Mailbericht van Dirk Rosson aan Schepen Vanden Berghe
Jean Pierre, We zijn vandaag 7/10/2010 dus september voorbij. Na de (ramp)werken in ons dorp Lissewege was ons beloofd dat 'Foute' en dramatische werken zouden hersteld worden in september en dit na het toeristisch seizoen. Maandag 4/10/2010 hebben de verantwoordelijken van de brokkenfirma's hun rondgang gedaan en waren ze tevreden over het werk en vertelden me dat 90% van de herstellingswerken in orde zijn. Dus mijn vrees dat alles met de mantel der liefde zal toegedekt worden, wordt stilaan een realiteit!
Opsomming van de niet herstelde werken: - De Stationstraat terhoogte van huisnummer 16 zou het asfalt herstel worden! (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Stationstraat 23 & 21, altijd water in de goot, gevolg: water tegen de gevels! (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Stationstraat 19, voetpad gelijk met de dorpel, gevolg water in huis! (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Stationstraat 6, regenpijp niet aangesloten, gevolg water in huis! (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Walram Romboudtstraat 2, water blijft staan op het voetpad (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Walram Romboudtstraat 6, regenpijp werd afgezaagd en niet terug aangesloten (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Walram Romboudtstraat 6, wegverzakking (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Walram Romboudtstraat 17, voetpad te hoog: water in huis! (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Onder De Toren 13, voetpad en terras zeer slecht aangelegd (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Willem Van Saeftinghestraat 15, regenpijp werd afgezaagd en niet terug aangesloten (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - Willem Van Saeftinghestraat 16, een diepe put in het wegdek waar reeds 4 weken een verkeersbord staat! (herstellingswerken niet uitgevoerd!) - In alle straten waar er werken zijn uitgevoerd liggen de voetpaden zeer slecht aangelegd. Geen enkel privé persoon zou dit geknoei betalen!!! In alle straten is het wegdek zéér slecht hersteld (stenen liggen soms 7cm van elkaar), zodat dit een gevaar betekend voor de fietsers! Zullen de bijkomende herstellingswerken dan niet op kosten van de Stad zijn? Ik hoop dat de Stad ingrijpt en dat de herstellingswerken nog voor de winter uitgevoerd worden. - Door andere werken is de 'Pontestraat' totaal kapot gereden en nog steeds niet hersteld! - De Jacob Reyvaertstraat is totaal kapot gereden en vormt ook een groot gevaar voor de fietsers!
Antwoord van Schepen Jean Pierre Vanden Berghe aan Dirk Rosson:
Beste, uw conclusie is voorbarig. Ik zal zolang ik Schepen van openbare werken ben niets met de mantel der liefde bedekken. Ik neem mijn verantwoordelijkheid terzake op, 'Niet in orde' dus niet aanvaarden!
OKRA Lissewege/Zwankendamme zijn deze namiddag gaan wandelen van Blankenberge naar Wenduine en dit heen en terug! De wandelaars werden af en toe getrakteerd met een beetje regen, maar de taart en koffie, smaakten des te meer....(met dank aan Daniël Devoldere
De stand van de dopjes is nu 3.885kg ingezameld door dorpsgenoten, vrienden en familie in Lissewege en daarbuiten. Reken en tel, als er 400 dopjes in een kilogram zitten, hebben we dus al 1.554.000 stuks ingezameld en daarvoor is er heeeeeel wat gedronken geweest! Bedankt allemaal....doe zo verder!!!
Deze namiddag genoten de dames van de Socialistische Vooruitziende Vrouwen van een gezellige koffietafel en een spelletje troumadam in dienstencentra 'Levensvreugde". Bekijk enkele momentopnames.......KLIK HIER!
De Koninklijke handbooggilde 'Onder Ons' die sedert 1958 bestaat met een kleine groep gemotiveerde boogschutters, hebben er vanaf deze maand hun intrek genomen in café 'Sint-Amand'. Elke dinsdagavond worden er van 19.30u tot 22.30u schietingen gehouden en dit uitsluitend voor de leden. De prijzen bestaan uit natura en bij iedere schieting is er tevens een kleine tombola. Wie zich geroepen voelt om aan te sluiten bij de handbooggilde, ben je er zeker vanharte welkom. Inlichtingen bij de Hoofdman 'Geerolf Pierre', griffier 'Noteboom Monique' (0478/50 06 98) en café Sint-Amand!
Vanaf heden kun je uw foto's en andere mail rechtstreeks versturen via de dropbox naar 'Tlissewegenartje! Druk op 'klik hier' en je kunt er uw bestanden invoeren. Dus.....makkelijker kan het niet! De dropbox staat rechtsboven op mijn webpagina.
Correspondentie tussen Minou Esquenet(CD&V Brugge) en Philippe Angely(Leefbare Polderdorpen)
Beste Philippe, Ik heb uw mail met veel aandacht gelezen.
Ik kan u verzekeren dat het in dit stadium van het beslissingsproces (kennisgeving van de project-MER) absoluut mogelijk is opmerkingen te formuleren en te vragen alternatieven te onderzoeken.Dat is dan ook precies wat ik, na overleg en met de steun van een groep buurtbewoners, heb gedaan, in het belang van alle Lissewegenaren en de vele bezoekers van ons dorp. Ik heb dit proberen te doen op een positieve manier, in het volle besef van al wat leeft en tegelijk van al wat belangrijk is, niet enkel voor ons dorp maar voor de brede regio. Als aanhanger van de constructieve dialoog ben ik altijd bereid tot een gesprek, op voorwaarde dat het gebeurt op een beleefde en respectvolle manier. Met gedreven groeten, Minou Esquenet
Zaterdag 2/10 zijn de leden van spaarkas 'Sint-Amand' op uitstap geweest naar Poperinge en omgeving om er ginds de streek van de hoppevelden te gaan verkennen met twee huifkarren....
De eerste halte was Blankenberge waar men de inwendige mens zou versterken met een stevig en uitgebreid ontbijt....
Later in de voormiddag kwam de bus aan in 'Watou' waar er een aperitief zou gedronken worden in het volkscafé 'De Helleketel' er uitgebaat door 'Lena'. De Helleketel is gelegen aan de rand van het 'Hellebos' in het gehucht 'de Vuile Seule' en is waarschijnlijk een van de oudste cafétjes uit de streek!
Daarna ging de tocht met twee huifkarren naar 'Au Nouveau St.-Eloi' waar het middagmaal klaarstond: 'frietjes met stovers, sla en tomaten' en meer dan genoeg want sommige lissewegenaars kunnen een goe stukske achterover slaan.
Na het lekker eten ging het richting brouwerij 'Van Eecke' in Watou die gekend is van o.a. 'Poperings Hommelbier, Kapittel en het Watou's witbier. De plaatselijke gids legde alles in geuren en kleuren uit hoe het bier daar gebrouwen wordt met natuurlijk ook het gebruik van de hoppe in het brouwsel.
Na het bezoek aan de brouwerij werden de bezoekers uitgenodigd om te proeven van een van de verschillende soorten bier!
Na dit interessant bezoek was het tijd geworden om de fysieke krachten te meten tussen de dames en heren met een partijtje bowling!
Het eindpunt van de huifkarrentocht was terug café de Helleketel waar de Lissewegenaars nog zouden genieten van een lekkere koude schotel met echte boerekost. Later in de avond werd het tijd om terug huiswaarts te keren want onze Lisseweegse spaarders hadden er alle 'Picon, witte wijn, Porto en cola light' uitgedronken.......
