Vrijdag 11 maart
exploratie masterthesis system design
Vandaag ga ik me verdiepen in het werk van Didier Dufresne. In 2014studeerde
hij af met zijn masterproef Brease. Dit is een project voor optimale
zuurstoftoediening in ziekenhuizen. Het sluit sterk aan bij de
afstudeerrichting system design.
Zijn ontwerptraject is in te delen in een onderzoeksfase
rond de zuurstofvoorziening in ziekenhuizen en een ontwikkelingsfase met een
productconcept als resultaat. Binnen zijn productconcept legt hij de aandacht
op de vulinstallatie en de mobiele zuurstofcilinder met een zelf ontworpen
zuurstofventiel. In de latere ontwikkelingsfase legt hij de focus op het
geïntegreerd bespaarventiel.
In de analysefase gaat hij eerst na wat zuurstof juist is,
hoe het wordt ingewonnen, getransporteerd, wat de eigenschappen zijn van
zuurstof en voor wat het wordt toegepast. Vervolgens gaat hij na wat
zuurstoftherapie juist betekend voor de patiënt en de fysiologie van het
ademen. Hierna gaat hij de bestaande toedieningsmethodes na. Hij zal in zijn
werk gebruik maken van bestaande methodes. Nadat hij al deze informatie heeft
verzameld, heeft hij een duidelijk beeld van het zuurstofnetwerk in een
ziekenhuis. Hij gaat na wat welke zuurstofbronnen er zijn, hoe deze werken en
wat hun voor- en nadelen zijn ten opzichte van elkaar. Hiernaast is mobiliteit
van groot belang in een ziekenhuis. Patiënten moeten zich frequent verplaatsen waardoor
hij of zij verplicht is zich te ontkoppelen van het vaste zuurstofnetwerk. Om
deze reden voorziet het ziekenhuis als aanvulling op het vaste zuurstofnetwerk,
een mobiel zuurstofnetwerk. De volledige cyclus, van de transport tot het
vullen tot het afhalen, wordt besproken. Op fotos is te zien dat Didier deze verschillende fases zelf ook is gaan observeren in een
ziekenhuis. Hieruit strekt hij conclusies.
Snel wordt duidelijk dat er veel dingen wettelijk bepaald
zijn. Zo zijn er rond gassen verschillende normen en regels. Tot hier toe lijkt
alles zeer theoretisch, er is weinig of niks voor interpretatie vatbaar. Alle
informatie die relevant is wordt uitgeklaard. Er wordt ook veel gewerkt met
tekeningen en doorsnedes om duidelijkheid te scheppen. Veel technieken worden
overgenomen uit bestaande producten. Er wordt veel gewerkt met tabellen om
gemakkelijk vergelijkingen te kunnen maken tussen bestaande principes. Doorheen
de analyse wordt er meer en meer informatie verzameld waardoor er telkens meer
en meer conclusies worden gevormd die worden omgezet naar specificaties.
Na een uitgebreide analyse, zal deze informatie worden omgevormd
tot een nieuw productconcept. Ten eerste
zal afgewogen worden welke mobiele zuurstofbron het nieuwe concept zal
bevatten. Door de uitgebreide analyse kon deze keuze snel en verantwoord worden
gemaakt, namelijk de zuurstoffles. Ook werd er een afweging gemaakt tussen het
ontwikkelen van een eigen zuurstoffles het koppelen van een discontinue
flowmeter op een bestaande drukregelaar van een zuurstoffles. Er werd gekozen
om zelf een zuurstoffles te ontwikkelen. Ten tweede wordt er gekeken naar
andere optimalisaties, zoals het logistieke probleem achter het mobiele
zuurstofnetwerk.
Wanneer het productidee volledig is gedefinieerd, zal het
worden uitgewerkt. In de lijst van specificaties kan door middel van de correct
uitgevoerde analyses zeer specifieke verwachtingen worden gedefinieerd. Bijna
alles kan worden omgezet in cijfers bv. 7bar, 5l/min., Er zijn twee systemen
die ontworpen moeten worden: de vulinstallatie en een geïntegreerd hoge druk
bespaarventiel. Het is opvallend dat er wordt gezocht naar gelijkaardige principes
en deze worden overgenomen in de mate van het mogelijke. Didier brengt ook
behoorlijk wat tijd door in het ziekenhuis om een correct beeld te krijgen wat
de situatie. Zo gaat hij één week observeren in het UZA op 23 verschillende
afdelingen om de interne beweging van de zuurstofcilinders op te volgen. De
verkregen informatie wordt telkens samengevat in overzichtelijke illustraties
en schemas. De specificaties die vooraf al werden opgesteld worden door de
observatie nog bij aangevuld.
In het conceptontwerp wordt elk systeem apart uitgewerkt. Om
bijvoorbeeld te bediening te optimaliseren maakte hij gebruik van
gebruikerstesten. Met de gebruiker in het achterhoofd werden de technische
componenten zo goed mogelijk op mekaar afgestemd. Wanneer hij uiteindelijk in
CAD gaat tekenen, vallen alle systemen in mekaar waardoor er één product wordt
verkregen.
Bron:
Dufrasne, D. (2014). Brease
[masterproef]. Universiteit Antwerpen, Faculteit ontwerpwetenschappen.