-Volgens Aristoteles was wijsheid de wetenschap van de beginselen en de oorzaken . -Hij onderscheidde vier oorzaken nl. de materie, de vorm, de efficientie of 'bewegingsoorzaak' én de finaliteit of doel-oorzaak . -De scholastici noemden de vierde oorzaak of finaliteits-principe ook de 'causa causarum' -d.i. de 'Oorzaak der oorzaken' . -Finaliteit werd aldus gezien als eerste en voornaamste principe van de andere principes en 'wetenschappen' , en dus ook van alles . -Finaliteit is als doel-oorzaak dan ook niets anders dan een 'intelligente' oorzaak als algemeen principe aanvaarden ; de 'idee', het 'denken van het denken' - , beginsel van alles .
-Het feit dat de mens 'intenties' heeft en doelgericht is, kan zeker onder geen enkel 'beding' geloochend worden . -Gezien de mens in en uit die natuur geëvolueerd is ; kan hij ook niet over een uitzonderingsbeginsel beschikken, en bijgevolg behoort ook het principe finaliteit in de kiem tot die natuur, onder welke vorm dan ook ; de studie van de biologie, waar we zien, dat het geheel de finaliteit van de delen is , bewijst dit trouwens ook . -De 'causa causarum' moet dan wel in 'wezen' een intelligent principe zijn .; bestaat I.D. dan toch ? Valère--
Ik ben Valère De Brabandere
Ik ben een man en woon in Tielt (België) en mijn beroep is gepensioneerde ambtenaar.
Ik ben geboren op 27/02/1935 en ben nu dus 90 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: o.a. filosofie.