We raakten vandaag wat meer vertrouwd met het getalbegrip "1000". In groepjes concretiseerden we "1000". We stempelden 1000 vingertoppen, we deden 1000 soeplepels in een emmer = 10 liter we kleurden 1000 vakjes, we bouwden een vlak van 1000 strijkparels en we telden buiten 1000 klinkers.
Donderdag, 22 november 2012
Vervolg technologie: een sleutelrekje maken
Donderdag, 22 november 2012
We onderzochten vandaag hoe de klasmeubelen in elkaar zitten. We leerden enkele materialen en werktuigen kennen: spijkers, bouten, moeren, schroeven, ringsleutel, inbussleutel, ... Vervolgens gingen we met enkele materialen aan de slag. We maakten een sleutelrekje volgens de stappen van een technisch proces. In de gang boorden we met een boormachine gaatjes in een plankje, vervolgens schroefden we er oogvijzen en haakjes in. Natuurlijk hadden we oog voor veiligheid en zetten we een veiligheidsbril op.
Vandaag is het onze beurt om voor beeld te
spelen. We spelen om beurt voor
beeldhouwer en voor beeld. De
beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.
Donderdag, 15 november 2012
Vandaag schreven en beluisterden we enkele bijzondere
en grappige mythes: 'De val van Icarus' en 'Koning Midas en z'n ezelsoren'.
Dinsdag, 13 november 2012
Naar aanleiding van het thema "Herfst" knutselden we een echt herfstbos met de verschillende boslagen.
Dinsdag, 13 november 2012
Vervolg trucagefotografie
Dinsdag, 13 november 2012
We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er
ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.
Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen
maken.We schrijven alles wat Dora ons
zegt stap voor stap op.
Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en
maken samen een gekke foto.
Maandag, 12 november 2012
De schilderijen van Picasso lijken vaak wel een
puzzel. Wij kropen in de huid van
Picasso. Eerst knipten we puzzelstukken
uit, met deze puzzelstukken maakten we een portret, maar we verzonnen niet zelf
hoe we dit portret gingen maken. Onze
buur gaf ons instructies over hoe we de puzzelstukken moesten leggen en
omgekeerd. We moesten dus een duidelijke
beschrijving geven van hoe het portret er uit moest zien en aandachtig luisteren!Niet altijd gemakkelijk!
Donderdag, 8 november 2012
Voor de vakantie werkten we een aantal weken rond "Ik ben er voor mijn buurt", een project van ziekenzorg. De kinderen werkten in groepjes rond een verhaal over een opa zonder familie, ze maakten een grote poster, ze knutselden allemaal een kaart voor oudere en/of zieke mensen, ... Vandaag was het dan zo ver we gingen de kaarten rondbrengen bij de mensen, via de mensen van ziekenzorg kregen we adressen, bij deze mensen belden we aan en gaven we onze kaart af. De mensen vonden het heef fijn om van de kinderen een kaart te ontvangen. Terwijl we een wandeling door Donk maakten, maakten we van de gelegenheid gebruik om voor ons nieuwe thema van W.O. i.v.m. huizen, een droomhuis te fotograferen.
Woensdag, 7 november 2012
Straffe kunst!
Wisten jullie dat er een kunstenaar is die een machine
heeft gemaakt die kaka doet?Echt
waar!De kunstenaar heet Wim Delvoye.
Wisten jullie dat er een kunstenaar was die
schilderijen maakte door rond het schilderij te dansen en te spatten op het
doek.Deze kunstenaar was Jackson
Pollock.
Dit zijn enkele van de straffe verhalen die wij over
kunst lazen.
Dinsdag, 6 november 2012
Op maandag zijn we met een nieuw thema van taal gestart
'Welkom in 't Snuk'.
Onze gids, Dora Flits, gaat ons tijdens dit thema
rondleiden in het museum 't Snuk', het kleine museum voor grote kunst!
Dora vertelde ons de museumregels, deze schreven we in
ons spellingboekje.In het museum mag er
heel veel maar net niet alles!
Vandaag koos elk kind uit vele prenten en boeken het
kunstwerk dat hem/haar het meest boeide.
Vervolgens gingen we in groepjes zitten en bekeken we
een aantal kunstwerken, we gaven er onze mening over en kwamen in ons groepje
tot een besluit: dit werk is kunst of dit werk is geen kunst.
Dinsdag, 7 november 2012
Op vraag van Dora werden we echte kunstenaars.
Bij onze wandeling door 't Snuk was er immers een zaal
'de Grote Zaal' waar helemaal niets te zien was.
