Veelvoorkomende fouten tijdens het sollicitatiegesprek
Je bent al dagen zenuwachtig, bent speciaal naar de kapper
gegaan en je hebt je beste kleren aangedaan. Hoewel deze dingen ook van invloed
zijn tijdens een sollicitatiegesprek zijn er nog veel belangrijkere dingen die
veel mensen over het hoofd zien. Een GOAL cursus met betrekking tot een sollicitatiegesprek is aan te raden. In dit artikel worden er een paar genoemd
waardoor jij deze fouten kunt vermijden en een betere kans op een baan hebt.
●
Een zwakke hand geven. Voordat je iemand een hand geeft
moet je opstaan, recht op staan, oogcontact maken en lachen. Zorg ervoor dat je
een stevige hand geeft, maar je hoeft ook de ander niet af te knellen. Het
geheim van een goede hand zit hem in het palm-tot-palm contact. Probeer de druk
van de ander te immiteren. Dit geldt echter meestal in de westerse cultuur, in
andere culturen is er wellicht iets anders meer gebruikelijk.
●
Geen rekening met persoonlijke ruimte houden.
Respecteer de persoonlijke ruimte van de interviewer. Ga niet erg dichtbij
staan en vermijdt lichamelijk contact. Zie je hem of haar steeds afstand nemen,
dan moet je niet steeds dichterbij komen, dit is namelijk een teken van
ongemak.
●
Je armen over elkaar doen. Dit laat je onzeker en ongemakkelijk
voelen. Probeer daarentegen te gebaren met je handen. Op deze manier zul je er
veel enthousiaster uit zien.
●
Spelen met je haren. Veel mensen hebben tics als ze
zenuwachtig zijn, en een veelvoorkomende is het aan je haren zitten. Dit laat
je er kinderachtig en zenuwachtig uitzien.
●
Slechte houding. Zit rechtop, assymmetrische houdingen
laten er je verward of niet oprecht uitzien.
●
Geen oogcontact maken. Het is oké om rond te kijken als
je aan het praten bent, dit is normaal want het helpt je met de juiste woorden
zoeken. Als de interviewer aan het spreken is moet je echter wel hem of haar in
de ogen kijken.
De inhoud van je presentatie is verreweg het meest belangrijke. Is dit niet goed dan maakt het niet uit hoe goed je lichaamshouding of woordkeuzes wel niet zijn, het zal uiteindelijk niet veel goeds zijn. Op de Cursus-pagina van GOAL trainingen staan cursussen die ze aanbieden. In dit artikel geef ik jou daarom een aantal handige tips om de inhoud van je presentatie te verbeteren!
Gebruik een introductie, een inhoud en een conclusie. Alle drie moeten direct verbonden zijn met je thema. Het doel van je presentatie is de luisteraars een beter begrip te geven van iets, en deze opbouw hebben zal je publiek dit veel sneller en makkelijker doen.
De introductie heeft twee doelen. De eerste is om aandacht naar je toe te trekken en interesse op te wekken. De tweede is je onderwerp te introduceren. Het meeste publiek zal aandacht geven in de eerste 20 seconden, dit is de tijd waarin je moet zorgen dat ze je dat ook blijven geven.
Ontwikkel een hoofdthema of bericht dat je wilt overbrengen. Vaak proberen we veel informatie in een presentatie te stoppen, dit werkt natuurlijk niet. Het wordt verwarrend en de luisteraar is de rode lijn kwijt. Ontwikkel dus een hoofdonderwerp en bouw hier je presentatie omheen.
Gebruik verhalen in plaats van statistieken. Statistieken zijn niet aantrekkelijk, je zou kunnen zeggen dat statistieken je in je hoofd raken, en verhalen in je hart. De mens is geprogrammeerd om beelden en emoties op te pikken, geen woorden en cijfers. Woorden en symbolen gebruik je om beelden op te wekken en gevoel over te brengen.
De conclusie heeft twee doelen. Het wordt gebruikt om enerzijds je speech te concluderen en nog een keertje alle punten op een rij te zetten, en anderzijds geeft het je de kans om je publiek te motiveren actie te ondernemen. Focus op wat je wilt dat je publiek doet. Heb je een speech gehouden over hoe moeilijk zwervers het hebben in Nederland, dan is de kans groot dat je wilt dat ze wat geld doneren.
De twee beste manieren om een betere manager te worden!
Manager zijn is al een lastige en stressvolle baan opzich, maar daar komt ook nog bij kijken dat je veel tijd kwijt bent aan cursussen en andere verplichtingen. Dit is echter niet altijd nodig, en om dit te laten zien ga ik je nu de twee beste manieren om jezelf te verbeteren te laten zien:
Vraag en luister naar feedback! De beste mensen die je kunnen vertellen wat je verkeerd doet en hoe je dit kan veranderen zijn degene die ook elke dag met je in de weer zijn, dus je team bijvoorbeeld. Je wilt een formeel verslag aan het einde van het project maar het is zeker ook niet verkeerd om eens tijdens het project zelf wat tips te krijgen. Het kan vreemd aanvoelen om aan je team te vragen wat je verkeerd doet of wat ze anders willen, maar er zijn een aantal manieren om dit makkelijker te maken. Zo kun je bijvoorbeeld na een vergadering een enquete achterlaten zodat ze (anoniem) kunnen laten weten wat ze over de vergadering vonden o.i.d. Zolang je maar volwassen en professioneel blijft tijdens (negatieve) feedback zul je hier ongelooflijk veel profijt van hebben.
Gewoon even stil staan en nadenken. De tweede goede manier om jezelf te verbeteren is om simpelweg wat meer te denken voordat je actie onderneemt. Als je nooit hebt gedacht over wat een goede leider maakt, dan moet je dat zeker eens doen. Door dit te doen ontdek jij wat je nog mist en waar je nog op moet werken, het is een erg goede manier van zelfreflectie. Projecten zijn geweldig omdat je er feedback van kan krijgen, zoals ik hierboven al heb gezegd. Dit heeft echter geen nut als je hier geen profijt van neemt, oftewel hoe je dit kunt verbeteren in de toekomst. En dit doe je nou juist het beste als je even stilstaat en erover nadenkt.
Als je elke dag open-minded in gaat, dan zul je zien dat je elke dag ook jezelf kan verbeteren. De sleutel naar succes is aan deze punten aandacht te besteden en ze ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.
Regels om te onthouden wanneer een crisis ontstaat
Je hebt een communicatie plan klaar staan. De leden om dit plan uit te voeren, zijn bij elkaar verzameld en elk lid weet zijn rol. Je bent voorbereid op het onverwachte. Maar wanneer dan de crisis ontstaat, ben je toch zeer zenuwachtig. In een crisis is alles op de korte termijn waarbij je veel tegenslagen te werken krijgt. De meest voorbereide mensen kunnen deze situaties aan maar sommige knappen in een crisis. In een crisis is het vaak dat je onmiddellijk moet communiceren. Je krijgt geen tijd om ergens over na te denken. Organisaties die direct communiceren hebben een veel grotere kans om van de media de standaard bron te worden van communicatie in een crisis.
Natuurlijk zijn er diverse trainingen beschikbaar die je leren hoe om te gaan in een crisis. GOAL trainingen biedt onder meer deze ook aan. Het is belangrijk dat jij als bedrijf de informatie geeft en niet anderen. Als jij niet praat gaan anderen dat namelijk wel doen. Ze zullen altijd wel een bron vinden die de informatie kan verschaffen die zijnodig hebben. Dit zou dan een extra negatief effect kunnen hebben op het bedrijf.
Zeggen dat je geen commentaar hebt is eigenlijk hetzelfde als ik ben schuldig. Als een crisis toeslaat dan is het gebruikelijk dat een bedrijf niet alles wilt prijsgeven hierover. Dit is erg moeilijk te bepalen wat je nu wel en niet in de media kan laten verschijnen. Dit is in principe heel normaal dat een bedrijf zo reageert maar eigenlijk ook erg fout. Het kan dan worden weergegeven als wij maken ons niet druk of we geven er niet veel om. Als eenmaal de communicatie daar is in de crisis probeer het dan ook allemaal te zeggen en de beerput open te krijgen. Het heeft geen zin om dalijk na enkele weken weer een negatief bericht te moeten geven aan de media. Zorg daarom dat het schip na de crisis helemaal schoon is.
Tips voor het ontvangen van feedback door schrijvers
Er is mij iets opgevallen bij schrijvers: Goede schrijvers denken nooit dat hun verhalen goed genoeg zijn en proberen altijd te verbeteren terwijl slechte schrijvers juist denken dat het ongetwijfeld een best-seller wordt. Er vallen er helaas zoveel in de laatste categorie. Dit type schrijver is niet geïnteresseerd in verbeteren. Ze willen geen negatieve dingen horen, ze willen juist bevestiging dat ze geweldig zijn en hoe het komt dat ze nog niet rijk zijn.
