De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 28 mei 2013

    Vandaag doen we een toets taalbeschouwing, de toets gaat over het paard,
    een trouwe helper en vriend van de mens en tevens het lievelingsdier van heel wat kinderen.

    De toets wordt heel geleid, stap voor stap, gemaakt!!!




    23-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 23 mei 2013

    Na het beluisteren van heel wat dierenverhalen is het nu aan ons om een dierenverhaal te schrijven.  Maar we pakken het op een bijzondere manier aan.  We schrijven een STAPELVERHAAL.

    Elk verhaal wordt geschreven door drie duo's.

    Het eerste duo schrijft het begin.

    Het tweede duo schrijft het midden van het verhaal.

    Het derde duo schrijft het slot.

    Vervolgens leest het eerste duo het verhaal na en wijzigt of verbetert het verhaal.

    Om het verhaal te starten trekt elk duo twee beginzinnen, zodat ze kunnen kiezen met welke zin hun verhaal start.

     




    22-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 22 mei 2013

    Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal "De leeuw en de muis" voor, een fabel.







    In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende eigenschap.  De ezel wordt gezien als dom en traag.  Die kenmerken worden soms ook aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is zo dom als een ezel".  Wij gaan op zoek naar andere uitdrukkingen:

    Zo zwart als een raaf.

    Zo vies als een varken.

    Zo sterk als een beer.

    Zo stil als een muis.

    Zo ziek als een hond.

    Zo gezond als een vis.

    Zo traag als een slak.

    Zo blind als een mol.

    Zo rood als een kreeft.




    17-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 13 mei t.e.m. vrijdag, 17 mei 2013

    Maandag leest een tweede groep een verhaal voor "De Bremer stadsmuzikanten", we luisteren aandachtig naar het verhaal en lossen daarna enkele vragen op in ons werkboek.





    Dinsdag lezen we nieuwsberichten over dieren, we ontdekken dat mensen en dieren goed voor elkaar kunnen zijn maar spijtig genoeg ook niet goed voor elkaar.

    Eén berichtje gaat over dokter Petie, een klein paardje dat zieke kinderen in het ziekenhuis troost en vrolijk maakt.

    Mensen zijn niet altijd goed voor dieren, toch zijn er heel wat mensen die zorgen voor dieren. In het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek bijvoorbeeld vangen ze zieke en gewonde wilde dieren op en verzorgen ze de dieren ook.
    We luisteren naar een interview met Bart, een dierenverpleger op de afdeling spoedgevallen. We luisteren heel goed want er volgen vragen over het interview voor de luistertoets!

    Donderdag schrijven we zelf een folder over het Natuurhulpcentrum om zo kinderen info te geven over wat er in het Natuurhulpcentrum gebeurt en om mensen aan te moedigen om als vrijwilliger in het centrum te komen helpen. Na het interview van gisteren weten wij natuurlijk al heel veel over het centrum.

    Vrijdag leest een derde groep het verhaal "Meneer Jans en de tijgers" voor, na het verhaal beoordelen we een aantal uitspraken over het verhaal. Jammer dat er 2 lezers ziek waren.












    08-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 6 mei t.e.m. woensdag, 8 mei 2013

    Beestenboel is ons nieuwe thema, je raadt het al, het gaat over dieren.

    Op maandag houden we eerst een gesprek over dieren,
    vervolgens worden we in groepjes verdeeld en bereiden we in ons groepje
    een verhaal voor dat we in de loop van het thema voor de klas zullen voorlezen, spannend!

    Op dinsdag toont de juf ons een ei, welke dieren komen uit een ei en welke niet? 
    Een eerste groepje leest het verhaal

    "Dat komt er nou van ..." voor. 





    Vervolgens noteren we de dieren in de juiste kolom,
    dieren die eitjes leggen en dieren die geen eieren leggen,
    in een informatieve tekst gaan we op zoek naar het juiste antwoord en komen we meer te weten
    over vogels, vissen, insecten, reptielen, amfibieën en zoogdieren.

    Op woensdag mogen we zelf een dierentuin inrichten,
    we zoeken voor alle dieren een geschikt plaatsje rekening houdend met hun behoeften.





    03-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 3 mei 2013
    Met fierheid tonen Gijs en Seppe hun bouwwerk van k'nex
    dat ze tijdens hoekenwerk maakten.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 29 april t.e.m. vrijdag, 3 mei 2013

    In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist op het spoor.

    We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de beleefde rover Hoepsika.

    Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt steeds beleefd om het geld van rijke mensen.

    Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd spijt en wil hij het weer goedmaken.

    Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.

    Wie is de grootste roverkenner van de klas?  We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.

    Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.  Tijd om uit te zoeken wie de dader is.  We noteren de tips in ons spellingboek en lezen over elke inwoner nog wat extra info.

    We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden, maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.

    Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving die ons naar de schat leidt.  We volgen de route en vinden zo de schat terug.

    Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht, we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken elkaars schat.

    In de loop van deze week stelden we ook onze piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien is en waarom we deze elementen gekozen hebben.  Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een ander groepje.




    02-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag, 2 mei 2013
    We werken rond het thema 'Laat je niet vangen' en maken kennis met onze 5 zintuigen.
    Vandaag komt de smaak en het zicht aan bod.
    We ontdekken onze smaken proefondervindelijk.
    We gaan op zoek naar de verschillende smaken die we proeven bij
    soep, sinaasappelsap, citroensap en schweppes.
    We proeven een groene appel, kaas, pompelmoes, Tuc-koekjes, ...
    en rangschikken het bij de juiste smaak.
    We onderzoeken onze pupil en kijken of we met één oog evenveel kunnen als met twee ogen.

















    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs