Zondag 5 juni
exploratie masterthesis interaction design
Vandaag ga ik de masterproef van Fran Sinnaeve exploreren. Dit
werk, genaamd Flooti, behandelt het ontwerpproces van een product dat
kinderen die het zwemmen aanleren, hulp biedt in de specifieke houding van het
drijven en pijlen.
In de eerste fase wordt onderzoek verricht op zowel
menskundig, technologisch, economisch als esthetisch vlak. De onderzoek van het
menskundige aspect bevat een heel brede observatie, veldonderzoek,
internet-research, literatuuronderzoek, maar ook vragen die ik had naar de
kinderen, andere lesgevers, (kinder)dokters en kinesitherapeuten werden
gesteld. Voor het technologisch segment van de interdisciplinaire analyse is
gebruik gemaakt van literatuur- en internetonderzoek. Binnen de analyse van het
economische aspect werd er gebruik gemaakt van internetresearch. Door ook de
esthetische aspecten in kaart te brengen kunnen de verschillende productideeën tegenover
elkaar worden afgewogen door middel van een trade off. Hierna kunnen
specificaties, te ontwikkelen items en de deelproblemen worden opgesteld. Aan
de hand van schetsen worden er ideeën gegenereerd waaruit later nog specificaties
volgen.
In de systeemfase worden er aan de hand van diverse testen
bepaald hoe het product zich zal ontwikkelen. Zo worden bestaande drijvende
materialen versneden om de dimensies en de positie te bepalen waar effectief
drijfvermogen rond het lichaam nodig is. Door middel van schetsen worden
oplossingen uitgewerkt op systeemniveau.
In de volgende fase worden met de geselecteerde materialen
een prototype ontwikkeld dat diverse testen zal ondergaan en telkens nauwkeurig
zal worden bijgestuurd tot uiteindelijk het definitief ontwerp bereikt is. Al
snel volgde er een tweede en derde prototype. Op basis van de drie prototypes
wordt er een trade off gemaakt. Hieruit bleekt dat er nog verschillende
problemen opgelost moeten worden. Aan de hand van schetsen wordt er een
oplossing gezocht voor de deelproblemen. Van die schetsen wordt een prototype
gemaakt waarmee de laatste variabelen bepaald zullen worden. Er is grondig
getoetst naar de acceptatiegraad van zowel de kinderen als de ouders.
Doorheen het ontwerpproces heeft het ene prototype het
andere opgevolgd. Door middel van deze prototypes aangevuld met een grote
hoeveelheid aan schetsen werden de verschillende mogelijkheden geregeld van
elkaar afgewogen aan de hand van trade offs. Het menskundige aspect stond
centraal, er werden regelmatig testen uitgevoerd met kinderen binnen de
leeftijdscategorie van de doelgroep. Het technologische aspect van het product,
zoals de geselecteerde materialen, de sluitingen, het aanspansysteem, is minder
uitgesproken, maar vormt desalniettemin een cruciaal onderdeel van het product
op zich. Binnen de testen werd de materiaalkeuze steeds opgenomen.
Bron:
Sinnaeve, F., (2015). flooti
[masterproef]. Universiteit Antwerpen, Faculteit ontwerpwetenschappen.


|