brainstormsessie âinnovatie in mobiliteit en stedelijkheidâ
Dinsdag 1 maart
2016 brainstormsessie innovatie in mobiliteit en stedelijkheid
Ook deze week spendeerde ik mijn dinsdagavond aan een
brainstormsessie. De gastspreker van de avond was Axel Enthoven. Hij studeerde
af als Industrial Designer en heeft er
ondertussen al een carrière van maar liefst 40 jaar opzitten. In 1976
besloot hij als zelfstandige te gaan werken. Zowel concept, uitwerking als
opvolging van een designstudie behoren hier tot de activiteiten. Axel
Enthoven is een specialist in het ontwerpen voor de mobiliteit. Vanaf 2000 is de onderneming uitgebouwd naar een
tweede merk, Yellow Window. Hiernaast heeft Axel nog gewerkt voor Industrieel
Design van Eindhoven en is hij actief in de meubelindustrie. Ten slotte
heeft hij verschillende prijzen gewonnen waaronder Lifetime achievement Henri
Van de Velde.
Het was meteen duidelijk dat Axel Enthoven een kritische zakenman
is. Zo vertelde hij dat wanneer je prijzen wint voor een product, dit niet wil
zeggen dat je product een economisch succes zal worden. Ook legde hij uit hoe
belangrijk het is om voor de wensen van de klanten te ontwerpen. Wanneer je bijvoorbeeld
een tram voor de overheid ontwerpt is dit een zeer grote uitdaging omdat je
hier met meer rekening moet houden dan enkel de rechtstreekse gebruikers.
Hij eindigde zijn lezing met zeven projecten in en rond Antwerpen
waar hij potentie ziet voor verbetering. Zijn grootste uitdaging ziet hij
momenteel in het herboren van de Flandria in Antwerpen. Met de bedoeling
hierover te gaan brainstormen liet hij ons vele inspirerende beelden zien van
schepen.
Na een pauze gingen we net zoals vorige week opnieuw in groepjes
aan de slag met de GPS tool van Flanders DC. De grote vraag van de week luidde:
Welke nieuwe functies kunnen we creëren voor het Flandria schip van de
toekomst? Er werden heel wat ideeën gegenereerd. Binnen onze groep was het
vrij snel duidelijk welke de drie beste ideeën waren, deze werden verder
uitgewerkt. Axel zelf was vrij enthousiast over het idee om een boot te
ontwerpen voor gevangenen. Het zou heel wat voordelen met zich mee kunnen
brengen zoals dat de gevangenen moeilijker kunnen ontsnappen, ze in een
rustigere omgeving leven, Tevens benadrukte hij ons er ook op dat er naast de
voordelen ook veel vragen naar boven komen, bijvoorbeeld hoe kunnen de
gevangenen bezoek ontvangen, waar wonen de cipiers, wat als een boot zinkt,
Na de presentaties sloot Axel Enthoven de presentatie af met een
kritisch besluit. Hij wou ons waarschuwen voor het beroepsleven. Volgens hem
waren we een enthousiaste groep met talrijke ideeën, wat positief is. Maar we
werkten de ideeën niet op de correcte manier uit. Zo hielden we geen rekening
met de specifieke opdracht die hij ons gaf voor we aan de brainstorm startten. Voor
deze brainstormsessie was dat geen groot probleem, maar wanneer we later voor
een bedrijf werken zou dit wel een groot probleem zijn. Ik vond zijn tips zeer
interessant, hij wou ons echt klaar stomen voor het harde bedrijfsleven. Axel
heeft al zeer inspirerende en indrukwekkende producten op de markt gebracht,
het was me een genoegen samen met hem en zijn visie te mogen brainstormen.
Brainstormsessies zoals die van deze week en die van vorige week
horen volgens mij thuis bij de major strategisch design. Je denkt in brede zin na
over een probleem binnen een context en gaat hier oplossingen voor bedenken. In
de laatste stap ga je de oplossing concreet formuleren, maar je gaat de
oplossing niet uitwerken.
Bron:
Innovatie in mobiliteit en stedelijkheid (2016). Geraadpleegd op 1 maart 2016 via http://www.takeoffantwerp.be
Op
deze dinsdagnamiddag gingen we in functie van de opdracht van de bachelorproef
naar een bedrijf wat gespecialiseerd is in betaalsystemen. Antenor produceert,
plaatst en onderhoudt de betaalsystemen. Naast alle noodzakelijke informatie
die we wouden verzamelen voor de start van de bachelorproef, was het
interessant om te zien waar je als productontwikkelaar tewerkgesteld kan
worden. Zo zagen we op welke manier de verschillende componentjes in de sterk
beveiligde kast gemonteerd worden en dat er veel opties zijn waar rekening mee
moet gehouden worden.
Wanneer
je in dit bedrijf zou willen werken, denk ik dat je het best zou kiezen voor
een major ontwerpen op technologie gebaseerde systemen. Het lijkt me een zeer
technisch gegeven om elk onderdeel op de juiste wijze te verbinden in de kast.
Bron:
Antenor Payment Systems nv.
Geraadpleegd op 1 maart 2016 via http://www.antenor.eu