Inhoud blog
  • Peer review
  • Bekijken van enkele filmpjes
  • exploratie masterthesis ‘strategic design’
  • exploratie masterthesis ‘interaction design’
  • exploratie masterthesis 'system design'
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Exploratie

    02-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brainstormsessie ‘innovatie in mobiliteit en stedelijkheid’
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dinsdag  1 maart 2016 – brainstormsessie ‘innovatie in mobiliteit en stedelijkheid’

    Ook deze week spendeerde ik mijn dinsdagavond aan een brainstormsessie. De gastspreker van de avond was Axel Enthoven. Hij studeerde af als Industrial Designer en heeft er ondertussen al een carrière van maar liefst 40 jaar opzitten. In 1976 besloot hij als zelfstandige te gaan werken. Zowel concept, uitwerking als opvolging van een designstudie behoren hier tot de activiteiten. Axel Enthoven is een specialist in het ontwerpen voor de mobiliteit. Vanaf  2000 is de onderneming uitgebouwd naar een tweede merk, Yellow Window. Hiernaast heeft Axel nog gewerkt voor Industrieel Design van Eindhoven en is hij actief in de meubelindustrie. Ten slotte heeft hij verschillende prijzen gewonnen waaronder ‘Lifetime achievement’ Henri Van de Velde.

    Het was meteen duidelijk dat Axel Enthoven een kritische zakenman is. Zo vertelde hij dat wanneer je prijzen wint voor een product, dit niet wil zeggen dat je product een economisch succes zal worden. Ook legde hij uit hoe belangrijk het is om voor de wensen van de klanten te ontwerpen. Wanneer je bijvoorbeeld een tram voor de overheid ontwerpt is dit een zeer grote uitdaging omdat je hier met meer rekening moet houden dan enkel de rechtstreekse gebruikers.

    Hij eindigde zijn lezing met zeven projecten in en rond Antwerpen waar hij potentie ziet voor verbetering. Zijn grootste uitdaging ziet hij momenteel in het herboren van de Flandria in Antwerpen. Met de bedoeling hierover te gaan brainstormen liet hij ons vele inspirerende beelden zien van schepen.

    Na een pauze gingen we net zoals vorige week opnieuw in groepjes aan de slag met de GPS tool van Flanders DC. De grote vraag van de week luidde: ‘Welke nieuwe functies kunnen we creëren voor het Flandria schip van de toekomst?’ Er werden heel wat ideeën gegenereerd. Binnen onze groep was het vrij snel duidelijk welke de drie beste ideeën waren, deze werden verder uitgewerkt. Axel zelf was vrij enthousiast over het idee om een boot te ontwerpen voor gevangenen. Het zou heel wat voordelen met zich mee kunnen brengen zoals dat de gevangenen moeilijker kunnen ontsnappen, ze in een rustigere omgeving leven,… Tevens benadrukte hij ons er ook op dat er naast de voordelen ook veel vragen naar boven komen, bijvoorbeeld hoe kunnen de gevangenen bezoek ontvangen, waar wonen de cipiers, wat als een boot zinkt,…

    Na de presentaties sloot Axel Enthoven de presentatie af met een kritisch besluit. Hij wou ons waarschuwen voor het beroepsleven. Volgens hem waren we een enthousiaste groep met talrijke ideeën, wat positief is. Maar we werkten de ideeën niet op de correcte manier uit. Zo hielden we geen rekening met de specifieke opdracht die hij ons gaf voor we aan de brainstorm startten. Voor deze brainstormsessie was dat geen groot probleem, maar wanneer we later voor een bedrijf werken zou dit wel een groot probleem zijn. Ik vond zijn tips zeer interessant, hij wou ons echt klaar stomen voor het harde bedrijfsleven. Axel heeft al zeer inspirerende en indrukwekkende producten op de markt gebracht, het was me een genoegen samen met hem en zijn visie te mogen brainstormen.

    Brainstormsessies zoals die van deze week en die van vorige week horen volgens mij thuis bij de major strategisch design. Je denkt in brede zin na over een probleem binnen een context en gaat hier oplossingen voor bedenken. In de laatste stap ga je de oplossing concreet formuleren, maar je gaat de oplossing niet uitwerken.

     

    Bron:

    Innovatie in mobiliteit en stedelijkheid (2016). Geraadpleegd op 1 maart 2016 via http://www.takeoffantwerp.be

    02-03-2016 om 00:00 geschreven door Zoë Polus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedrijfsbezoek 'Antenor'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dinsdag  1 maart 2016 – bedrijfdsbezoek ‘Antenor’

    Op deze dinsdagnamiddag gingen we in functie van de opdracht van de bachelorproef naar een bedrijf wat gespecialiseerd is in betaalsystemen. Antenor produceert, plaatst en onderhoudt de betaalsystemen. Naast alle noodzakelijke informatie die we wouden verzamelen voor de start van de bachelorproef, was het interessant om te zien waar je als productontwikkelaar tewerkgesteld kan worden. Zo zagen we op welke manier de verschillende componentjes in de sterk beveiligde kast gemonteerd worden en dat er veel opties zijn waar rekening mee moet gehouden worden.

    Wanneer je in dit bedrijf zou willen werken, denk ik dat je het best zou kiezen voor een major ‘ontwerpen op technologie gebaseerde systemen’. Het lijkt me een zeer technisch gegeven om elk onderdeel op de juiste wijze te verbinden in de kast.


    Bron: 

    Antenor Payment Systems nv. Geraadpleegd op 1 maart 2016 via http://www.antenor.eu

    01-03-2016 om 00:00 geschreven door Zoë Polus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs