Het Begin (sel) .
--Men kan het hebben over het 'begin' in de tijd of in de ruimte ; maar ook over het 'begin' als principe, als bron of oorzaak ;... dan spreken we eerder over het begin(sel) ...
--Volgens Aristoteles was de cosmos eeuwig en zonder begin (ook zonder einde) ; maar de cosmos ,de wereld had wel een beginsel, een principe of eerste oorzaak ; Alhoewel hij ook, evenals Heraclitos alles veeleer als een eeuwige beweging en een voortdurend worden zag ; vond hij toch dat die eeuwige verandering en beweging een oorzaak, principe of beginsel moest hebben . Dit principe of begin(sel) noemde hij dan de Onbewogen Beweger . --Voor een begin- het begin- kunnen wel parallelle versies gevonden worden .
--Versie 1 : In (het) begin schiep God de hemel en de aarde, enz... Zo begint de Bijbel . Alles wordt door God in het begin geschapen ; en wel uit het 'niets' ; want alleen God 'was' voordien ... --Moet men hier een begin in de tijd zien , of een begin als beginsel, als prima causa ? In de meeste bijbel-boeken staat : 'In (den) beginne, of 'In (het) begin ' ..'Het' of 'den' staat dan tussen haakjes . Waarom ?...Omdat 2 versies mogelijk zijn . Men kan een begin in de tijd aannemen, of ook een begin zien als beginsel, principe, of oorzaak . God schept alles in den beginne, of God is de schepper uit principe, buiten de tijd om . Hij is een permanente schepper, ook nu nog ...Hier zou men ook een compromis kunnen vinden tussen creationisme en evolutionisme. God schept steeds verder een evoluerende cosmos ...Maar alles onstaat zodoende als een 'schepping' uit een 'onstoffelijk iets'...uit God zelf .
--Versie 2 : 'In den beginne was de Big Bang, ' zou men als parallel kunnen stellen ...Ook hier is sprake van een ontstaan uit een 'niets', stoffelijk-materieel gezien dan ...; een onstaan uit een massa '0' en uit een energie 'oneindig', waaruit alles 'geëmaneerd' en verder uitgedijd is . --Die oneindige energie heeft als het ware zichzelf beperkt en bepaald in vormen met een meetbare massa en een bepaalde energie . ...Zo ontstond onze cosmos en alles en allen daarin ...Ook hier kan men 'begin' als 'beginsel' en enigszins buiten de tijd zien. Volgens de quantum-theorie immers ontstaan en verdwijnen de allerkleinste deeltjes of' 'bouwstoffen' voortdurend in en uit een 'onstoffelijk' iets ; want massa = energie . En zodoende is hier ook een zekere eeuwige 'schepping' aan de gang .. --Wat is hier het beginsel ? Een energie zonder enige omvang, die op een schijnbaar 'bewuste' wijze tot een 'scheppen' overgaat . Is die energie hier dan de God achter en in alles ? Quid ?
--Versie 3 : Een ander 'beginsel' en quasi-begin of schepper zou het 'bewustzijn' zelf kunnen zijn . Wat dit dan ook moge wezen ? --Het enige bewustzijn, waarvan we enigszins 'bewust' zijn, is ons eigen bewustzijn zelf . In dit bewustzijn immers bestaat voor ons alles als waarneming, geheugen en voorstelling ...Het 'Cogito' is onze enige houvast en zekerheid . Ons bewustzijn geplaatst in een 'no place' in onze hersenen kan inderdaad een ganse cosmos 'binnenhalen', verwerken en construerend weer voorstellen ... --Bewustzijn als 'beginsel' van 'zijn' ; als tegenstelling van subject naar object, is als het ware de 'schepper' van dit zijn en van de zijnden zelf ...Puur idealisme hier ...
--Kan men dan als 'besluit' stellen, dat de oneindige God, de oneindige energie of het algemeen, oneindig bewustzijn één en hetzelfde principe of begin van alles moeten zijn ?
--"In den beginne schiep God de hemel en de aarde.'; of 'In den beginne was de Big Bang '; of 'In den beginne 'schept' het Bewustzijn' ...
Valère--
|