toen ik Uw berichtje las op "t Lissewegenartje" kwam ik letterlijk in een vat vol tegenstrijdige gevoelens terecht :
1. gevoelens van woede, ongeloof en ontgoocheling : de VZW "Leefbarde Polderdorpen" trekt al sedert september 2007 aan de alarmbel. Volgens ons stonden er projecten op stapel die de leefbaarheid van onze dorpen ernstig in het gedrang brachten. MER onderzoeken werden gepubliceerd, info-vergaderingen zoals "Zeebrugge Open" vonden plaats en telkens werden onze opmerkingen en onze vrees weggewuifd. Met als gevolg dat zelfs onze eigen bevolking na een tijdje dacht dat wij als VZW aan het overdrijven waren. Waar was U de voorbije 3 jaar? We hebben al meerdere malen samengezeten met Uw partijgenoot en burgemeester, Patrick Moenaert, en werden telkens met een kluitje het riet in gestuurd. Onze VZW werd beschouwd als een stelletje lawaaimakers en ambetanterikken. Waarom denkt U dat U nu nog het tij zal kunnen doen keren? Uw voorstellen om de weg en spoorweg in een sleuf of tunnel te leggen werden ook al door ons gesuggereerd. Ik vrees enkel dat U veel te laat bent : het ingraven van de spoordoortocht door Lissewege heeft ook een zeer grote impact op de uitbreiding van het rangeerstation (omwille van toelaatbare hellingen voor treinen). De bevoegde instanties zijn nu al zo ver dat de eerste aanvragen voor bouwvergunningen er al zijn (hebt U hier ook bezwaar tegen aangetekend?). Bezwaar aantekenen tegen het MER kan in se niet echt (enkel opmerkingen ventileren ivm het opstellen van richtlijnen is mogelijk), bezaren indienen kan enkel bij de publicatie van vergunningsaanvragen. Ik hoop dat U mijn gevoelens kunt begrijpen en ik vrees dat wat U nu probeert "too little, too late" zal blijken te zijn. 2. gevoelens van opluchting en hoop : aan de andere kant moet ik zeggen dat er ook positieve gevoelens opborrelden. Eindelijk toch iemand van een politieke partij waarvan de ogen toch al lichtjes beginnen open te gaan. Eindelijk iemand die schijnt te vatten dat wat er op ons afkomt echt geen lachertje zal zijn. Eindelijk iemand die er misschien voor kan zorgen dat de plannen toch nog enigzins zouden kunnen wijzigen. Ik zou dan ook met aandrang willen vragen of U misschien eens tijd zou kunnen maken om met onze VZW eens een uurtje aan tafel te zitten. De VZW heeft zich immers de laatste 3 jaar verdiept in deze materie en kan U dan een overzicht geven van wat er de laatste 3 jaar zoals gebeurd is.
Ik hoop van harte dat de positieve gevoelens de overhand zullen halen hoewel ik jammer genoeg moet toegeven dat ik, gezien de evoluties de laatste 3 jaar, dit eerder pessimistisch inzie. Verder hopen wij als VZW spoedig een seintje van U te mogen ontvangen om de koppen eens bijeen te steken. Vriendelijk, doch ook strijdvaardige, groeten Philippe Angely namens VZW "Leefbare polderdorpen"
Om de belangrijke toename van treinverkeer door het nieuwe rangeerstation op te vangen, wordt er in het kennisgevingdossier project-MER vormingsstation Zeebrugge-Zwankendamme voorgesteld de overweg in de Stationsstraat te sluiten en geluidsschermen te plaatsen langsheen het hele traject van de spoorweg dat door Lissewege loopt.
Minou Esquenet, voorzitter CD&V Brugge en Lissewegenaar, vreest dat deze maatregelen een bedreiging vormen voor zowel de leefbaarheid en de levenskwaliteit, als voor de handels- en toeristische kern die het dorp van Lissewege is.
"Tijdens voorbije infovergaderingen werd door Infrabel altijd gezegd dat er, in het kader van de bouw van een nieuw rangeerstation in Zwankendamme, ook voor Lissewege milderende maatregelen zouden worden getroffen. De maatregelen die nu worden voorgesteld, blijken, in plaats van milderend, eerder nefast te zijn voor Lissewege: de hoofdweg wordt afgesloten door een sluiting van de overweg en doorheen heel het traject van het dorp zouden hoge geluidsmuren komen. Hierdoor wordt de leefbaarheid van het dorp bedreigd en dat is onaanvaardbaar. Ikheb dan ook aangedrongen bij onze burgemeester Patrick Moenaert om het tij te doen keren.", zegt Minou Esquenet.
Samen met een groep bewoners werd ook een formele vraag ingediend bij Infrabel en de Vlaamse Overheid om alsnog een alternatief te onderzoeken, nl de gehele of gedeeltelijke insleuving van het spoor in Lissewege. Hierdoor kan de verbinding tussen het dorp en de N31 blijven bestaan.
Esquenet: " Beide dorpen (Zwankendamme en Lissewege) zijn evenveel gevat door dit dossier en de problemen moeten dus gezamenlijk en gelijktijdig worden aangepakt, zodat er voor beide gemeenten een aanvaardbare en leefbare oplossing komt.Ik ben verheugd dat ook de burgemeester en het schepencollege inzien dat door dergelijke maatregelen de leefbaarheid van Lissewege in het gedrang komt en dat zij onze vraag tot onderzoek van een alternatief steunen