- Gemeenteraad Brugge dd. 27/3/2018
Nieuwe sluis Zeebrugge – BROODNODIG voor het veilig stellen van onze Brugse welvaart
De bouw van een nieuwe sluis in Zeebrugge is een absolute noodzaak. De Visartsluis, daterend uit 1907, is sterk verouderd en beantwoordt niet meer aan de noden van de huidige scheepvaart. De economische schade bij een mogelijke uitval van de (enige) andere sluis, de P. Vandammesluis, zou niet te becijferen zijn. Gelukkig investeert de Vlaamse Regering ook 120 miljoen € in de grondige renovatie van de Vandammesluis. De realisatie van een tweede volwaardige toegang tot de achterhaven is een absolute noodzaak ! De grondige onderzoeksfase van dit complexe dossier (met info- en inspraakmomenten) is ten einde en het besluit van DE VLAAMSE REGERING is bekend ; het wordt – na 2 jaar studiewerk - de Oude Visartsluis. Een logische oplossing, alleen is er het minpunt van de onteigening van max. 35 woningen, waaronder ook een aantal bureaus, huurwoningen, magazijnen en leegstand. We hopen dat deze– vooral wat de bewoners betreft -- tot een minimum beperkt zullen zijn. Onze N-VA fractie is hieromtrent ook erg bekommerd en wenst de best mogelijke oplossing voor alle getroffen bewoners. Wij sluiten ons dan ook volmondig aan bij de oprechte oproep en menselijke getuigenis van collega-raadslid VANDAMME. Maximaal flankerende maatregelen (b.v. op vlak van verzekeringen, herlokalisatie, … ) en snelle duidelijkheid en transparante communicatie zijn ook voor ons een conditio sine qua non in dit verhaal. Samen met stad, Vlaamse overheid en bewoners moeten we naar oplossingen om het menselijke leed zo veel als mogelijk te verzachten.
Maar gelet op het bijzondere economische belang van dit dossier voor onze haven, distantiëren we ons volkomen van mogelijke politieke spelletjes. Misschien wensen sommige wel GEEN nieuwe sluis. Immers, een mirakeloplossing in deze – met uitsluitend voordelen --bestaat er niet, laten we daar eerlijk in zijn. Er moet asap een nieuwe sluis komen en er is in deze geen tijd meer te verliezen. Om een omelet te bakken, moet je een aantal eieren breken … Dat een partij nu de mensen gaat opjagen om zelfs te gaan procederen, dat maakt ons bijzonder kwaad. Het doet ons denken aan het dossier van het ‘voetbalstadion’ … De Brexit komt er nog aan en blijkbaar ambiëren sommige politici een ‘dode’ Zeebrugse haven. Dat sommigen de locatie Visartsluis als de ‘slechtste’ keuzemogelijkheid aanstippen, tart elke verbeelding en is manifest onwaar ! Wellicht vond met dan de optie ‘Vandamme West’ beter … (184 onteigeningen)
En dat een partij als GROEN kiest voor ‘Vandamme Oost’ is ook te gek voor woorden : honderden mensen verliezen er hun baan, door het verdwijnen van het bedrijf C.RO. Ook een groot natuurgebied (Kleiputten Heist) … gaat dan nog voor de bijl …. (ook al moeten er dan volgens het Natuurdecreet compensaties komen) Maar ook hier moeten bijkomende studies gebeuren (met terug jaren tijdverlies tot gevolg), net zoals bij de optie ‘Verbindingsdok’ (problematiek van de verzilting) Ook het prijskaartje (2,1 miljard) dat vasthangt aan de laatstvernoemde keuze is niet onbelangrijk … En de keuze van ‘Verbindingsdok’ impliceert ook > 50 onteigeningen … Ook de impact op het bedrijfsleven is bij deze optie het grootst ! Onbegrijpelijk dat sommige politieke partijen voor dat alternatief gaan kiezen ….
Vanuit onze fractie roepen wij dan ook het stadsbestuur op om de politieke rangen te sluiten en de optie Visartsluis te verdedigen – over alle politieke formaties heen – in het economische belang van onze haven en met respect voor de leefkwaliteit van alle Zeebruggenaren. Vanuit N-VA hopen we nu echt dat er stappen vooruit gezet worden. Dit belangrijke dossier gaat om de toekomst van Zeebrugge, om duizenden jobs, om onze welvaart in onze Brugse regio ! We hebben geen tijd meer te verliezen …
Ik dank u.
- Brugge, 27/3/2018
Gemeenteraad Brugge dd. 27/3/2218: Zwaar verkeer in de polderdorpen Lissewege/Zwankendamme en in de dorpskernen van Dudzele/Koolkerke … actie nodig - het is vijf na twaalf !
Onze N-VA fractie wenst ook zijn bekommernis te uiten omtrent de onveilige verkeerssituatie in onze polderdorpen. Bij veel mensen heerst er een gevoel van ontevredenheid en onveiligheid. Vele vooral buitenlandse, grote vrachtwagens rijden er toch, ondanks de komst van de A11 en ondanks het duidelijke verbodsbord (verboden voor alle vervoer + 3,5 ton), het dorp Lissewege b.v. in om zich dan wat verder onvermijdelijk vast te rijden. Ze rijden vaak te snel (> 30 km per uur) en … ook vaak heel wat kapot. De straatinrichting, bruggetjes, gevels, dakgoten, bloembakken, … lijden hier enorm onder. Ook gewone wagens razen– vooral ’s morgens en ’s avonds – veel te snel door de dorpskom van Lissewege. Verkeersveiligheid en leefkwaliteit zijn op bepaalde ogenblikken ver te zoeken.
Tegen deze zware overtredingen wordt er weinig tot niets vanuit de lokale overheid ondernomen. Lissewege b.v. wordt duidelijk regelmatig als sluiproute gebruikt bij file op de N31 waardoor het dorp een snelweg wordt van vooral camionettes met aanhangwagens die reeds bij het ochtendgloren door het dorp razen en waardoor velen uit hun slaap opgeschrikt worden. Vorig jaar is een kleine delegatie van inwoners bij u, mijnheer de burgemeester, geweest om dit probleem aan te kaarten. U zou actie ondernemen. Maar sindsdien is de situatie nog verergerd en bij ons weten ondernam u geen verdere acties. Volgens onze visie ligt het grootste probleem bij de vele, buitenlandse, nederlandsonkundige chauffeurs die klakkeloos hun GPS volgen en de verkeersborden aan hun laarzen lappen. GPS routekaarten zijn niet aangepast. Het stadsbestuur moet meer aandringen om de nieuwe verkeerssituatie door te geven aan de gps-frabikanten. Ook meer, grotere en duidelijkere verbodsborden zijn aangewezen. Maar vooral, er wordt niet of onvoldoende gecontroleerd en geverbaliseerd. De Lissewegenaar verwacht dat de politie gewoon de wet toepast en snel en adequaat reageert op dergelijke zware overtredingen.
De problematiek van dit zwaar vervoer overstijgt trouwens de polderdorpen Lissewege en Zwankendamme.
Dit is ook zo in Dudzele het geval, waar verkeer van > 3,5 ton sedert eind vorig jaar niet meer door mag. En ook in Koolkerke vanaf 2018, waar de limiet op 5 ton ligt. Maar, ook hier zijn veel meer gerichte controles nodig en worden de recent ingestelde tonnagebeperkingen dagelijks overtreden ! Er moet dringend een globaal streng beleid (met controle en sancties) komen, zodat er belet wordt - zeker nu de A11 een feit is -- dat er nog zware vrachtwagens door onze dorpskernen rijden. Uitzondering hierop kan alleen plaatselijk verkeer zijn (bevoorrading van handelszaken) en bij voorkeur dan nog binnen duidelijk afgebakende uren. (b.v. 7u tot 11u)
Onze N-VA fractie hoopt, mijnheer de burgemeester, dat u nu wel actie zult ondernemen en dat u de inwoners van Lissewege, Zwankendamme, Dudzele en Koolkerke niet verder in de kou laat staan. Het is tijd voor actie, want het is vijf na twaalf !
Geert Van Tieghem
N-VA-fractieleider
0474/96.97.34
geert.vantieghem@n-va.be
27-03-2018 om 23:26 geschreven door tlissewegenartje
|