Als je iemand vraagt ergens feedback op te geven, en ze stemmen in, maak er dan het beste van. Niemand wil jou gedoe lezen, en al helemaal niemand wil daar feedback op gaan geven. Als iemand dit wel doet, wees dan vereerd en wees open en maak gebruik van wat hij of zij te zeggen heeft.
Je krijgt maar één kans bij een lezer. Pak de kans dus goed aan en volg eventueel een GOAL cursus. Ik begrijp dat je super enthousiast bent over je stuk en daar heb je alle recht voor. Vier het met vrienden ofzoiets, maar wat je ook doet, laat het nog niemand lezen. Je wint het vertrouwen van mensen als je ze goed verzorgd materiaal geeft. Een kladblaadje met wat gekrabbel erop zal dus geen goede indruk maken. Je hoeft niet alles opnieuw te gaan schrijven, maar kijk het nog een keertje na en verbeter waar mogelijk.
Feedback geven is belangrijk, maar ontvangen kan misschien nog wel belangrijker zijn. Hier zijn een aantal dingen waar je aan moet denken als je feedback krijgt:
Luister. Als je praat dan doe je het verkeerd, zo simpel is het. Als iemand feedback geeft moet je ze niet onderbreken, zeg alleen iets als ze dat van je vragen. Ga niet in discussie, luister daarintegen.
Maak duidelijk wat voor feedback je wilt. Zeg niet: Vertel me wat je er ook maar van denkt, want mensen durven vaak niet helemaal eerlijk te zijn. Vraag ze wat ze van de opbouw vinden, of het slot niet wat te kort is enzovoorts. Hier zul je veel meer door bereiken.
Neem aantekeningen. Iemand heeft de tijd genomen om jou stuk te lezen, dus jij moet er ook wat moeite in stoppen. Zorg dat je pen en papier bij de hand hebt.
Wees open. Denk niet dat je alles beter weet, want dat is niet zo. Als iets onduidelijk is, dan is dat ook onduidelijk voor de lezer.
Vat het niet persoonlijk op. Ze proberen alleen maar te helpen, het is niet persoonlijk als ze het helemaal afkraken. Ze zijn eerlijk, dat is wat je wilde toch? Zie het als een kans om te verbeteren.
Wees dankbaar. Bedank de persoon altijd voor de moeite, zoals ik eerder al heb gezegd wil eigenlijk niemand jou stukje lezen. Zorg dat ze weten dat je dankbaar bent.
Waarom goede communicatievaardigheden belangrijk zijn
Sterke communicatie is absoluut
noodzakelijk op de werkvloer. Ik zou zeggen dat ze vooral belangrijk zijn in
een technische werkomgeving. Zonder goede communicatieve vaardigheden, zijn je
ideeën en het harde werken tevergeefs. Immers, een idee is alleen maar goed als
je vermogen hebt om het aan iemand anders te laten zien of vertellen. Als je
communicatieve vaardigheden niet goed zijn, worden je ideeën niet gewaardeerd
zoals ze gewaardeerd zouden moeten worden. Een communicatie training is ook iets wat ik veel mensen aan kan raden. Dus laten we kijken naar hoe
communicatie eruit ziet.
Wat
zijn goede communicatieve vaardigheden?
Het woordenboek defineert
communicatie als Het meegeven of het uitwisselen van communicatie of nieuws.
Het is de moeite waard daar naar te kijken en te realiseren dat dit geen
communicatie is. Hoewel mensen het vaak wel geloven, communicatie is niks van
het volgende:
●
Het produceren van een mooie set van PowerPoint-dias.
●
Een enkele reis proces waarbij een iemand in
zend-modus is.
●
Het gebruik van lange woorden in een poging om slim te
klinken.
●
Een nutteloze oefening als de mensen met wie je praat
te dom zijn om het te snappen.
●
Slappe vaardigheden waar technische mensen zich niet
mee bezig hoeven te houden.
Nee, dat is geen communicatie. De
woorden meegeven en uitwisselen zijn wel belangrijk. Ze geven aan dat
communicatie een tweerichtingsproces is. Het gaat niet alleen om de informatie.
