De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    28-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 28 juni 2013
    Foto's laatste schooldag (3)




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 28 juni 2013
    Foto's laatste schooldag (2)






















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 28 juni 2013
    Foto's laatste schooldag (1)






















    25-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 25 juni 2013
    Foto's afscheidsfeestje 3e leerjaar (5)










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 25 juni 2013
    Foto's afscheidsfeestje 3e leerjaar (4)




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 25 juni 2013
    Foto's afscheidsfeestje 3e leerjaar (3)






















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 25 juni 2013
    Foto's afscheidsfeestje 3e leerjaar (2)


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 25 juni 2013
    Foto's afscheidsfeestje 3e leerjaar (1)






















    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheidsfolders

    Een tijdje geleden maakten we een gezondheidsfolder.
    Ziehier het resultaat!


















    In deze folder geven we tips in verband met gezondheid.
    Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school.
    Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
    Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen.
    Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in
    en maakten m.b.v. WordArt onze titel.





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheidsfolder (2)
    Vervolg van de gezondheidsfolders




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheidsfolder (3)
    Vervolg gezondheidsfolders (3)




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheidsfolders
    Vervolg gezondheidsfolders (4)













    14-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 10 juni t.e.m. vrijdag, 14 juni 2013

    Van harte gefeliciteerd voor jullie prachtige optreden op het schoolfeest!!!
    Jullie waren mooie senioren en señorita!!
    B...R....A...V...O!!!  BRAVO!

    Deze week is het aan ons om te fantaseren over een feest zoals wijzelf het zouden willen.  We dromen en fantaseren er op los, alles kan en mag!  Heel wat kinderen dromen over een feest in een pretpark of in de dierentuin met heel wat lekkers om te smullen, een aantal jongens dromen over een voetbalfeest met hun voetbalhelden.  We vertellen onze dromen in groepjes aan elkaar.  Wie weet, komt er eentje uit, ... of zijn dromen toch bedrog???

    Op een feestje is het natuurlijk ook leuk als je geschminkt wordt.  Wij beluisteren enkele schminktips en gaan vervolgens zelf aan het werk.  We schminken vier gezichten op papier met onze kleurpotloden.  We luisteren goed naar de opdrachten en schminken vervolgens een ruimtewezen, een konijn, een piraat en een skelet.

    Bij een feestje horen natuurlijk ook cadeautjes, wie krijgt er niet graag een geschenkje?
    We maken voor elkaar 'een cadeautje in woorden'!
    Elk kind trekt een naampje  en schrijft voor dat vriendje of vriendinnetje een leuk briefje met een 'complimentje'.
    Dit briefje wordt mooi versierd en ingepakt in een versierd yoghurtpotje.
    Hoe we het yoghurtpotje versieren schrijven we in ons spellingboek en daarna gaan we aan de slag.
    En nu nieuwsgierig afwachten wie voor wie een cadeautje heeft.

    Niet alleen cadeautjes horen bij een feestje maar natuurlijk ook spelletjes, we lezen de speluitleg in ons taalboek en vervolgens spelen we in groepen van ongeveer 5 kinderen een spel, we schuiven door zodat ieder groepje de 3 spelletjes kan spelen.

     





















    07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 juni t.e.m vrijdag, 7 juni 2013

    We starten tevens ons tiende en laatste thema, nl. Feest!

    In dit thema bereiden we ons afscheidsfeestje van het derde leerjaar samen voor en leren we heel wat bij over feesten.

    Maandag vertellen we elkaar van welke feesten we houden en waarom.

    We brainstormen in groepjes over wat we kunnen doen op ons klasfeest en wat we daarvoor moeten voorbereiden.

    We beluisteren het verhaal "het stratenmakersfeest" en zoeken we samenstellingen met feest.

    Op woensdag ontdekken we dat mensen over de hele wereld feestvieren van het Suikerfeest tot het Chinees Nieuwjaar, van een trouwfeest in Marokko tot het carnavalsfeest in Brazilië.

    We hebben al heel wat ideeën voor ons klasfeest.  Tijd dus om uitnodigingen te maken voor ons klasfeest.  Donderdag trekt iedereen  een naam van iemand uit de klas, deze moet geheim blijven.  We schrijven een uitnodiging voor ons feestje en ontwerpen een kaart.

    Op vrijdag lezen we over het droomfeest van Timon en Pumba, een voetbalfeest en over het droomfeest van Tiziana.  Vervolgens lezen we enkele zinnen uit de verslagen van de droomfeesten en zoeken we uit of de zin nu gebeurt of vroeger gebeurde.




    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 28 mei 2013

    Vandaag doen we een toets taalbeschouwing, de toets gaat over het paard,
    een trouwe helper en vriend van de mens en tevens het lievelingsdier van heel wat kinderen.

    De toets wordt heel geleid, stap voor stap, gemaakt!!!




    23-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 23 mei 2013

    Na het beluisteren van heel wat dierenverhalen is het nu aan ons om een dierenverhaal te schrijven.  Maar we pakken het op een bijzondere manier aan.  We schrijven een STAPELVERHAAL.

    Elk verhaal wordt geschreven door drie duo's.

    Het eerste duo schrijft het begin.

    Het tweede duo schrijft het midden van het verhaal.

    Het derde duo schrijft het slot.

    Vervolgens leest het eerste duo het verhaal na en wijzigt of verbetert het verhaal.

    Om het verhaal te starten trekt elk duo twee beginzinnen, zodat ze kunnen kiezen met welke zin hun verhaal start.

     




    22-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 22 mei 2013

    Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal "De leeuw en de muis" voor, een fabel.







    In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende eigenschap.  De ezel wordt gezien als dom en traag.  Die kenmerken worden soms ook aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is zo dom als een ezel".  Wij gaan op zoek naar andere uitdrukkingen:

    Zo zwart als een raaf.

    Zo vies als een varken.

    Zo sterk als een beer.

    Zo stil als een muis.

    Zo ziek als een hond.

    Zo gezond als een vis.

    Zo traag als een slak.

    Zo blind als een mol.

    Zo rood als een kreeft.




    17-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 13 mei t.e.m. vrijdag, 17 mei 2013

    Maandag leest een tweede groep een verhaal voor "De Bremer stadsmuzikanten", we luisteren aandachtig naar het verhaal en lossen daarna enkele vragen op in ons werkboek.





    Dinsdag lezen we nieuwsberichten over dieren, we ontdekken dat mensen en dieren goed voor elkaar kunnen zijn maar spijtig genoeg ook niet goed voor elkaar.

    Eén berichtje gaat over dokter Petie, een klein paardje dat zieke kinderen in het ziekenhuis troost en vrolijk maakt.

    Mensen zijn niet altijd goed voor dieren, toch zijn er heel wat mensen die zorgen voor dieren. In het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek bijvoorbeeld vangen ze zieke en gewonde wilde dieren op en verzorgen ze de dieren ook.
    We luisteren naar een interview met Bart, een dierenverpleger op de afdeling spoedgevallen. We luisteren heel goed want er volgen vragen over het interview voor de luistertoets!

    Donderdag schrijven we zelf een folder over het Natuurhulpcentrum om zo kinderen info te geven over wat er in het Natuurhulpcentrum gebeurt en om mensen aan te moedigen om als vrijwilliger in het centrum te komen helpen. Na het interview van gisteren weten wij natuurlijk al heel veel over het centrum.

    Vrijdag leest een derde groep het verhaal "Meneer Jans en de tijgers" voor, na het verhaal beoordelen we een aantal uitspraken over het verhaal. Jammer dat er 2 lezers ziek waren.












    08-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 6 mei t.e.m. woensdag, 8 mei 2013

    Beestenboel is ons nieuwe thema, je raadt het al, het gaat over dieren.

    Op maandag houden we eerst een gesprek over dieren,
    vervolgens worden we in groepjes verdeeld en bereiden we in ons groepje
    een verhaal voor dat we in de loop van het thema voor de klas zullen voorlezen, spannend!

    Op dinsdag toont de juf ons een ei, welke dieren komen uit een ei en welke niet? 
    Een eerste groepje leest het verhaal

    "Dat komt er nou van ..." voor. 





    Vervolgens noteren we de dieren in de juiste kolom,
    dieren die eitjes leggen en dieren die geen eieren leggen,
    in een informatieve tekst gaan we op zoek naar het juiste antwoord en komen we meer te weten
    over vogels, vissen, insecten, reptielen, amfibieën en zoogdieren.

    Op woensdag mogen we zelf een dierentuin inrichten,
    we zoeken voor alle dieren een geschikt plaatsje rekening houdend met hun behoeften.





    03-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 3 mei 2013
    Met fierheid tonen Gijs en Seppe hun bouwwerk van k'nex
    dat ze tijdens hoekenwerk maakten.








    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs