De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    24-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 23 november 2012
    We raakten vandaag wat meer vertrouwd met het getalbegrip "1000".
    In groepjes concretiseerden we "1000". 
    We stempelden 1000 vingertoppen,
    we deden 1000 soeplepels in een emmer = 10 liter
    we kleurden 1000 vakjes,
    we bouwden een vlak van 1000 strijkparels
    en we telden buiten 1000 klinkers.















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 22 november 2012
    Vervolg technologie: een sleutelrekje maken










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 22 november 2012
    We onderzochten vandaag hoe de klasmeubelen in elkaar zitten.
    We leerden enkele materialen en werktuigen kennen:
    spijkers, bouten, moeren, schroeven, ringsleutel, inbussleutel, ...
    Vervolgens gingen we met enkele materialen aan de slag.
    We maakten een sleutelrekje volgens de stappen van een technisch proces.
    In de gang boorden we met een boormachine gaatjes in een plankje,
    vervolgens schroefden we er oogvijzen en haakjes in.
    Natuurlijk hadden we oog voor veiligheid en zetten we een veiligheidsbril op.

    Zie hier onze knappe klussers!!!

























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dindag, 20 november 2012

    Maandag wandelden verder naar de volgende zaal van 't Snuk'
    en bekeken een beeldhouwwerk van een koning en een koningin,
    buiten in de tuin vonden we nog veel meer beeldhouwwerken. 
    We zochten bij elk beeldhouwwerk (kunstkoe, zandsculptuur, papier-maché eend, manneken Pis, ...) het juiste denkballonnetje. 

    Vandaag
    is het onze beurt om voor beeld te spelen. 
    We spelen om beurt voor beeldhouwer en voor beeld. 
    De beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 15 november 2012

    Vandaag schreven en beluisterden we enkele bijzondere en grappige mythes:
    'De val van Icarus' en 'Koning Midas en z'n ezelsoren'.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 november 2012
    Naar aanleiding van het thema "Herfst" knutselden we een echt herfstbos met de verschillende boslagen.










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 november 2012
    Vervolg trucagefotografie










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 november 2012

    We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.

    Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen maken.  We schrijven alles wat Dora ons zegt stap voor stap op.

    Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en maken samen een gekke foto.
























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 12 november 2012

    De schilderijen van Picasso lijken vaak wel een puzzel. 
    Wij kropen in de huid van Picasso. 
    Eerst knipten we puzzelstukken uit, met deze puzzelstukken maakten we een portret,
    maar we verzonnen niet zelf hoe we dit portret gingen maken. 
    Onze buur gaf ons instructies over hoe we de puzzelstukken moesten leggen en omgekeerd. 
    We moesten dus een duidelijke beschrijving geven van hoe het portret er uit moest zien
    en aandachtig luisteren!  Niet altijd gemakkelijk!

















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 8 november 2012
    Voor de vakantie werkten we een aantal weken rond "Ik ben er voor mijn buurt", een project van ziekenzorg.
    De kinderen werkten in groepjes rond een verhaal over een opa zonder familie, ze maakten een grote poster,
    ze knutselden allemaal een kaart voor oudere en/of zieke mensen, ...
    Vandaag was het dan zo ver we gingen de kaarten rondbrengen bij de mensen,
    via de mensen van ziekenzorg kregen we adressen, bij deze mensen belden we aan en gaven we onze kaart af. 
    De mensen vonden het heef fijn om van de kinderen een kaart te ontvangen.
    Terwijl we een wandeling door Donk maakten,
    maakten we van de gelegenheid gebruik om voor ons nieuwe thema van W.O. i.v.m. huizen,
    een droomhuis te fotograferen.












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 7 november 2012

    Straffe kunst!

    Wisten jullie dat er een kunstenaar is die een machine heeft gemaakt die kaka doet?  Echt waar!  De kunstenaar heet Wim Delvoye.

    Wisten jullie dat er een kunstenaar was die schilderijen maakte door rond het schilderij te dansen en te spatten op het doek.  Deze kunstenaar was Jackson Pollock.

    Dit zijn enkele van de straffe verhalen die wij over kunst lazen.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 6 november 2012

    Op maandag zijn we met een nieuw thema van taal gestart 'Welkom in 't Snuk'.

    Onze gids, Dora Flits, gaat ons tijdens dit thema rondleiden in het museum 't Snuk', het kleine museum voor grote kunst!

    Dora vertelde ons de museumregels, deze schreven we in ons spellingboekje.  In het museum mag er heel veel maar net niet alles!

    Vandaag koos elk kind uit vele prenten en boeken het kunstwerk dat hem/haar het meest boeide.

    Vervolgens gingen we in groepjes zitten en bekeken we een aantal kunstwerken, we gaven er onze mening over en kwamen in ons groepje tot een besluit: dit werk is kunst of dit werk is geen kunst.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 7 november 2012


    Op vraag van Dora werden we echte kunstenaars.

