Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam de belleman.
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is Bediende.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Belleman, Snorrenclub en reuzen.
Sinds enkele jaren ben ik alle Belgische, Noord-Franse en Nederlandse stadsreuzen aan te inventariseren.
Les géants et les fanfares reviennent au son des Sixties
Pour sa 4e éditiondans le centre-ville de Tourcoing, le week-end géant ne change pas de formule : la tradition des défilés de géants du Nord alliée aux musiques de rue. Le thème de l'année : les Sixties.
Zopas verscheen in de badstad het eerste boekje van de 35ste jaargang van de heemkring Heyst Leeft. Daarin wordt onder meer aandacht besteed aan het 35-jarig bestaansjubileum. Het was namelijk in 1974 dat ere-schepen Joseph De Groote het initiatief nam (als reactie op Cnoc is Ier) om Heyst Leeft op te richten. De bedoeling was het volkseigen van Heist te vrijwaren... In de nieuwe uitgave wordt ook bijzondere aandacht geschonken aan de Heistse reuzen Pier en Wanne. Dit wandelend erfgoed van Heist trok de aandacht omdat ze de jongste jaren bijna niet meer te zien waren, noch op de feesten, noch op de folkloremarkt. Kwade tongen beweerden dat de Heiste reuzen een stillen dood aan het sterven waren in de gemeentelijke depot. Maar de reporter ter plaatse kon het tegendeel bewijzen: Pier en Wanne worden in optimale omstandigheden "bewaard" in het gemeentelijk depot te Westkapelle en beschikken zelfs over een eigen caravan. Spijtig is wel dat men blijkbaar geen dragers meer vindt om de reuzen mee op stap te nemen tijdens openbare manifestaties. Dat er de jongste jaren teveel wind was en men de reuzen moeilijk kon verankeren op oa de folkloremarkt lijkt voor Heyst Leeft dan weer een drogreden om er niet meer mee naar buiten te komen. De Heemkring Heyst Leeft heeft dan ook een maand terug een brief geschreven naar het Gemeentebestuur om het peterschap van de reuzen op zich te nemen... maar de brief bleef onbeantwoord.
Foto: Pier en Wanne in 1947 langs de Graaf d'Ursellaan
In aanloop naar het Reuzenfeest 2010 dat op 30 mei a.s. plaatsvindt siert de Maastrichtse stadsreus de cover van het Amerikaanse opinieblad TIME. Een lid van redactie raakte zeer gefascineerd door Gigantius en de reuzencultuur toen zij in 2005 Maastricht bezocht tijdens het Reuzenfeest. Een uitgebreid artikel en de een plek op de cover van het weekblad zijn het resultaat.
Uiteraard is Reuzengilde Gigantius trots op het feit dat hun reus deze eer ten deel valt. Het gilde organiseerde al zeven keer een Reuzenfeesten maar nooit eerder was er belangstelling van internationale pers van dit formaat.
Het Reuzenfeest 2010 brengt op zondag 30 mei meer dan 60 nationale en internationale reuzen bij elkaar in de Maastrichtse binnenstad. Vanaf 14.00 uur worden de diverse reuzen in een optocht aan de bezoekers getoond. Aansluitend vindt er een reuzendans plaats op de Markt.
Meer informatie is de komende maanden te lezen op www.gigantius.nl
Jaarvergadering Nederlandse Reuzen Federatie in Kimswerd
Nederlandse reuzengroepen blaken van levenskracht
In het Friese dorp Kimswerd, gemeente Wûnseradiel, vond zaterdag 24 april 2010 de tweede jaarvergadering plaats van de landelijke reuzenfederatie. Deze vergadering was een onderdeel van de jaarlijkse federatiedag. De federatiedag wordt om beurten door de aangesloten leden georganiseerd. Zowel de jaarvergadering als de federatiedag zijn in een broederlijke sfeer verlopen.
Tijdens dit onderdeel van de federatiedag is veel informatie uitgewisseld over het reilen en zeilen van de reuzen in Nederland. Het blijkt dat gesproken kan worden van een levenskrachtige folklore. Dit jaar worden door meerdere groepen reuzenoptochten gehouden (Maastricht en Oisterwijk). Een aantal reuzengroepen is kleine reusjes aan het bouwen (Tilburg en Oisterwijk). Hulst in Zeeuws Vlaanderen krijgt zelfs voor de eerste keer een reus. Een belangrijk plan is verder het voornemen om eind september/begin oktober volgend jaar met alle Nederlandse reuzen naar Mallorca te gaan voor optredens op dat eiland. Binnenkort geeft de federatie een boekje uit met informatie over alle Nederlandse reuzen. Dit boekje is tot stand gekomen in samenwerking met het Nederlands Centrum voor Volkscultuur.
Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen (april-mei 2010)
Kere weer om...
Het nieuwste nummer van het tijdschrift Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen (april-mei 2010) is grotendeels gewijd aan reuzen en ommegangen als immaterieel erfgoed. Auteurs Jean-Pierre Ducastelle en Laurent Dubuisson zorgden voor een interessant dossier over zes eeuwen reuzengeschiedenis. Reuzen en reuzegrote dieren maken deel uit van de literatuur, kunst en mythologie van elke beschaving. Het themanummer beperkt zich tot de reuzen en dieren die vanaf het einde van de 14de eeuw meegedragen werden in processies en stoeten in West-Europa. De Vlaamse reuzen verschenen voor het eerst in de 15de eeuw als didactisch materiaal in processies.
Ondertussen heeft UNESCO de reuzenfiguren en ommegangen in Dendermonde en Mechelen en van de Meiboomstoet in Brussel ingeschreven op de representatieve lijst van immaterieel erfgoed. Het beroemde Ros Beiaard in Dendermonde wordt dit jaar bovendien van stal gehaald voor zijn tienjaarlijkse rondgang door de stad. Het themanummer laat kennismaken met de UNESCO-selectie voor ons land en Frans-Vlaanderen. De reuzen vertellen hun boeiend verhaal, onder andere over de Franse Revolutie die ook hen heeft onthoofd, maar niet heeft kunnen beletten dat ze vandaag springlevend zijn.
Bekijk de reuzen in 2010
30 mei: ommegang van het Ros Beiaard in Dendermonde
30 mei: Doudou, met het gevecht tussen Sint-Joris en de draak, in Bergen
11 juli: optocht van de familie Gayant in Douai
9 augustus: meiboomplanting in Brussel
21-22 augustus: Ducasse van Aat, met Monsieur en Madame Goliath, de tweekoppige Arend, Samson, Ambiorix, Mlle Victoire en het Ros Beiaard
26 augustus: ommegang Katuit, met Goliath, Mars en Indiaan in Dendermonde
In Mechelen is het wachten tot 2013 om de processie van Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk bij te wonen en de reuzenfamilie te zien.
Meer info over het tijdschrift Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen vind je op www.okv.be.
Reuzenstoet brengt bezoekers terug naar de zestiende eeuw en het imperium van Karel de Vijfde, heerser over het Heilige Roomse Rijk
Naast de Reuzenstoet vindt zaterdag 29 mei de doop van de nieuwe Maastrichtse reus De Stadsingel vaan Mestreech plaats
Terug naar de tijden dat de edelen, de gildes en hun ambachtelijke beroepen en niet te vergeten het volk van toen en dat had echt nog nooit gehoord van flaneren, shoppen of een terrasje pikken de dienst uitmaakten in Maastricht. Dat brengt ons de Reuzenstoet van 30 mei aanstaande. En uiteraard reuzen, veel reuzen. Stadsreus Gigantius heeft maar liefst een zestigtal broeders en zusters vanuit heel Europa uitgenodigd om mee te lopen in de stoet die door de Maastrichtse binnenstad trekt onder de titel: Keizer Karel kump naor Treech.
Met keizer Karel wordt bedoeld Karel de Vijfde bedoelt. De strenge katholieke staatsman die niet kon vermijden dat onder zijn heerschappij de reformatie plaatsvond. Evenwel ook die in het erfland Nederland de basis legde voor de eenheidsstaat. De heerser die met een voet in de donkere Middeleeuwen stond en het andere een stap zette in de verlichtende Nieuwe Tijd.
Maastricht is voor Karel V geen onbekende stad. Andersom net zo. In 1520 bezoekt hij als twintig jarige jongeman voor het eerst de stad. Tien jaar laten lijft hij de gehele stad in bij het hertogdom Brabant. In 1539 laten de Maastrichtenaren weten het wel gehad te hebben met hun keizer. De zogenaamde Trichter Oploop levert veel ongezouten kritiek en protesten op. In 1550 wordt de zoon van de keizer, Philips II, van het Heilige Roomse Rijk in Maastricht ingehuldigd. In 1558 overlijdt de man die in de 16e eeuw een grote stempel drukte op het wel en wee van de stad Maastricht en haar inwoners.
Dat Gigantius en zijn gilde Karel de V en zijn zoon Philips II met alle egards zal ontvangen zondag de 30ste mei leidt ook geen twijfel. En niet alleen de stadsreus zal daar zorg voor dragen.
Een grote verscheidenheid aan groepen en reuzen, voor een groot deel afkomstig uit Nederland, België, Frankrijk en zelfs Spanje, maken eveneens hun opwachting. Maar ook de Maastrichtse verenigingen gaan volgens het Reuzengilde met verve hun rol spelen. Het volk van Maastricht, de gildes van bijvoorbeeld de grofsmede en de leerlooiers en ook de edelen worden allemaal gespeeld door bekende en minder bekende Maastrichtenaren al dan niet in verenigingsverband. Daarnaast zorgen de diverse muziekgezelschappen uit de stad voor passende klanken. Dit alles moet resulteren in een bonte stoet die op zondag vanaf 14.00 uur door de straten trekt.
