Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een
vraag i.v.m. ons lichaam.
We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden
enkele websites.
Een leuke website met vraag en antwoord, is die van
Willem Wever.
Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit. Enkele vragen:
Hoeveel botten telt ons lichaam?
Hoeveel liter bloed bevat ons lichaam?
Waarom ziet onze urine er 's morgens donkerder uit?
Waarom is onze stoelgang bruin?
Wat gebeurt er als je verblind wordt?
...
27-03-2013
Woensdag, 27 maart 2013
We namen vandaag onze creatie rond carnaval mee naar huis. Als basis gebruikten we een wijnfles, hierop maakten we naar eigen creativiteit een hoofd van papier-maché. Zo ontstonden er prachtige dieren of fantasiefiguren!
Woensdag, 27 maart 2013
Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen
bedrogen.
We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens
probeerden we het uit.
- we houden onze armen gestrekt voor ons
- we leggen onze rechterarm over onze linker
- we draaien de handpalmen naar elkaar toe
- we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
- we laten onze armen naar beneden zakken
- we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
- nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we
te bewegen.
Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de
rechtervingers aan de linkerkant.
22-03-2013
Vrijdag, 22 maart 2013
We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de
juiste medicijnen voor zieke mensen.
We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes
en lazen de bijsluiters,
vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten
er de juiste zalf voor.
Daarnabekeken
we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast
en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de
zieken te genezen.
Een boeiende en leerrijke opdracht. Namiddag was er dan eindelijk de lang verwachte carnavalstoet!
21-03-2013
Donderdag, 21 maart 2013
Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we
medicijnen nemen of ...
Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.
Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat
er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele
proefjes.
Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je
hand.Welke plaats doet het meeste pijn?
Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je
pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt
er met je pupillen?
Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je
partner.Wat gebeurt er met zijn ogen?
Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.Wat gebeurt er met je ogen?
Proef: Verstuif water in het gezicht van je
partner.Wat merk je aan de wenkbrauwen?
Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.Welke eten ruikt bedorven?
19-03-2013
Dinsdag, 19 maart 2013
Jeugdboekenweek : Een zee van tijd !
De jeugdboekenweek liep van 2 maart en nog tot
17 maart lin heel Vlaanderen.
Tijdens dit grote kinderboekenfestival worden de
mooiste boeken in de kijker gezet in onze bibliotheken, cultuurcentra en
scholen.
Ook wij trokken met onze klas naar de bibliotheek van
Herk-de-Stad voor een tocht door de tijd ! We werden in groepjes per 3 opgesplitst,
ieder groepje kreeg een vijftal boekenen een vragen- en opdrachtenlijst i.v.m. de tijd
o.a. de dinosaurussen, de Grieken en Romeinen, Egypte, Vikingen, Ontdekkingsreizigers, ...
Het werd een boeiende tocht in de geschiedenis.
18-03-2013
Maandag, 18 maart 2013
Vandaag gingen we van start met het maken van een
folder.
In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.
Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze
school.
Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die
we in onze folder willen.
Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de
slag, we tikten onze tips in
en maakten m.b.v. WordArt onze titel.
De volgende weken werken we aan de afwerking van onze
folder, we maken er wat tekeningen bij
en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze
folder aantrekkelijk wordt.
Het resultaat volgt nog.
16-03-2013
Vrijdag 15 maart 2013
Op vrijdag verscheen ons tweede krantje, ook dit verkochten we t.v.v. Broederlijk delen.
We maakten kennis met samengestelde woorden met
lichaamsdelen. We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam
zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ... In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer
samengestelde woorden met lichaamsdelen, dit door ze uit te beelden. Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en
'snotneus'?
14-03-2013
Dinsdag, 26 maart 2013
We maakten vandaag op een creatieve manier leuke sokpoppen. Vervolgens lieten we onze sokpoppen met elkaar praten op een boze, blije, droevige ... manier. We leefden ons echt helemaal in, knap wat zo'n sokpop kan doen naar onze expressiviteit toe!
08-03-2013
Vrijdag, 8 maart 2013
Vervolg: Kunstjes met je lichaam Wist je dat we in de klas een "slangenmens" hebben, d.w.z. een superlening iemand. Rarara, kijk maar naar de foto's.
Vrijdag, 8 maart 2013
We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met
hun lichaam doen.
Ieder koos er het strafste kunstje uit.
- 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten
- 51 kg aan één oor optillen
- 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen
- treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken
met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)
- aan je baard een vrouw van 61 kg optillen
...
Vervolgens was het onze beurt.Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons
lichaam?
Wie kan er:
- cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen
achten draaien met de rechterhand?
- de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in
tegengestelde richting laten draaien?
- fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?
- met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus
raken?
- met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?
- een balletje over de grond duwen met z'n neus?
05-03-2013
Dinsdag, 5 maart 2013
Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m.
ons lichaam.
Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op
zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.
Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book
of Records".Het klonk vaak van
WAUW, of BAH.
Wist je dat ....
- de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor
een schoenmaat 63
- de grootste handen 32 cm lang zijn
- de langste vingernagels 80 cm zijn
- het langste haar 5 m en 62 cm lang is
- de zwaarste mens 635 kg weegt
- de kleinste mens ooit 57 cm was
- de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was
04-03-2013
Maandag 4 maart 2013
Vandaag gingen we van start met een nieuw thema
"Blij met mijn lijf".
Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema
allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.
Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een
kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag
wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n
naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'. Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan
we het antwoord dachten te weten. We vroegen elkaar de kleren van het lijf met
o.a. de volgende vragen:
- Hoe lang kan ons haar worden?
- Wat is een liftersduim?
- Wat is de grootste schoenmaat?
- Kan je ziek zijn van verdriet?
- Hoe verzorg je je lichaam?
- Wat is voethaar?
....
08-02-2013
Maandag, 28 januari t.e.m. vrijdag 8 februari 2013
We starten met een nieuw thema "Wij maken een
krant!".
In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende
hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen. De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit
uit.
Hoek 1: 'Krantenkoppen' De kinderen verzinnen een kort bericht bij
krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.
Hoek 2: 'Vraag en antwoord' De kinderen bereiden een interview voor met iemand van
de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.
Hoek 3: 'Sprekende foto's' Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft
er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de
klaskrant.
Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant' De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om
over te schrijven.Ze brainstormen over
het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.
Hoek 5: 'Boeiende berichten' De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind
leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort. Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?
Hoek 6: 'De plezante kant van de krant' De kinderen schrijven in duo's een raadsel, mop, gedicht
of quiz voor in de klaskrant. Ze lezen
eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.
Zo gaan de kinderen tijdens dit thema twee
kranten samenstellen.
We beginnen het thema met verschillende soorten kranten
te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant. Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen
helpen om een goed krantenbericht te schrijven. We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te
doen voor ons eigen interview. In een krant staan niet alleen berichten of artikels
maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. Dat onderschrift vertelt iets over de
foto.We bekijken samen enkele foto's en
kiezen het passende onderschrift.
We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws,
nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe
gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan
worden t.o.v. vroeger?
Op donderdag 31 januari is het dan zover!We starten met onze klaskrant.
In bijlage vinden jullie ons eerste krantje gedoopt met de naam "Eendjesblad", We verkochten ons eerste krantje t.v.v. Broederlijk Delen, dit bracht een mooie 90 euro op! Dankjewel!
Namiddag leerden we over drijven en zinken en deden allerlei proefjes. Welke voorwerpen blijven drijven of zinken? Wat zinkt: een knikker of een isomoballetje? Wat blijft drijven: een lege fles of een fles met zand? Kan een pingpongballetje blijven drijven?
24-01-2013
Donderdag, 24 januari 2013
We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te
kijken. Hoe kunnen we weer groter
worden? (De kinderen hadden natuurlijk allerlei lekkere ideeën: frieten eten, een koekje eten, oliebollen, cake) "Misschien moeten we weer een drankje
drinken", zegt Martijn. We gaan op zoek naar een flesje.Maar dan stoot Martijn zich aan een steen,
onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop. Het is één brief voor Fabio en één voor
Martijn.We lezen de brieven aan elkaar
voor en zo worden we weer groot.
Ons ondergrondse avontuur is ten einde.Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een
plannetje de weg terug naar huis.
23-01-2013
Woensdag, 23 januari 2013
Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 8
kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi. We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen. Het begon heel goed, onze eerste 2 matchen tegen het
Herk Centum 5 (A) en 't Leerrijk wonnen we. Daarna werden we door de Schuit (A) van de kaart geblazen. Onze volgende matchen tegen Herk Centrum en Herckerhof, konden we weer winnen. Onze laatste match tegen de Schuit (B), de winnaars, verloren we jammer genoeg! Het was bijzonder spannende, leuke dag met veel kriebels in de buik!!! Onze eindscore was 4 op 6. Zo eindigden we op een mooie tweedeplaats. We gingen met een trots naar huis om volgend jaar zeker weer van de partij te zijn!
Proficiat aan alle deelnemers!!!
22-01-2013
Dinsdag, 22 januari 2013
Het mannetje houdt zich aan zijn woord, als wij de eed
in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen mogen we lid worden van de
Vereniging van Grotten en Tunnels en ontvangen wij een lidkaart.
21-01-2013
Maandag, 21 januari 2013
We nemen afscheid van de graafmannetjes en nemen nu de andere opening in de tunnel op weg naar de Vereniging voor Grotten en Tunnels.
Opeens komt er een mannetje uit een hoekje dat roept: "Ho, ho, niet zo snel.Vooraleer jullie het vergaderlokaal binnen mogen, moeten jullie eerst bewijzen dat jullie iets van grotten en tunnels afweten."
Oh, neen, weer een opdracht en wij willen naar Martijn!
We krijgen een bijzondere tekst over grotten van het mannetje, maar de tekst ligt door elkaar, aan ons om de tekst in de goede volgorde aan elkaar te plakken.
Als we deze opdracht goed hebben, mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels.Joepie, leuk! W.O. was deze keer een echte doe-les. We maakten een ketting met restjes kaas, appel, brood en pinda's voor de vogeltjes, we smolten vet en deden er zaadjes in voor de vogels, we maakten van blik en touw een telefoon, we maakten erwten- en bonensoep en we leerden het digitaal fototoestel wat beter kennen.