De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    05-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 5 maart 2013

    Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m. ons lichaam.

    Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.

    Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book of Records".  Het klonk vaak van WAUW, of BAH.

    Wist je dat ....

    - de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor een schoenmaat 63

    - de grootste handen 32 cm lang zijn

    - de langste vingernagels 80 cm zijn

    - het langste haar 5 m en 62 cm lang is

    - de zwaarste mens 635 kg weegt

    - de kleinste mens ooit 57 cm was

    - de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was




    04-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 4 maart 2013

    Vandaag gingen we van start met een nieuw thema "Blij met mijn lijf".

    Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.

    Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'. 
    Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan we het antwoord dachten te weten.
    We vroegen elkaar de kleren van het lijf met o.a. de volgende vragen:

    - Hoe lang kan ons haar worden?

    - Wat is een liftersduim?

    - Wat is de grootste schoenmaat?

    - Kan je ziek zijn van verdriet?

    - Hoe verzorg je je lichaam?

    - Wat is voethaar?

    ....




    08-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 28 januari t.e.m. vrijdag 8 februari 2013

    We starten met een nieuw thema "Wij maken een krant!".

    In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen.
    De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit uit.

    Hoek 1: 'Krantenkoppen'
    De kinderen verzinnen een kort bericht bij krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.

    Hoek 2: 'Vraag en antwoord'
    De kinderen bereiden een interview voor met iemand van de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.

    Hoek 3: 'Sprekende foto's'
    Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de klaskrant.

    Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant'
    De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om over te schrijven.  Ze brainstormen over het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.

    Hoek 5: 'Boeiende berichten'
    De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.
    Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?

    Hoek 6: 'De plezante kant van de krant'
    De kinderen schrijven in duo's een raadsel, mop, gedicht of quiz voor in de klaskrant. 
    Ze lezen eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.

    Zo gaan de kinderen tijdens dit thema twee kranten samenstellen.

    We beginnen het thema met verschillende soorten kranten te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant.
    Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen helpen om een goed krantenbericht te schrijven.
    We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te doen voor ons eigen interview.
    In een krant staan niet alleen berichten of artikels maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. 
    Dat onderschrift vertelt iets over de foto.  We bekijken samen enkele foto's en kiezen het passende onderschrift.

    We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws, nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan worden t.o.v. vroeger?

    Op donderdag 31 januari is het dan zover!  We starten met onze klaskrant.

    In bijlage vinden jullie ons eerste krantje gedoopt met de naam "Eendjesblad",
    We verkochten ons eerste krantje t.v.v. Broederlijk Delen, dit bracht een mooie 90 euro op!  Dankjewel!

    Veel leesgenot!

    Bijlagen:
    krant 1 2013.doc (8 MB)   




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs