, d.w.z. een superlening iemand. Rarara, kijk maar naar de foto's.
Vrijdag, 8 maart 2013
We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met
hun lichaam doen.
Ieder koos er het strafste kunstje uit.
- 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten
- 51 kg aan één oor optillen
- 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen
- treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken
met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)
- aan je baard een vrouw van 61 kg optillen
...
Vervolgens was het onze beurt.Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons
lichaam?
Wie kan er:
- cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen
achten draaien met de rechterhand?
- de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in
tegengestelde richting laten draaien?
- fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?
- met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus
raken?
- met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?
- een balletje over de grond duwen met z'n neus?
05-03-2013
Dinsdag, 5 maart 2013
Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m.
ons lichaam.
Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op
zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.
Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book
of Records".Het klonk vaak van
WAUW, of BAH.
Wist je dat ....
- de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor
een schoenmaat 63
- de grootste handen 32 cm lang zijn
- de langste vingernagels 80 cm zijn
- het langste haar 5 m en 62 cm lang is
- de zwaarste mens 635 kg weegt
- de kleinste mens ooit 57 cm was
- de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was
04-03-2013
Maandag 4 maart 2013
Vandaag gingen we van start met een nieuw thema
"Blij met mijn lijf".
Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema
allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.
Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een
kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag
wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n
naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'. Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan
we het antwoord dachten te weten. We vroegen elkaar de kleren van het lijf met
o.a. de volgende vragen:
- Hoe lang kan ons haar worden?
- Wat is een liftersduim?
- Wat is de grootste schoenmaat?
- Kan je ziek zijn van verdriet?
- Hoe verzorg je je lichaam?
- Wat is voethaar?
....
08-02-2013
Maandag, 28 januari t.e.m. vrijdag 8 februari 2013
We starten met een nieuw thema "Wij maken een
krant!".
In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende
hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen. De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit
uit.
Hoek 1: 'Krantenkoppen' De kinderen verzinnen een kort bericht bij
krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.
Hoek 2: 'Vraag en antwoord' De kinderen bereiden een interview voor met iemand van
de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.
Hoek 3: 'Sprekende foto's' Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft
er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de
klaskrant.
Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant' De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om
over te schrijven.Ze brainstormen over
het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.
Hoek 5: 'Boeiende berichten' De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind
leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort. Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?
Hoek 6: 'De plezante kant van de krant' De kinderen schrijven in duo's een raadsel, mop, gedicht
of quiz voor in de klaskrant. Ze lezen
eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.
Zo gaan de kinderen tijdens dit thema twee
kranten samenstellen.
We beginnen het thema met verschillende soorten kranten
te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant. Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen
helpen om een goed krantenbericht te schrijven. We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te
doen voor ons eigen interview. In een krant staan niet alleen berichten of artikels
maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. Dat onderschrift vertelt iets over de
foto.We bekijken samen enkele foto's en
kiezen het passende onderschrift.
We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws,
nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe
gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan
worden t.o.v. vroeger?
Op donderdag 31 januari is het dan zover!We starten met onze klaskrant.
In bijlage vinden jullie ons eerste krantje gedoopt met de naam "Eendjesblad", We verkochten ons eerste krantje t.v.v. Broederlijk Delen, dit bracht een mooie 90 euro op! Dankjewel!
Namiddag leerden we over drijven en zinken en deden allerlei proefjes. Welke voorwerpen blijven drijven of zinken? Wat zinkt: een knikker of een isomoballetje? Wat blijft drijven: een lege fles of een fles met zand? Kan een pingpongballetje blijven drijven?
24-01-2013
Donderdag, 24 januari 2013
We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te
kijken. Hoe kunnen we weer groter
worden? (De kinderen hadden natuurlijk allerlei lekkere ideeën: frieten eten, een koekje eten, oliebollen, cake) "Misschien moeten we weer een drankje
drinken", zegt Martijn. We gaan op zoek naar een flesje.Maar dan stoot Martijn zich aan een steen,
onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop. Het is één brief voor Fabio en één voor
Martijn.We lezen de brieven aan elkaar
voor en zo worden we weer groot.
