De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    15-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project gezonde voeding
    Vanaf vandaag werken we twee weken rond gezonde voeding.
    Een diëtist van het CLB zal ons hierin begeleiden.
    Vandaag komt ze uitleg geven.
    We leren dat we moeten eten om energie te hebben, te kunnen werken,
    om gezond te blijven en om te kunnen groeien.
    We nemen best 3 maaltijden per dag en twee gezonde tussendoortjes.
    In voeding zitten bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen.
    Onderaan is de voedingsdriehoek breder,
    d.w.z. dat we van deze vakken meer nodig hebben dan van de bovenste vakken.
    We bewegen best 1 uur per dag om fit te zijn en sterke spieren en botten te hebben.
    Water dient om ons lichaam te spoelen, hiervan drinken we 7 glazen per dag.
    Aardappelen en brood hebben we nodig om te kunnen werken, zoals een auto benzine nodig heeft om te kunnen rijden.
    In fruit en groenten zitten veel vitaminen, deze zorgen ervoor dat we niet ziek worden.
    Van melk word je groot, krijg je sterke botten, sterke spieren en tanden!

    Chips behoort tot de restgroep, deze hebben we niet nodig, daar mogen we af en toe iets van eten,
    Wist je dat 1/3 van elke schijfje chips uit vet bestaat!!!

    Na de deskundige uitleg van de diëtist spelen we een spel rond de voedingsdriehoek,
    we gooien met dobbelstenen met vakken van de voedingsdriehoek,
    als we de bijpassende vraag correct beantwoorden mogen we het juiste vak kleuren. 
    Welke groep heeft als eerst zijn voedingsdriehoek gekleurd?

    Op woensdag houden we met de lagere school een gezond ontbijt o.l.v. de diëtist.
    We proeven van alles een beetje!
    Eerst proeven we een boterham met platte kaas en fruit,
    daarna een boterham met jonge kaas en fruit,
    vervolgens muesli met yoghurt
    en tot slot cornflakes.
    Bij dit alles drinken we melk en op het einde een beetje chocomelk.








    Op donderdag spelen we een spel rond gezond ontbijten,
    we leggen in de turnzaal een bewegingsparcours af en proberen zo
    kaartjes te verzamelen om een gezond ontbijt samen te stellen.
    Welke groep heeft als eerst een gezond ontbijt samengesteld?

    Tweede week:
    Maandag 22 april verwelkomen we de diëtist opnieuw in onze klas en
    spelen we in groepen een quiz.
    Verbluffend hoeveel we weten over gezonde voeding!!!
    De winnende groep verdient een onderlegger.

    Dinsdag leren we over de avonturen van voeding door het lichaam.
    Van ons mondje tot het ...

    Donderdag komen we te weten hoe brood wordt gemaakt en doen we wat proefjes met gist.
    We leren wat we allemaal van melk kunnen maken en vervolgens gaan we aan de slag.
    We maken broodfiguurtjes en bakken ze in losgeklopt ei.
    We maken een egeltje met prikkertjes kaas en druiven.
    We maken bananenmilkshake en yoghurt met vers fruit.
    Smullen maar.

    Ons project over gezonde voeding sluiten we op maandag 29 april af
    met een heerlijke smoothie van aardbeien, sinaasappel en banaan en
    een lekkere aardbeienmilkshake
    dit met dank aan Shania van wie we aardbeien kregen voor onze gerechten,
    daar konden we natuurlijk geen neen tegen zeggen.  Hartelijk dank!!!













    28-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 28 maart 2012

    Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een vraag i.v.m. ons lichaam.

    We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden enkele websites. 

    Een leuke website met vraag en antwoord, is die van Willem Wever.

    Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit.

    Enkele vragen:

    Hoeveel botten telt ons lichaam?

    Hoeveel liter bloed bevat ons lichaam?

    Waarom ziet onze urine er 's morgens donkerder uit?

    Waarom is onze stoelgang bruin?

    Wat gebeurt er als je verblind wordt?

    ...




    27-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 27 maart 2013
    We namen vandaag onze creatie rond carnaval mee naar huis.
    Als basis gebruikten we een wijnfles,
    hierop maakten we naar eigen creativiteit een hoofd van papier-maché.
    Zo ontstonden er prachtige dieren of fantasiefiguren!













    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 27 maart 2013

    Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen.

    We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.

    - we houden onze armen gestrekt voor ons

    - we leggen onze rechterarm over onze linker

    - we draaien de handpalmen naar elkaar toe

    - we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden

    - we laten onze armen naar beneden zakken

    - we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst

    - nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.

     

    Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.




    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 22 maart 2013

    We speelden vandaag zelf voor dokter en zochten de juiste medicijnen voor zieke mensen.

    We namen een kijkje in een medicijnenkast met zalfjes en lazen de bijsluiters,

    vervolgens lazen we de klachten van patiënten en zochten er de juiste zalf voor.

    Daarna  bekeken we alle pilletjes, druppels en siropen in de medicijnenkast

    en zochten het juiste medicijn om de kwaaltjes van de zieken te genezen.

    Een boeiende en leerrijke opdracht.

    Namiddag was er dan eindelijk de lang verwachte carnavalstoet!










    21-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 21 maart 2013

    Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ...

    Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.

    Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.

    Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand.  Welke plaats doet het meeste pijn?

    Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen?

    Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner.  Wat gebeurt er met zijn ogen?

    Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.  Wat gebeurt er met je ogen?

    Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner.  Wat merk je aan de wenkbrauwen?

    Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.  Welke eten ruikt bedorven?

    …













    19-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 19 maart 2013

    Jeugdboekenweek : “Een zee van tijd” !

    De jeugdboekenweek liep van 2 maart en nog tot 17 maart lin heel Vlaanderen.

    Tijdens dit grote kinderboekenfestival worden de mooiste boeken in de kijker gezet in onze bibliotheken, cultuurcentra en scholen.

    Ook wij trokken met onze klas naar de bibliotheek van Herk-de-Stad voor een “tocht door de tijd” !

    We werden in groepjes per 3 opgesplitst,

    ieder groepje kreeg een vijftal boekenen een vragen- en opdrachtenlijst i.v.m. de tijd

    o.a. de dinosaurussen, de Grieken en Romeinen, Egypte, Vikingen, Ontdekkingsreizigers, ...

    Het werd een boeiende tocht in de geschiedenis.









    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 18 maart 2013

    Vandaag gingen we van start met het maken van een folder.

    In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.

    Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze school.

    Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.

    Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die we in onze folder willen.

    Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de slag, we tikten onze tips in

    en maakten m.b.v. WordArt onze titel.

     

    De volgende weken werken we aan de afwerking van onze folder, we maken er wat tekeningen bij

    en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze folder aantrekkelijk wordt. 

    Het resultaat volgt nog.




    16-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 15 maart 2013
    Op vrijdag verscheen ons tweede krantje,
    ook dit verkochten we t.v.v. Broederlijk delen.

    In bijlage vind je ons tweede krantje.

    Bijlagen:
    krant 2 2013.doc (8 MB)   




    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 15 maart 2013

    We maakten kennis met samengestelde woorden met lichaamsdelen.
    We gingen op zoek naar 'vieze' kantje van ons lichaam zoals oorsmeer, neussnot, zweethanden, stinkvoeten, ...
    In een groepsopdracht gingen we op zoek naar nog meer samengestelde woorden met lichaamsdelen,
    dit door ze uit te beelden.
    Wat is trouwens het verschil tussen 'neussnot' en 'snotneus'?




    14-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 26 maart 2013
    We maakten vandaag op een creatieve manier leuke sokpoppen.
    Vervolgens lieten we onze sokpoppen met elkaar praten op een boze, blije, droevige ... manier.
    We leefden ons echt helemaal in, knap wat zo'n sokpop kan doen naar onze expressiviteit toe!













    08-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 8 maart 2013
    Vervolg: Kunstjes met je lichaam
    Wist je dat we in de klas een "slangenmens" hebben, d.w.z. een superlening iemand.
    Rarara, kijk maar naar de foto's.


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 8 maart 2013

    We lazen over enkele straffe kunstjes die mensen met hun lichaam doen.

    Ieder koos er het strafste kunstje uit.

    - 159 houten wasknijpers op je gezicht vastzetten

    - 51 kg aan één oor optillen

    - 1399 kg betonblokken op je lichaam laten stapelen

    - treinwagons die meer dan 80 000 kg wegen voortrekken met je tanden (kunstje van onze Belg John Massis!)

    - aan je baard een vrouw van 61 kg optillen

    ...

    Vervolgens was het onze beurt.  Kunnen wij ook straffe kunstjes met ons lichaam?

    Wie kan er:

    - cirkels draaien met zijn rechtervoet en ondertussen achten draaien met de rechterhand?

    - de wijsvingers naar elkaar toe keren en ze in tegengestelde richting laten draaien?

    - fluiten zonder z'n vingers te gebruiken?

    - met het puntje van z'n tong het puntje van z'n neus raken?

    - met z'n grote teen het puntje van z'n neus raken?

    - een balletje over de grond duwen met z'n neus?














    05-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 5 maart 2013

    Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m. ons lichaam.

    Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.

    Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book of Records".  Het klonk vaak van WAUW, of BAH.

    Wist je dat ....

    - de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor een schoenmaat 63

    - de grootste handen 32 cm lang zijn

    - de langste vingernagels 80 cm zijn

    - het langste haar 5 m en 62 cm lang is

    - de zwaarste mens 635 kg weegt

    - de kleinste mens ooit 57 cm was

    - de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was




    04-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 4 maart 2013

    Vandaag gingen we van start met een nieuw thema "Blij met mijn lijf".

    Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.

    Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'. 
    Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan we het antwoord dachten te weten.
    We vroegen elkaar de kleren van het lijf met o.a. de volgende vragen:

    - Hoe lang kan ons haar worden?

    - Wat is een liftersduim?

    - Wat is de grootste schoenmaat?

    - Kan je ziek zijn van verdriet?

    - Hoe verzorg je je lichaam?

    - Wat is voethaar?

    ....




    08-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 28 januari t.e.m. vrijdag 8 februari 2013

    We starten met een nieuw thema "Wij maken een krant!".

    In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen.
    De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit uit.

    Hoek 1: 'Krantenkoppen'
    De kinderen verzinnen een kort bericht bij krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.

    Hoek 2: 'Vraag en antwoord'
    De kinderen bereiden een interview voor met iemand van de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.

    Hoek 3: 'Sprekende foto's'
    Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de klaskrant.

    Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant'
    De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om over te schrijven.  Ze brainstormen over het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.

    Hoek 5: 'Boeiende berichten'
    De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.
    Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?

    Hoek 6: 'De plezante kant van de krant'
    De kinderen schrijven in duo's een raadsel, mop, gedicht of quiz voor in de klaskrant. 
    Ze lezen eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.

    Zo gaan de kinderen tijdens dit thema twee kranten samenstellen.

    We beginnen het thema met verschillende soorten kranten te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant.
    Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen helpen om een goed krantenbericht te schrijven.
    We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te doen voor ons eigen interview.
    In een krant staan niet alleen berichten of artikels maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. 
    Dat onderschrift vertelt iets over de foto.  We bekijken samen enkele foto's en kiezen het passende onderschrift.

    We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws, nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan worden t.o.v. vroeger?

    Op donderdag 31 januari is het dan zover!  We starten met onze klaskrant.

    In bijlage vinden jullie ons eerste krantje gedoopt met de naam "Eendjesblad",
    We verkochten ons eerste krantje t.v.v. Broederlijk Delen, dit bracht een mooie 90 euro op!  Dankjewel!

    Veel leesgenot!

    Bijlagen:
    krant 1 2013.doc (8 MB)   




    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 24 januari 2013
    Vervolg foto's: groter worden.






    Namiddag leerden we over drijven en zinken en deden allerlei proefjes.
    Welke voorwerpen blijven drijven of zinken?
    Wat zinkt: een knikker of een isomoballetje?
    Wat blijft drijven: een lege fles of een fles met zand?
    Kan een pingpongballetje blijven drijven?









    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 24 januari 2013

    We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te kijken. 
    Hoe kunnen we weer groter worden?
    (De kinderen hadden natuurlijk allerlei lekkere ideeën: frieten eten, een koekje eten, oliebollen, cake)
    "Misschien moeten we weer een drankje drinken", zegt Martijn.
    We gaan op zoek naar een flesje.  Maar dan stoot Martijn zich aan een steen,
    onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop. 
    Het is één brief voor Fabio en één voor Martijn.  We lezen de brieven aan elkaar voor en zo worden we weer groot.

    Ons ondergrondse avontuur is ten einde.  Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een plannetje de weg terug naar huis.























    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 23 januari 2013

    Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 8 kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi.
    We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen.
    Het begon heel goed, onze eerste 2 matchen tegen het Herk Centum 5 (A) en 't Leerrijk wonnen we.
    Daarna werden we door de Schuit (A) van de kaart geblazen.
    Onze volgende matchen tegen Herk Centrum en Herckerhof, konden we weer winnen.
    Onze laatste match tegen de Schuit (B), de winnaars, verloren we jammer genoeg!
    Het was bijzonder spannende, leuke dag met veel kriebels in de buik!!! 
    Onze eindscore was 4 op 6.
    Zo eindigden we op een mooie tweede plaats. 
    We gingen met een trots naar huis om volgend jaar zeker weer van de partij te zijn!

    Proficiat aan alle deelnemers!!!























    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 januari 2013

    Het mannetje houdt zich aan zijn woord,
    als wij de eed in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen
    mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels
    en ontvangen wij een lidkaart.









    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs