Volgens sommige kenners zou er een "vos" in Lissewege ronddolen. Ik heb me laten wijsmaken dat de ganzen die in de weide langs de "Pontestraat" liepen, doodgebeten zijn! Ik kan dat niet met zekerheid bevestigen! Maar ook volgens "Rose", die veel van vossen afweet, heeft ze het gehuil of het geluid van een vos gehoord en bevestigd daarmee het vermoeden. Ook denkt "Marnix Vl." er zo over en heeft in het slaaphok waar zijn ganzen slapen," mensenhaar" opgehangen om daarmee een mensengeur te verspreiden die de vos dan afschrikt!
Het is 13 uur! De brugdoorgang zou nu moeten kunnen!! HELAAS!
Eindelijk is het zover, Lissewege herademt!
Vanmiddag had ik net gedaan met mn vrijwilligerswerk in de kliniek als ik mij haaste richting Herdersbrug om trachten op tijd te zijn voor de heropening van de brug die zou opengaan om 13 uur! Vijf voor, ik was er....maar twas nie waar hee...ze waren nog bezig met een fietspad verder aan het afwerken en een gedeelte in een rode kleur aan het steken! Tuurlijk....men had daarvoor nog geen tijd gehad hee!!! Wat later...ja tis zover....nog de camion wegrijden dat als laatste opstakel de weg verspert.....nee maar, hij wil niet meer starten....da kan toch niet meer hee....! Maar allee, na nog veel gepalaver, weg en weergeloop, kan je weer over de brug waar het mometeel nog vrij kalm is maar morgen weer volle bak zal zijn. Lissewege kan weer opgelucht ademen doordat er veel minder verkeer door ons dorp zal passeren!
Mijn 40.000ste blogbezoeker is "Benny"van frituur "JUSTY'S"geworden en "tLissewegenartje" heeft hem daarvoor met een geschenkje beloond! Proficiat Benny en ook voor alle blogkijkers "Bedankt" voor jullie interesse!
Met alle waardering voor jouw terechte blijvende aanklachten tegenover de triestige verkeerssituatie in Lissewege-dorp.
Niet alleen de grote straatwerken bij de inkom van het dorp (wellicht noodzakelijk) blijven maandenlang duren, maar ook kleine detailwerken (vb. Willem Van Saeftingestraat) worden niet afgewerkt !!.
Om bij dit laatste voorbeeld te blijven (en er zijn er zeker nog andere voorbeelden - zie de omgeving van de Stationsstraat en de voorgevel van restaurant "De Goedendag"): zonder boe of ba werd, enkele weken terug, plots de electriciteit afgesloten ZONDER DE MINSTE VERWITTIGING VOORAF. Dit betekent concreet dat plots, zomaar, alles werd afgesloten...gelukkig maar dat toevallig al onze toestellen (pc, diepvries...) in de straat dit overleefd hebben na de nieuwe startopstoot een 4-tal uren later!!
Dit laatste is ondertussen al 4 weken gebeurd... maar nog steeds ligt dit voetpad onderbroken en wacht op herstel... lachwekkend (en eigenlijk ergerlijk!) hoe al die verschillende diensten maar dan ook totaal niets kunnen afspreken qua afwerking: een zo kleine herstelling moet wekenlang duren!!! Dirk A.
LISSEWEGENAARS ZIJN HET GEDOE MET DE VRACHTWAGENS IN ONZE STRATEN KOTSBEU !
Vandaag was het weer zover met zwaar vrachtverkeer die door ons dorp probeert te rijden met als gevolg dat vandaag een zware camion die van richting Zwankendamme kwam langs het Lisseweegsvaarje, zich klem reed aan de Heulebrug rechtover restaurant De Goedendag en daarbij tijdends het maneuvreren met het achterste van zijn aanhangwagen tegen de brug duwde die centimeters omhoog kwam en nu momenteel een groot stuk los zit en gebarsten is! Hopelijk heeft de politie-agente die dan aangekomen was, een proces-verbaal opgemaakt voor de schade die aangebracht is! De chauffeur wilde de agente wijsmaken dat hij hier locaal iets moest lossen...tja?..35 ton?, ge moet maar durven! Later in de namiddag was het weer prijs... 3 zwaargeladen vrachtwagens komen van richting Dudzele, langs de Terdoeststraat Lissewege binnen. Twee kunnen er vroegtijdig gestopt worden maar een is al te ver doorgereden. Er word er op attent gemaakt dat ze door de dorpskern niet kunnen en de vrachtwagen die doorgereden was, probeert achteruit langs de landwegel rechtover de Pontestraat te rijden. Hij komt daarmee vast te zitten en moet de tractoren van zijn aanhangwagen eraf rijden om uit de benarde situatie te geraken! Het probleem met de vrachtwagens kon gemakkelijk vanaf het begin der werken opgelost worden door blokken te zetten waar personenwagens in een "S" moet doorrijden en de afstand daartussen tot een minimum te herleiden zodat "lang"vervoer er niet door kon! Vele mensen zijn dan ook uiterst tevreden dat de Herdersbrug, maandag aanstaande om 13uur terug open gaat!
Vandaag heb ik een resem oude foto's in bruikleen gekregen van Linda Taveirne en haar ouders die ik direct gescand heb en reeds geplaatst op het blog van het "Lisseweegs Volk". Kijk en geniet door op onderstaande link te klikken!
INFO-AVOND OVER HET BOUWDOK IN DE ACHTERHAVEN VAN ZEEBRUGGE
Woensdag 11 juni, het is 19u30 wanneer Schepen van leefmilieu Boydens, de info-avond opend in zaal Albatros te Zeebrugge. Het thema van deze avond was, het bouwen van een bouwdok in de achterhaven. Dit bouwdok zou gebruikt worden voor het maken van 8 tunnel-elementen die elk 170meter lengte x 40meter breedte x 10meter hoogte zouden meten. De keermuur van dit nieuw aan te leggen dok zou 1350 meter bedragen, de bouwput waar de elementen zouden gemaakt worden zou 13 meter onder het maaiveld, diep zijn en een ontgraving van 1.500.000 m3 grond. Dit alles voor het project "Oosterweeltunnel Antwerpen" De Oosterweeltunnel is een nieuw te bouwen tunnel onder de Schelde, die net ten noorden van de stad Antwerpen zorgt voor de sluiting van de R1, de kleine ring rond Antwerpen. Dit kadert in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, dat tot doel heeft de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verhogen en een betere mobiliteit te garanderen voor de stad Antwerpen, de Antwerpse haven en de rondliggende gemeenten, steden en districten. De Oosterweeltunnel en de eveneens nieuw te bouwen Lange Wapperbrug vormen samen de controversiële Oosterweelverbinding.De tunnelconstructie bestaat uit geprefabriceerde losse afzinkelementen, gemaakt op een bouwdok en gesleept (over het water) naar de bouwplaats. Hier worden de elementen stuk voor stuk afgezonken.De Oosterweeltunnel verbindt de zogenaamde Oosterweelknoop (de huidige kruising van de Oosterweelsteenweg en de Scheldelaan, aan het Noordkasteel) op rechteroever met een nieuw aan te leggen verkeersknooppunt R1 - E17 - N49/E34 op linkeroever.De Oosterweeltunnel wordt een toltunnel. Om de inkomsten van de Oosterweelverbinding veilig te stellen wordt een verbod ingesteld op het gebruik van Kennedytunnel door vrachtverkeer zodra de verbinding operationeel is. Personenwagens betalen dan tol aan de Oosterweeltunnel en rijden gratis doorheen de Kennedytunnel. Zo verhoopt de Vlaamse Regering het autoverkeer af te remmen.(bron wikipedia)
Na de voltooing van de tunnelelementen zou het bouwdok overgedragen worden aan het MBZ voor verdere exploitatie. De kern van de "Leefbare Polderdorpen" was ook aanwezig om de situatie te bekijken en een studie te maken van de eventuele overlast die de bijkomende mobiliteit kan veroorzaken alsook de milieuhinder voor de bewoners van omliggende gemeenten.
Als je wandelt langs het Boudewijnkanaal, kom je dit bord nog tegen... Waarschijnlijk kunnen de aller-allerlaatste deelnemers van de "tweedaagse voettocht van Blankenberge" die hier passeerde op 27 april, hun controlekaart nog laten afstempelen!
Je gelooft het of niet, maar ze zijn toch bezig met de coating te plaatsen op de vloer van de Herdersbrug! Je zag er geen beweging in de omtrek maar men zag toch dat er gewerkt werd. Ik vraag mij toch af als dit werkelijk zo lang moet duren als ge weet dat men ongeveer in die zelfde tijd een ganse vliegtuigstartbaan kan afschrapen en herasfalteren en hier die paar luttele meters.....amai! Ook werd er door toedoen van Fernand M., die de Schepen van openbare werken had ingelicht over de slechte staat van de weg langs de Stationstraat aan de school van Ter Poorten, vrij vlug hersteld! Spijtig genoeg denderden ook weer vandaag zware camions door ons dorpke waar open gegeven moment een catastrofe vermeden werd? Een vrachtwagen had zich bijna bijna klem gereden op de spoorwegovergang om maneuvers uit te voeren en trachten te keren, toen het belsignaal klonk en er een trein in aantocht was....op het laatste moment en door hulp van Lissewegenaar "E.B." die de slagboom een beetje op hield, kon de vrachtwagen verder rijden!
Morgen dinsdag word de spoorwegovergang met de Stationstraat afgesloten! Het verkeer van het Upperhof kan nog wel de Zeebruggelaan bereiken via de nieuw aangelegde strook op het stationsplein en de Stationstraat waar de werken momenteel bezig zijn.Nog dit... uit goed ingelichte bron, zou men als er niets verkeerd gaat, beginnen met asfalteren in de week "voor" het bouwverlof!
Men zou denken, eindelijk het is weer droog, ze zullen eindelijk kunnen beginnen met de brug te asfalteren!!! Niets is minder waar..niks, maar ook niks is er aan de brug iets verandert...en binnenkort geven ze weer regen uit! Tja, wat geeft het enkele duizende euro's te verspillen aan brandstof om kilometers om te rijden! De economie en de belastingen moeten ook draaien hee...! Een echte SCHANDE is het! De Lissewegenaars kunnen weer volop automobilisten helpen die verloren gereden zijn en weer op weg te helpen.
Nog steeds zijn vandalen aktief in onze gemeente, hier hebben ze nogmaals het spoorweghokje bekogeld met keien die langs de spoorweg ligt! Ook zijn bijna alle ramen van het stationsgebouw vernietigd! De daders moeten gezocht worden bij de jongeren die 'savonds en in het weekend samenscholen op de perrons van de spoorweg en die het stoer vinden deze vernietigingen te rechtvaardigen!
Zaterdagavond 7 juni, de vier finalisten staan tegenover elkaar om de kampioenschapstitel te betwisten in het st.Jacobshuis! Het vogelpik-kampioenschap was gestart op 30 september 2007 en werd maandelijks gespeeld voor het puntenklassement. Gedurende 8 maanden moest men trachten zoveel mogelijk punten bijeen te sprokkelen om bij de play-off's te geraken en bij een van de 4 beste pikkers te zijn. Het waren niet alleen mannen die meededen, ook een tweetal vrouwen streden mee voor de titel maar vielen ongelukkig vroegtijdig af!
De titel ging uiteindelijk naar "Dubois Lesley", op de tweede plaats zijn vader "Dubois Freddy", derde "Vandeberghe Danny" en de vierde plaats was voor "Dufow Freddy". Proficiat aan allen!