    Bij onze wandeling door 't Snuk was er immers een zaal 'de Grote Zaal' waar helemaal niets te zien was. 

    De mensen van het museum hadden hier graag een groot kunstwerk gehad dat door veel mensen samen is gemaakt.

    Na een brainstorming in onze klas kwamen we tot het volgende idee:

    We zouden een tentoonstelling houden van eenden.

    Deze zouden we maken van papier-maché en ons vervolgens laten inspireren door kunstenaars.

    Heel wat werk dus, maar het resultaat mag er zijn!

    Zoals elke kunstenaar willen wij onze kunstwerken natuurlijk ook tentoonstellen.

    Daarom zullen we ook nog uitnodigingen voor de tentoonstelling schrijven aan alle klassen, zodat ze op dinsdag 18 december naar

    onze tentoonstelling kunnen komen..

     

    groetjes,

    de kunstenaars van het 3e leerjaar




    01-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 26 oktober 2012

    We namen afscheid van ons griezelclubhuis en meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje.

    We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen, griezelige spinnen, het gebit van mensen, ...

    We speelden in groepjes het spelletje 'Knibbel-knabbel-knuisje' en moesten voor het eerst 4 verschillende koekjes verzamelen van het koekenhuisje van de heks.  Kwam de heks tevoorschijn, dan moesten we een opdracht trekken, de 'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst  : trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels, wormen, ... proeven. 
    Achteraf dansten we op griezelige muziek en tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk zelf maar naar de bloederige vingers, de griezelige spinnen en het gebit van mensen.

    Namiddag genoten we van de film 'Monter House' en smulden we van onze spinnensoep die we gisteren gemaakt hadden.
    Smakelijk!!!



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 26 oktober 2012
    Vervolg griezelfeestje






















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 26 oktober 2012
    Vervolg griezelfeestje, spinnensoep eten










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 25 oktober 2012

    Naar aanleiding van 'Halloween' maakten we vandaag spinnensoep in de klas.

    Ieder had z'n taakje: aardappelen of wortelen in stukjes snijden, spinnen maken van gehakt en spaghetti of al huilend de uien in stukjes snijden, de juf zorgde voor de pompoen.

     














    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 25 oktober 2012

    Het luisterspel

    Woensdag hadden we geluisterd naar een luisterspel van 'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we hoorden allerlei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, ....

    Nu was het aan ons om een luisterspel te maken.

    Op woensdag maakten we een keuze uit 3 verhalen:

    - Dit huis wil bloed

    - Wie klopt daar op mijn deur?

    - Spookschaatsen

    A.d.h.v. onze keuze gingen we in groepjes zitten, om ons verhaal voor te bereiden.

    Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage.  Tot slot moesten we samen nog afspreken welke geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden van 12 klokslagen, donder, vuur, ... .

    Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op cassette inlezen.  Dit was heel leuk en best ook wel grappig.

    Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen en geluiden die we gemaakt hadden.  Dit was een heel leuke ervaring.














    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 22 oktober 2012
    Eindelijk was het dan zover, we gingen op herfstwandeling.
    We hadden er een prachtige dag uitgekozen, droog, niet te koud, zonnig, formidabel dus!
    We vertrokken 's morgens met de bus naar Bokrijk.
    Eerst maakten we een kleine wandeling op de paden en hadden het geluk om verschillende eekhoorntjes te zien.
    Vervolgens trokken we het echte bos in en daar deden we wat proefjes in groepen.
    We liepen met een spiegeltje door de bomen om de kruinen waar te nemen,
    we hielden een paraplu onder een struik en onderzochten wat er in de paraplu viel bij het schudden aan de struik,
    we gingen op zoek naar bodemdiertjes,
    we gingen geblinddoekt aan bomen voelen en zochten daarna uit welke boom het was,
    we namen de geluiden waar die we in het boos hoorden,
    we gingen op zoek naar verschillende voorwerpen in dezelfde kleur als een gekregen steentje,
    we onderzochten de bodem: de strooisellaag en meer naar onder een zwarte laag, humus,
    we zochten een boom uit, tekenden de schors met wasco op een blad en we hebben de omtrek van de boom gemeten.
    Vervolgens gingen we op een prachtig plekje, ontdekt door de jongens, picknicken,
     we troffen daar ook een pad aan.
    Tot slot speelden we nog eventjes in de speeltuin.
    Het was een heerlijke, leerrijke, prachtige dag!!!
























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 22 oktober 2012
    Vervolg herfstwandeling 1




















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 22 oktober 2012
    Vervolg herfstwandeling 2
























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 22 oktober 2012
    Vervolg: Herfstwandeling 3
























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 18 oktober 2012

    Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen kunnen voorlezen en begrijpen.  Om dit te oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren, terug samengesteld.

    Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak, het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.

    Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was voor sommigen wat moeilijk.




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs