Zondag 5 juni
exploratie masterthesis strategic design
De laatste masterproef die ik binnen dit vakgebied ga
exploreren is die van Yalenka Mariën. Het project, genaamd Voxi, focust zich op
volwassenen ouder dan 50 jaar met een verkregen communicatie beperking. Het beoogt
het herdenken van het totale proces van geïntegreerde dienstverlening
(inclusief interactief digitaal platform) vanuit de overheid. Het proces
bestaat uit advies over het hulpmiddel, de verstrekking zelf, aanpasbaarheid
aan de individuele noden, introductie van en gewenning aan het hulpmiddel, het
opvolgen van het gebruik en aanpassingen indien nodig. Het project moet
resulteren in een dienst of proces waarin de gebruiker centraal staat (user
centered design) vanaf het detecteren van een nood tot het ontvangen van een
langdurige op - lossing (service design). De overheid speelt dus een
belangrijke rol in dit project, als subsidiegever en als regelgever voor de
verstrekking van hulpmiddelen.
In de analysefase wordt er allereerst een interdisciplinaire
analyse uitgevoerd om inzicht te krijgen in de context. Zowel de menskundige,
technologische als economische aspecten worden onderzocht. Om hierna inzicht te
krijgen in de noden en wensen van de gebruikers zal er een kwalitatief
onderzoek worden gevoerd. Uit dit alles volgt een synthese. De customer journeys
geven een duidelijk beeld van de werkelijkheid. Daarnaast werden er ook
workshops georganiseerd waarin door middel van verschillende tools ideeën
werden gecreëerd.
Na een uitgebreide literatuurstudie en kwalitatief onderzoek
is het mogelijk een synthese te maken in de vorm van een concept. Voor de
ontwikkeling van het systeem wordt een bepaalde methodiek toegepast, het proces
wordt opgesplitst in drie fasen, respectievelijk de ideegeneratie, -selectie en
evaluatie. Via brainstorms, interviews en desk research werden er zo veel
mogelijk oplossingen bedacht per deelprobleem.
Voor een juiste selectie van de deelproblemen te kunnen
maken werd er gebruik gemaakt van een chronologische variant op de
morfologische kaart, scenarioschemas. Deze haalbare scenarios waren de input
voor een online bevraging. Er konden drie concepten worden opgesteld die via
een online bevraging getoetst bij experten en ervaringsdeskundigen. Voor de adviesverlening
werd de Delphi methode toegepast. Het systeem zal bestaan uit vier onderdelen: een
workflow voor de dienstverlening, een interface, een tastbaar product of add-on
die aangebracht wordt op het hulpmiddel en het gebruik trackt en tot slot het
elektronische communicatiehulpmiddel.
In de detailleringsfase worden verschillende onderdelen
zoals het stopcontact, de stekker en de behuizing uitgewerkt. Ook wordt er een usability
test uitgevoerd om feedback te krijgen over de interface. Ten slotte zal het
volledige concept gepresenteerd worden.
Een opvallend verschil met deze masterproef ten opzichte van
anderen is dat het hier gaat om een dienst. Doorheen het ontwerpproces worden
heel wat tools gebruikt: literatuurstudie, diepte-interviews modem, workshop-focusgesprekken,
online bevragingen, delphi methode, map test,
Er zijn heel wat schemas terug te
vinden die vaak een overzichtelijk beeld kunnen geven waardoor de tekst
gestimuleerd wordt.
Bron:
Mariën, Y., (2015). Voxi
[masterproef]. Universiteit Antwerpen, Faculteit ontwerpwetenschappen.


|