Donderdag 14 april 2016 workshop UX FOR REAL
Met een aantal studenten reden we op deze donderdagochtend
richting Genk om ons te verdiepen in user experience. In de voormiddag
stonden vier lezingen op het programma en in de namiddag zouden we zelf aan de
slag gaan.
De eerste lezing was al meteen zeer boeiend, Paul Davies vertelde
ons meer over digitalisering en de beleving die hier van zeer groot belang is.
Hij maakte ons duidelijk wat juist zorgt dat iets wel of niet digitaal is aan
de hand van voorbeelden. De kernvraag voor hoe gebruiksvriendelijk iets is, is
hoe gemakkelijk iets te gebruiken is. Wanneer mensen niet meteen vinden wat ze
zoeken zullen ze snel naar een andere site gaan en klagen tegen anderen wat
zorgt voor slechte reclame. Zeer belangrijk is volgens hem om continu
verbeteringen te blijven aanbrengen. Door dingen opnieuw te blijven doen wordt
iets pas werkelijk gemakkelijk in gebruik. Hij gaf Facebook als voorbeeld, zij
maken iedere dag een nieuwe versie van hun site.
Toon Lowette was de tweede spreker, hij werkt bij Internet
Architects. Ook hij sprak over de gebruiksbeleving bij websites. Hij gaf het
voorbeeld van openingsuren, dit kan heel duidelijk of heel onduidelijk zijn
weergegeven op een site. Het is volgens hem ook van groot belang om de
gebruikers te leren kennen alvorens je start met bijvoorbeeld prototyping. Dit
zal je uiteindelijk veel geld en tijd uitsparen.
De volgende spreken die werd ontvangen was Joannes Vandermeulen.
Hij werkt rond complexe, technologische systemen. Ook hier is volgens hem
gebruiksgemak van groot belang. Hij gaf het voorbeeld van de cockpit, wanneer
een vliegtuig neerstort is dit zelden een technische fout. Meestal is het een
menselijke fout. Hij heeft ook al gewerkt rond stresslevels. Hij heeft aangetoond
dat mensen zonder stress vaak beter presteren en dat stress via de huidige
technologie zou kunnen worden weg genomen.
Ten slotte waren Dries De Roeck en Sofie Sieltjes van Studio Dott
aan de buurt voor hun lezing. Zij werken met fysieke producten binnen hun
bedrijf, maar ook deze producten veranderen meer en meer tot digitale
producten. Volgens hen is de total experience belangrijk, dit is niet enkel
een goed gevoel. Het is de totale beleving die telt, zowel pre-, during- als
postaspecten zijn belangrijk. Ze hebben verschillende projecten lopende zoals
Kruiswijk, dit zijn sociale huizen in Maasmechelen. De vraag was hier hoe de
noden van bejaarden kunnen worden vervult. Belangrijk hierbij is om zowel bij
de senioren als bij hun familie te gaan informeren om een zo goed mogelijk
beeld te krijgen op hun wensen.
Na de lunch gingen we in groepjes van negen studenten zelf aan de
slag onder begeleiding van Joannes Vandermeulen. We zaten met een gemengde
groep: twee studenten studeerden product design in Genk, drie studeerden
webdesign in Namen en vier studeerden productontwikkeling aan de Universiteit
van Antwerpen. Onze verschillende achtergronden zorgde voor diversiteit wat de creativiteit
ten goede kwam. Allereerst werd er een probleemsituatie gekozen die wij
allemaal ervaren als student. Het probleem was dat deadlines vaak samenvallen
met nog andere deadlines en dit zorgt voor stres.
Door gebruik te maken van verschillende tools werd het probleem
doorgrond en werden er oplossingen bedacht. De eerste tool die we gebruikten
diende om alle betrokken personen binnen deze probleemsituatie in kaart te
brengen. Vervolgens werd de lotusbloem gebruikt om oplossingen te bedenken.
De deelproblemen werden ook gekoppeld aan andere situaties waar ze al een
oplossing hebben voor dit deelprobleem. Er werd binnen de groep door iedereen
nagedacht en gediscuteerd. Uiteindelijk kwamen we tot een concept waarin
iedereen zich kon vinden. We gaan een app maken waar studenten dagelijks kunnen
aangeven hoeveel stres ze ervaren. Op dagen wanneer er veel stres is, kunnen
docenten ingrijpen en eventueel hun rooster aanpassen. Hierdoor zou stres
kunnen worden vermindert en zouden deadlines zonder al te veel problemen moeten
worden gehaald. Tussendoor werd het concept gepresenteerd aan andere studenten,
de toekomstige gebruikers, die hun visie geven over dit concept. Door deze
inbreng wordt het concept nog verder geoptimaliseerd. Uiteindelijk werd er ook
een prototype gemaakt wat later in een korte presentatie wordt gepresenteerd
voor de hele groep.
Nadien kon er met een hapje en een drankje nog nagepraat worden
samen met de experts. Het leek voor ons beiden interessant te zijn. Voor ons
was het interessant om eens te zien hoe user experience wordt toegepast in het bedrijfsleven.
Voor de experts was het interessant om te zien hoe wij, leerlingen met
verschillende achtergronden, om gaan met hun manier van werken en waar wij nog
verbeteringen zien.
Ik vond het een leerrijke dag. De lezingen van de experts waren
interessant en inspirerend, om nadien met één van hun aan de slag te mogen gaan
was een eer. Het diverse team met een unieke begeleider was een unieke
beleving. Er zijn heel inspirerende ideeën naar voren gekomen. Ook het feit dat
we eens in een andere omgeving mochten werken was tof. Hiernaast heb ik ook
mijn Engels erg kunnen oefenen doordat alles in het Engels werd gezegd. De afspraak
om deze dag enkel Engels te spreken was vooraf door de begeleiders gemaakt
omdat er een divers publiek aanwezig was en niet iedereen Nederlands spreekt. Jammer
hieraan vond ik dat soms ideeën beperkt bleven omdat we het niet voldoende
konden uitleggen in de Engelse taal. Achteraf bekeken was het een unieke
ervaring, ik heb veel geleerd van deze dag. Interaction design spreekt me meer
en meer aan.



|