De farmaceutische bedrijven hebben al langer dan vandaag begrepen dat nieuwe technologie (gebruik van apps, online games, remote data collectie,...) een bijdrage kan leveren tot de optimalisatie van hun product aanbod. Inherent wil men uiteraard ook het gebruik van hun producten langs nieuwe wegen beter promoten. Op zich niets mis mee, als de zorgvrager er maar beter van wordt.
Hieronder ga ik kort in op 2 commerciële publicaties :
1. Patiënten die een goede communicatie hebben met hun begeleidende arts zijn beter in staat om de zelfzorg in handen te nemen. Het gaat hier om een studie (nog lopende) van Boehringer Ingelheim en Eli Lilly op het terrein van diabetes zorg. Momenteel hebben zij 6.753 artsen en 10.139 patiënten (uit 26 landen) die op systematische basis de vragenlijsten invullen. (Capehorn M., et al. Physician-patient Communication at Prescription of an Additional Oral Agent for Type 2 Diabetes : Link between Key conversation elements, physician empathy and patient outcomes - Insights from the global IntroDia (TM) study. Poster 63-LB at the 75th Scientific sessions of the American Diabetes association(r) 2015, Boston, USA.
De voornaamste vaststelling is : een arts die tijd maakt voor de diabetespatiënt en de nodige aanmoedigende uitleg verstrekt aan de patiënt bekomt betere resultaten wat betreft zelfzorg en 'therapietrouw' dan de arts die boodschappen geeft in de zin van 'je bent niet goed bezig'. Ik vraag mij hier wel bij af of men de in Vlaanderen zeer actieve 'diabeteseducatoren' betrokken heeft. Want als het van de artsen alleen moet komen dan zou dit toch een zeer éénzijdige benadering van de multidisciplinaire aanpak van de chronische aandoening 'diabetes' zijn.
2. De firma Sanofi gebruikt de draadloze glucometer van de firma Mendor (http://mendor.com) om patiënten optimaler te begeleiden inzake medicatie inname. De bedoeling is de data ook te gebruiken in fase 4 studies om het efficiënt gebruik van bestaande medicatie beter op te volgen. Daar waar hiervoor meestal een RCT wordt opgezet met een controle groep en een experimentele groep lijkt dit in deze fase niet meer nodig. Men zal instant het verloop van het medicatiegebruik, gelinkt aan het meten van de glycemie kunnen volgen. Om één en ander uit te testen is men op zoek naar patiënten die hieraan willen meewerken. Men mikt op jonge diabetespatiënten en gebruikt Facebook om ter werven. Men stelt echter vast dat de groep die via Facebook reageert vooral 60-plussers zijn. Op zich een interessante vaststelling zeker in tijden van 'What's app' en andere online communicatiemiddelen die meer en meer de standaard worden bij jongeren. Een studie om verder op te volgen.... en een voorzichtige conclusie is dat de sociale media constant evolueren... en men bij het opzetten van een klinische studie hiermee rekening moet houden.... zeker om de juiste doelgroep te bereiken...
21-06-2015 om 12:27
geschreven door burggraevepeter 
Categorie:patient empowerment
Tags:remote monitoring, selfmanagement, patient empowerment, farmaceutische industrie, clinische studies, remote RCT
|