Met de Yarrum naar het Noorden
  • Dokkum - Leeuwaarden
  • Lauwersoog - Dokkum

16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hals - Bonnerup

Zondag 9 juni. Voor het vertrek richting Bonnerup hebben we nog even geskyped met het thuisfront en hebben Vanessa en Jeaune inkopen gedaan. Terwijl ik de boot aan het klaarmaken was, ging het er geheimzinnig aan toe in de kajuit onder mij. Het is blijkbaar vandaag vaderdag, en ik heb een super cadeau gekregen!

De aanloop van de haven was indrukwekkend. Uiteraard is de omgeving hier prachtig, maar het was vooral de windstilte en het water als een spiegel die voor complete rust zorgden. Je kunt hier trouwens 6 meter diep kijken. Ik was wel even geschrokken toen ik op het voordek stond en plots zwarte vlekken (grote stenen of stukken rots dus) onder de boot zag verdwijnen. Vlug naar de kuip gelopen om de dieptemeter te checken. Oef, nog steeds meer dan 4 meter dus geen probleem.

16-06-2013, 12:15 geschreven door joa
    15-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laeso - Hals
    In Osterby zelf valt niet zoveel te beleven. We beslissen om ineens door te varen naar Hals. Een redelijke trip, maar dan zijn we tenminste weer op het vasteland van Denemarken, en varen we beschut bij Westenwind die hier het meeste voorkomt. Opnieuw uitkijken voor zandbanken en visnetten. Er is weinig wind, en die hebben we tegen.
    Hals ligt aan de monding van de Limfjord. Als je die helemaal zou doorvaren, dan passeer je Aalborg en dan kom je uiteindelijk op de Noordzee uit. Aalborg is voor de volgende dag, de Noordzee voor binnen een maand (maar dan wel terug via Kiel).
    In Hals kunnen we langszij aanmeren. Even later maakt een 36-voeter zich vast aan ons, en nog wat later vindt een 49-voeter het leuk om erbij te komen.
    De volgende dag gaan we naar Aalborg. Ik had er weinig van verwacht maar het blijkt uiteindelijk wel een leuke stad te zijn. Met een groot winkelcentrum, gezellige terassen, en zelf een streekbierencafe. Het is trouwens weer niet gelukt om de gastjes wijs te maken dat ze hier geen ijsjes hebben.

15-06-2013, 09:47 geschreven door joa
    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donso - Laeso
    Donderdag 6 juni. Vanmorgen om 4u30 opgestaan (jawel, de zon was er ook al). Vanessa en de gastjes blijven in bed. Nog een klein stukje door de scheren en dan zitten we opnieuw op open zee. Ik vind het toch jammer dat we dit unieke vaargebied nu verlaten. De wind was zoals voorspeld. Ik had gezworen niet meer te vetrekken terwijl de kinderen nog in bed zaten maar ik verwacht dat er weinig deining is. Mis dus, met als resultaat dat er rond 6u een rij kotsende kindjes bij mij in de kuip zitten. Ik bedenk dat 'de kotsende kindjes' wel een leuke titel voor een Suske en Wiske album zou zijn, maar ik kan er zelf eigenlijk niet om lachen. Ondertussen passeren we ook nog eens een tamelijk drukke scheepvaartroute. Na enkele uren viel de wind weg en we kwamen in de beschutting van het eiland Laeso. De kinderen komen terug tot leven.
    Laeso is een Deens eiland dat middenin het Kattegat ligt en daarom een ideale tussenstop bij onze oversteek van Zweden naar Denemarken. Nog even goed opletten bij de aanloop van Osterby. Er zijn hier geen rotsen meer, maar er is een ander gevaar voor in de plaats gekomen: zandbanken. Het is rond 11u als we de haven binnenlopen. Die blijkt al vol te liggen met Zweedse jachten. We leggen ons vast aan één van hen. Terwijl ik de emmer aan het uitspoelen ben, hebben de kinderen vanuit de kuip al een speelplein gespot.
    In de loop van de dag blijven de Zweedse jachten binnenstromen. Blijkt dat ze vandaag een nationale feestdag hebben en velen hebben de brug gemaakt. Tegen s avonds ligt het haventje vol; met rijtjes van 4 tot 5 jachten aan elkaar. Er wordt vollen bak gebarbecued en gefeest.

13-06-2013, 21:25 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skarhamn - Donso
    Dinsdag 4 juni, opnieuw een stralende dag. De bedoeling is om vandaag een stukje terug te keren binnen de beschutting van de scheren. We willen zover mogelijk 'richting zuiden' doorvaren want bij onze volgende etappe willen we naar Laeso oversteken.
    Het eerste deel varen we op motor doorheen heel smalle vaargeulen die gelukkig goed betond zijn. Daarna kunnen we de zeilen hijsen. Even uitkijken als we het vaarwater van de grote scheepvaart van en naar Goteborg kruisen. Het gaat snel want er is veel wind.
    We kiezen voor Donso, omdat het een goede springplank is naar Laeso. Het eiland heeft de nodige faciliteiten, hoewel er hoogstwaarschijnlijk is er hier niet zo veel te doen. We vinden wel een ministrand waar de kinderen leuke schelpjes
    kunnen zoeken, en natuurlijk de rotsen waar Jeaune niet van weg te slaan is. Ook de woensdag blijven we er liggen aangezien er veel wind voorspeld is voor het Kattegat. Opnieuw schitterend weer. Het is leuk wandelen op het eiland / dorp. We genieten van elkaar , het weer en we houden het rustig.

13-06-2013, 21:05 geschreven door joa
    Na aankomst houden we het rustig en genieten we van het zicht. Vandaag wordt de boot grondig opgekuisd zowel vanbuiten als vanbinnen. Hij blinkt weer in zijn velletje. De kinderen krijgen ook de gelegenheid om te schommelen in de mast . Jeaune krijgt er maar niet genoeg van en Jonah en Febe willen het ook proberen.En hier hebben we internet. Halleluja!! Al is het met af en toe uitvallen waardoor ik kort en bondige berichtjes doorstuur. En eindelijk de krant uit België kunnen lezen. We zijn totaal niet meer op de hoogte van het reilen en zeilen in België. Onderwijshervorming , wat zal dat worden.....Skarham zelf is een rustig dorpje waarbij het moeilijk is om het centrum te vinden , als er al één was.De natuur daarentegen is echt mooi. De sfeer van de avondzon bij het strand en rotsen is echt onwaarschijnlijk. Het is zo moeilijk om die sfeer op beeld vast te leggen.Je moet er echt aanwezig zijn om het te voelen en te zien. Dit dorpje , eiland zal me zeker bijblijven. Jeaune heeft zich geprofileerd als een ware bergbeklimster waardoor geen rots meer veilig is. We moeten ze dus goed in de gaten houden...Onze tweede bergbeklimster moeten we hierin ook remmen,. Zij ziet al helemaal geen gevaar.
    Zelfs als ik bovenkom op een rots wordt ik bijna letterlijk omvergeblazen en heb ik moeite om mijn evenwicht te houden.We gaan allemaal zitten.Het gevaar schuilt hier in een klein hoekje. Na een stevige wandeling besluiten we om buiten te picnicken en te genieten van onze slaatjes.

13-06-2013, 20:46 geschreven door joa
    08-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marstrand - Skarhamn
    Na Marstrand willen we nog één trip verder Noord maken, we krijgen niet genoeg van de scheren. We hebben beslist om rond het eiland Tjorn te varen. Er staat redelijk wat wind en het eerste deel kunnen we zeilen aan 6 knopen. Daarna moeten we koers verleggen, en moeten we de motor aanzetten. Maar de uitzichten zijn meer dan de moeite waard. De scheren worden hoger en ruwer. Opnieuw gaan we door enkele smalle passages. Nadat we tussen Tjorn en Orust zijn doorgevaren, komen we terug in een stukje waar de deining van het Kattegat ongehinderd kan binnenlopen. De boot wordt goed dooreengeschud. Na een twintigtal minuten kunnen we terug de beschutting van de scheren binnenvaren, richting Skarhamn. We passeren opnieuw enkele smalle geulen waarlangs dorpjes van niet meer dan 20 huizen liggen. We vragen ons af hoe het is om hier te leven, het ziet er in elk geval prachtig uit.
    Bij de aanloop van Skarhamn passeren we eerst langs een dorpje van vakantiewoningen, daarna de haven waar opnieuw redelijk wat deining staat. We vinden een plaatsje achterin, in de luwte van enkele gebouwen.
    Het noordelijkste punt van onze reis hebben we gehad, vanaf nu gaat de reis terug 'richting Belgie'. We hebben nog even getwijfeld om nog een stuk door te varen, Noorwegen is nu echt niet ver meer en naar het schijnt wordt het nog mooier. Maar dat zouden weer extra vaardagen betekenen, en ik merk dat de kinderen toch vervelender zijn op een 'vaardag' dan tijdens een dag aan wal. Bovendien is deze scherenkust niet kindvriendelijk, wat bvb wel in Denemarken het geval is. Daarom beslissen we om na Tjorn 'terug te keren' zodat we nog wat tijd in Denemarken kunnen doorbrengen.

08-06-2013, 09:11 geschreven door joa
    06-06-2013

Toen we vanmiddag dachten dat er niet veel plaats was om aan te meren ,dan mogen we blij zijn dat we 's avonds niet zijn toegekomen.
    Alle weekendtoeristen kwamen toe en er leek maar geen einde te komen aan bezoekers die ook een plaatsje proberen te bemachtigen. Op den duur lagen ze "bumper"aan "bumper". De zeilwedstrijd lokt blijkbaar veel volk naar het eiland en het was natuurlijk ook mooi weer. De sfeer zit er goed in, overal klinken leuke deuntjes uit de boten en zitten ze met een glaasje wijn hun garnaaltjes te pellen.Het seizoen is begonnen...Wij gaan met het gezin op verkenning en we zijn eigenlijk meteen verkocht aan het eiland. De kinderen vinden het super en vragen om wat langer te blijven. Afwachten wat de weersvoorspellingen geven op zee...De volgende dag bezoeken we het kasteel / burcht van het eiland. Het is een zeer goed bewaarde burcht en het brengt je helemaal terug tot in de middelleeuwen. De geheime doorgang van 90 meter was niets voor mij,Jonah en Febe .Maar Joachim en Jeaune amuseerden zich te pletter. Blij dat ik eruit ben ...Ook de kamers/bunkers waarin ze vroeger leefden vond ik maar angstaanjagend.Aan iedere ruimte staat een bordje met wat er daar gebeurde of wie er daar leefde. Op het binnenplein zie ik ook zo'n bordje en ik loop er naar toe.Ik begin van ver al te lezen en bij het zien van het woordje Galg zet ik instinctief een stap achteruit. Sta ik daar pal onder de galg...Niets voor mij die dingen....Niettemin een mooie burcht waar vele soldaten het eiland bewaakten.En waar vermoedelijk vele gevangenen het leven lieten.Ook Jeaune was helemaal in de ban want net voor ons vertrek had ze met juf Kim en de klas het Gravensteen bezocht.We kregen dan ook allen een paar originele riddernamen toebedeeld.Eens terug op de boot deden Jonah en Febe hun middagdutje en kon ik ondertussen een boekje lezen in de kuip. Af en toe loop ik weg en weer
    om de was te doen en er kan ook gratis gedoucht worden.Jieehaaa, soms moet je kroontjes insteken om te douchen en dan heb je 4 minuten tijd om te douchen.Een minpunt hier is dat het internet weer niet lukte. Ik had nooit verwacht dat het hier zo moeilijk zou zijn om op het internet te geraken. We zien wel waar het lukt...
    Als iedereen terug wakker is spelen ze nog wat in de boot en ondertussen zien we de wedstrijdzeilers terugkomen. Een drukte van jewelste van al die boten om terug op hun ligplaats te geraken.
    Team Noorwegen ziet dat hun plaats is ingenomen door drie motorbootjes. Ze beslissen dan maar eigenhandig de boten te lossen en verder te leggen. Tijdens de drukte hoor ik plotseling geroep en getier en zie ik dat er 2 wedstrijdzeilers elkaar op een haar missen. Was dit tot een botsing gekomen dan zag het er niet goed uit.Niet voor de portemonnee, en niet voor de boot.S ' avonds gaan we met ons allen
    op een terrasje gaan eten en we zagen dat het goed was.De dag erna gaan we s' morgens nog eens wandelen en laten we de kinderen een zeer ongezond blauw drankje drinken. (Jeaune was er al van dag 1 naar aan het vragen)
    Daarna beslissen we om te vertrekken omdat de weersvoorspelling voor de dag erna minder goed waren, en we moeten verder.

06-06-2013, 19:49 geschreven door joa
    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goteborg - Marstrand
    Op 31 mei varen we rond de middag weg uit Goteborg. Ons doel voor vandaag is Marstrand, blijkbaar een zeilmekka hier in Zweden. De afstand is 20 a 25 mijl, en opnieuw volop tussen de scheren.  Het eerste deel van het traject loopt langs duidelijk afgebakende geulen (waar ook de grote scheepvaart van en naar Goteborg passeert); daarna wordt het smaller. De scheren worden geleidelijk aan ook hoger en kaler.
    Opnieuw stralende zon, en een dikke 4 Bft die we nu eens mee hebben, dan weer scherp tegen. Als je tussen de scheren vaart moet je nogal wat van koers veranderen... Ik begin te wennen aan het varen tussen de scheren, hoewel het soms nog akelig is hoezeer de rotsen op elkaar lijken. Soms zou je zweren dat je 1 enkele rots ziet, terwijl de plotter duidelijk aantoont dat er 2 rotsen zijn, en dat je ertussen moet. Als je dan heel dichtbij komt zie je plots de doorgang.
    Ik heb ervoor gekozen om Marstrand aan te lopen via het Marstrand kanaal. Dit kanaal is op de kaart zeer smal, maar volgens mijn vaargids kun je erdoor; dus dit moet ik proberen! Het wordt een echte sensatie, het is alsof je een paradijs binnenvaart. Zelfs de kinderen komen naar buiten om te kijken. En smal is het zeker, ik hoop dat er geen tegenligger komt. Op het einde van het kanaal zie je Marstrand plots liggen, perfect in lijn met de schoonheid van het Marstrand kanaal. Qua zicht is dit echt wel het hoogtepunt van onze reis tot hiertoe.
    We zoeken een plaats om de boot vast te leggen maar dat valt niet mee. Blijkbaar is er een zeilwedstrijd dit weekend, en heel wat pontons zijn gereserveerd. Het lukt uiteindelijk om ergens een plaats te vinden waar we na wat gesukkel kunnen aanmeren met een heklijn.

03-06-2013, 22:23 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lerkil - Goteborg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De volgende dag zijn we ineens vertrokken naar Goteborg. Niet zover meer (een kleine 15 mijl), maar nu wordt het pas echt ingewikkeld wat navigatie betreft. De kaart is bezaaid met rotsen en de vraag is hoe we doorheen dat labyrint in Goteborg geraken (zonder er op één te varen). Ik heb geen ervaring met 'tussen de rotsen varen' dus heb ik de avond voordien mijn huiswerk gemaakt en een route uitgestippeld met het minste obstakels. Ik ben er toch niet gerust in als ik zie hoe dicht we uiteindelijk bij de rotsen moeten voorbijvaren. De dieptemeter geeft geen probleem aan. Afwisselend en prachtig is het zeker wel. Na elke rots weer een ander beeld, een dorpje langszij, een andere boot die plots van ergens tussen twee scheren uitkomt... Ik vraag me af of ik nog op de Noordzee wil zeilen...
    Het is trouwens schitterend weer, maar veel wind is er niet. De genua helpt mee, maar echt zeilen zal niet voor vandaag zijn.
    Iets voor de middag komen we in de Langedrag marina aan. Vlug nog even schoon schip maken, en dan de tram op naar Goteborg. Deze mini-citytrip was eigenlijk wat teleurstellend. Goteborg is een zeer drukke stad, met heel veel verkeer. Misschien hebben we de verkeerde stadsdelen bezocht, of misschien zijn we na Kopenhagen teveel gewend, maar deze stad heeft niet echt uitschieters. Geen van beide hadden zin om de volgende dag opnieuw naar de stad te gaan. En in de haven is er geen speelplein, ook geen strand dichtbij... Kzal maar ne keer zien waar we morgen naartoe gaan zeker?

DSC_0366_bis.jpg (232.5 KB)
    DSC_0371_bis.jpg (147.5 KB)
    DSC_0373_bis.jpg (160.6 KB)

03-06-2013, 21:48 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Varberg - Lerkil
    29 Mei zijn we uit Varberg vertrokken. Er was redelijk veel wind maar gelukkig was die aflandig; zodat er weinig deining was. De boot liep tegen de 7 knopen aan.
    Het landschap begint hier geleidelijk te veranderen, de groene kust verandert in een rotskust. De rotsen hebben hier een typerende afgeronde vorm, en zijn over het algemeen niet begroeid. Dit komt doordat deze kust niet beschut is voor westerstormen, en deining die zich zelfs al in de Noordzee opbouwt botst hier op de kust in.
    Het navigeren wordt ook wel ingewikkelder vanaf hier. Tot hiertoe hebben we steeds op open zee of langs een kustlijn gevaren, en was andere scheepvaart en de boeien en visnetten het enige waar we echt voor moesten uitkijken. Nu komen we in een vaargebied terecht waarij de rotsen los verspreid liggen.
    We zijn uiteindelijk in Lerkil binnengevaren. Een haventje in een mooie omgeving maar met weinig ziel. Geen dorp nabij, geen strand, geen speelplein, je kunt er zelfs geen wandeling maken die op iets trekt. Morgen dan maar ineens doorgaan.

03-06-2013, 21:29 geschreven door joa
    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glommen - Varberg
    27 mei: Vandaag vertrekken we naar Varberg, een korte etappe van ongeveer 10 mijl. We willen nog wat extra dieselfilters kopen en hebben het meeste kans die daar te vinden.
    We zijn pas vertrokken en de kinderen hebben het wat lastig. Ze kibbelen over van alles en nog wat.
    Er is niet zoveel wind, ideaal om de motor te testen. Het toerental blijft het hele traject stabiel, wellicht omdat er weinig deining is. De genua wordt bijgezet, dat scheelt ook weer anderhalve knoop. Na ongeveer twee uur varen lopen we Varberg binnen. We varen in een baai tussen twee rotspartijen. Aan de rechterkant ligt Varberg, achter een mooi fort op een heuvel. Aan de linkerkant ligt een rots met enkele huisjes op.
    Vlak naast de haveningang is een ferry aan het manoevreren. Na een tien minuten wachten om hem voor te laten, maakt hij nog steeds geen aanstalten om naar buiten te varen. Hij is nu duidelijk achteruit aan het varen. Dan maar snel haven binnenglippen. Als we het hoekje om gaan zien hem frontaal voor ons liggen. Dju, das dicht, als ie nu maar niet vooruitslaat.
    Het invaren tussen de palen is goed verlopen maar daarna hebben we wat moeite om de boot deftig op zijn plaats te krijgen. De achterste palen staan heel ver van de ponton.
    Ik heb een akkefietje met Febe,zij moet eerst haar boterham van gisteravond op eten voor ze iets anders krijgt. We zitten in een fase van wie er de grootste "kop"heeft...Voorlopig heeft geen van beiden gewonnen.
    We zijn blij dat de trip niet zo lang geduurd heeft. We hebben nog ruim de tijd om het fort te bezoeken, en daarna kunnen de kinderen zich uitleven op het nabijgelegen strand. Het is warm dus hebben ze zich aan hun eerste duik in het water gewaagd. Ik denk vaak aan het thuisfront waar het er veel somberder aan toeging vandaag.

