De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012
    Vervolg kerstfeestje 2












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012
    Vervolg kerstfeestje























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012

    We vierden vandaag feest in de klas
    op de achtergrond klonk kerstmuziek en af en toe zongen we luidkeels mee,
    met het Toeterlied of de Jingle Bells Rock, ...

    We dansten, maakten plezier, deden de stoelendans,
    speelden spelletjes, openden pakjes, smulden van heerlijke cake, dronken appelsap of fruitsap,
    keken film en gingen zwemmen!

    Fijne kerstvakantie!!!





















    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 18 december 2012

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'!
    Dat is echt super cool!
     
    We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.
     
    We leerden over heel gekke kunst,
    zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten
    en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).
     
    We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.
     
    We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum. 
    Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden
    en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is?
    Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.
     
    Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken. 
    Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd.

    We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze zes kunstwerken konden bewonderen. 
    Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken
    en de juf filmde alles.

    Welkom in het museum ’t Snuk, een museum met kunstwerken.

    We zijn hier in de ‘Grote Zaal’, waar we 6 speciale kunstwerken vinden die door een heleboel kinderen samen gemaakt zijn, de kinderen van het derde leerjaar.

    We hebben ons laten inspireren door de tentoonstelling van olifanten in Hasselt.

    In plaats van olifanten maakten wij eenden van papier-maché.

    Waarom eenden vraag je je misschien af?

    Wel als wij flink zijn in de klas kunnen wij een eendje verdienen, we zijn dus een beetje de eendjesklas.

    Als basis voor het lijf van de eenden gebruikten we een grote plastic bus, de kop maakten we van een ballon.

    In groepjes per 3 of per 4 bekleedden we de eenden met stroken krantenpapier en behangerslijm.

    Na een weekje drogen, konden we de eenden schilderen.  Iedereen heeft aan elke eend geschilderd.

    Hierbij lieten we ons leidden door enkele beroemde kunstenaars.

    Onze gidsen geven jullie bij elk kunstwerk wat meer uitleg, dus veel plezier! 


    Deze eend heet de “Bollie-eend.

    Voor dit kunstwerk deden we een idee op bij  Kandinsky, (1866 – 1944) een Russisch-Franse kunstschilder .

    Kandinsky luisterde tijdens het schilderen naar muziek.  Zo schilderde hij een schilderij met allemaal 'Vierkanten met concentrische cirkels'.

    Bij welke cirkel zou Kandinsky vrolijke muziek hebben gehoord?

    En welke muziek hoorde hij bij de donkere cirkels?

    Elk kind van onze klas schilderde enkele cirkels, iedereen heeft dus een deeltje bijgedragen tot dit kunstwerk.

    Zo kregen we een vrolijk kunstwerk, een echte kleurenpracht, met alle kleuren van de regenboog.

    Deze kleurenpracht willen wij met onze klas ook uitdragen door samen een vriendenklas te vormen.

     Deze eend noemt de “Spettereend”

    We lieten ons inspireren door Pollock (1912 – 1956), een Amerikaans schilder.

    Deze schilder legde zijn doeken op de grond en spatte er verf op, daarbij raakte de verfkwast niet het schildersdoek maar de verf druppelde in grillige slierten op het doek. 

    Dit leidde tot de naam van dit soort werk: drippings.

    Voor dit kunstwerk zetten wij onze eend op de grond en spatten wij met onze kwast op de eend.

    Zo werd het een vrolijke, kleurrijke eend.

    Net zoals de verf zomaar van de kwast spat, flappen wij soms ook zomaar dingen uit onze mond, die lelijk zijn en andere kinderen soms pijn doen.

    Daarom hebben we met onze klas een leuze:

    Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan niets.


    Deze eend kreeg de naam “Lollyeend”

    We deden inspiratie op bij Hundertwasser (1928-2000), een Oostenrijks kunstenaar.
    De schilderijen van Hundertwasser zijn uitbundig van kleur en bevatten voornamelijk glooiende lijnen d.w.z. geen rechte lijnen. 

    Waaraan doen deze spiraalvormen jullie denken?  (Lolly’s)

    Het schilderij noemde dan ook de Lollybomen.

    We beschilderden de eend eerst met zand gemengd met verf en lijm.

    Daarna knipten we cirkels uit zwart zijdepapier.

    Vervolgens tekenden we, met een gouden en/of zilveren stift, spiralen met een motiefje.

    Tot slot kleefden we de cirkels op de eend.

    De lolly’s zijn de vruchten van de lollybomen.

    Als we onze klas vergelijken met een boom, dan zijn wij allemaal een tak, deze takken kunnen vruchten dragen door op een fijne manier met elkaar om te gaan: lief, aardig, eerlijk, vriendelijk, respectvol, …, is dat niet waar we allemaal stilletjes van dromen.

    Deze eend noemt de “Vlekkie-eend”

    We baseerden ons op beeldhouwwerken van Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) Ze was een Franse kunstschilder en beeldhouwer.

    Ze maakte beeldhouwwerken in gips en andere materialen en beschilderde ze in expressieve felle kleuren, met een zwarte omlijning.

    Elk kind omlijnde een vlak met zwarte verf, vervolgens schilderden we het in een felle kleur.

    In onze klas proberen we onze donkere, zwarte gedachten, de fijne zwarte omlijningen, om te zetten in kleurrijke, positieve gedachten, de grote kleurige vlakken.

    We zeggen dan ook nooit:

    Ik kan dat toch niet.

    We zeggen liever:

    Ik kan dat nog niet.

    Deze eend heet de “Levenseend”

    Klimt  (1862 – 1918), een Oostenrijks schilder werd geboren in een armoedig gezin.

    Zijn vader was goudgraveerder.

    Wellicht heeft dit Klimt beïnvloed bij zijn gebruik van goud in zijn schilderijen.

    Het schilderij “Tree of life”, “Levensboom” inspireerde ons voor deze eend. De levensboom in goudkleur krult zich naar alle richtingen.

    Ook wij gaan allemaal onze eigen levensweg, ieder met zijn eigen ideeën en talenten.

    Door samen te werken in onze klas, onze talenten te bundelen, vormen wij een prachtklas waarin iedereen zich goed kan voelen.

    Deze eend kreeg de naam “Stippel-stappel-stop-eend”

    Heel wat kinderen van onze klas zijn fan van de Nederlandse schilder, Van Gogh.

    Hij gebruikte onder andere deze techniek: pointillisme.

    Hierbij zette hij verfstippen in gele, rode en blauwe kleuren op het doek.  Door rode en gele stippen heel kort naast elkaar te zetten, ziet men dan oranje. 

    Wij plaatsten stippen in allerlei kleuren op onze eend.

    Zo kregen we een vrolijke stippeleend.

    Waarom heet onze eend de “Stippel-stappel-stop-eend”?

    Wel, als de juf in de klas wil dat we stil zijn, steekt ze haar hand in de lucht en zeggen we samen:

    Stippel-stappel-stop, we houden er mee op!

    Wij hopen dat jullie het mooi vonden.


    Bedankt voor jullie bezoek.


















    11-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 11 december 2012

    We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen. 
    In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders µ
    met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders,
    dit was niet altijd even gemakkelijk!











    10-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 10 december 2012

    In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.

    We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.














    We maakten kennis met strips van "Jan, Jans en de kinderen".

    We kregen per twee 2 strips die door elkaar gehaald waren.

    We knipten de stroken los en sorteerden ze volgens strip.

    Vervolgens probeerden we de stroken in de juiste volgorde te leggen zodat we een leuke strip kregen.


























    06-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 6 december 2012
    Vanochtend werden we aangenaam verrast, toen we de deur van onze klas openden.
    We zagen meteen dat Sint en Piet geweest waren.
    We vonden overal in de klas mandarijntjes, letterkoekjes, schuimpjes, ...
    en we kregen ook nog enkele 'Smart games'.

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht. 
    In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd,
    we vulden zakjes met 100 g rijst,
    we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan,
    we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... . 
    Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.









    04-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 december 2012
    Vandaag werkten we onze kunstwerken voor onze tentoonstelling af.
    We inspireerden ons op de kunstenaars: Hundertwasser, Van Gogh, Niki de Saint Phalle, Kandinsky, Pollack en Klimt en schilderden in een doorschuifsysteem aan elke eend.












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 december 2012

    Hoog bezoek vandaag!

    Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vandaag bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.

    Zwarte Piet was zo onder de indruk van onze klas dat hij de kinderen beloonde met wat letterkoekjes en schuimpjes.

    We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'Sinterklaas kan dansen' en met de bekende 'Zwarte pietenstijl' en we hadden er

    duidelijk plezier in!














    03-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 3 december 2012

    We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. 

    We leerden elkaars familie al wat beter kennen. 

    We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.

    Zou de naam Shania misschien van de beroemde zangeres Shania Twain komen?

    We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor vrijdag 7 december.

    We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.

    We schreven vandaag ook een 'naamdicht voor Sint of Piet.

    We schreven de letters van Sinterklaas of klimpiet of ... van boven naar onder en schreven er dan zinnen bij die beginnen met die letters.

     

     

     




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs