Op invitatie van 'Dirk Rosson' was 'GROEN' met enkele kandidaten te gast in ons Lisseweegse om eens te luisteren naar de problematiek en mogelijke oplossingen.
In
het noorden van Brugge ligt Zeebrugge. De haven, ja, maar even goed de
badplaats en het dorp. En tussen Brugge en Zeebrugge in ligt niet alleen de
expresweg, maar ook Zwankendamme, Dudzele en Lissewege, een van de meest
pittoreske dorpen van Vlaanderen.
Het Noorden van Brugge is dus niet enkel een belangrijke economische pool, maar
even goed de leefomgeving van vele duizenden Bruggelingen.Deze
Bruggelingen zijn bezorgd. Hoewel ze gewoon zijn aan de aanwezigheid van de
haven in hun omgeving, zien ze de jongste jaren hun leefomgeving bedreigd door
nieuwe ontwikkelingen.
Een
blik op www.zeebruggeopen.be toont waarom: op de planning
staan tal van infrastructuurprojecten langs de corridor gevormd door de
expresweg N31 en de spoorweg Brugge/Zeebrugge. De uitbreiding van het
vormingsstation te Zwankendamme, gekoppeld aan de bouw van een spoorbrug en een
aansluitingscomplex op de expresweg, brengen de haven dichter bij Zwankendamme.
In Lissewege leiden extra treinen tot groeiende wachttijden aan de overweg van
de Stationsstraat. Dudzele wordt straks geconfronteerd met de aanleg van een
nieuwe autosnelweg en misschien – ooit, wie weet – slorpt een nieuw kanaal de
resterende ruimte tussen die weg en het dorp in. Tal van deze projecten zijn
zeer zinvol voor de betere en vooral veilige ontsluiting van de haven. De
aansluiting in Zwankendamme op de expresweg zal een gevaarlijk kruispunt
vervangen waar de afgelopen jaren dodelijke ongevallen gebeurd zijn. Maar toch
leiden deze projecten, zeker samen, tot een groeiende ongerustheid die het
huidige bestuur negeert of alleszins niet kan wegnemen.
“Voor
Groen is het duidelijk dat de leefbaarheid van de polderdorpen voorgaat op de
andere belangen,” aldus Sammy Roelant, lijsttrekker voor de gemeenteraad,
“Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege en Dudzele zijn erkende woonkernen met een
eigen dorpsleven en –dynamiek. Als groene partij kiezen wij resoluut voor deze
dorpen. Dat betekent dat de voorgestelde projecten zich moeten aanpassen aan de
aanwezigheid van deze dorpen, met respect voor de maat en leefbaarheid van het
dorp.”
Een
voorbeeld: de uitbreiding van het vormingsstation Zwankendamme zal leiden tot
extra spoorvervoer. Positief op zich, want de verwachte groei van de haven kan
niet integraal door het wegtransport opgevangen worden. Maar extra spoorvervoer
is bedreigend voor de leefbaarheid van de Stationsstraat in Lisseweg. Infrabel
gaat hier voor volgende oplossing: de overweg vervangen door een fietstunnel in
de Stationstraat, een autotunnel buiten het dorp en een continu geluidsscherm
om de bewoning te beschermen tegen lawaaioverlast. Dit zijn stuk voor stuk
interessante oplossingen, maar het effect op de leefbaarheid van Lissewege is
toch nefast want je krijgt eigenlijk een muur van geluidsschermen die het dorp
doormidden snijdt. Groen opteert hier voor de oplossing van insleuving van de
spoorlijn. Een stuk duurder wel, maar het laat de Stationsstraat in zijn
huidige rol en respecteert het dorp in zijn beeld en leefbaarheid. En tegelijk
is een nieuwe omleidingsweg niet nodig, zodat ook het open landschap richting
Ter Doest gevrijwaard wordt.
“Voor
Groen moet dus bijzondere aandacht gaan naar de leefbaarheid van onze
polderdorpen,” vult Charlotte Storme, die op de 3de plaats op de
gemeenteraadslijst staat, aan. “De technisch voorgestelde oplossingen moeten
ook geëvalueerd worden op hun bijdrage op dit vlak. Daarnaast moet bij
havenprojecten in de omgeving van de dorpen ook steeds gezocht worden naar
milderende en bufferende maatregelen, binnen het havengebied zelf. Het kan niet
dat de huidige ruimte tussen de grens van de haven en de dorpen systematisch
aangesneden wordt om bufferzones voor havenactiviteiten aan te leggen. Het
bufferen van haar hinderlijke activiteiten is een taak voor de haven zelf,
binnen haar grenzen dus.”
Sammy
Roelant Voorzitter Groen Brugge, Lijsttrekker gemeenteraad
Charlotte Storme 3de plaats gemeenteraad