En Febe....zij gaf zich officieel gewonnen rond 17 h. Halleluja en dat na 22 uur niks gegeten te hebben .... Peuterpuberen of zoiets?....

28-05-2013, 23:03 geschreven door joa
    27-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Torekov - Glommen
    In de voormiddag heeft Joachim aan de motor gewerkt (dieselfilters vervangen en motor terug ontluchten) en ik ben met de kinderen gaan wandelen. Torekov is een gezellig vissersdorpje. Toen de motor klaar was zijn we naar Glommen gevaren. Om 19 h zijn we daar aangekomen. Weer geen havenmeester te zien en dus ook geen internet, gelukkig hadden we wel stroom.Er is hier bijna niemand te zien en dat op een zaterdagavond. Ik heb een pic-nic klaargemaakt en we zijn buiten gaan eten. Alles is hier zo vredig en we vragen ons af of de mensen hier beseffen hoe mooi het hier is.De volgende dag kuieren we door de straten en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het wat Amerikaans aandoet. Ze hebben allemaal een overdekte terras van voor aan het huis,
    hun tuinen zijn tip top in orde met daarin een grote paal met de zweedse vlag.Alleen zijn de huizen niet zo groot als in zo'n Amerikaanse wijk.Het was een leuke dag met mooi weer ,tof speelplein, lekkere ijsjes.....

27-05-2013, 23:00 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helsingor - Torekov
    De afgelopen week hebben we het verdere traject besproken. We willen nog een stuk van de Zweedse westkust doen, tot Goteborg. Daar heb heb je een heel mooi vaargebied tussen de rotsen (scheren). Maar eerst moet er een ongeveer 90 mijl afgelegd worden langs een vlakke kust. Daar willen we dus zo snel mogelijk voorbij, en daar gaan we vandaag aan beginnen. De bedoeling is om tot in Grotvik te geraken (40 mijl) maar als dat niet lukt hebben we nog een 'vluchtmogelijkheid' naar Torekov.
    Na Helsingor steken we ineens het scheidingsstelsel over, richting Zweedse kust. Het is dus nog even spannend mikken om tussen de grote kolossen door te kunnen zonder op aanvaringskoers te liggen. Daarna kunnen we rustig de Oresund buitenvaren. Tijd dus om de Deense gastenvlag te vervangen door een Zweeds.
    Voorbij Kullen begint het Kattegat. Dit is terug een open zee, en dat is ineens te merken aan de deining. De koers naar Grotvik is heel scherp aan de wind, maar we gaan ervoor. Na een uurtje varen neemt de wind nog toe tot een dikke 6 Bft; teveel om met 3 kinderen in te zeilen. De boot hangt nu heel scheef en het water vliegt over het voorschip. Jeaune zit bij ons in de kuip en begint te panikeren. Ik probeer de motor aan te zetten om het grootzeil te reven, maar die doet slaat pas aan na drie pogingen. Nog ne keer goed vloeken, motorproblemen kunnen we nu wel vermijden. Ik had eerder al gemerkt dat hij soms even terugviel in toeren, en ik heb er nu helemaal geen vertrouwen meer in. Ik beslis daarom om naar Torekov te varen. Dit ligt trouwens niet zo ver, het is minder hoog aan de wind en Torekov ligt met deze wind relatief beschut achter een relatief klein eiland (Hallands Varo). Na anderhalf uur liggen lopen we Torekov aan. Nog even stressen omdat er redelijk wat deining in de nauwe en ondiep aanloopgeul staat. Ik mag er niet aan denken dat de motor het net dan zou begeven. Als we even geen al te grote golven meer zien komen, varen we vlug binnen. Dit wil ik liefst niet meer meemaken.
    Joachim

27-05-2013, 22:34 geschreven door joa
    We hebben vanuit onze ligplaats een heel mooi zicht op het Kronenborg kasteel, dit is het kasteel uit Shakespeares Hamlet. Het is dan ook het eerste dat we willen bezoeken in de ochtend.We kunnen in een deel van het kasteel binnen maar voor de rest moeten we passen. Er zijn heel veel trappen en verschillende ruimtes waardoor het een beetje moeilijk was voor de 2 jongste.
    We gaan verder op stap naar de stad waar we op een gezellig terrasje kunnen eten. Joachim ,Jonah en Febe gaan terug naar de boot voor een dutje. Jeaune en ik gaan nog een stapje doen in de winkelstraten en winkelcentrum. ' s Avonds gaan we nog naar het strand vlakbij en kunnen we genieten van een mooie zonsondergang. We hebben de laatste paar havens wat moeite met het verkrijgen van een internetverbinding.Waardoor we niet altijd even vlot de blog kunnen aanvullen en dingen vergeten.Ondertussen is ons nieuw zeil hier aangekomen, wat een timing en kunnen we het oude opbergen.De kinderen amuseren zich en passen zich bijzonder goed aan de situatie aan,maar ze hebben ook wel het talent om op ongepaste momenten
    ruzie te maken. Als  Joachim mij nodig heeft om maneuvers uit te voeren dan kunnen ze een mooi theatraal stuk opvoeren.

