De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 24 januari 2013
    Vervolg foto's: groter worden.






    Namiddag leerden we over drijven en zinken en deden allerlei proefjes.
    Welke voorwerpen blijven drijven of zinken?
    Wat zinkt: een knikker of een isomoballetje?
    Wat blijft drijven: een lege fles of een fles met zand?
    Kan een pingpongballetje blijven drijven?









    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 24 januari 2013

    We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te kijken. 
    Hoe kunnen we weer groter worden?
    (De kinderen hadden natuurlijk allerlei lekkere ideeën: frieten eten, een koekje eten, oliebollen, cake)
    "Misschien moeten we weer een drankje drinken", zegt Martijn.
    We gaan op zoek naar een flesje.  Maar dan stoot Martijn zich aan een steen,
    onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop. 
    Het is één brief voor Fabio en één voor Martijn.  We lezen de brieven aan elkaar voor en zo worden we weer groot.

    Ons ondergrondse avontuur is ten einde.  Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een plannetje de weg terug naar huis.























    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 23 januari 2013

    Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 8 kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi.
    We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen.
    Het begon heel goed, onze eerste 2 matchen tegen het Herk Centum 5 (A) en 't Leerrijk wonnen we.
    Daarna werden we door de Schuit (A) van de kaart geblazen.
    Onze volgende matchen tegen Herk Centrum en Herckerhof, konden we weer winnen.
    Onze laatste match tegen de Schuit (B), de winnaars, verloren we jammer genoeg!
    Het was bijzonder spannende, leuke dag met veel kriebels in de buik!!! 
    Onze eindscore was 4 op 6.
    Zo eindigden we op een mooie tweede plaats. 
    We gingen met een trots naar huis om volgend jaar zeker weer van de partij te zijn!

    Proficiat aan alle deelnemers!!!























    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 januari 2013

    Het mannetje houdt zich aan zijn woord,
    als wij de eed in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen
    mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels
    en ontvangen wij een lidkaart.









    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 21 januari 2013

    We nemen afscheid van de graafmannetjes en nemen nu de andere opening in de tunnel op weg naar de Vereniging voor Grotten en Tunnels.

    Opeens komt er een mannetje uit een hoekje dat roept: "Ho, ho, niet zo snel. Vooraleer jullie het vergaderlokaal binnen mogen, moeten jullie eerst bewijzen dat jullie iets van grotten en tunnels afweten."

    Oh, neen, weer een opdracht en wij willen naar Martijn!

    We krijgen een bijzondere tekst over grotten van het mannetje, maar de tekst ligt door elkaar, aan ons om de tekst in de goede volgorde aan elkaar te plakken.

    Als we deze opdracht goed hebben, mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels. Joepie, leuk!

    W.O. was deze keer een echte doe-les.
    We maakten een ketting met restjes kaas, appel, brood en pinda's voor de vogeltjes,
    we smolten vet en deden er zaadjes in voor de vogels,
    we maakten van blik en touw een telefoon,
    we maakten erwten- en bonensoep
    en we leerden het digitaal fototoestel wat beter kennen.


















    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 januari t.e.m. vrijdag, 18 januari 2013

    We zetten onze zoektocht naar Martijn onder de grond verder.

    Onder de grond horen we opeens een zacht geluid, het is een klein dasje dat huilt.

    Het kleine dasje heeft schrik van de vossen die in hun dassen-burcht wonen, aan ons om de vossen te verjagen.

    In duo's wijzen we elkaar de weg op een plannetje en verjagen zo de vossen.

    Wat een avontuur!

    "Bonjour!" horen we plots zoemend in onze oren, het is de prachtige Franse kever, Louis.

    Hij kan al heel goed Nederlands, maar hij heeft een probleem met het schrijven van onze taal.

    Dus leren wij Louis zonder fouten schrijven, wij leren hem drie regels:

    - hoor je op het einde van een woord een oo, aa of uu dan schrijven we deze kort, nl. o, a, u (zo, ga, nu).

    - de verdubbelingsregel: ik hoor een korte klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de medeklinker dubbel.

       (bij meerdere klankgroepen)

    - de verenkelingsregel: ik hoor een lange klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de lange klinker enkel.

       (bij meerder klankgroepen)

    Vandaag, dinsdag leerden we over de winter, we gingen op pad om onze derde foto (zomer, herfst en nu winter) van onze boom te trekken
    en daar hoorde natuurlijk ook sneeuwpret bij!







