Hieruit werd nogmaals duidelijk dat interaction
design meer is als enkel rekening houden met de mens, zo moet er ook rekening
gehouden worden met de beleving er rond, de emoties die worden opgewekt,...Er
moet rekening gehouden worden met de omgeving, de interface, de context, het
soort van product en de doelgroep.
https://www.youtube.com/watch?v=lciYKwVLTuk
Interaction design is een trend die we bij zeer
veel producten terugvinden, maar ook bijvoorbeeld bij sites en applicatie
speelt de beleving een grote rol. Het is van groot belang dat een product of
dienst doet wat een gebruiker verwacht na een handeling. Wanneer het niets doen
of iets anders doet zal de gebruiker teleurgesteld zijn. Door alle
technologische vooruitgang is er meer mogelijkheden om interaction design toe
te passen. Kijk maar naar de evolutie van boeken naar tablets. Ook bij
alledaagse producten is interaction design belangrijk. Neem bijvoorbeeld een
lichtknopje of de autoradio, men wil dit snel een eenvoudig kunnen gebruiken.
system design
https://www.youtube.com/watch?v=hiU2d0GUN1M
Wanneer je een
technologische meerwaarde wil bieden is het belangrijk dat je zelf actief op
zoek gaat en bij leert. Dit kan bijvoorbeeld door te leren van experten
strategic design
https://www.youtube.com/watch?v=ptnxVrsarZc
Hier wordt duidelijk dat het bepalen van de juiste
strategie erg belangrijk is en een richting kan aangeven voor het mogelijk te
bekomen resultaat. De start van het proces is het belangrijkste want hierop
wordt later alles bepaald. Het is belangrijk te onderzoeken wat mensen willen
en wat mensen verwachten. Er mogen geen gaten zijn tussen design, innovatie en
business. Dit moet allemaal één geheel vormen.
https://www.youtube.com/watch?v=MTD2SS4dnVc
Het gebruik van een bepaalde strategie kan heel
belangrijk en nuttig zijn voor een ontwerper. Door het bepalen van een
strategie kan er ook een betere inschatting worden gemaakt in tijd en kosten.
Door middel van schetsen en moodboards wordt de strategie overgedragen naar de
andere deelnemers in de ontwerpfase. Het
zijn oplossingsrichtingen waarmee ontwerpers aan de slag kunnen gaan, hij weet
zo waar hij mee moet beginnen.
Zondag 5 juni
exploratie masterthesis strategic design
De laatste masterproef die ik binnen dit vakgebied ga
exploreren is die van Yalenka Mariën. Het project, genaamd Voxi, focust zich op
volwassenen ouder dan 50 jaar met een verkregen communicatie beperking. Het beoogt
het herdenken van het totale proces van geïntegreerde dienstverlening
(inclusief interactief digitaal platform) vanuit de overheid. Het proces
bestaat uit advies over het hulpmiddel, de verstrekking zelf, aanpasbaarheid
aan de individuele noden, introductie van en gewenning aan het hulpmiddel, het
opvolgen van het gebruik en aanpassingen indien nodig. Het project moet
resulteren in een dienst of proces waarin de gebruiker centraal staat (user
centered design) vanaf het detecteren van een nood tot het ontvangen van een
langdurige op - lossing (service design). De overheid speelt dus een
belangrijke rol in dit project, als subsidiegever en als regelgever voor de
verstrekking van hulpmiddelen.
In de analysefase wordt er allereerst een interdisciplinaire
analyse uitgevoerd om inzicht te krijgen in de context. Zowel de menskundige,
technologische als economische aspecten worden onderzocht. Om hierna inzicht te
krijgen in de noden en wensen van de gebruikers zal er een kwalitatief
onderzoek worden gevoerd. Uit dit alles volgt een synthese. De customer journeys
geven een duidelijk beeld van de werkelijkheid. Daarnaast werden er ook
workshops georganiseerd waarin door middel van verschillende tools ideeën
werden gecreëerd.
Na een uitgebreide literatuurstudie en kwalitatief onderzoek
is het mogelijk een synthese te maken in de vorm van een concept. Voor de
ontwikkeling van het systeem wordt een bepaalde methodiek toegepast, het proces
wordt opgesplitst in drie fasen, respectievelijk de ideegeneratie, -selectie en
evaluatie. Via brainstorms, interviews en desk research werden er zo veel
mogelijk oplossingen bedacht per deelprobleem.
Voor een juiste selectie van de deelproblemen te kunnen
maken werd er gebruik gemaakt van een chronologische variant op de
morfologische kaart, scenarioschemas. Deze haalbare scenarios waren de input
voor een online bevraging. Er konden drie concepten worden opgesteld die via
een online bevraging getoetst bij experten en ervaringsdeskundigen. Voor de adviesverlening
werd de Delphi methode toegepast. Het systeem zal bestaan uit vier onderdelen: een
workflow voor de dienstverlening, een interface, een tastbaar product of add-on
die aangebracht wordt op het hulpmiddel en het gebruik trackt en tot slot het
elektronische communicatiehulpmiddel.
In de detailleringsfase worden verschillende onderdelen
zoals het stopcontact, de stekker en de behuizing uitgewerkt. Ook wordt er een usability
test uitgevoerd om feedback te krijgen over de interface. Ten slotte zal het
volledige concept gepresenteerd worden.
Een opvallend verschil met deze masterproef ten opzichte van
anderen is dat het hier gaat om een dienst. Doorheen het ontwerpproces worden
heel wat tools gebruikt: literatuurstudie, diepte-interviews modem, workshop-focusgesprekken,
online bevragingen, delphi methode, map test, Er zijn heel wat schemas terug te
vinden die vaak een overzichtelijk beeld kunnen geven waardoor de tekst
gestimuleerd wordt.
Zondag 5 juni
exploratie masterthesis interaction design
Vandaag ga ik de masterproef van Fran Sinnaeve exploreren. Dit
werk, genaamd Flooti, behandelt het ontwerpproces van een product dat
kinderen die het zwemmen aanleren, hulp biedt in de specifieke houding van het
drijven en pijlen.
In de eerste fase wordt onderzoek verricht op zowel
menskundig, technologisch, economisch als esthetisch vlak. De onderzoek van het
menskundige aspect bevat een heel brede observatie, veldonderzoek,
internet-research, literatuuronderzoek, maar ook vragen die ik had naar de
kinderen, andere lesgevers, (kinder)dokters en kinesitherapeuten werden
gesteld. Voor het technologisch segment van de interdisciplinaire analyse is
gebruik gemaakt van literatuur- en internetonderzoek. Binnen de analyse van het
economische aspect werd er gebruik gemaakt van internetresearch. Door ook de
esthetische aspecten in kaart te brengen kunnen de verschillende productideeën tegenover
elkaar worden afgewogen door middel van een trade off. Hierna kunnen
specificaties, te ontwikkelen items en de deelproblemen worden opgesteld. Aan
de hand van schetsen worden er ideeën gegenereerd waaruit later nog specificaties
volgen.
In de systeemfase worden er aan de hand van diverse testen
bepaald hoe het product zich zal ontwikkelen. Zo worden bestaande drijvende
materialen versneden om de dimensies en de positie te bepalen waar effectief
drijfvermogen rond het lichaam nodig is. Door middel van schetsen worden
oplossingen uitgewerkt op systeemniveau.
In de volgende fase worden met de geselecteerde materialen
een prototype ontwikkeld dat diverse testen zal ondergaan en telkens nauwkeurig
zal worden bijgestuurd tot uiteindelijk het definitief ontwerp bereikt is. Al
snel volgde er een tweede en derde prototype. Op basis van de drie prototypes
wordt er een trade off gemaakt. Hieruit bleekt dat er nog verschillende
problemen opgelost moeten worden. Aan de hand van schetsen wordt er een
oplossing gezocht voor de deelproblemen. Van die schetsen wordt een prototype
gemaakt waarmee de laatste variabelen bepaald zullen worden. Er is grondig
getoetst naar de acceptatiegraad van zowel de kinderen als de ouders.
Doorheen het ontwerpproces heeft het ene prototype het
andere opgevolgd. Door middel van deze prototypes aangevuld met een grote
hoeveelheid aan schetsen werden de verschillende mogelijkheden geregeld van
elkaar afgewogen aan de hand van trade offs. Het menskundige aspect stond
centraal, er werden regelmatig testen uitgevoerd met kinderen binnen de
leeftijdscategorie van de doelgroep. Het technologische aspect van het product,
zoals de geselecteerde materialen, de sluitingen, het aanspansysteem, is minder
uitgesproken, maar vormt desalniettemin een cruciaal onderdeel van het product
op zich. Binnen de testen werd de materiaalkeuze steeds opgenomen.
Zaterdag 4 juni
exploratie masterthesis system design
Vandaag ga ik me verdiepen in het werk van Marie Van Tieghem, hardware digitale partituren. Deze
masterproef dateert van 2015. De centrale onderzoeksvraag binnen deze
masterproef is: Hoe kan de technologie van digitale muziekpartituren ervoor
zorgen dat we comfortabeler en kwalitatief beter musiceren? Dit wordt
onderzocht op menskundig, technologisch en economisch vlak. De grootste
innovatie van dit product bevindt zich in het gebruik van een two way mirror
acrylaat dat het scherm van de tablet van de muzikant reflecteert. Hieraan valt
meteen op te merken dat de masterproef er sterk op gericht is om technische
verbeteringen aan te brengen. De masterproef is opgedeeld in twee delen: een
digitale pupiter en een intuïtieve user interface.
In eerste instantie wordt er een analyse uitgevoerd om het
bestaan van de muziek, de doelgroep, het gebruik, de ergonomie, de neoscores, de
technologie, de concurrentie en de markt binnen de muziekwereld na te gaan. Door
middel van literatuurstudie, enquête, expert bevraging en observatie kan hier
een antwoord op worden gegeven. Na deze uitgebreide analyse kunnen er
conclusies worden opgesteld.
Na de analyse wordt er een terugkoppeling gemaakt waaruit de
vraag ontstaat: Hoe kan de technologie van digitale partituren ervoor zorgen
dat we comfortabeler en kwalitatief beter musiceren? Er zal in de
ontwerpuitdaging dus moeten worden gezocht naar een optimale combinatie tussen
economie, technologie en de menselijke aspecten.
Er wordt een lijst opgesteld met specificaties en te
ontwikkelen items. Hiernaast wordt ook de productarchitectuur weergegeven door
middel van een schema.
In het volgende deel van het ontwerpproces worden er
oplossingen gezocht voor de opgestelde te ontwikkelen items. Aan de hand van quickdesigns
en brainstormsessies wordt er gezocht naar oplossingen. Deze deeloplossingen
worden daarna samengevoegd tot een geïntegreerd geheel. Het systeemontwerp zal tot in detail uitgewerkt
worden door middel van schetsen, het maken van prototypes en het testen met
eindgebruikers. Er worden drie aspecten ontwikkelt: een digitale pupiter, een
modulaire stoel en een intuïtieve interface. De digitale pupiter en de
intuïtieve interface zullen tot in detail worden uitgewerkt.
De grootste innovatie van dit product bevindt zich in het
gebruik van een two way mirror acrylaat dat het scherm van de tablet van de
muzikant reflecteert. Dit biedt drie meerwaardes: compatibel met eender welke
bestaande tablet, het publiek en de dirigent hebben een beter zicht op de muzikanten
en door de hoek van 45°, waaronder het platform en het acrylaat ten opzichte
van elkaar staan, wordt de partituur op de projectie uitvergroot.
In deze masterproef staat de technologische meerwaarde van het
product centraal. Hiernaast is er ook veel aandacht besteedt aan ergonomie om
tot een gebruiksvriendelijk resultaat te komen. Ook economie kon niet
achterwegen worden gelaten. Binnen dit werk lijkt er ook veel tijd te zijn
besteed aan een grondige analyse.
Bron:
Van Tieghem, M., (2015). hardware
digitale partituren [masterproef]. Universiteit Antwerpen, Faculteit
ontwerpwetenschappen.
Deze dondernamiddag had ik een afspraak met Marc Hegge, de CEO van
het bedrijf Hegge. Het bedrijf is gevestigd in Hamont en doet aan
metaalverwerking. Interessant om te horen was dat hij enkele
productontwikkelaars in dienst heeft. Deze hebben binnen het bedrijf vooral een
coördinerende rol. Ze moeten veel af weten van de mogelijkheden en toepassingen
van staal. Voor zulke jobs denk ik dat het best is om te kiezen voor de afstudeerrichting Ontwerpen
van op technologie gebaseerde systemen.
Met een aantal studenten reden we op deze donderdagochtend
richting Genk om ons te verdiepen in user experience. In de voormiddag
stonden vier lezingen op het programma en in de namiddag zouden we zelf aan de
slag gaan.
De eerste lezing was al meteen zeer boeiend, Paul Davies vertelde
ons meer over digitalisering en de beleving die hier van zeer groot belang is.
Hij maakte ons duidelijk wat juist zorgt dat iets wel of niet digitaal is aan
de hand van voorbeelden. De kernvraag voor hoe gebruiksvriendelijk iets is, is
hoe gemakkelijk iets te gebruiken is. Wanneer mensen niet meteen vinden wat ze
zoeken zullen ze snel naar een andere site gaan en klagen tegen anderen wat
zorgt voor slechte reclame. Zeer belangrijk is volgens hem om continu
verbeteringen te blijven aanbrengen. Door dingen opnieuw te blijven doen wordt
iets pas werkelijk gemakkelijk in gebruik. Hij gaf Facebook als voorbeeld, zij
maken iedere dag een nieuwe versie van hun site.
Toon Lowette was de tweede spreker, hij werkt bij Internet
Architects. Ook hij sprak over de gebruiksbeleving bij websites. Hij gaf het
voorbeeld van openingsuren, dit kan heel duidelijk of heel onduidelijk zijn
weergegeven op een site. Het is volgens hem ook van groot belang om de
gebruikers te leren kennen alvorens je start met bijvoorbeeld prototyping. Dit
zal je uiteindelijk veel geld en tijd uitsparen.
De volgende spreken die werd ontvangen was Joannes Vandermeulen.
Hij werkt rond complexe, technologische systemen. Ook hier is volgens hem
gebruiksgemak van groot belang. Hij gaf het voorbeeld van de cockpit, wanneer
een vliegtuig neerstort is dit zelden een technische fout. Meestal is het een
menselijke fout. Hij heeft ook al gewerkt rond stresslevels. Hij heeft aangetoond
dat mensen zonder stress vaak beter presteren en dat stress via de huidige
technologie zou kunnen worden weg genomen.
Ten slotte waren Dries De Roeck en Sofie Sieltjes van Studio Dott
aan de buurt voor hun lezing. Zij werken met fysieke producten binnen hun
bedrijf, maar ook deze producten veranderen meer en meer tot digitale
producten. Volgens hen is de total experience belangrijk, dit is niet enkel
een goed gevoel. Het is de totale beleving die telt, zowel pre-, during- als
postaspecten zijn belangrijk. Ze hebben verschillende projecten lopende zoals
Kruiswijk, dit zijn sociale huizen in Maasmechelen. De vraag was hier hoe de
noden van bejaarden kunnen worden vervult. Belangrijk hierbij is om zowel bij
de senioren als bij hun familie te gaan informeren om een zo goed mogelijk
beeld te krijgen op hun wensen.
Na de lunch gingen we in groepjes van negen studenten zelf aan de
slag onder begeleiding van Joannes Vandermeulen. We zaten met een gemengde
groep: twee studenten studeerden product design in Genk, drie studeerden
webdesign in Namen en vier studeerden productontwikkeling aan de Universiteit
van Antwerpen. Onze verschillende achtergronden zorgde voor diversiteit wat de creativiteit
ten goede kwam. Allereerst werd er een probleemsituatie gekozen die wij
allemaal ervaren als student. Het probleem was dat deadlines vaak samenvallen
met nog andere deadlines en dit zorgt voor stres.
Door gebruik te maken van verschillende tools werd het probleem
doorgrond en werden er oplossingen bedacht. De eerste tool die we gebruikten
diende om alle betrokken personen binnen deze probleemsituatie in kaart te
brengen. Vervolgens werd de lotusbloem gebruikt om oplossingen te bedenken.
De deelproblemen werden ook gekoppeld aan andere situaties waar ze al een
oplossing hebben voor dit deelprobleem. Er werd binnen de groep door iedereen
nagedacht en gediscuteerd. Uiteindelijk kwamen we tot een concept waarin
iedereen zich kon vinden. We gaan een app maken waar studenten dagelijks kunnen
aangeven hoeveel stres ze ervaren. Op dagen wanneer er veel stres is, kunnen
docenten ingrijpen en eventueel hun rooster aanpassen. Hierdoor zou stres
kunnen worden vermindert en zouden deadlines zonder al te veel problemen moeten
worden gehaald. Tussendoor werd het concept gepresenteerd aan andere studenten,
de toekomstige gebruikers, die hun visie geven over dit concept. Door deze
inbreng wordt het concept nog verder geoptimaliseerd. Uiteindelijk werd er ook
een prototype gemaakt wat later in een korte presentatie wordt gepresenteerd
voor de hele groep.
Nadien kon er met een hapje en een drankje nog nagepraat worden
samen met de experts. Het leek voor ons beiden interessant te zijn. Voor ons
was het interessant om eens te zien hoe user experience wordt toegepast in het bedrijfsleven.
Voor de experts was het interessant om te zien hoe wij, leerlingen met
verschillende achtergronden, om gaan met hun manier van werken en waar wij nog
verbeteringen zien.
Ik vond het een leerrijke dag. De lezingen van de experts waren
interessant en inspirerend, om nadien met één van hun aan de slag te mogen gaan
was een eer. Het diverse team met een unieke begeleider was een unieke
beleving. Er zijn heel inspirerende ideeën naar voren gekomen. Ook het feit dat
we eens in een andere omgeving mochten werken was tof. Hiernaast heb ik ook
mijn Engels erg kunnen oefenen doordat alles in het Engels werd gezegd. De afspraak
om deze dag enkel Engels te spreken was vooraf door de begeleiders gemaakt
omdat er een divers publiek aanwezig was en niet iedereen Nederlands spreekt. Jammer
hieraan vond ik dat soms ideeën beperkt bleven omdat we het niet voldoende
konden uitleggen in de Engelse taal. Achteraf bekeken was het een unieke
ervaring, ik heb veel geleerd van deze dag. Interaction design spreekt me meer
en meer aan.
brainstormsessie âinnovatie in gezondheidszorg en medische toepassingenâ
Dinsdag 12 april
2016 brainstormsessie innovatie in gezondheidszorg en medische toepassingen
Vandaag stond de laatste brainstormsessie op het programma. Deze
keer was het thema innovatie in gezondheidszorg en medische toepassingen. Er waren
twee gastsprekers die nu actief zijn binnen Novosanis, ook zij hebben
productontwikkeling gestudeerd aan de Universiteit van Antwerpen. Sinds maart
2013 is Novosanis actief. Ze hebben twee verschillende projecten lopend
namelijk de Colli-pee en de Vax-ID.
De Vax-ID is een masterproef van twee studenten van de
Universiteit van Antwerpen, het is een injectiedevice voor intradermaal gebruik. Dit product injecteert
het vaccin net onder de huid waardoor je slechts 10% vaccin nodig hebt. De
spuit biedt bescherming tegen accidenteel prikken en de patiënt zal de prik
nauwelijks voelen. Aanvankelijk leek de meerwaarde te zitten in het feit dat de
spuit voor gevuld was, maar dit bleek toch niet zo interessant als gedacht. Hierdoor
zijn ze het hele concept gaan aanpassen. Dit project viel meermaals in de
prijzen. Zo kreeg het in 2012 de titel Best of PO', in hetzelfde jaar werd de
'BiR&D Award' gewonnen en in 2012 werd de 'Belgian James Dyson Award' in de
wacht gesleept.
De Colli-pee is eveneens een medisch product, het vangt het
eerste urine op. Via dit urine kunnen seksueel overdraagbare aandoeningen
worden opgespoord. Het is een gebruiksvriendelijk en compact product dat
geschikt is voor verzending via de post. Het is bruikbaar voor zowel mannen als
vrouwen. Ook dit product heeft een lang en intensief proces moeten doorstaan.
Bij aanvang leek het product bijna klaar voor op de markt te komen, men schatte
dat het nog zes tot negen maanden zou duren. Uiteindelijk duurde het al drie
jaar en het product is nog niet op de markt. Dit product won ook enkele
prijzen. Zo kreeg het in 2013 de titel Best of PO, in 2014 kreeg het de naam
'Future-oriented product' in de Design Week.
De conclusies die getrokken werden door deze ex-POstudenten waren
dat er bij zulke projecten vaak een onderschatting wordt gemaakt in de
benodigde tijd en tevens in het benodigde kapitaal om een project effectief op
de markt te kunnen brengen.
Na een pauze gingen we aan de slag met de GSP tool van Flanders De
grote vraag luidde: Hoe zal het ziekenhuis of materniteit er in 2025 uitzien?
Er werden heel wat ideeën gegenereerd. Uiteindelijk bleven er drie leuke ideeën
over: een bos langs het ziekenhuis waar patiënten kunnen ontspannen, een soort
puntensysteem om mensen aan te moedigen een gezond leven te lijden en een
toilet dat de urine analyseert.
Wanneer je in deze sector terecht wilt komen denk dat je de beste keuze
maakt om voor system design te kiezen. Het lijkt allemaal zeer technisch en
innoverend op technische niveau.
Bronnen:
Universiteit Antwerpen, Innovatie in gezondheidszorg en medische
toepassingen. Available from: <http://www.takeoffantwerp.be>. [12/04/2016].
Novosanis, Vax-ID. Available from: < http://www.novosanis.com/devices/vax-id>.
[12/04/2016].
Novosanis, . Available from: <http://www.novosanis.com/devices/colli-pee>.
[12/04/2016].
Woensdag 6 april exploratie masterthesis strategic design
Vandaag ga ik de masterproef van Tom Janssens
exploreren. Het thema van dit werk is Residentiële Zwembaden: Integratie
van Beleving en Dienst. Deze masterproef dateert van 2015. De opdrachtgever
van dit werk was Pentair uit Herentals, ze houden zich bezig met de ontwikkeling
en productie van alle systemen, hard- en software, die komen kijken bij een
residentieel zwembad. Dit werk sluit aan bij de afstudeerrichting strategic design.
De eerste opdracht was om de sturing van de bestaande Intellipool
van Pentair gebruiksvriendelijker te maken. Het systeem zal volledig
onderworpen worden aan een usabilitytest. Pentair wil naast de ontwikkeling van
gebruiksvriendelijke software ook zijn hardware volledig redesignen.
Allereerst wordt er literatuurstudie gedaan om een inzicht
te krijgen in deze industrie. In de eerste fase van het ontwerptraject gaat Tom
de verschillende te onderzoeken marktsegmenten in kaart te brengen. Daarnaast
moet er gekeken worden naar het type markt. Op basis van deze gegevens kan er
een onderzoeksmethode worden bepaald. Er worden vijf interviews afgenomen om de
markt beter te kunnen analyseren. Om nog extra informatie te verzamelen ging
Tom naar de zwembadbeurs in Stuttgart, Interbad. Met deze informatie wordt er
een beschrijving gemaakt van de marktsegmenten. Ook de trends op het gebied van
zwembadindustrie worden in kaart gebracht.
Na een grondige verkenning van de zwembadmarkt zal er
gekeken worden naar wat voor product er kan ontwikkeld worden. Hiervoor worden
verschillende technieken gebruikt. Ten eerste wordt er gebruik gemaakt van het
Business Model Canvas of BMC, dit is een techniek die vertrekt vanuit een
bedrijfsstrategie om ideeën te genereren. Vervolgens zal er een veelheid aan ideeën
worden gecreëerd voor middel van mindmapping. Hierna werd er gebruik gemaakt
van de Blue Ocean Strategie. Dit is een Front End ideegeneratie-techniek. Het
principe van Blue Ocean is om voor te blijven op de concurrentie door een
nieuwe markt te creëren in plaats van in te spelen op een bestaande markt.
Na de ideegeneratie volgen er drie productvoorstellen. Na
een trade-off komt er één concept als sterkste naar voren: de Pool Module.
Deze bestaat uit een combinatie van producten (modules) die worden samengesteld
rond het zwembad naar de wensen van de gebruiker.
Het gekozen concept wordt verder uitgewerkt aan de hand van
drie pijlers: markt, gebruiker en technologie. Door middel van een SWOT-analyse
wordt het marktpotentieel van het bedrijf in kaart gebracht. Ook het Business
Model Canvas wordt opnieuw gebruikt. In deze fase wordt het gebruikt om de
achterliggende organisatie van het toekomstig product, de Pool Module, te
definiëren. Ter visualisatie van de technologie wordt er gebruik gemaakt van
productarchitectuur.
Opnieuw volgt er een onderzoek, maar dit maal kleiner. Er
wordt opnieuw een korte bevraging gedaan en er wordt een concurrentieanalyse
uitgevoerd. Stilaan vloeien alle invalshoeken samen tot één product. Hierdoor
kan er ook worden bepaald welk van de uit te voeren functies in de wandconsole worden
gebruikt en bijgevolg voor de app. Het systeem ligt nu vast.
De volgende stap is de uitwerking van de individuele
componenten in het product tot op technologisch niveau. Na deze fase is het
product volledig ontwikkeld en kan er gekeken worden naar verkoop en gebruik.
Tijdens het ontwikkelingsproces is er ook een freedom to
operate onderzoek uitgevoerd. Hierin werd onderzocht of het te ontwikkelen
product niet in het vaarwater kwam van andere bestaande octrooien of
trademarks. Het onderzoek is uitgevoerd op espacenet. Er wordt ook een Business
Plan opgesteld.
In deze masterproef ligt de focus op technologie en
economie. Er worden heel wat tools gebruikt zoals interviews, business modellen,
de Blue Ocean Strategie, de SWOT-analyse, om deze focus te kunnen behouden.
Opvallend is dat er veel aandacht wordt besteed aan het analyseren en
positioneren van andere markten binnen de sector.
Bron:
Janssen, T., (2015). Residentiële
Zwembaden: Integratie van Beleving en Dienst [masterproef]. Universiteit
Antwerpen, Faculteit ontwerpwetenschappen.
Vrijdag 1 april
exploratie masterthesis interaction design
Vandaag ga ik me verdiepen in het werk van Jonathan Declercq, NAVU. Deze masterproef dateert van 2015. Jonathan
wilde een product ontwikkelen waarbij de nadruk wordt gelegd op een positieve
fietsbeleving. Binnen de masterproef gaat hij op zoek naar een nieuw
product voor stedelijk sportief fietsen. Dit werk sluit
volledig aan bij de afstudeerrichting interaction design.
Jonathan kiest voor een positieve aanpak, hiermee bedoelt
hij dat hij zijn ontwerpproces niet probleem-gedreven is. Een positieve aanpak legt
de focus op het ondersteunen van bestaande mogelijkheden en het creëren van
nieuwe. Positive design, user-experience en rijke interactie zijn termen
die centraal staan binnen zijn werk.
Als eerste stap wordt de context van het stedelijk sportief
fietsen in kaart gebracht. Er wordt ook een onderzoek aan gekoppeld, zo wordt
er een diepte-interview afgenomen bij zes personen. Er wordt aan de personen
gevraagd hun persoonlijk fietsverhaal te vertellen. Tevens wordt er ook een associatie-spel
voorgelegd. Wanneer er interessante associaties naar voren komen, wordt er
achter hun redenering gevraagd. Deskresearch, observaties, bevragingen, eigen
interpretatie en het kwalitatief onderzoek liggen aan de basis van de verworven
informatie rond de context. Ook maakte hij gebruik van twee tools, namelijk activity/emotion diagram en een
associatie-spel. Het activity/emotion diagram wordt gebruikt om de persoonlijke
fietservaringen grafische weer te geven. Deze informatie komt voort uit het
diepte-interview.
Om een grondige analyse te kunnen doen werd er een verdeling
gemaakt in drie onderwerpen: stedelijke omgeving, stedelijke mobiliteit en
fiets.
Voor de stedelijke context te analyseren doet hij aan veldonderzoek.
Hij analyseert zowel het fietsen binnen de stadskern als buiten de stadskern en
maakt een vergelijking tussen beiden. Omdat Amsterdam en Kopenhagen de meest
fietsvriendelijke steden zijn in de hele wereld, doet hij hier een case study.
Tevens analyseert hij de stedelijke trends. Uit al deze verzamelde informatie
trekt hij conclusies.
Vervolgens werd er binnen het onderwerp stedelijke
mobiliteit onderzoek gedaan rond de redenen waarom de mobiele mens een bepaald
transportmiddel kiest en wat hij belangrijk vindt bij het zich verplaatsen naar
en in de stedelijke omgeving. Uit dit onderzoek kwamen verschillende waarden
naar boven waar fietsers belang aan hechten wanneer ze zich verplaatsen.
Het laatste onderwerp voor de analyse was de fiets. Door middel
van veldonderzoek in de stad Antwerpen en een bezoek aan de grote fietsbeurs
Bike Motion Benelux in Utrecht wordt er nagegaan hoe de fiets er uitziet in de
stedelijke omgeving. Hieruit wordt een soort toekomstbeeld gecreëerd van de
fiets. Via deskresearch gaat men kijken naar conceptfietsen, hieruit kan men
een voeling krijgen over de richting waar de fiets naar toe evolueert. Ook
expertbevragingen en observaties helpen om een duidelijk beeld te krijgen over
hoe mensen de toekomst van de fiets zien. Uit alle verkregen informatie kunnen
er weer conclusies getrokken worden, waar later het ontwerp op zal gebaseerd
zijn.
Aan de hand van de verworven informatie werd er op zoek
gegaan naar mogelijkheden die een rijkere fietservaring kunnen bieden. Er
ontstaan vier concepten die telkens verschillende waarden uit de analysefasen
met zich meedragen. Via trade off wordt één concept gekozen waarmee wordt
verdergegaan. Door middel van een gebruiksscenario wordt het gebruik duidelijk.
Om dit gekozen concept verder te ontwikkelen werden
brainstormsessies georganiseerd. Hieruit werd duidelijk dat een focusverlegging
noodzakelijk is om een geloofwaardig en een sterker product te creëren. De
focus wordt nu gelegd op de wielertoerist in plaats van de enthousiaste
fietsgebruiker.
Het productidee wordt verder uitgewerkt aan de hand van de
deelproblemen in kaart te brengen door middel van een morfologische kaart. Voor
belangrijke beslissingen, zoals de navigatietaal, werden prototypes gemaakt. Op
deze manier kunnen er gegronde beslissingen genomen worden.
Er werden ook fysieke vormveranderingen aangebracht die op
hun beurt werden getest aan de hand van schuimmodellen.
Ter
verifiëring van het navigatiesysteem, wordt een gebruikerstest uitgevoerd. De proefpersonen
worden gevraagd om op de fiets te zitten en zich te laten leiden door het
stuur. Door beroep te doen op de navigatiecommandos die het stuur genereert,
moet men proberen het parcours foutloos af te leggen tot de eindbestemming. Aan
de hand van de waarnemingen in deze test werden bevindingen genoteerd, waaruit
later optimalisaties kunnen op worden doorgevoerd.
Ten slotte
wordt een technische uitwerking gegeven van materialisatie,
productietechnieken, de verhouding van de componenten, Er is hierbij ook een
productvoorstelling aan de hand van gebruiksscenarios. Als allerlaatste stap
wordt er een terugkoppeling gemaakt naar de vooraf opgestelde specificaties.
In deze
masterproef staat de beleving en emotie van de gebruiker tegenover het product
centraal. In bijna iedere fase wordt dan gebruiker ook betrokken bij het
proces, dit door interviews, veldonderzoek, prototypes, gebruikerstest,
Opvallend is ook dat er niet wordt gezocht naar een probleem wat later opgelost
zal worden, maar vanuit positieve benaderingen.
Op
woensdagavond 16 maart gingen we, een twintigtal studenten, op eigen initiatief
naar een bedrijf gelegen in Lokeren. We werden verwelkomt door Jos, alvorens
hij ons ging rondleiden wou hij ons een uitleg geven over het bedrijf. EPC is
de afkorting voor EcoPrint Center, ze maken drukwerk voor De Persgroep. Zo
drukken ze kranten zoals Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Tijd, Hiernaast
drukken ze ook tijdschriften zoals Dag Allemaal, Humo, JOEPIE, Tevens drukken
ze ook folders, weekendbijlagen en ga zo maar door. Deze drukkerij is één van
de modernste van Europa, hun manier van drukken is uniek. Ze maken gebruik van
waterloos drukken, het grote voordeel hiervan is dat de factor chemisch water
die bij conventioneel drukken voor een zware milieulast en inktmist zorgt weg
valt. Het is een mechanisch proces waarbij enkel een temperatuurcurve voor de
inkt in functie van de perssnelheid dient aangestuurd te worden. Het
conventionele drukproces daarentegen is gebaseerd op een chemisch evenwicht waarbij inkt en
water met bijhorende noodzakelijke chemische vochtadditieven en/of isopropanol
of hun vervangers tezamen tot een labiel, eerder vervuilend proces leiden. De
werkomgeving bij EPC is door het waterloos drukken veel gezonder en ook het
eindproduct ziet er properder uit. De krant zal geen inkt afgeven en de fotos
zijn opvallend scherper dan bij conventioneel drukken.
Wanneer
de rondleiding start en we de drukkerij betreden is iedereen onder de indruk
door de grootte van de drukkerij. Nochtans zijn er in functie van de grootte
van de drukkerij relatief weinig werkkrachten. We startten beneden in het
bedrijf waar de papieren rollen liggen. Zo een rol bevat ongeveer 33km papier
en weegt duizenden kilos. Op één dag tijd worden er gemiddeld 56 rollen
gebruikt. Hier beneden in de drukkerij werken ook een vijftal robots, zij
verplaatsen onder anderen de rollen papier.
Als
we een verdieping naar boven gaan zien we hoe ze de drukplaten maken en hoe het
drukken in zijn werk gaat. Het ziet er zeer indrukwekkend uit. Vooral de
snelheid waarmee ze kunnen drukken verbaasde ons. Ze halen een snelheid van 40 000
stuks per uur. Door hun hoge snelheid kunnen ze laat beginnen drukken wat het
voordeel heeft dat er nog extra nieuws bij kan komen wat andere kranten die bijvoorbeeld
met een lagere snelheid drukken er niet meer in kunnen zetten. In dit bedrijf
wordt er veel machinaal gewerkt, zo worden bijvoorbeeld de bijlagen van een
krant machinaal tussen de krant gezogen. Ten slotte kwamen we bij de laatste
fase van het bedrijf waar alle drukbladen klaar worden gemaakt voor transport.
Opvallend
is voor mij dat er zeer veel afval is. Zo gaan steeds de eerste kranten, dit
zijn er ongeveer 250, de container in omdat hier de kleur nog niet optimaal is.
Ook wordt het laatste gedeelte van de papierrollen niet gebruikt. Hiernaast
worden ook de drukplaten in de container gegooid wanneer één exemplaar van een
kracht gedrukt is.
Jos
vertelde ons bij de introductie dat er ook mensen werken in het bedrijf met een
diploma productontwikkeling. Tijdens het bedrijfsbezoek is het mij niet
helemaal duidelijk geworden welke job deze mensen hebben binnen dit bedrijf.
Wel lijkt het me vanzelfsprekend dat wanneer je in dit bedrijf zou willen
werken, je het best zou kiezen voor een major ontwerpen op technologie
gebaseerde systemen. Het is een zeer technisch proces. Het drukken gebeurd op een zeer hoge snelheid
en toch gaat er maar zelden iets mis binnen het proces. Alle stappen binnen het
proces zijn perfect op mekaar afgestemd zodanig dat er nergens een stop is. De
papieren rollen worden aangesloten en vanaf dan gebeurd alles voor 95%
machinaal tot de afgewerkte geplooide krant, inclusief bijlagen, verpakt per
gewenste aantal bij het eindstation aankomt. Er zijn enkel werknemers nodig die
de drukplaten drukken en de kleuren hiervan controleren en bijstellen en
werknemers die tussen de productie van de kranten staan en af en toe eens een
krant eruit nemen en deze controleren. Het is een heel doordacht en
indrukwekkend proces.
Bron:
Milieuvriendelijk produceren en
Milieucharter 2013. Geraadpleegd op 17 maart 2016 via http://www.epc-nv.be
Vrijdag 11 maart
exploratie masterthesis system design
Vandaag ga ik me verdiepen in het werk van Didier Dufresne. In 2014studeerde
hij af met zijn masterproef Brease. Dit is een project voor optimale
zuurstoftoediening in ziekenhuizen. Het sluit sterk aan bij de
afstudeerrichting system design.
Zijn ontwerptraject is in te delen in een onderzoeksfase
rond de zuurstofvoorziening in ziekenhuizen en een ontwikkelingsfase met een
productconcept als resultaat. Binnen zijn productconcept legt hij de aandacht
op de vulinstallatie en de mobiele zuurstofcilinder met een zelf ontworpen
zuurstofventiel. In de latere ontwikkelingsfase legt hij de focus op het
geïntegreerd bespaarventiel.
In de analysefase gaat hij eerst na wat zuurstof juist is,
hoe het wordt ingewonnen, getransporteerd, wat de eigenschappen zijn van
zuurstof en voor wat het wordt toegepast. Vervolgens gaat hij na wat
zuurstoftherapie juist betekend voor de patiënt en de fysiologie van het
ademen. Hierna gaat hij de bestaande toedieningsmethodes na. Hij zal in zijn
werk gebruik maken van bestaande methodes. Nadat hij al deze informatie heeft
verzameld, heeft hij een duidelijk beeld van het zuurstofnetwerk in een
ziekenhuis. Hij gaat na wat welke zuurstofbronnen er zijn, hoe deze werken en
wat hun voor- en nadelen zijn ten opzichte van elkaar. Hiernaast is mobiliteit
van groot belang in een ziekenhuis. Patiënten moeten zich frequent verplaatsen waardoor
hij of zij verplicht is zich te ontkoppelen van het vaste zuurstofnetwerk. Om
deze reden voorziet het ziekenhuis als aanvulling op het vaste zuurstofnetwerk,
een mobiel zuurstofnetwerk. De volledige cyclus, van de transport tot het
vullen tot het afhalen, wordt besproken. Op fotos is te zien dat Didier deze verschillende fases zelf ook is gaan observeren in een
ziekenhuis. Hieruit strekt hij conclusies.
Snel wordt duidelijk dat er veel dingen wettelijk bepaald
zijn. Zo zijn er rond gassen verschillende normen en regels. Tot hier toe lijkt
alles zeer theoretisch, er is weinig of niks voor interpretatie vatbaar. Alle
informatie die relevant is wordt uitgeklaard. Er wordt ook veel gewerkt met
tekeningen en doorsnedes om duidelijkheid te scheppen. Veel technieken worden
overgenomen uit bestaande producten. Er wordt veel gewerkt met tabellen om
gemakkelijk vergelijkingen te kunnen maken tussen bestaande principes. Doorheen
de analyse wordt er meer en meer informatie verzameld waardoor er telkens meer
en meer conclusies worden gevormd die worden omgezet naar specificaties.
Na een uitgebreide analyse, zal deze informatie worden omgevormd
tot een nieuw productconcept. Ten eerste
zal afgewogen worden welke mobiele zuurstofbron het nieuwe concept zal
bevatten. Door de uitgebreide analyse kon deze keuze snel en verantwoord worden
gemaakt, namelijk de zuurstoffles. Ook werd er een afweging gemaakt tussen het
ontwikkelen van een eigen zuurstoffles het koppelen van een discontinue
flowmeter op een bestaande drukregelaar van een zuurstoffles. Er werd gekozen
om zelf een zuurstoffles te ontwikkelen. Ten tweede wordt er gekeken naar
andere optimalisaties, zoals het logistieke probleem achter het mobiele
zuurstofnetwerk.
Wanneer het productidee volledig is gedefinieerd, zal het
worden uitgewerkt. In de lijst van specificaties kan door middel van de correct
uitgevoerde analyses zeer specifieke verwachtingen worden gedefinieerd. Bijna
alles kan worden omgezet in cijfers bv. 7bar, 5l/min., Er zijn twee systemen
die ontworpen moeten worden: de vulinstallatie en een geïntegreerd hoge druk
bespaarventiel. Het is opvallend dat er wordt gezocht naar gelijkaardige principes
en deze worden overgenomen in de mate van het mogelijke. Didier brengt ook
behoorlijk wat tijd door in het ziekenhuis om een correct beeld te krijgen wat
de situatie. Zo gaat hij één week observeren in het UZA op 23 verschillende
afdelingen om de interne beweging van de zuurstofcilinders op te volgen. De
verkregen informatie wordt telkens samengevat in overzichtelijke illustraties
en schemas. De specificaties die vooraf al werden opgesteld worden door de
observatie nog bij aangevuld.
In het conceptontwerp wordt elk systeem apart uitgewerkt. Om
bijvoorbeeld te bediening te optimaliseren maakte hij gebruik van
gebruikerstesten. Met de gebruiker in het achterhoofd werden de technische
componenten zo goed mogelijk op mekaar afgestemd. Wanneer hij uiteindelijk in
CAD gaat tekenen, vallen alle systemen in mekaar waardoor er één product wordt
verkregen.
Bron:
Dufrasne, D. (2014). Brease
[masterproef]. Universiteit Antwerpen, Faculteit ontwerpwetenschappen.
brainstormsessie âinnovatie in mobiliteit en stedelijkheidâ
Dinsdag 1 maart
2016 brainstormsessie innovatie in mobiliteit en stedelijkheid
Ook deze week spendeerde ik mijn dinsdagavond aan een
brainstormsessie. De gastspreker van de avond was Axel Enthoven. Hij studeerde
af als Industrial Designer en heeft er
ondertussen al een carrière van maar liefst 40 jaar opzitten. In 1976
besloot hij als zelfstandige te gaan werken. Zowel concept, uitwerking als
opvolging van een designstudie behoren hier tot de activiteiten. Axel
Enthoven is een specialist in het ontwerpen voor de mobiliteit. Vanaf 2000 is de onderneming uitgebouwd naar een
tweede merk, Yellow Window. Hiernaast heeft Axel nog gewerkt voor Industrieel
Design van Eindhoven en is hij actief in de meubelindustrie. Ten slotte
heeft hij verschillende prijzen gewonnen waaronder Lifetime achievement Henri
Van de Velde.
Het was meteen duidelijk dat Axel Enthoven een kritische zakenman
is. Zo vertelde hij dat wanneer je prijzen wint voor een product, dit niet wil
zeggen dat je product een economisch succes zal worden. Ook legde hij uit hoe
belangrijk het is om voor de wensen van de klanten te ontwerpen. Wanneer je bijvoorbeeld
een tram voor de overheid ontwerpt is dit een zeer grote uitdaging omdat je
hier met meer rekening moet houden dan enkel de rechtstreekse gebruikers.
Hij eindigde zijn lezing met zeven projecten in en rond Antwerpen
waar hij potentie ziet voor verbetering. Zijn grootste uitdaging ziet hij
momenteel in het herboren van de Flandria in Antwerpen. Met de bedoeling
hierover te gaan brainstormen liet hij ons vele inspirerende beelden zien van
schepen.
Na een pauze gingen we net zoals vorige week opnieuw in groepjes
aan de slag met de GPS tool van Flanders DC. De grote vraag van de week luidde:
Welke nieuwe functies kunnen we creëren voor het Flandria schip van de
toekomst? Er werden heel wat ideeën gegenereerd. Binnen onze groep was het
vrij snel duidelijk welke de drie beste ideeën waren, deze werden verder
uitgewerkt. Axel zelf was vrij enthousiast over het idee om een boot te
ontwerpen voor gevangenen. Het zou heel wat voordelen met zich mee kunnen
brengen zoals dat de gevangenen moeilijker kunnen ontsnappen, ze in een
rustigere omgeving leven, Tevens benadrukte hij ons er ook op dat er naast de
voordelen ook veel vragen naar boven komen, bijvoorbeeld hoe kunnen de
gevangenen bezoek ontvangen, waar wonen de cipiers, wat als een boot zinkt,
Na de presentaties sloot Axel Enthoven de presentatie af met een
kritisch besluit. Hij wou ons waarschuwen voor het beroepsleven. Volgens hem
waren we een enthousiaste groep met talrijke ideeën, wat positief is. Maar we
werkten de ideeën niet op de correcte manier uit. Zo hielden we geen rekening
met de specifieke opdracht die hij ons gaf voor we aan de brainstorm startten. Voor
deze brainstormsessie was dat geen groot probleem, maar wanneer we later voor
een bedrijf werken zou dit wel een groot probleem zijn. Ik vond zijn tips zeer
interessant, hij wou ons echt klaar stomen voor het harde bedrijfsleven. Axel
heeft al zeer inspirerende en indrukwekkende producten op de markt gebracht,
het was me een genoegen samen met hem en zijn visie te mogen brainstormen.
Brainstormsessies zoals die van deze week en die van vorige week
horen volgens mij thuis bij de major strategisch design. Je denkt in brede zin na
over een probleem binnen een context en gaat hier oplossingen voor bedenken. In
de laatste stap ga je de oplossing concreet formuleren, maar je gaat de
oplossing niet uitwerken.
Bron:
Innovatie in mobiliteit en stedelijkheid (2016). Geraadpleegd op 1 maart 2016 via http://www.takeoffantwerp.be
Op
deze dinsdagnamiddag gingen we in functie van de opdracht van de bachelorproef
naar een bedrijf wat gespecialiseerd is in betaalsystemen. Antenor produceert,
plaatst en onderhoudt de betaalsystemen. Naast alle noodzakelijke informatie
die we wouden verzamelen voor de start van de bachelorproef, was het
interessant om te zien waar je als productontwikkelaar tewerkgesteld kan
worden. Zo zagen we op welke manier de verschillende componentjes in de sterk
beveiligde kast gemonteerd worden en dat er veel opties zijn waar rekening mee
moet gehouden worden.
Wanneer
je in dit bedrijf zou willen werken, denk ik dat je het best zou kiezen voor
een major ontwerpen op technologie gebaseerde systemen. Het lijkt me een zeer
technisch gegeven om elk onderdeel op de juiste wijze te verbinden in de kast.
Bron:
Antenor Payment Systems nv.
Geraadpleegd op 1 maart 2016 via http://www.antenor.eu
Dinsdag 23 februari
2016 brainstormsessie sociale innovatie
Op deze dinsdagavond stond er eerst en vooral een inspirerende
lezing op het programma van gastspreker Arne Pauwels. Hij is afgestudeerd als
Productontwikkelaar aan de Universiteit van Antwerpen. Arne deed zijn
masterproef rond een nieuwe manier van het bewaren van groenten en fruit voor
in derdewereldlanden. Met dit werk is hij verder gegaan nadat hij afstudeerde.
Momenteel werkt hij als CEO bij Wakati, een for-profitbedrijf dat zich richt op
zelfstandige boeren in ontwikkelende landen. Ze willen de boeren daar de
mogelijkheid bieden om hun productiviteit te verhogen. Door hard te werken, te
falen en terug te herbeginnen, heeft hij zijn idee op de markt kunnen brengen.
Na deze inspirerende lezing gingen we in groepjes van ongeveer
tien personen aan de slag met de GPS tool van Flanders DC om nieuwe ideeën te
bedenken. De grote vraag waarover de brainstormsessie ging was: Hoe kunnen wij
migranten helpen in onze eigen omgeving en in hun land van herkomst? Onze
groep kreeg de deelvraag: Hoe kunnen we mensen in ontwikkelingslanden
empoweren?. Binnen onze groep werden er duos en enkele trios gevormd zodat
de eerste ronde van start kon gaan. De bedoeling was om zo veel mogelijk ideeën
te genereren. Om dit te vergemakkelijken werden er vijf themas aangereikt en
nog één wildcard. Per duo moesten we binnen de vooropgestelde tijd zoveel
mogelijk ideeën genereren binnen dat thema. Binnen een tijd van 45minuten
werden er door de hele groep heel wat ideeën neergeschreven. Het was ook leuk
om mekaar te kunnen inspireren. Vervolgens moesten door de hele groep uit alle
neergeschreven ideeën de beste worden geselecteerd door middel van stickertjes
te kleven. In de volgende fase werden de twintig beste ideeën nog eens
besproken en werden uiteindelijk de drie beste geselecteerd. Deze drie
topideeën werden uitgewerkt op een projectfiche en werden ten slotte
gepresenteerd. De beste en zotste ideeën die ik onthouden heb uit deze sessie
waren het vormen van mest uit natuurlijke materie, hotspots over heel de
wereld, een beschermingsmiddel voor vrouwen om verkrachting tegen te gaan,
Ik vond het een interessante sessie om te zien dat een afgestudeerde
student Productontwikkeling van de Universiteit van Antwerpen zijn
masterproject op de markt heeft kunnen brengen. Tevens is het een inspirerend
project, het geeft stof tot nadenken. Vandaar dat het ook leuk was om achteraf
te kunnen brainstormen over dit thema. Je ideeën bloot leggen, je laten
inspireren door anderen en hierop voort bouwen geeft uiteenlopende resultaten.
Bronnen:
Sociale innovatie (2016). Geraadpleegd op 15 februari 2016 via http://www.takeoffantwerp.be
Wakati BVBA Belgium. Geraadpleegd op 15 februari 2016 via http://www.wakati.org