De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    26-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 26 april 2013

    Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op zeeroversliedjes. 

    Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend keer gezongen. 

    Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te schrijven.

    We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes horen. 

    Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een klein stationnetje', Alle eendjes', ...

    Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een tekst.

    We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij

    en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons piratenlied.

    (filmpjes komen op de  schoolwebsite)




    24-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 24 april 2013

    We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop vragen over het verhaal op te lossen.

    In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'.

    Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij vanalles leren.  We schreven de piratenlessen op in ons spellingboek.




    23-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 23 april 2013

    Vandaag zochten we samen met Pareltje naar passende rovernamen voor haar vrienden. 

    Dit deden we door er een bijvoeglijk naamwoord aan toe te voegen.

    Bv. Zure Zef, Weke Harrie, Schele Wout, Brute Jan, Stoere Stijn, ....

    We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een zelfstandig naamwoord staat en

    dat een bijvoeglijk  naamwoord zegt hoe iets of iemand is.

     




    22-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 22 april 2013

    Vandaag gingen we in de namiddag schaatsen.
    We werden opgedeeld in 2 groepen,
    de kinderen die zich nog niet zo veilig op het ijs voelden kregen eerst les,
    vervolgens kregen de gevorderden les.






    (Meer foto's op de website)




    19-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 15 april t.e.m. vrijdag, 19 april 2013

    We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.

    Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen, vechten en mensen bedriegen.  Ze zijn op zoek naar rust of genieten van hun pensioen.  Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.  Alle juwelen, goudstukken en edelstenen hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd gestolen.  In de loop van dit thema maken we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te sporen.

    Eerst leren we kapitein Haak kennen.  Hij maakt een fotoalbum over zijn avonturen.  We lezen een verhaal over kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.  Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.  De kapitein is woedend.  Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de kapitein.  Kapitein Haak geniet nu van het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als kapitein op zee.

    Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak, schrijft hij een zinnetje uitleg.  In elke zin zoeken wij het werkwoord.

    Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby, door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat. 

    Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.

    We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste vlag.  Daarna ontwerpen we ieder onze eigen vlag.  We zorgen ervoor dat onze vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.  Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor aan de klas.

    Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje, de dochter van een roverhoofdman.  We luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop vragen kunnen beantwoorden.

    Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje Stijn.  In dit verhaal maakt Pareltje een eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar school.  Op school leert ze de kinderen een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.  Wanneer ze in de klas één woordje 'mama' geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.  Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol Pierewiet.  Na school komen de vriendjes van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen schrijven de kinderen woorden op het rovershol.




    15-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project gezonde voeding
    Vanaf vandaag werken we twee weken rond gezonde voeding.
    Een diëtist van het CLB zal ons hierin begeleiden.
    Vandaag komt ze uitleg geven.
    We leren dat we moeten eten om energie te hebben, te kunnen werken,
    om gezond te blijven en om te kunnen groeien.
    We nemen best 3 maaltijden per dag en twee gezonde tussendoortjes.
    In voeding zitten bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen.
    Onderaan is de voedingsdriehoek breder,
    d.w.z. dat we van deze vakken meer nodig hebben dan van de bovenste vakken.
    We bewegen best 1 uur per dag om fit te zijn en sterke spieren en botten te hebben.
    Water dient om ons lichaam te spoelen, hiervan drinken we 7 glazen per dag.
    Aardappelen en brood hebben we nodig om te kunnen werken, zoals een auto benzine nodig heeft om te kunnen rijden.
    In fruit en groenten zitten veel vitaminen, deze zorgen ervoor dat we niet ziek worden.
    Van melk word je groot, krijg je sterke botten, sterke spieren en tanden!

    Chips behoort tot de restgroep, deze hebben we niet nodig, daar mogen we af en toe iets van eten,
    Wist je dat 1/3 van elke schijfje chips uit vet bestaat!!!

    Na de deskundige uitleg van de diëtist spelen we een spel rond de voedingsdriehoek,
    we gooien met dobbelstenen met vakken van de voedingsdriehoek,
    als we de bijpassende vraag correct beantwoorden mogen we het juiste vak kleuren. 
    Welke groep heeft als eerst zijn voedingsdriehoek gekleurd?

    Op woensdag houden we met de lagere school een gezond ontbijt o.l.v. de diëtist.
    We proeven van alles een beetje!
    Eerst proeven we een boterham met platte kaas en fruit,
    daarna een boterham met jonge kaas en fruit,
    vervolgens muesli met yoghurt
    en tot slot cornflakes.
    Bij dit alles drinken we melk en op het einde een beetje chocomelk.








    Op donderdag spelen we een spel rond gezond ontbijten,
    we leggen in de turnzaal een bewegingsparcours af en proberen zo
    kaartjes te verzamelen om een gezond ontbijt samen te stellen.
    Welke groep heeft als eerst een gezond ontbijt samengesteld?

    Tweede week:
    Maandag 22 april verwelkomen we de diëtist opnieuw in onze klas en
    spelen we in groepen een quiz.
    Verbluffend hoeveel we weten over gezonde voeding!!!
    De winnende groep verdient een onderlegger.

    Dinsdag leren we over de avonturen van voeding door het lichaam.
    Van ons mondje tot het ...

    Donderdag komen we te weten hoe brood wordt gemaakt en doen we wat proefjes met gist.
    We leren wat we allemaal van melk kunnen maken en vervolgens gaan we aan de slag.
    We maken broodfiguurtjes en bakken ze in losgeklopt ei.
    We maken een egeltje met prikkertjes kaas en druiven.
    We maken bananenmilkshake en yoghurt met vers fruit.
    Smullen maar.

    Ons project over gezonde voeding sluiten we op maandag 29 april af
    met een heerlijke smoothie van aardbeien, sinaasappel en banaan en
    een lekkere aardbeienmilkshake
    dit met dank aan Shania van wie we aardbeien kregen voor onze gerechten,
    daar konden we natuurlijk geen neen tegen zeggen.  Hartelijk dank!!!













    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs