INGEZONDEN BERICHTGEVING
Gisterenavond(4 februari 2019) naar de info-avond over de verbreding en de verdieping van het Boudewijnkanaal geweest. Vaststellingen:
1. MBZ deelt kwistig concessies uit en laat dan de concessiehouder ook nog een keer beslissen hoe die gronden moeten ontsloten worden. Gevolg : men komt met het havengebied steeds dichter bij alle omliggende woonkernen (Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge) zonder ook maar één moment rekening te houden met de bevolking van die woonkernen.
Blijkbaar geeft men concessies zonder dat er voorwaarden gesteld worden aan de manier waarop die concessies moeten worden uitgebaat en de gevolgen ervan voor de omgeving.
2. Er is in die studie geen rekening gehouden met gevolgen van luchtvervuiling door schepen voor de woonkernen. Men heeft het gewoonweg niet bekeken. Nochtans krijgen wie hier op een boogscheut van onze achtertuin een kade waar constant grote autoboten gaan liggen uitstoten.
Als de Visartsluis er ook nog een keer komt dan moet niemand in Zwankendamme, Lissewege of Zeebrugge nog in zijn tuin gaan liggen. Bij iedere windrichting is er wel één dorpskern die prijs heeft. Gedaan dus met witte was buiten hangen, gedaan met in de tuin liggen. Het doet me denken aan de tijden van Carcoke toen onze moeders eerst moesten ruiken hoe de wind zat voor ze was buiten hingen.
3. Geen antwoord op bezorgdheden omtrent geluidsoverlast (auto's die van de boten rijden op laadkleppen) en lichtvervuiling. Dat is allemaal geen probleem, ze gaan dat later wel een keer bekijken.
4. Heel het havengebied Zeebrugge wordt één platte parking terwijl men de capaciteit kan verdubbelen en verdrievoudigen door simpelweg in de hoogte te gaan zodat geen verdere ruimte moet worden ingenomen en er geen verdere druk op de woonkernen komt.
5. MBZ plooit gewoon naar de eisen van iedere mogelijke en onmogelijke concessiehouder zonder ook maar één voorwaarde te stellen en maakt op die manier van de haven van Zeebrugge een vergaarbak voor alles wat andere havens niet willen of niet kunnen. Of dat veel extra jobs zal opleveren is nog maar de vraag
6. Alle dorpen gaan op den duur opgeslokt worden door de haven of minstens onleefbaar gemaakt worden op die manier.
7. De geluidsoverlast van de aanvankelijke werken zal voor Zwankendamme en Lissewege substantieel zijn. Het slaan van de palen, een betoncentrale, bemalingsinstallaties,... We moeten er de eerste vijf jaar niet meer aan denken om nog een keer met het raam open te slapen.
Een keer de kade in gebruik is gaan we het geluid van de autoboten hebben.
8. De tijdelijke brug gaan ze verplaatsen en op een andere plaats de achterhaven vernauwen. Alle logica is daar zoek.
9. Het uitzicht vanuit Zwankendamme en Lissewege wordt er één van autoboten en bouwwerven.
10. De mensen in het dorp van Lissewege zitten meestal in Unesco-gebied. Dat wil zeggen dat wij geen nagel in de muur mogen slaan zonder bouwvergunning en zonder twintig adviezen van een erfgoedconsulent op risico van boetes en vervolging. Maar op zo'n korte afstand zo'n werken doen en zo'n sites toelaten is blijbkaar geen enkel probleem. Het mooiste dorp van Vlaanderen : zijn kerk, zijn witte huizen, zijn tiendenschuur, zijn beeldenroute, zijn autoschepen, zijn luchtvervuiling,...
We kunnen nog bezwaar indienen tot 17 februari aanstaande.
Doen !!!!
Bekijk ook het MER-rapport....................
KLIK HIER!