We starten met een nieuw thema "Wij maken een
krant!".
In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende
hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen. De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit
uit.
Hoek 1: 'Krantenkoppen' De kinderen verzinnen een kort bericht bij
krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.
Hoek 2: 'Vraag en antwoord' De kinderen bereiden een interview voor met iemand van
de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.
Hoek 3: 'Sprekende foto's' Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft
er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de
klaskrant.
Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant' De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om
over te schrijven. Ze brainstormen over
het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.
Hoek 5: 'Boeiende berichten' De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind
leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.
Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?
Hoek 6: 'De plezante kant van de krant' De kinderen schrijven in duo's een raadsel, mop, gedicht
of quiz voor in de klaskrant. Ze lezen
eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.
Zo gaan de kinderen tijdens dit thema twee
kranten samenstellen.
We beginnen het thema met verschillende soorten kranten
te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant. Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen
helpen om een goed krantenbericht te schrijven.
We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te
doen voor ons eigen interview. In een krant staan niet alleen berichten of artikels
maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. Dat onderschrift vertelt iets over de
foto. We bekijken samen enkele foto's en
kiezen het passende onderschrift.
We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws,
nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe
gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan
worden t.o.v. vroeger?
Op donderdag 31 januari is het dan zover! We starten met onze klaskrant.
In bijlage vinden jullie ons eerste krantje gedoopt met de naam "Eendjesblad", We verkochten ons eerste krantje t.v.v. Broederlijk Delen, dit bracht een mooie 90 euro op! Dankjewel!
Veel leesgenot!
Bijlagen: krant 1 2013.doc (8 MB)
|