Ons ondergrondse avontuur is ten einde.Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een
plannetje de weg terug naar huis.
23-01-2013
Woensdag, 23 januari 2013
Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 8
kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi. We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen. Het begon heel goed, onze eerste 2 matchen tegen het
Herk Centum 5 (A) en 't Leerrijk wonnen we. Daarna werden we door de Schuit (A) van de kaart geblazen. Onze volgende matchen tegen Herk Centrum en Herckerhof, konden we weer winnen. Onze laatste match tegen de Schuit (B), de winnaars, verloren we jammer genoeg! Het was bijzonder spannende, leuke dag met veel kriebels in de buik!!! Onze eindscore was 4 op 6. Zo eindigden we op een mooie tweedeplaats. We gingen met een trots naar huis om volgend jaar zeker weer van de partij te zijn!
Proficiat aan alle deelnemers!!!
22-01-2013
Dinsdag, 22 januari 2013
Het mannetje houdt zich aan zijn woord, als wij de eed
in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen mogen we lid worden van de
Vereniging van Grotten en Tunnels en ontvangen wij een lidkaart.
21-01-2013
Maandag, 21 januari 2013
We nemen afscheid van de graafmannetjes en nemen nu de andere opening in de tunnel op weg naar de Vereniging voor Grotten en Tunnels.
Opeens komt er een mannetje uit een hoekje dat roept: "Ho, ho, niet zo snel.Vooraleer jullie het vergaderlokaal binnen mogen, moeten jullie eerst bewijzen dat jullie iets van grotten en tunnels afweten."
Oh, neen, weer een opdracht en wij willen naar Martijn!
We krijgen een bijzondere tekst over grotten van het mannetje, maar de tekst ligt door elkaar, aan ons om de tekst in de goede volgorde aan elkaar te plakken.
Als we deze opdracht goed hebben, mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels.Joepie, leuk! W.O. was deze keer een echte doe-les. We maakten een ketting met restjes kaas, appel, brood en pinda's voor de vogeltjes, we smolten vet en deden er zaadjes in voor de vogels, we maakten van blik en touw een telefoon, we maakten erwten- en bonensoep en we leerden het digitaal fototoestel wat beter kennen.
18-01-2013
Maandag, 14 januari t.e.m. vrijdag, 18 januari 2013
We zetten onze zoektocht naar Martijn onder de grond
verder.
Onder de grond horen we opeens een zacht geluid, het is
een klein dasje dat huilt.
Het kleine dasje heeft schrik van de vossen die in hun
dassen-burcht wonen, aan ons om de vossen te verjagen.
In duo's wijzen we elkaar de weg op een plannetje en
verjagen zo de vossen.
Wat een avontuur!
"Bonjour!" horen we plots zoemend in onze
oren, het is de prachtige Franse kever, Louis.
Hij kan al heel goed Nederlands, maar hij heeft een
probleem met het schrijven van onze taal.
Dus leren wij Louis zonder fouten schrijven, wij leren
hem drie regels:
- hoor je op het einde van een woord een oo, aa of uu dan
schrijven we deze kort, nl. o, a, u (zo, ga, nu).
- de verdubbelingsregel: ik hoor een korte klinker,
gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de medeklinker dubbel.
(bij meerdere
klankgroepen)
- de verenkelingsregel: ik hoor een lange klinker,
gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de lange klinker enkel.
(bij meerder
klankgroepen) Vandaag, dinsdag leerden we over de winter, we gingen op pad om onze derde foto (zomer, herfst en nu winter) van onze boom te trekken en daar hoorde natuurlijk ook sneeuwpret bij!
We gaan verder op pad en ontmoeten het groentemannetje,
hij vraagt of we Maja willen helpen met haar groentetuin,
ze heeft er een rommeltje van gemaakt: alle groenten staan
door elkaar.
Als we goed naar het groentemannetje luisteren krijgt
alles netjes een goede plaats in de tuin
en weten we ook welk tuingereedschap we nodig hebben om
Maja te helpen.
Ook het groentemannetje heeft wat opgeruimd en heeft
een brief gevonden van Martijn.
In de brief schrijft Martijn dat hij bij de Vereniging
voor Grotten en Tunnels op Fabio en ons zal wachten.
We kunnen hier niet snel genoeg weg zijn en hollen snel
door de gang naar de Vereniging. Maar plots kunnen we niet verder, een enorme
afvalberg verspert de weg, de moed zakt ons in de schoenen, nu moeten we die
afvalberg eerst nog opruimen, zo geraken we nooit op tijd bij de
Vereniging.Een enorm vuil mannetje
vraagt of wij willen helpen met het sorteren van het afval.
We leren de verwijswoorden te gebruiken bij het
sorteren.
Deze fles hoort in die container.
Dit blikje hoort in deze container.
Dat doosje hoort in die container. ...
Eindelijk is de afvalberg opgeruimd, we zetten onze
tocht verder, plotseling struikelen we over een draad, er loeit een
sirene.Het postmannetje houdt ons tegen
en geeft ons een brief van de mama van Fabio, zij is erg ongerust, voor we
verder mogen, moeten we eerst een brief terug schrijven aan de mama van Fabio.
Als we de brief geschreven hebben nemen we snel
afscheid van het postmannetje, eindelijk zien we een bordje waarop staat:
Vereniging voor Grotten en Tunnels.Nu
Martijn nog vinden.In de grond vinden
we twee openingen, welke moeten we nemen?Op goed geluk nemen we de rechtse, we komen bij de Grot van Toen.Een groep kleine mannetjes zit rond een grote
bak met vreemde voorwerpen.Het zijn de
graafmannetjes en ze spelen een raadspel."We laten jullie niet gaan, vooraleer jullie ons superleuke spel
gespeeld hebben," zeggen ze.
Net als de graafmannetjes spelen we een raadspel.We beschrijven een voorwerp dat we onder de
grond vinden en wie het eerst het voorwerp raadt, wint het kaartje.Wie verzamelt de meeste kaartjes?
13-01-2013
Donderdag, 10 januari 2013
We leerden over onze tanden. Hoeveel tanden een melkgebit heeft en een volwassen gebit. Hoe vaak we onze tanden moeten poetsen. Welke tanden we hebben en wat de functie van tanden zijn. Hoe we onze tanden moeten poetsen en nog veel meer. Natuurlijk moesten we het tandenpoetsen ook even oefenen in de klas. We sloten onze lessenreeks af met een spel i.v.m. tandenpoetsen.
12-01-2013
Dinsdag, 8 januari 2013
Tijdens de les muzische vorming bekeken we enkele schimmenspelen. Vervolgens gingen we zelf aan de slag om figuurtjes te maken. Tot slot speelden we zelf een schimmenspel.
11-01-2013
Maandag 7 januari t.e.m. vrijdag 11 januari 2013
Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl.
'Ondergronds'.
In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die
verdwenen is.
Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een
idee over wie Martijn is,
hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien
door Fabio, zijn beste vriend.
Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in
de diepe kuil?
Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn. We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar
een vreemd stemmetje, het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.
Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond
nemen, maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren. We moeten enkele dieren onder de grond beter
leren kennen zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.
In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de
mier, de mol, de regenworm, de meikeverlarve en de ijsvogel.In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het
dier eet, wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het
dier.
De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en
we mogen onze tocht onder de grond verder zetten. Daar staan we voor een volgend probleem. We
moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons. Gelukkig vinden we een recept van een
verkleiningsdrankje.We noteren wat we
nodig hebben voor het recept en hoe we het moeten maken.Vervolgens brouwen we het toverdrankje en
drinken het samen op, en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we
door het deurtje kunnen.
We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de
deur open. Maar wat is dat voor kabaal,
we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's. De grote mieren zijn boos en eisen dat we de
mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen,
zoals Martijn. Om een idee te krijgen
welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn
verteld heeft. Maar de woorden van elke
zin staan door elkaar. We knippen per
twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.
Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de
mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.
Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en
bereiden deze tekst voor. Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor
en kiezen we het geschiktste verhaal.