Traditiegetrouw ondersteunt Toerisme Brugge de werking van het VVV-kantoor in Lissewege door het
inzetten van jobstudenten en vrijwilligers waardoor ruimere openingsperiodes mogelijk zijn. De VVV zal dus opnieuw alle namiddagen open zijn in de Paasvakantie, het Pinkster- en Hemelvaartweekend, van 15 juni tot 15 september en tijdens de weekends in de tweede helft van september. Buiten de openingsuren van de VVV kunnen bezoekers terecht in een aantal horecazaken die als aanvullend infopunt dienst doen.
Toerisme Brugge biedt ook opnieuw ondersteuning aan een aantal leuke initiatieven:
In samenwerking met het Feestcomité, MBZ en Rederij Franlis wordt opnieuw de combi bus-boot aangeboden, een rondvaart en busrondrit door het havengebied, inclusief gids.
De bus vertrekt elke dinsdag in juli en augustus om 13.45 uur (hoek parking Tijdokstraat Vismijnstraat). Aansluitend is er de rondvaart en daarna wordt een drankje aangeboden in een visserscafé. De voorverkoop verloopt via Toerisme Brugge (Zeedijk).
Ook het initiatief met Seafront en het Feestcomité wordt herhaald. Het bestaat uit een vrij bezoek aan het Themapark Seafront in combinatie met een begeleide zeemanswandeling rond de Oude Vismijnsite en een bezoek aan het atelier van viswinkel Saskia of Westhinder. Daarna wordt nog een drankje aangeboden in een typisch visserscafeetje. Voorverkoop via Toerisme Brugge (Zeedijk) en Seafront.
Wat onze marketingstrategie betreft, als deel van Brugge vragen Zeebrugge en Lissewege specifieke inspanningen op vlak van promotie, enerzijds omdat het profiel van bezoekers aan de Kust en de Groene Regios anders is dan dat van bezoekers aan een Kunststad zoals Brugge en anderzijds omwille van het seizoensgebonden karakter van onze deelgemeentes.
Het concept van de campagne 2015 is weer opgebouwd rond twee streekkenners die Zeebrugge en Lissewege mee promoten: dit jaar zijn dat Lieven Verstraete (Zeebrugge) en Pieter Aspe (Lissewege).
Televisie: de hele zomer lang, 6 op 7 dagen, zullen Lissewege en Zeebrugge door Pieter Aspe en Lieven Verstraete in korte wervende filmpjes op de regionale zender Focus/WTV worden aangeprezen. Naast regionale televisie is er ook nog het concept Panoramatelevisie dat Brugge-Bad het hele jaar door in miljoenen huiskamers brengt. Het kusttoerisme is namelijk in grote mate weersgebonden en het weer aan de kust kan in positieve zin sterk verschillen van de weersomstandigheden in het binnenland. De beelden van Brugge-Bad worden uitgezonden op Canvas en Eén en zijn ook te zien op www.brugge.be/zeebrugge.
Radio: Niet alleen op televisie, maar ook over de radio krijg je tips en info te horen. Ook dit jaar werkt Toerisme Brugge samen met de populaire familiezender Radio 2. Op 8, 9 en 10 juli wordt tussen 9 en 13u live uitgezonden vanop de Zeedijk ter hoogte van het Badengebouw. Op 27 en 28 juli is Lissewege aan de beurt, dan wordt radio gemaakt vanop Onder de Toren. De focus zal ook hier liggen op de specifieke troeven van de deelgemeenten.
Naast radio en televisie, zorgen we dat de deelgemeentes ook prominent aanwezig zijn in de gedrukte media:
Het magazine Zeebrugge en Lissewege-aan-zee, ondertussen een vaste waarde binnen onze promotiecampagne, werd geactualiseerd en opgefrist met nieuw beeldmateriaal van fotograaf Jan Dhondt. Het nieuwe interview met Pieter Aspe sluit aan bij het mysterieuze karakter van Lissewege. Ook Lissewege Kunstenaarsdorp krijgt een prominentere plaats met een interview met Gratien Dendooven aangevuld met enkele kunstige eetadresjes.
Wat Zeebrugge betreft, hier krijgt Brugge-Bad meer aandacht en groothandelaar Maarten du Bois maakt je wegwijs in de wereld van vis en visserij. Het magazine wordt op 31.500 exemplaren verdeeld en dit in vier talen (NL, FR, DUI, ENG).
Net als de voorbije jaren wordt opnieuw een afzonderlijke en overzichtelijke kalender voorzien, alsook een mooie affiche ter aankondiging van de belangrijkste evenementen.
Zeebrugge en Lissewege zullen ook dit jaar terug opvallend aanwezig zijn in de Vakantiekrant met een publicitaire inlassing en elk een zoektocht. De bijlage verschijnt op 5 juni bij de Krant van West-Vlaanderen en wordt ook in de toeristische infokantoren aan de kust verspreid. De Vakantiekrant heeft een bereik van bijna 400.000 lezers en is daarmee uitgegroeid tot de meest complete vakantiegids in onze provincie.
Via het uitgewerkte format worden lezers niet alleen geïnspireerd, maar ook actief aangezet om Zeebrugge en Lissewege te bezoeken.
Ook het toeristisch scheurplan van Zeebrugge wordt geactualiseerd. Op de ommezijde van het plan worden nog steeds de bezienswaardigheden op de vaarroute van de Zephira toegelicht. Het plan wordt dan ook actief door Rederij Franlis gebruikt. Een gelijkaardig scheurplan voor Lissewege zal op vraag van de sector worden aangemaakt.
Tenslotte werkt Toerisme Brugge samen met de VVV Lissewege aan een zoektocht doorheen Lissewege waarmee enkele leuke prijzen te verdienen vallen. De zoektocht zal tijdens juli en augustus te verkrijgen zijn in de infokantoren in Lissewege en Zeebrugge.
Mogelijk inspireren Lieven en Pieter jou ook om één van de vele evenementen mee te pikken die met financiële steun van Toerisme Brugge deze zomer worden opgezet. Vanuit Toerisme Brugge worden immers heel wat middelen vrijgemaakt om organisatoren aan te moedigen hun evenement in Zeebrugge of Lissewege te laten plaatsvinden. Op het budget van Toerisme Brugge werd dit jaar 180.000 euro voorzien voor promotie en evenementen.
Zo organiseert BruggePlus opnieuw het Lichtfeest in Lissewege (21-22/8) en Filmophetstrand in Zeebrugge (elke donderdag in juli en augustus). Ook het MAfestival strijkt opnieuw een ganse dag neer in Lissewege (2/8) met concerten in de kerk en de schuur van Ter Doest.
Dames en heren, tot zover onze publicitaire en marketinggerichte inspanningen om Zeebrugge en Lissewege deze zomer op de toeristische kaart te zetten. Maar uiteraard is er nog meer. In beide deelgemeentes worden nog een pak aantrekkelijke evenementen met stadssteun opgezet, zoals de strandanimatie en sportactiviteiten (1/731/8), de Strandbibliotheek (1/731/8), WeCanDance (8-9/8) en de Dag van de Vlaamse Vis (15/8). Voldoende leuke initiatieven dus om heel wat volk richting Brugse kust en het mooie polderdorp te lokken!