denemarken7 002_bis.jpg (96.4 KB)

27-05-2013, 22:25 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kopenhagen - Helsingor
    22 mei kunnen we dan wel varen. De volgende haven wordt Helsingor. De zichtbaarheid is nog niet 100%, maar toch voldoende. Bovendien zit de wind goed. Eerst moeten we nog een stuk voorbij Kopenhagen varen (de Drogden en de Hollanderdyp geulen). Uitkijken dus voor de grote scheepvaart, vooral op de plaatsen waar het niet meer betond is. Na anderhalf uur is Kopenhagen achter ons en kunnen we terug relaxer zeilen. We varen op anderhalve mijl van de deense kust, rechts van ons zien we ook de Zweedse kust steeds dichter. De wind neemt nog toe en we lopen tegen de 7 knopen. Veel meer hoeft het voor mij niet te zijn. Temeer omdat de deining zich begint op te bouwen, en de gastjes liggen te slapen.
    Voor we Helsingor binnenvaren moeten we nog een ferryroute van Helsingor naar Helsingborg kruisen, en tegelijk zien dat we niet in het verkeersscheidingsstelsel terecht komen want dit loopt hier vlak langs de kust door. Verschillende vaargidsen waarschuwen dat deze geen rekening houden met jachten. Ik heb ze al van ver in de mot, het zijn er vier. Ze kruisen elkaar steeds net voor de haven. Ik reken hoe lang het duurt voor er één binnenkomt en terug vertrekt (ongeveer een kwartier), om te berekenen hoe snel ik moet varen om zonder zorgen te kunnen passeren. Uiteraard ben ik er dik naast. Net als we de route gaan kruisen zie ik de ferry op 400m van ons de haven verlaten. Miljaarde, snel alles omgooien, en hem duidelijk maken dat ik niet zinnens ben om door te varen. En ondertussen gooit de deining ons van de ene naar de andere kant. De ferry passeert ondertussen rustig langs ons. We steken vlug de ferryroute over, en varen vlak langs het prachtige Kronborg slot. De ingang van de plezierhaven ligt nu recht voor ons maar er staat veel stroom. Ik moet redelijk tegensturen maar we geraken zonder problemen door de nauwe ingang. En dan keert de rust terug...

27-05-2013, 22:07 geschreven door joa
    23-05-2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De volgende twee dagen (19 en 20 mei) gaan we op verkenning naar Kopenhagen. Onze bus zet ons af aan het centraal station. Onze eerste indruk is die van een vuile stad, maar later blijkbaar dat Denemarken de dag ervoor het Songfestival gewonnen heeft en er is hier blijkbaar zwaar gefeest. We passeren het Tivoli pretpark en een lange winkelstraat. Vervolgens het gezellige Nyhavn, dan langs heel wat prachtige gebouwen, het koninklijk paleis naar het stadspark. Daar vinden we de fameuze kleine zeemeermin. In het terugkeren wandelen we nog door de schitterende citadel. Op den duur is men zodanig gewend aan die schoonheid dat we vergeten om nog onze camera boven te halen.
    Op expliciet aanraden van Armand zijn we naar Christiana geweest. Dit is een afgebakend deel in de stad waar de hippies destijds vrijgeleide gekregen hebben van de Deense regering. De hippies zelf zijn intussen enkele decennia ouder maar de sfeer is er nog. Het is een slordig, chaotisch maar zeer kleurrijk geheel; zie foto's. In de 'green district zone' is het verboden te fotograferen (wellicht omdat hier cannabis en plantjes aan kraampjes verkocht worden), en verboden te lopen. Iedereen heeft een flesje bier in de hand en er wordt zo weinig mogelijk bewogen. Overal zijn er 'bankjes' maar nergens is er plaats om te zitten. Bedankt Armand, je moet hier inderdaad wel eens geweest zijn!
    Op het einde van de twee dagen Kopenhagen zijn de kinderen zeer vervelend. Het is genoeg geweest voor hen; tijd om de reis verder te zetten. De weersvoospellingen voor morgen (zwakke zuiderwind) laten het zeker toe.
    21mei: De wind is zoals voorspeld, maar er is een tamelijk dikke mist. Ik twijfel even omdat we nu echt wel verder willen naar Helsingor, maar mijn besluit staat vast, we blijven binnen. Gisterenavond heb ik de kaart nog es bestudeerd en er zijn teveel passages waar we grote scheepvaart tegenkomen. Het wordt dus een rustdag. Een wandelingske naar het fort van Dragor, nog wat inkopen, wassen, een middagdutje, en den blog bijwerken ... Morgen beter (misschien)!
    Trouwens, wie meer foto's wil zien moet maar es gaan kijken op de facebook van Vanessa