    We gaan verder op pad en ontmoeten het groentemannetje, hij vraagt of we Maja willen helpen met haar groentetuin,

    ze heeft er een rommeltje van gemaakt: alle groenten staan door elkaar.

    Als we goed naar het groentemannetje luisteren krijgt alles netjes een goede plaats in de tuin

    en weten we ook welk tuingereedschap we nodig hebben om Maja te helpen.

    Ook het groentemannetje heeft wat opgeruimd en heeft een brief gevonden van Martijn. 

    In de brief schrijft Martijn dat hij bij de Vereniging voor Grotten en Tunnels op Fabio en ons zal wachten.

    We kunnen hier niet snel genoeg weg zijn en hollen snel door de gang naar de Vereniging. Maar plots kunnen we niet verder, een enorme afvalberg verspert de weg, de moed zakt ons in de schoenen, nu moeten we die afvalberg eerst nog opruimen, zo geraken we nooit op tijd bij de Vereniging.  Een enorm vuil mannetje vraagt of wij willen helpen met het sorteren van het afval.

    We leren de verwijswoorden te gebruiken bij het sorteren.

    Deze fles hoort in die container.

    Dit blikje hoort in deze container.

    Dat doosje hoort in die container. ...

    Eindelijk is de afvalberg opgeruimd, we zetten onze tocht verder, plotseling struikelen we over een draad, er loeit een sirene.  Het postmannetje houdt ons tegen en geeft ons een brief van de mama van Fabio, zij is erg ongerust, voor we verder mogen, moeten we eerst een brief terug schrijven aan de mama van Fabio.

    Als we de brief geschreven hebben nemen we snel afscheid van het postmannetje, eindelijk zien we een bordje waarop staat: Vereniging voor Grotten en Tunnels.  Nu Martijn nog vinden.  In de grond vinden we twee openingen, welke moeten we nemen?  Op goed geluk nemen we de rechtse, we komen bij de Grot van Toen.  Een groep kleine mannetjes zit rond een grote bak met vreemde voorwerpen.  Het zijn de graafmannetjes en ze spelen een raadspel.  "We laten jullie niet gaan, vooraleer jullie ons superleuke spel gespeeld hebben," zeggen ze.

    Net als de graafmannetjes spelen we een raadspel.  We beschrijven een voorwerp dat we onder de grond vinden en wie het eerst het voorwerp raadt, wint het kaartje.  Wie verzamelt de meeste kaartjes?

























    13-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 10 januari 2013
    We leerden over onze tanden.
    Hoeveel tanden een melkgebit heeft en een volwassen gebit.
    Hoe vaak we onze tanden moeten poetsen.
    Welke tanden we hebben en wat de functie van tanden zijn.
    Hoe we onze tanden moeten poetsen en nog veel meer.
    Natuurlijk moesten we het tandenpoetsen ook even oefenen in de klas.
    We sloten onze lessenreeks af met een spel i.v.m. tandenpoetsen.















    12-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 8 januari 2013
    Tijdens de les muzische vorming bekeken we enkele schimmenspelen.
    Vervolgens gingen we zelf aan de slag om figuurtjes te maken.
    Tot slot speelden we zelf een schimmenspel.













    11-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 7 januari t.e.m. vrijdag 11 januari 2013

    Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl. 'Ondergronds'.

    In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die verdwenen is.

    Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een idee over wie Martijn is,

    hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien door Fabio, zijn beste vriend.

    Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in de diepe kuil?

    Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn. 
    We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar een vreemd stemmetje,
    het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.

    Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond nemen, 
    maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren. 
    We moeten enkele dieren onder de grond beter leren kennen
    zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.

    In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de mier, de mol, de regenworm,
    de meikeverlarve en de ijsvogel.  In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het dier eet,
    wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het dier.

    De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en we mogen onze tocht onder de grond verder zetten. 
    Daar staan we voor een volgend probleem. We moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons. 
    Gelukkig vinden we een recept van een verkleiningsdrankje.  We noteren wat we nodig hebben voor het recept
    en hoe we het moeten maken.  Vervolgens brouwen we het toverdrankje en drinken het samen op,
    en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we door het deurtje kunnen.







    We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de deur open. 
    Maar wat is dat voor kabaal, we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's. 
    De grote mieren zijn boos en eisen dat we de mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen,
    zoals Martijn. 
    Om een idee te krijgen welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn verteld heeft. 
    Maar de woorden van elke zin staan door elkaar. 
    We knippen per twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.

    Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.

    Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en bereiden deze tekst voor.
    Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor en kiezen we het geschiktste verhaal.









    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs