Inhoud blog
  • Peer review
  • Bekijken van enkele filmpjes
  • exploratie masterthesis ‘strategic design’
  • exploratie masterthesis ‘interaction design’
  • exploratie masterthesis 'system design'
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Exploratie

    06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.exploratie masterthesis ‘strategic design’

    Woensdag 6 april – exploratie masterthesis ‘strategic design’

    Vandaag ga ik de masterproef van Tom Janssens exploreren. Het thema van dit werk is Residentiële Zwembaden: Integratie van Beleving en Dienst. Deze masterproef dateert van 2015. De opdrachtgever van dit werk was Pentair uit Herentals, ze houden zich bezig met de ontwikkeling en productie van alle systemen, hard- en software, die komen kijken bij een residentieel zwembad. Dit werk sluit aan bij de afstudeerrichting  ‘strategic design’.

    De eerste opdracht was om de sturing van de bestaande Intellipool van Pentair gebruiksvriendelijker te maken. Het systeem zal volledig onderworpen worden aan een usabilitytest. Pentair wil naast de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke software ook zijn hardware volledig redesignen.

    Allereerst wordt er literatuurstudie gedaan om een inzicht te krijgen in deze industrie. In de eerste fase van het ontwerptraject gaat Tom de verschillende te onderzoeken marktsegmenten in kaart te brengen. Daarnaast moet er gekeken worden naar het type markt. Op basis van deze gegevens kan er een onderzoeksmethode worden bepaald. Er worden vijf interviews afgenomen om de markt beter te kunnen analyseren. Om nog extra informatie te verzamelen ging Tom naar de zwembadbeurs in Stuttgart, ‘Interbad’. Met deze informatie wordt er een beschrijving gemaakt van de marktsegmenten. Ook de trends op het gebied van zwembadindustrie worden in kaart gebracht.

    Na een grondige verkenning van de zwembadmarkt zal er gekeken worden naar wat voor product er kan ontwikkeld worden. Hiervoor worden verschillende technieken gebruikt. Ten eerste wordt er gebruik gemaakt van het Business Model Canvas of BMC, dit is een techniek die vertrekt vanuit een bedrijfsstrategie om ideeën te genereren. Vervolgens zal er een veelheid aan ideeën worden gecreëerd voor middel van mindmapping. Hierna werd er gebruik gemaakt van de Blue Ocean Strategie. Dit is een Front End ideegeneratie-techniek. Het principe van Blue Ocean is om voor te blijven op de concurrentie door een nieuwe markt te creëren in plaats van in te spelen op een bestaande markt.

    Na de ideegeneratie volgen er drie productvoorstellen. Na een trade-off komt er één concept als sterkste naar voren: de Pool – Module. Deze bestaat uit een combinatie van producten (modules) die worden samengesteld rond het zwembad naar de wensen van de gebruiker.

    Het gekozen concept wordt verder uitgewerkt aan de hand van drie pijlers: markt, gebruiker en technologie. Door middel van een SWOT-analyse wordt het marktpotentieel van het bedrijf in kaart gebracht. Ook het Business Model Canvas wordt opnieuw gebruikt. In deze fase wordt het gebruikt om de achterliggende organisatie van het toekomstig product, de Pool – Module, te definiëren. Ter visualisatie van de technologie wordt er gebruik gemaakt van productarchitectuur.

    Opnieuw volgt er een onderzoek, maar dit maal kleiner. Er wordt opnieuw een korte bevraging gedaan en er wordt een concurrentieanalyse uitgevoerd. Stilaan vloeien alle invalshoeken samen tot één product. Hierdoor kan er ook worden bepaald welk van de uit te voeren functies in de wandconsole worden gebruikt en bijgevolg voor de app. Het systeem ligt nu vast.

    De volgende stap is de uitwerking van de individuele componenten in het product tot op technologisch niveau. Na deze fase is het product volledig ontwikkeld en kan er gekeken worden naar verkoop en gebruik.

    Tijdens het ontwikkelingsproces is er ook een freedom to operate onderzoek uitgevoerd. Hierin werd onderzocht of het te ontwikkelen product niet in het vaarwater kwam van andere bestaande octrooien of trademarks. Het onderzoek is uitgevoerd op espacenet. Er wordt ook een Business Plan opgesteld.

    In deze masterproef ligt de focus op technologie en economie. Er worden heel wat tools gebruikt zoals interviews, business modellen, de Blue Ocean Strategie, de SWOT-analyse,… om deze focus te kunnen behouden. Opvallend is dat er veel aandacht wordt besteed aan het analyseren en positioneren van andere markten binnen de sector.

     

    Bron:

    Janssen, T., (2015). Residentiële Zwembaden: Integratie van Beleving en Dienst [masterproef]. Universiteit Antwerpen, Faculteit ontwerpwetenschappen.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs