2 LOCATIES VAN ELECTRISCHE LAADPALEN VOOR VOERTUIGEN TE LISSEWEGE
Rademakersstraat 11, Lissewege
Het College van Burgemeester en Schepenen besliste in mei 2017 om op 17 locaties op het Brugse grondgebied publieke elektrische laadpalen voor voertuigen te plaatsen, telkens met minimaal twee oplaadpunten.
Dit gebeurt in samenspraak met de Stad en de netbeheerder Eandis die instaat voor de uitrol van de basisinfrastructuur. Aan de Stad worden geen bijkomende kosten aangerekend voor plaatsing, aansluiting en uitbating van de paal.
Ondertussen is de laadinfrastructuur al op 12 locaties geïnstalleerd en operationeel. Deze locaties zijn:
1 | Albert Serreynstraat 8, Sint-Andries (P achter “De Platse”)
2 | Bargeweg 19, Brugge (P t.h.v. de boot Mayflower)
3 | Brusselstraat 8, Zeebrugge (P t.h.v. de Post in Zeebrugge strandwijk)
4 | Gerard Davidstraat 19, Brugge (P t.h.v. de kerk te Kristus Koning)
PETITIE TEGEN DE NIEUWE GEIMPLANTEERDE AANVRAAG VOOR WINDTURBINE
Petitie tegen de nieuwe geimplanteerde aanvraag voor windturbine!
Er is momenteel een petitie gestart tegen verdere inplanting van windmolens nabij onze woonkernen ter hoogte van Lisseweegse Steenweg 13 kadastraal bekend 12 de afdeling sectie P perceelnummer 16152. alsook voor de bestaande hinder en slagschaduw. Tot en met 16 april 2018 kan er bezwaar ingediend worden.
OUDE VISARTSLUIS WORDT DE NIEUWE SLUIS TE ZEEBRUGGE
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts maakt een resolute keuze voor nieuwe groei in de Haven van Zeebrugge. Na 10 jaar studie en discussie hakt Weyts de knoop door in het dossier over de toegankelijkheid van de achterhaven. Er is nu een voorontwerp van een voorkeursbesluit voor een compleet nieuwe sluis die wordt gebouwd op de locatie van de oude Visartsluis. Daarmee wordt gekozen voor een snelle oplossing met een beperkte impact op Zeebrugge en weinig onteigeningen. Het plan bevat ook forse investeringen om de (lokale) mobiliteit vlot te trekken. Alles samen staat er investering van meer dan 1 miljard euro in de steigers. De omwonenden krijgen eerstdaags meer tekst en uitleg. Meer lezen....KLIK HIER!
De belangrijkste elementen van het gekozen alternatief zijn:
- De Visartsluis wordt afgebroken en vervangen door een nieuwe sluis.
- Conform het Kustveiligheidsplan worden de nodige overstromingsmaatregelen voorzien.
- De verbinding van de Visartsluis met het Verbindingsdok wordt aangepast.
- De toegang tot de jachthaven wordt aangepast.
- Lokaal verkeer en kusttram zullen over de sluis gaan.
- De goederenspoorlijn zal over het bovenhoofd van de sluis lopen.
- Voor de Nx komt er een tunnel onder de sluis.
- Om de leefbaarheid voor bewoners, KMO's en gebruikers (o.a. de jachtclubs) te garanderen, worden de nodige acties genomen.
'LANGER THUIS IN HUIS' BIEDT SENIOREN EXTRA 'THUISCOMFORT'
Langer thuis in huis biedt senioren extra thuiscomfort
Zo lang mogelijk zelfredzaam blijven, in je vertrouwde omgeving kunnen wonen en maximale ondersteuning thuis krijgen. Het zijn de drie speerpunten van de dienst Langer thuis in eigen huis van zorgvereniging Mintus. Het pakket werd gisteren aan de pers voorgesteld.
Met Langer thuis in huis willen we de opname van senioren in een WZC zo lang mogelijk uitstellen, verduidelijkt Mintus-voorzitter Dirk De fauw. Een ergotherapeut komt bij de senior langs om te bekijken welke ingrepen of kleine aanpassingen er nodig zijn om comfortabel thuis te blijven wonen. Het kan gaan om een extra trapleuning, een handgreep in de douche of een hellend vlak om opstapjes in het huis te overbruggen.
Het bezoek van een ergotherapeut is vrijblijvend en gebeurt altijd op verzoek van de senior. Voorzitter De fauw: Vorig jaar legde de dienst zon 228 huisbezoeken af bij 87 verschillende cliënten. Naast zeer praktische ingrepen, geven we ook advies over ergonomie, een rugsparende houding of valpreventie. Wanneer er aanpassingen in de woning nodig zijn, helpen we bij de premie-aanvragen en de administratie.
Nieuw is dat Langer thuis in eigen huis nu ook een demokoffer ter beschikking heeft. Bij een eerste huisbezoek van onze dienst is het voor senioren niet altijd duidelijk hoe een aanpassing of hulpmiddel er precies uitziet of gebruikt moet worden. De koffer laat toe om enkele elementaire hulpmiddelen te zien, te betasten en uit te testen: dat is een goeie zaak. Wie meer info wenst over dit aanbod of nood heeft aan een bezoek van onze ergotherapeut, neemt best contact op met de Lokale Dienstencentra van Mintus, aldus nog voorzitter De fauw.
NIEUWE WINDMOLENS GEPLAND IN DE BUURT VAN WOONWIJKEN
Nieuwe windmolens gepland in de buurt van woonwijken.
Het hoeft geen betoog dat de noordelijke deelgemeentes van Brugge, namelijk Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege en Dudzele, het de laatste jaren absoluut niet makkelijk hebben gehad. De uitbreidingsdrang van de haven, het gebrekkig openbaar vervoer, de overlast van de vele “camperende” buitenlandse chauffeurs, de transmigratie problematiek,... hebben hun weerslag op de leef- en woonkwaliteit.
Nu blijkt dat men van plan is nog 2 extra windmolens te plaatsen in de buurt van Zwankendamme (de rode locaties zoals op het plannetje aangeduid).
Wat opvalt is dat deze molens plots verschijnen zonder veel ruchtbaarheid. Met de bouw van de molen ten westen van de N31 is plots begonnen zonder veel uitleg, natuurlijk plaatst men gele bordjes i.v.m. stedenbouwkundige vergunning, maar vaak staan deze op moeilijk of zelfs gevaarlijk te bereiken locaties. Men kan wel beweren dat de molen op meer dan 500 m ligt van de huizen en dat de geluidsnormen worden gerespecteerd, maar feit blijft dat deze molens storend zijn.
Voor de windmolen ten noorden van Zwankendamme hebben nu blijkbaar slechts een deel van de inwoners van Zwankendamme onderstaande brief in de bus gekregen.
Dus als inwoner mag je zelf naar Brugge gaan om de plannen te mogen inkijken, en blijkbaar enkel als je in het bezit bent van dergelijke brief. Dat je als burgemeester dergelijke gang van zaken normaal vindt, roept bij mij toch vragen op. Weinig ruchtbaarheid aan geven, mensen verplichten om naar Brugge te komen,...
Er is een ganse achterhaven ter beschikking om windmolens te plaasten, maar toch plaatst men ze in de buurt van woonkernen.
Zelfde verhaal met de windmolens die ze voorbij Lissewege ten westen van de N31 willen plaatsen (cf de recente info avond in het Reyvaertheem). Positief is dat ze hier wel de moeite doen om een info avond te houden maar je merkt snel dat bezwaar moeilijk zal zijn vermits ze steeds binnen (gebrekkige) wettelijke grenzen blijven. Maar ook hier weer rijst de vraag waarom men in godsnaam deze molens niet in de achterhaven plaatst?
Tijdens de info avond meermaals als argument gehoord dat de tijd dringt als we tegen 2020 de Europese richtlijn wat betreft hernieuwbare energie wil halen. We zijn het ermee eens dat deze richtlijn halen absoluut een goede en nodige zaak is maar ik krijg de indruk dat er vaak zo lang getalmd wordt dat het argument tijd plots een doorslaggevende rol kan spelen.
We zien dit ook in de recente keuze voor de nieuwe sluis in Zeebrugge. Niettegenstaande studies andere locaties als zijnde beter evalueren, kiest men toch voor een locatie waar tijd weer een doorslaggevende rol blijkt te spelen.
Moeten onze inwoners dan steeds weer de dupe worden door de besluitloosheid en het lange talmen van verschillende besturen. Ik hoop het in ieder geval niet.
Ik zal dan ook de bevoegde schepen aanspreken in verband met dergelijke manier van informeren en zien of er nog alternatieve locaties bespreekbaar zijn.
Alsook Matthias Bil (bestuurslid Open VLD Brugge) sluit zich aan bij Sabine Helleputte. ‘Het kan niet dat een windmolen zo dicht bij een woonkern wordt ingeplant en dit terwijl een deel van de bevolking zelf niet eens de officiële communicatie hieromtrent heeft ontvangen. Dit moet op de eerstvolgende gemeenteraad besproken worden en mogelijke alternatieve locaties moeten bekeken worden.’
STAD BRUGGE GAAT AAN DE SLAG MET DE SCHARPHOUTSITE
Het College van Burgemeester en Schepenen nam de beslissing om aan de slag te gaan met de Scharphoutsite in Lissewege. De komende weken zal elke bewoner van Lissewege mee kunnen denken over de invulling van het domein.
Eind 2016 kocht Stad Brugge de Scharpoutsite (15.037 m²) aan. Op deze site bevond zich destijds de gemeenteschool 'De Regenboog' die in de zomer van 2004 zijn deuren sloot. Momenteel wordt de site gebruikt door verschillende verenigingen, alhoewel het gebouw in slechte staat is. De kostprijs voor het opfrissen en verbouwen van de huidige ruimtes is dermate hoog dat dit oplapwerk niet verantwoord is. Een grondiger aanpak dringt zich op.
In het beleidsprogramma 2013-2018 schoof het stadsbestuur naar voor dat er in elke deelgemeente een kwalitatieve polyvalente zaal moet zijn waar jongeren moeten kunnen fuiven en sportverenigingen kunnen sporten.
Lissewege heeft dringend nood aan sportvoorzieningen en socio-culturele voorzieningen. Het bestuur erkent de nood en wil ze grondig in kaart brengen, met inspraak van elke Lissewegenaar.
Via 'de toekomst van Brugge' wordt nu gestart met een behoefteanalyse waarbij de noden van de verenigingen en de lokale bevolking bevraagd en in kaart worden gebracht.
Nu het College deze beslissing genomen heeft, kan het planningsproces verder uitgerold worden. Om een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de bevolking van Lissewege wordt een participatief traject uitgewerkt waarbij de hele bevolking van Lissewege, de gebruikers van de site en de verenigingen bevraagd zullen worden op diverse momenten in de loop van de maand april.
Zaterdagavond met het vrij maskeren was het weer de moeite met vele kleurrijke, soms griezelige of charmante, en veel grappige figuren. Op sommige momenten zaten onze café's stampend vol en duurden de feestelijkheden tot diep in de nacht.
Enkele werknemers van CBL? hadden zelfs een bankautomaat mee die ze de komende maandag zouden plaatsen in de Stationstraat. Ook konden de mensen een referendum invullen om hun stem uit te brengen voor 'Lissewege onafhankelijk'. Op dezelfde avond ging er nog een marathon voor ouderen door, mannelijke poetsdames en verder nog veel meer van die ongewone maar leuke initiatieven.
Maar ja, aan alles komt een eind en het is nu een gans jaar wachten om terug carnaval in Lissewege te vieren. De maskers worden opgeborgen, de straten zijn terug proper en nu nog onze kater wegspoelen en veel rusten.
Bovenstaande flyer kregen onze inwoners in de bus......
ONDANKS DE REGEN TOCH EEN GESLAAGDE CARNAVALSTOET TE LISSEWEGE
Zaterdag namiddag(10/3) trok de carnavalsstoet door de straten van Lissewege. De regen was weer eens (verschillende carnavalstoeten dit jaar kregen te maken met regenweer) de spelbreker maar toch kreeg het publiek dat voor deze gelegenheid het meest samen gestroomd was op de markt, een mooie stoet te zien.
De organisatoren van de Orde van de Pret, die de stoet mochten openen met hun prachtige wagen Happy Pret, mochten veertien groepen en hun wagens verwelkomen. Ze hadden de top vijf van de mooiste wagens van de carnavalsstoet in Heist met de Lekkerbekken, De Vliegemeppers, Club Bizarre, KPJ Eede en De Strandreetjes. (S.R.)
Op het marktplein was het een drukte van jewelste, carnaval vierde hoogtij, cafés zaten vol, de kermis draaide op volle toeren, 'Lissewege Leeft' verkocht braadworst voor de hongerige magen en gallerij 'Fotoon' hield een pop-Up café.
Enkele sfeerbeelden........KLIK HIER of indien het niet lukt.......KLIK HIER!