Goede communicatie gaat over het meegeven van informatie, wat betekent dat het
wordt begrepen door de ontvanger. Een groot deel van dat gaat over het
luisteren naar mensen en in staat zijn om te berekeken wanneer het volledig
begrepen is. Goede communicatieve vaardigheden gaan meer over luisteren en
opmerken waarover iemand praat. In staat zijn om welbespraakt je punt over te
brengen is zeker nuttig, maar goede communicatieve vaardigheden bestaan uit
meer dan alleen dat.
Het
belang van communicatievaardigheden
Het is heel makkelijk om te
twijfelen aan hoe belangrijk communicatievaardigheden daadwerkelijk zijn. Het
is onmogelijk om het effect van goede communicatievaardigheden te negeren. Om
te beginnen, het is heel moeilijk om iets te doen als een deel van het team
niet over goede vaardigheden beschikt. Goede communicatie kan er ook voor
zorgen dat je gezien wordt (op een goede manier!). Sterke communicatie is een
goede manier om je reputatie op te bouwen en te zorgen dat je erkenning krijgt
voor je ideeën.
Ik zou te ver gaan als ik zou zeggen
dat goede communicatieve vaardigheden belangrijker zijn dan technische
vaardigheden. Toch kan het makkelijk te onderschatten zijn en wordt de aandacht
die je verdient je niet snel gegeven. Maar je zal het moeilijk vinden om
progressie te maken zonder goede communicatieve vaardigheden.
5 redenen waarom je je interviewer vragen moet stellen tijdens een sollicitatiegesprek
Het is de wens van iedere
sollicitant om een sollicitatiegesprek gemakkelijk te laten verlopen. Je wilt
de vragen die aan je gesteld worden nauwkeurig beantwoorden, handen schudden en
tot ziens zeggen, en weer weggaan. Dan is iedereen blij. Misschien werkte dat
in de 19e eeuw waar mensen gezocht werden voor een baan, maar niet in deze eeuw
waar recruiters te druk zijn met het vinden van een paar kandidaten. Dus u moet zich onderscheiden. Dit kan door u goed in te lezen in het bedrijf en toon uzelf als een uitstekende communicator door een communicatie training te volgen. Dat zou toch geweldig zijn?
Sollicitatiegesprekken zijn
zeldzaam, maar zodra je de kans om er een bij te wonen, moet je een goede
indruk maken. Je denk misschien dat vragen stellen tijdens
sollicitatiegesprekken not done is,
maar interviewers zitten daar ook niet om alleen maar naar jou te luisteren.
Als de schijnwerpers op jou gericht
zijn, wil je natuurlijk ook een aantal dingen over het bedrijf en de mensen
waarmee je mogelijk gaat werken weten. Vraag de interviewer vragen om het
sollicitatiegesprek levendiger en interactiever te maken. Hier kun je wat tips
vinden voor mogelijke vragen. Met dit gezegd te hebben, wat doen vragen met de
interviewers?
1. Het
laat zien dat je een denker bent. Het laat zien dat je slim bent. Het kan op
twee manieren verlopen; of het geeft de impressie dat je bij hen hoort of het
geeft de impressie dat dat niet zo is. Hoe het ook loopt, stel vragen want dit
kan positieve dingen opleveren.
2. Recruiters
krijgen een idee van je mate van interesse. Je zou een product willen verkopen
aan een klant omdat je geld wilt voor in je eigen portemonnee, maar je zou het
ook kunnen verkopen omdat je geïnteresseerd bent in het welzijn van de klant en
echt gelooft in het product. Het stellen van vragen tijdens
sollicitatiegesprekken doet vrijwel hetzelfde. Je geeft niet de wanhopige
impressie en het toont aan dat je bereid bent om het beste uit de baan te
halen.
3. Het
toont aan dat je geluisterd hebt. Interviewers haten het gevoel dat ze saai
zijn en ze haten een simpele nee als antwoord op de vraag heb je nog
vragen? Hierdoor zullen ze je niet bepaald leuk gaan vinden. Luisteren is een
zeer gewilde vaardigheid van de meeste recruiters en een goede luisteraar is
van nature nieuwsgierig. En natuurlijk, luisteren bespaart je het risico van
schaamte als je een antwoord op een vraag niet goed kan beantwoorden.
4. Het
toont aan dat je zelfverzekerd bent. Dit is een complete turn-on voor
interviewers. Als je vertrouwen in jezelf toont en weet waarom je er bent
krijgen zij ook vertrouwen in jou. Vertrouwen geeft je de vrijheid om jezelf te
zijn en het is een goede manier om een indruk achter te laten tijdens een
sollicitatiegesprek.
5. Je
voegt het wow-effect toe aan de indruk die ze al hebben van jou. Zoals ik al
eerder zei, dat is waar recruiters naar uitkijken. Alle sollicitanten hebben
hetzelfde doel, maar recruiters moeten je herinneren. Dat is de eerste stap
naar een baan.
Teambuilding en teamwork zijn erg belangrijk
wil je succesvol zijn. Ook als je (nog) geen leider bent, kan het begrijpen van
teamwork je een betere werknemer maken waardoor je je kan onderscheiden van de
rest.
Teambuilding is succesvol als je
team meer bereikt dan wanneer de individuele werknemers alleen werken. Je moet
een goede synergy hebben om dit te kunnen bereiken. Er zijn twee erg
belangrijke factoren wil je een goed team hebben.
De eerste zijn doelstellingen. Iedereen in je team moet werken naar dezelfde
doelen, of uiteindelijk het ultieme doel. Dit betekent dat er goede
communicatie moet zijn en er harmonie moet heersen in de groep.
Het andere belangrijke punt is verscheidenheid. Je teamleden hebben allemaal
sterke en zwakke punten en verschillende persoonlijkheden. Maak hier gebruik
van, en zet mensen die ergens goed in zijn daar waar ze het effectiefst zullen
zijn. Om de effectiviteit te verhogen kunt u naast teambuilding ook workshops volgen. Hiermee kunt u leren beter te communiceren met u team.
Hier zijn nog een aantal tips, ideëen en technieken die je kunt gebruiken om
een beter team te maken.
1. Zorg
ervoor dat iedereen wat de doelen zijn en dat ze hiermee akkoord gaan.
2. Streef
naar transparantie en laat iedereen weten dat ze contact met elkaar kunnen
opzoeken mocht er iets niet duidelijk zijn.
3. Kijk
uit voor botsingen tussen twee teamleden. Mocht je dit opmerken spreek ze dan
aan en biedt mogelijk een andere rol aan mocht dit het probleem oplossen.
4. Wees
eerbaar naar je team. Laat altijd zien dat je waardeert wat ze doen en zeg
dankje en geef complimentjes.
5. Geef
niet alleen negatieve feedback. Dit gaat verder op punt 4 eigenlijk. Zeg het
als er iets goed gaat, de motivatie zal hierdoor hoog blijven.
Verbale vs non-verbale communicatie: wat trekt meiden aan?
Ik heb een van de grappigste vrienden ter wereld: hij is sociaal, heeft een geweldig gevoel voor humor, maar zijn vermogen om de interesse van een vrouw te trekken is niet eens een vermogen te noemen. Hij kan het gewoon niet. Meiden zien hem als een grappige jongen, maar niet als een leuke man.
Laten we s kijken waar vrouwen op vallen en waarom de tactiek van die vriend niet werkt.
Woorden tellen niet! Het volgende idee is al vele malen bevestigd gedurende de geschiedenis van de mensheid: non-verbale communicatie bepaalt voor 90% hoe iets over komt bij iemand. Non-verbale communicatie wordt verzonden via para-verbale berichten, zoals de toon van je stem, lichaamstaal, handelingen, etc.
Vrouwen verwerken zoveel mogelijk informatie over jou als mogelijk en de meerderheid van deze informatie komt vanuit het onderbewustzijn. Vrouwen beseffen dat het ons doel is om zo snel mogelijk met hen het bed in te duiken en wij doen alles om dat te bereiken. Hierdoor zijn vrouwen zo goed in het testen van mannen en vinden zij snel de gaten in onze presentatie en communicatie. De para-verbale berichten zijn het meest betrouwbaar en moeilijk te vervalsen - hier zullen zij dus op letten. Als een vrouw met een zelfverzekerde man praat, hoeft ze dat niet te horen, aar ziet ze dat aan zijn bewegingen, oogcontact, lichaamstaal, etc.
Nog wat over lichaamstaal: de meeste informatie die de mens opslaat komt binnen door de ogen. Deze ongelijkheid in ontvangen communicatie door de 5 zintuigen, zorgt ervoor dat lichaamstaal een van de belangrijkste manieren wordt om vrouwen aan te trekken. De meeste informatie krijgt een vrouw uit de manier waarop je verschijnt, je lichaamstaal en of je kalm bent of niet. De snelste manier om lichaamstaal te verbeteren is door een alfamannetje te pakken en deze als model te nemen (denk bijvoorbeeld aan Brad Pitt of George Clooney). Onthou hoe zij hun lichaam en charisme gebruiken en straal zelfvertrouwen uit. Voor lichaamstaal worden vaak alleen zakelijke leuke workshops gegeven en niet echt gerelateerd aan dit onderwerp. Maar wij geven u toch wat tips die u mogelijk bij een zakelijke workshop ook kunt krijgen.
Hier drie korte tips: loop niet te friemelen, schouders achteruit en laat je handen comfortabel hangen; kijk haar recht in de ogen aan en knik niet, ik herhaal niet, na elk woord dat ze heeft gezegd; hang achterover, ga niet dichterbij staan om je verstaanbaar te maken, maar praat harder.
Die vriend van mij vond het ontzettend lastig om zn mond dicht te houden. Vrouwen houden van zijn gevoel van humor, maar gaan naar huis met de volgende jongen: hij die in staat is om de connectie tussen hen twee te vergroten. De snelste en leukste manier om haar dichterbij te laten komen is door seksuele spanningen. Je kunt dit bereiken door verbale of non-verbale uitbreidingen. Uit mijn ervaring is gebleken dat de non-verbale het beste zijn. Verbale uitingen worden immers verbaal afgewezen, waar de non-verbale onbewust worden opgenomen.
Soorten communicatie: verbaal, non-verbaal en schriftelijk
Communicatie is de sleutel tot het
handhaven van succesvolle zakelijke relaties. Om deze reden is het van het
grootste belang dat professionals in een zakelijke omgeving eersteklas
communicatieve vaardigheden bezitten. Er
zijn drie basistypen van communicatie: verbale, non-verbale en geschreven. Als
je succesvol wilt zijn in het bedrijfsleven, moet je elk van deze vormen van
communicatie onder de knie hebben.
Verbale communicatie
Verbale of mondelinge communicatie
maakt gebruik van gesproken woorden om een boodschap over te brengen. De
meeste mensen denken als ze verbale communicatie horen alleen aan spreken, maar
luisteren is een even belangrijke vaardigheid die je moet beheersen om
succesvol te zijn. Kunt u dit niet? Overweeg dan een workshop te volgen Verbale communicatie is van toepassing op een breed scala
van situaties, variërend van een informeel gesprek in de lift tot toespraken
aan duizenden mensen.
Het verbeteren van uw mondelinge
communicatieve vaardigheden kan u helpen om betere relaties met uw collegas op
te bouwen en het onderhouden van een groot netwerk van contacten te
vergemakkelijken. Consultants zijn een groep van professionals die veel aandacht
moeten besteden aan dit gebied van communicatie, want ze moeten voortdurend
nieuwe mensen ontmoeten en veel belangrijke informatie overbrengen.
Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie bestaat uit
lichaamstaal, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, en zelfs uw houding. Non-verbale
communicatie zet de toon van een gesprek, en kan de boodschap van uw woorden
ernstig ondermijnen als je hier niet op te let. Zo kan slungelig zijn en in je
stoel kruipen tijdens een zakelijke bijeenkomst je zonder zelfvertrouwen laten
overkomen, wat kan leiden tot een daling in je geloofswaardigheid. Ook kan
voorovergebogen zitten in het bureau van een werknemer een invasie zijn op zijn
of haar persoonlijke ruimte en kan een gezellig praatje veranderen in een
agressieve confrontatie die de werknemer ondergewaardeerd laat voelen.
Schriftelijke communicatie
Schriftelijke communicatie is
essentieel voor het overbrengen van complexe informatie, zoals statistieken of
andere gegevens, die niet gemakkelijk kunnen worden verteld. Bij het schrijven
van iets, moet je weten wat je wilt zeggen om ervoor te zorgen dat alle
relevante informatie nauwkeurig en duidelijk wordt overgebracht.
Schriftelijke communicatie moet
duidelijk en beknopt zijn om effectief te zijn. Een goed geschreven verslag
brengt de nodige informatie met behulp van nauwkeurige, grammaticaal correcte
taal, zonder gebruik te maken van meer
woorden dan nodig zijn.
Door het verbeteren van uw verbale,
non-verbale en schriftelijke communicatieve vaardigheden, kunt u succesvoller
worden. Of u nu anderen moet aansturen of werkt als onderdeel van een team, het
vermogen om effectief te communiceren
zal de relaties met uw collega's verbeteren en het zal uw helpen
effectiever samen te werken.