Met de Yarrum naar het Noorden
  • Dokkum - Leeuwaarden
  • Lauwersoog - Dokkum

10-05-2013
    Woensdag zijn Brigitte en Ghislain terug vertrokken naar België. Merci Ghislain voor alle hulp! Niet in het minst het oplossen van het diesellek. Ik heb veel bijgeleerd!
    Vanaf nu kan de gezinstrip beginnen. Vanaf nu gaan er wellicht ook foto's komen, want vanaf nu hebben we onze Kodak aan boord.
    In de namiddag zijn we kiel wat gaan verkennen. Het is een mooie stad, zonder een schoonheidsprijs te verdienen. De gastjes vonden het in elk geval super want er viel voor hen veel te beleven: een zeehondenaquarium, speelpleintjes, fonteinen, gigantische cruiseschepen die aanlegden,...
    10-05-2013, 22:12 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cuxhaven - kiel
    De volgende twee dagen hebben we het noordzeekanaal afgewerkt. Dat begint in brunsbuttel aan de Elbe en eindigt in holtenau bij kiel. Het is een kanaal dat toelaat om binnendoor naar de Oostzee te varen, zodat je dus niet rond Denemarken moet. Afgezien van containerschepen die af en toe passeren, valt er op dat kanaal niet zoveel te beleven. Ideaal dus om wat op ons positieven te komen en de boot wat te arrangeren.
    De dinsdag zijn we na de middag in kiel aangekomen. Vanessa en de kinderen zijn er die avond aangekomen met de auto.
    10-05-2013, 21:57 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norderney - cuxhaven
    De dag daarna (zaterdag ondertussen) vertrokken we uit norderney voor de sprong naar cuxhaven. De beruchte aanloop van de Elbe dus, met veel stroming, veel containergiganten en je wilt er zeker niet zijn in de verkeerde weersomstandigheden.
    Opnieuw een lichte bakstagwind, dus het werd voor de zoveelste keer motorzeilen. Alles verliep goed behalve het feit dat de zichtbaarheid gaandeweg verminderde. Toen we de Elbe aanliepen was de mist echt een zwaar probleem geworden en hebben we de radar opgezet. Nooit gedacht dat ik die ooit zou nodig hebben, maar de cursus die ik vorig jaar gevolgd kwam nu plots goed van pas. Zeer beangstigend om zo'n grote zwarte vlek (een containerschip dus) over je scherm rakelings naast jou te zien kruipen, maar die helemaal niet te zien. Kwestie van aan de goeie kant van de tonnen te blijven. Bij het naderen van cuxhaven verbeterde de zichtbaarheid. Printje achteraf was meer dan verdiend.
    10-05-2013, 21:36 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lauwersoog - norderney
    Om zes uur opgestaan om op tijd aan de sluis te zijn om met afgaan tij daar de geulen terug de Noordzee op te gaan. Eerst moesten we nog een stuk tussen de wadden varen. Vreemde ervaring om op "open zee" vlak naast plots vogels te zien rechtstaan op een stuk droogvallend wad. Aangezien we de stroom mee hadden, waren we snel door de geul heen en konen we de koers verleggen richting borium of norderney. Met een lichte bakstag wind hebben we de hele dag de genua laten opstaan, maar de motor heeft opnieuw het grootste deel van het werk gedaan. De Nederlandse bezoekersvlag werd vervangen door een Duitse en in de late namiddag legden we aan in norderney. Nog Es' goed gegeten in de plaatselijke jachtclub en vervolgens als een blok in slaap gevallen.
    10-05-2013, 20:49 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kiel - bagenkop
    Rond de middag hebben we beslist om Aan onze tocht te beginnen. De eerste halte werd bagenkop, op een kleine 30 mijl van kiel. Voor de eerste keer alleen met Vanessa en de gastjes zeilen, op een onbekend water, ik was er niet helemaal gerust in. De gastjes zelf trokken er zich weinig van aan want na het eten vielen ze alledrie direct in slaap. Mooi meegenomen, eindelijk rust in de kuip en tijd om de Duitse bezoekersvlag te vervangen door een Deens..
    Eerst nog enkele haventjes moeten binnenlopen om uiteindelijk toch een te vinden waar we konden tanken. De wind zwakte af dus ik we hebben het grootste deel van de tocht op genakker gevaren. Verder was het ongelofelijk genieten van het zeilen, de zee en de zon. Op een bepaald moment hebben we zelfs een paar rugwinden van dolfijnen op 100 meter van de boot gezien.
    Rond 19u zijn we bagenkop binnengevaren. De haven lag vol met Duitsers die nu blijkbaar ook een lang weekend hebben. Gelukkig was het s nachts wel rustig..(joachim).

Mijn Duits komt hier nog van pas!De kinderen doen het wonderwel heel goed. Af en toe is er een akkefietje maar we kunnen niet klagen. Bagenkop is een gezellig haventje met dichtbij kleine straatjes en huisjes waar we gezellig kunnen wandelen.Geen enkel huisje is hetzelfde. We gaan met de kinderen wandelen  op een klif en ze spelen op het speelplein.Vermoeid vragen ze of we naar de boot gaan.Eindelijk een avond waarin ze op een normaal uur in bed zitten. Wanneer ik in de kuip zit  met een glaasje wijn komt er een groot houten schip nog voor ons aanmeren. Bye Bye mooie zonsondergang!Nu ja, De boot op zich is ook al een hele attractie.(Vanessa)
    10-05-2013, 00:00 geschreven door joa
    08-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneek - lauwersoog
    De volgende dag hebben we de staande mast route verder gezet. Wat ik me herinner van die dag zijn veel bruggen, tolgeld betalen via klompen die de brugwachter via een hengel naar je slingert, prachtige dorpjes, kronkelende kanaaltjes waarbij je pal in de achtertuin van de omwonenden passeert, dan weer verlaten landschappen . Eigenlijk allemaal aanraders om Es' met veel tijd te doen. S avonds zijn we binnengelopen in de jachthaven aan de sluis in lauwersoog. Het weer en tij waren ideaal om de volgende dag terug de Noordzee op te gaan.
    08-05-2013, 18:52 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Durgerdam-snek
    De volgende dag zijn we vertrokken richting lemmer. Daarvoor moesten we eerst het markenmeer over. Dat was pal tegen wind. En het klopt wat ze zeggen, dan staat er op het IJssel- en markenmeer een korte steile golfslag. Heel vervelend varen dus, en na een reeks harde botsen door de golven viel de snelheid terug tot onder de drie knopen. Na deze strijd konden we uiteindelijk toch aan de staande mast route beginnen in lemmer. Deze route loopt op binnenwateren door Friesland en maakt het mogelijk een groot deel van de route buitenom af te snijden. S avonds legden we aan voor het sneekermeer op een verlaten steiger tussen het riet. Een rustige nacht gegarandeerd.
    08-05-2013, 18:44 geschreven door joa
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IJmuiden en verder
    De overtocht van IJmuiden naar kiel is inmiddels een feit. Het zijn zes dag geworden van meestal vroeg vertrekken en soms laat aankomen. Vanessa en de kinderen zijn ook aan boord gekomen en we hebben nu eindelijk wat tijd om en verslagje te geven van de afgelopen dagen.

Op 1 mei zijn we (vanessa, joa en ghislain) naar IJmuiden vertrokken. Er moest die namiddag nog een kuiptent geïnstalleerd worden. Rond 16u konden ghislain en ik eindelijk vertrekken, eerst door de sluis en dan het noordzeekanaal op. Dat kanaal loopt van de Noordzee naar het IJsselmeer en loopt dwars door Amsterdam. Ook eens iets anders om met ons zeilbootje langs het centraal station te passeren ipv de zoveelste boei... Na Amsterdam zijn we door de oranjesluis gevaren, het markenmeer op. Daarna het eerste haventje binnengelopen, nl durgerdam. Het dorpje is ongeveer een straat lang, maar heeft een heel gezellig cafeetje. Niet dat we daar binnengeweest zijn vaneigenst...
    08-05-2013, 18:29 geschreven door joa
    25-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwpoort - Ijmuiden
    Het is eindelijk zover! De eerste fase van het traject naar Kiel hebben we tot een goed einde gebracht. We hebben de boot van Nieuwpoort naar Ijmuiden gebracht.
    De 16e april zijn we in de namiddag vertrokken vanuit Nieuwpoort. 3 uur later vaarden we Blankenberge binnen. De volgende ochtend rond 6u30 zijn we vertrokken richtingen Scheveningen of Ijmuiden, met een rustige bakstagwind. Het grootste deel van de dag was het motorzeilen, maar we maakten veel vooruitgang. In Rotterdam nog even een spannend moment, toen er plots heel wat grote schepen van langs alle kanten kwamen. Rond 17u passeerden we Scheveningen, en aangezien we ons nog goed voelden zijn we ineens doorgevaren naar Ijmuiden. Daar liepen we iets na 21u binnen.
    Nog nen dikke merci aan Luc voor alle assistentie !

Volgende etappe: Ijmuiden - Kiel. Vertrek voorzien 1 of 2 mei.
    25-04-2013, 22:00 geschreven door joa
    09-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De boot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

Zoals jullie weten is het onze bedoeling om even tijd te maken om met de kinderen erop uit te trekken richting Denemarken. Via onze blog willen we jullie op de hoogte houden van hoe onze reis verloopt, waar we ons bevinden, waar we nog naartoe willen, enz.

Dit doen we met onze zeilboot Yarrum (ik heb de naam niet zelf gekozen, en vraag me niet uit te leggen waar de naam van komt; het mysterie is beter dan de realiteit).