De mensen van het museum hadden hier graag een groot
kunstwerk gehad dat door veel mensen samen is gemaakt.
Na een brainstorming in onze klas kwamen we tot het
volgende idee:
Heel wat werk dus, maar het resultaat mag er zijn!
Zoals elke kunstenaar willen wij onze kunstwerken
natuurlijk ook tentoonstellen.
Daarom zullen we ook nog uitnodigingen voor de
tentoonstelling schrijven aan alle klassen, zodat ze op dinsdag 18 december naar
onze tentoonstelling kunnen komen..
groetjes,
de kunstenaars van het 3e leerjaar
01-11-2012
Vrijdag, 26 oktober 2012
We namen afscheid van ons griezelclubhuis en
meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje.
We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige
hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen, griezelige spinnen, het
gebit van mensen, ...
We speelden in groepjes het spelletje 'Knibbel-knabbel-knuisje' en moesten voor het eerst 4 verschillende koekjes verzamelen van het koekenhuisje van de heks. Kwam de heks tevoorschijn, dan moesten we een opdracht trekken, de
'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst: trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels,
wormen, ... proeven. Achteraf dansten we op griezelige muziek en tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk
zelf maar naar de bloederige vingers, de griezelige spinnen en het gebit van mensen. Namiddag genoten we van de film 'Monter House' en smulden we van onze spinnensoep die we gisteren gemaakt hadden. Smakelijk!!!
Vrijdag, 26 oktober 2012
Vervolg griezelfeestje
Vrijdag, 26 oktober 2012
Vervolg griezelfeestje, spinnensoep eten
Donderdag, 25 oktober 2012
Naar aanleiding van 'Halloween' maakten we vandaag
spinnensoep in de klas.
Ieder had z'n taakje: aardappelen of wortelen in
stukjes snijden, spinnen maken van gehakt en spaghetti of al huilend de uien in
stukjes snijden, de juf zorgde voor de pompoen.
Donderdag, 25 oktober 2012
Het luisterspel
Woensdag hadden we geluisterd naar een luisterspel van
'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we
hoorden allerlei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, ....
Nu was het aan ons om een luisterspel te maken.
Op woensdag maakten we een keuze uit 3 verhalen:
- Dit huis wil bloed
- Wie klopt daar op mijn deur?
- Spookschaatsen
A.d.h.v. onze keuze gingen we in groepjes zitten, om
ons verhaal voor te bereiden.
Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af
wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage.Tot slot moesten we samen nog afspreken welke
geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden
van 12 klokslagen, donder, vuur, ... .
Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op
cassette inlezen.Dit was heel leuk en
best ook wel grappig.
Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen
en geluiden die we gemaakt hadden.Dit
was een heel leuke ervaring.
Maandag, 22 oktober 2012
Eindelijk was het dan zover, we gingen op herfstwandeling. We hadden er een prachtige dag uitgekozen, droog, niet te koud, zonnig, formidabel dus! We vertrokken 's morgens met de bus naar Bokrijk. Eerst maakten we een kleine wandeling op de paden en hadden het geluk om verschillende eekhoorntjes te zien. Vervolgens trokken we het echte bos in en daar deden we wat proefjes in groepen. We liepen met een spiegeltje door de bomen om de kruinen waar te nemen, we hielden een paraplu onder een struik en onderzochten wat er in de paraplu viel bij het schudden aan de struik, we gingen op zoek naar bodemdiertjes, we gingen geblinddoekt aan bomen voelen en zochten daarna uit welke boom het was, we namen de geluiden waar die we in het boos hoorden, we gingen op zoek naar verschillende voorwerpen in dezelfde kleur als een gekregen steentje, we onderzochten de bodem: de strooisellaag en meer naar onder een zwarte laag, humus, we zochten een boom uit, tekenden de schors met wasco op een blad en we hebben de omtrek van de boom gemeten. Vervolgens gingen we op een prachtig plekje, ontdekt door de jongens, picknicken, we troffen daar ook een pad aan. Tot slot speelden we nog eventjes in de speeltuin. Het was een heerlijke, leerrijke, prachtige dag!!!
Maandag, 22 oktober 2012
Vervolg herfstwandeling 1
Maandag, 22 oktober 2012
Vervolg herfstwandeling 2
Maandag, 22 oktober 2012
Vervolg: Herfstwandeling 3
Donderdag, 18 oktober 2012
Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen
kunnen voorlezen en begrijpen.Om dit te
oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren,
terug samengesteld.
Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak,
het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.
Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was
gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was
voor sommigen wat moeilijk.