DSC_0033_bis.jpg (178.7 KB)
    DSC_0082_bis.jpg (276.6 KB)

23-05-2013, 22:41 geschreven door joa
    21-05-2013

Rodvig is ook weer zo'n een dorp van vakantiewoningen en chalets. We zijn er 1 dag gebleven. Dan zijn we met de trein naar Koge geweest. Mooi stadje, goed gegeten, we zijn tevreden mensen!

denemarken4 054_bis.jpg (152.6 KB)
    denemarken4 058_bis.jpg (189.1 KB)
    denemarken4 080_bis.jpg (140.2 KB)

21-05-2013, 20:39 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rodvig - Kopenhagen

Op zaterdag 18 mei zijn we vertrokken vanuit Rodvig voor de 25 mijl tot Kopenhagen. Nog steeds Oostenwind, dus ik vreesde opnieuw de deining gedurende de eerste 10 mijl. Daarna zouden we door de Zweedse zuidkust beschut worden.
    Deze keer hebben we de gasten eerst rustig laten ontbijten en hun kleren aangedaan. De boot klaargemaakt en rond 8u30 gooiden we de trossen los. Eerst hadden we inderdaad nog ferme zijwaartse deining, maar de gastjes zaten al paraat in de kuip en ze vonden het schitterend dat de boot zo rolde.
    Na het ronden van Stevens Klint kon ik voldoende afvallen om de zeilen te zetten. De motor ging uit en het was zalig zeilen. De deining nam zoals verwacht af. Toen Kopenhagen in zicht kwam hebben we gegeten en de gastjes in bed gedaan. De wind nam nog verder toe en we hebben op bepaalde momenten aan 7 knopen gezeild; wat voor onze boot echt wel goed is.
    De Oresund brug kwam ook al snel in zicht. Dit is een gigantische brug tussen Kopenhagen en Malmö (Zweden). Het is weekend dus we zijn niet de enige zeilers. Samen met enkele andere jachten wordt het scherp aan de wind naar de Drogden betonde vaargeul. In deze geul passeren de grote schepen, dus wij blijven er netjes buiten. De aanloop van Kopenhagen is begonnen. We kiezen voor een van de eerste haventjes die we tegenkomen. De kinderen liggen nog alle 3 te slapen, dus we kunnen ons in alle rust concentreren op het binnenkomen en aanleggen.
    De aankomst in Dragor haven was al even geslaagd als de zeildag zelf. Het is prachtig weer en er zijn feesten in de haven met volle terrassen. Voor het eerst heb ik het gevoel dat de zomer er bijna is. Als de boot terug opgeruimd is gaan we met de kinderen, allemaal in short, op eerste verkenning naar het dorpje. Het is een prachtig middeleeuws dorpje. De haven zelf biedt zicht op een prachtige baai, daarachter de luchthaven van Kopenhagen, de Drogden vaargeul waar containerschepen, cruiseschepen, ferries, etc passeren; en daarachter de Oresund brug. Hier valt wel wat te zien.

denemarken4 106_bis.jpg (141.5 KB)
    denemarken4 113_bis.jpg (138.5 KB)
    denemarken4 114_bis.jpg (104.5 KB)
    denemarken4 115_bis.jpg (226 KB)
    denemarken4 124_bis.jpg (237.2 KB)
    denemarken4 152_bis.jpg (246 KB)
    denemarken4 158_bis.jpg (223.7 KB)

21-05-2013, 00:00 geschreven door joa
    20-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klintholm - Rodvig
    Het is vandaag donderdag (16mei) en het is vroeg opstaan. We willen doorvaren naar Rodvig en volgens Joachim zal hebben we dan het beste weer. Om 5h  30 staat joachim op en ik helaas even later.De kinderen laten we slapen en het is de bedoeling dat we rond de 5 à 6 uren gaan varen. Het begint goed en ik maak nog een mooi kiekje van de ochtendzon.Terug naar binnen voel ik dat ik me ergens ver weg niet zo goed voel. O Nee laat me nu toch niet zeeziek worden.Ik eet nog mijn ontbijt en drink een kopje koffie bij zonsopgang. So far ,So good. Ik ga regelmatig naar binnen en meld aan Joachim dat de deining binnen in de boot toch niet zo goed zit. Mijn woorden waren
    nog niet helemaal koud en Jeaune stond op om te zeggen dat ze zich niet lekker voelt. Jeaune gaat zo vlug mogelijk naar de kuip en de emmer wordt bovengehaald. Terwijl ik naar Febe ga hoor ik Jonah kotsen in ons bed. Febe volgt direct daarna. Handen hebben we te kort .Iedereen gaat in Pyama naar de kuip met dikke trui en jassen onmiddellijk naar de kuip. Ik denk dat
    het een lange tocht kan worden. De kinderen hebben zich naast mij genesteld, en ze kotsen soms met twee tegelijk in de emmer. Gelukkig hebben ze nog niks gegeten dus zijn het gewoon slijmen. Bij Febe is er na enkele keren ook al gal bij. Ik vraag hoe Joachim zich voelt, en hij zegt dat hij niet veel problemen zou hebben om ook te kotsen. Gelukkig houdt hij zich goed. Er is een verschil tussen zeeziek zijn als een vod, en zeeziek zijn waarbij je moet overgeven maar verder goed bij de les blijft. Na een aantal uur komen de kinderen er gelukkig door en begonnen ze weer te spelen en te lachen.Was ik blij dat ik de haven van Rodvig zag dichter komen. (Vanessa)
    Vandaag was de wind tamelijk hard Oost en dat is ze al de afgelopen dagen. Ons traject van vandaag was open van de Oostkant dus de golven hebben een hele lange afstand waarop ze zich konden opbouwen. Vandaar dat ik de deining wel wat vreesde. Maar de kinderen hebben al bewezen dat ze wel wat aankonden, maar nu kwam de deining zijwaarts in. En ik was eigenlijk wel wat verrast door de hoogte van de golven. Vertrekken terwijl ze slapen was wellicht ook geen goed idee. Als je zelf dan ook dikwijls naar binnen moet om kots te gaan opkuisen, voel je ook wel een neiging opkomen. Soit, lesjes geleerd, dit was een dag om niet jaloers op te zijn!!! (Joachim)

denemarken4 001_bis.jpg (178.5 KB)
    denemarken4 007_bis.jpg (180.1 KB)
    denemarken4 025_bis.jpg (156.3 KB)

20-05-2013, 21:17 geschreven door joa
    Ik heb hier wat in te halen... Aankomst in Klintholm is zeer goed verlopen. Het laatste uur was de wind komen opzetten maar gelukkig hadden we weer een langssteiger. Het
     aanmeren tussen palen proberen we te vermijden. Als Belg zijn we dat niet gewoon, maar het grote probleem is om af te stappen met de kinderen en de kar. Klintholm is een zeer rustig haventje met
    een heel mooi strand bij.Het weer is mooi maar de wind komt opzetten. Na een korte verkenning van de streek en een serieuze opkuis van de boot zijn we
    alle vijf redelijk vroeg gaan slapen.Daar we al een stevig tempo hebben qua zeilen, beslissen we om hier 2 dagen te blijven.De ene dag bezochten we het stadje Stege. Proper dingske, maar niet zeer speciaal. De ander dag namen we de bus naar het prachtige Mons Klint. Mon is de naam van het eiland waarop we ons nu bevinden, Klint betekent zoiets als 'klif' in het deens. We hadden
    schitterend weer en konden de wondermooie natuur van de krijtrotsen bekijken. Al was er 1 strand waar je met de trap naar beneden moest gaan. Ik zag al die kranige oudjes(met wandelstok!!!)naar beneden gaan , dus dat kon ik ook.Joachim settelt zich op
    het speelplein en ik ga ervoor. 15 min staat er op het bord en je bent er! Hier en daar passeer ik een oudje en geef hen een welgemeend chapeau-knikje!Ik vertoef een poosje op het strand met een adembenemend uitzicht.Ik waande me even ergens op de caraïben. De kliffen zijn helder wit, en het water van de zee is eveneens wit voor de eerste 100m.
    Met volle moed. Begin ik de optocht naar boven,heb ik me daar even misrekend! Amai, mijn conditie.Af en toe moet ik toch rusten en dacht ik er even aan om mijn camera boven te halen als excuus. Heb ik dan toch maar niet gedaan...Maar waar waren die oudjes
    naar toe? Geen enkele meer te zien.Bij Nader inzien heb ik ze eigenlijk nooit niet naar boven zien stappen, dus vraag me nog altijd af waar ze zijn.Joachim waagt zich daarna ook aan een ander trappenparcour, dan kan ik even recupereren.De kinderen kunnen spelen. We zien nog een ambulance in volle speed voorbijrazen; zal wel voor één van de oudjes zijn zeker? Dan beginnen we aan een wandeling door 1 van de mooiste beukenbossen van Denemarken. Joachim vloekt als hij ziet dat Bol hier weeral eerder is geweest dan hij (zie bijlage). Na terugkomst in de haven laten we de kinderen op het strand spelen en daarna gaan ze douchen. Een heel evenement op zich.Dit is zeker een dag om nooit te vergeten.
    Heb ik al gezegd dat alles hier zo duur is. Het goedkoopste ijsje in de supermarkt bvb kost meer dan 3 euro, een brood bij de bakker 5 euro, etc. Kdenk niet dat ik na de reis met overvolle shoppingtassen ga terugkomen. En de boot kan dat trouwens ook niet aan...(Vanessa)

Denemarken3 024_bis.jpg (202.3 KB)
    Denemarken3 049_bis.jpg (189.8 KB)
    Denemarken3 065_bis.jpg (215.2 KB)
    Denemarken3 069_bis.jpg (238.9 KB)
    Denemarken3 092_bis.jpg (229.8 KB)