---Dikwijls heeft men het in de filosofie of in de meta-fysica over evolutie, evolutie-leer, Darwin, enz. Maar kan er ook sprake zijn van enige evolutie in de meta-fysica zelf ? ... Ik denk het wel .
---De oudste vormen van meta-fysica, ver voor de naam van die discipline zelfs bestond, kwamen enigszins voor als natuur-religies . Natuurverschijnsels, hemellichamen, e.a. waren oorzaak of finaliteit van alle gebeuren op onze wereld . Er ontstond stilaan een veel-godendom ; meta-fysisch vertaald in een 'veel-oorzakendom'... Later ontstonden ook monotheïsmen als religie ; en ook de meta-fysica ontwikkelde zich van een 'meer-oorzakendom' tot een 'één of slechts enkele elementen-wetenschap' .
---Bij de oud-grieken ontstond de tendens alles één oorzaak toe te kennen ; m.a.w. men wilde klaarheid en vooral een eenheid in de cosmos . Dit was dan reeds en thans nog het doel van de meta-fysica . Die elementaire oorzaken waren echter materialistisch van aard . De ene zag water als basis element van alles . Anderen beperkten zich tot de 'vier elementen' als oorzaak van alles . En Democritos herleidde alles tot atomen, die verder ondeelbaar moesten zijn ; en steeds in beweging waren in een ledige ruimte .
---En zo ging het verder ; maar bij die oud-grieken reeds ontstond toen de tegenhanger van dit materialisme . Plato stelde, dat de 'ideeën' alleen de echte substanties waren, en dat de vermeende substanties slechts een afschijnsel waren van die eeuwige vormen of Ideeën . Hier begon inderdaad een zekere vorm van idealisme, zij het dan als dualisme, dat tot op heden nog wel ingang vindt . Naast het materialisme ontstond het idealisme ; dat weliswaar verschillende vormen kende .
---Ook bij het begin van de moderne filosofie behield men dit dualisme zij het dan onder andere vormen . Descartes had het idee, dat alle substanties -of bijna alle- van materialistische aard moesten zijn , en dat hun werkingen volledig mechanisch waren ; een 'hotsen en botsen' van stoffelijkheden ...Voor de mens zelf aanvaardde hij daarboven wel nog een ziel die in het lichaam zetelde en onsterfelijk was . Ook nam hij het bestaan van een God aan, als souvereine schepper van alles . Maar hij bleef hoofdzakelijk materialist . Beiden zowel Democritos als Descartes hebben echter de ware 'inhoud' van die stoffelijkheden nooit kunnen 'waarnemen' of enigszins kunnen beschrijven of zelfs vermoeden ..; en verder dan de vormen of de ideeën van Plato kwam men ook niet .
---De meta-fysica ontwikkelde zich later wel tot het idealisme ...Te beginnen met Kant ; zijn à priorismen en het 'innere der dingen' dat men nooit kon kennen . . Dit ging zo verder met Fichte, en ook Schopenhauer, die de Wil als een bewuste, intelligente energie, vanuit een a-logische en blinde positie, tot de voortbrenger en ontwikkelaar van alles voorstelde . Hegel hield het bij de 'absolute Idee', die dialectisch alles voortbracht en ontwikkelde .
---Men stelt aldus vast, dat de meta-fysica zich ook ontwikkeld heeft, net zoals de organische wezens en misschien wel zoals alles ; vanuit een 'materialistisch' minder intellectuele positie naar intellectuele, bewuste entiteiten , of concentraties .
---Vanuit een zuivere mechanische voorstelling van alles, is men stilaan gekomen tot een intellectueel-logische en bewuste ontwikkeling van alles . . Van het empirische is men voortgegaan naar het rationele en het meer bewuste en intelligibele, om het zo te zeggen .
---De Quantum-mechanica en andere hedendaagse wetenschappen en opinies bevestigen deze evolutie tenvolle . Onlangs las ik in het werkje 'Filosofie voor krantenlezers'- uit Trouw van het jaar 2002, volgende citaten omtrent moderne filosofen ;
..." in tegenstelling met Kant stelt Schopenhauer, dat het 'ding an sich' juist wel kenbaar is ; dat het zelfs het 'kenbare bij uitstek' is ; doch niet van buitenuit, zoals de wetenschap probeert aan te tonen ; maar van binnen-uit . In je-zelf ligt de toegang tot de werkelijkheid, en daarvan zegt Schopenhauer, dat het 'Wille' is, aanvankelijk blind en zinloos -voor ons althans ..."
...en verder over Heidegger nog : "Heidegger maakte een scherp onderscheid tussen Dasein en Sein . Dit onderscheid noemde hij 'de differenz' . Het Sein kan niemand definieren . Het is een 'totaliteitscategorie', een zingevende horizon . Het Sein verleent zijn betekenis aan al wat is ..Vanuit het Dasein, het gewone dagelijkse bestaan, kan en moet men zich richten op het Sein . De mensen, die dit doen, noemt Heidegger de 'eigenlijken' ; en zij, die dat niet doen, de 'on-eigenlijken'--" Beoefen dus de meta-fysica !!!
---Ook las ik nog van Piet Vroon het volgende : " Op micro-niveau is materie, volgens de quantum-mechanica, als het ware meer een 'idee' dan een 'tastbaar ding' .."..en nog :"Materie is een verschijningsvorm of een afgeleide vande 'geest'" , enz... ---Verder hebben nog volgens Chopra : "Sub-atomaire deeltjes zijn geen stoffelijke dingen ; ze zijn slechts schommelingen van 'energie' en informatie "... :. Hij heeft het ook over de band van de waarnemer tot het waargenome :" Voordat de waarnemer besluit sub-atomaire deeltjes waar te nemen, zijn ze niet meer dan waarschijnlijkheidsgolven en wiskundige verschijnselen in een veld van oneindige potenties ."...enz...
---De evolutie van de meta-fysica zal m.i. van het uiterlijke, verschijnende naar het intuitieve en innerlijke moeten verder verlopen . M.a.w. men moet in de zaken - in de dingen- in de allerminiemste deeltjes- durven indringen . En men moet het empirische van de 'materie' durven overschrijden om tot de ware kennis van het 'innere' en aldus ook van 'alles' te komen.
---En uiteindelijk moet en zal men komen tot een ongekende 'eenheid' van bewuste-energie, die alles emaneert en zich hier voor ons slechts onder vormen van fenomenen en 'materialismen' voordoet ...
--De meta-fysica heeft zeker nog een toekomst . Valère--
Ik ben Valère De Brabandere
Ik ben een man en woon in Tielt (België) en mijn beroep is gepensioneerde ambtenaar.
Ik ben geboren op 27/02/1935 en ben nu dus 90 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: o.a. filosofie.