Wijziging in route
Wegens obstakels in de Nieuwstraat heeft er een kleine wijziging plaatsgevonden in de route van de Reuzenstoet. In plaats van de Nieuwstraat trekt het gezelschap door de Spilstraat terug naar de Markt. De route loopt nu als volgt : Markt Hoenderstraat Kesselskade Het Bat Graanmarkt Onze-Lieve-Vrouweplein Cortenstraat Hondstraat Bredestraat Vrijthof Grote Staat - Spilstraat Markt. Langs de routes zullen dit jaar geen tribunes worden geplaatst. De diverse terrassen langs de route en met name op de Kesselskade vormen een alternatief voor een ieder die een zitplaats prefereert.
8e Internationale Reuzenfeest
De Reuzenstoet maakt onderdeel uit van het 8e Internationale Reuzenfeest dat eens in de vijf jaar door Reuzengilde Gigantius uit Maastricht wordt georganiseerd. Naast de Reuzenstoet staat dit jaar op zaterdag om 17.00 de doop van de nieuwe Maastrichtse reus De Stadsingel vaan Mestreech en zondags een Reuzendans op de Markt op het programma.
Naast de Reuzendans, die aansluitend aan de Reuzenstoet plaats vindt, is er op zondag voor de jongere bezoekers ook een waar poppenspel op de Markt te aanschouwen. Het Reuzengenootschap uit Hilvarenbeek brengt het reuzenpoppenspel Gigantius de waarheid over het mysterie van de twee poppen die de Maastrichtse stadsreus bij zich draagt. Het poppenspel is speciaal gemaakt voor het Internationale Reuzenfeest in Maastricht.
Slivvenier twijfelde zondag of hij nu wel of niet een Maastrichtenaar is. Vlak voor aanvang van de Reuzenstoet van het Reuzengilde kwam de zon plots flink door en leek het een droge en zelfs zonnige optocht te worden. Evenwel nog geen kwartier later bleek de almachtige een alter ego in Pluvius te hebben. Met bakken kwam de regen een Mestreechs keteerke omlaag gevallen. Daarna bleef het tot aan het eind redelijk droog en bleven de voorspelde windstoten, toch niet ongevaarlijk voor de torenhoge historische figuren die door de stad liepen, achterwege. De stoet was amper voorbij en de kroegen net vol toen een hevige, een vol uur durende bui, de straten schoon veegde van de laatste paardenvijgenresten. Bovenal bleef echter het prima gevoel over van een immer indrukwekkende en sfeervolle Reuzenstoet.
Maastricht Aktueel maakte voor hen die er niet bij waren of zij die nog een keer willen nagenieten een uitgebreide impressie. Na dit bericht in vijf delen te zien.
Mestreechter Verkennersband; Reus Baden Powell uit Isières-België is te gast vanwege het 100-jarig jubileum van Scouting Nederland; de Thebaanse trompetten uit Zutendaal-België kondigen met hun trompetgeschal de opening van de 8e Reuzenstoet aan.
Deel 1 Feestelijke opening met alle Maastrichtse reuzen
Mestreechse Reuzengovies Die vaan us; Garderizzjemint de Kachelpiepers; D.D. Stadsschutterij uit Maastricht en Schutterij St. Sebastianus uit Oost-Maarland; reus Pieke Dassen; reus Jeanne; Stadsingel vaan Mestreech en de Ingelbewaorders; reus Lucius uit Heerlen; Mestreechs Rizzjemint
Deel 2 De Gildes en het volk ontvangen de Keizer
De Maastrichtse gildes uit de 16e eeuw en het Maastrichtse volk verwelkomen de Keizer en zijn gevolg in de stad. Een bonte stoet van mensen en dieren neemt u mee naar een Middeleeuwse jaarmarkt.
Reuzengilde Roermond met reus Sjtuf; Gilde van de Brouwers met de brouwerswagen van Bierbrouwerij De Keyzer; Gilde van de Kuipers; Gilde van de Mandenmakers; Akkermansgilde met de reuzen Valuas en Gertrude uit Venlo; Gilde van de Leerlooiers; Gilde van de Lakenwevers; Bergse Stadsreuzen Jan met de Lippen, Trui van de Toren, Toontje en Marieke uit Bergen op Zoom; Harmonie Walburga; Gilde van de Strodekkers; Gilde van de Bakkers; reus Jas de Keistamper uit Boxtel; Gilde van de Grofsmede; Gilde van de Schrijnemakers; Bruegheliaans Festijn met reus Sint Martinus uit Losser; Graete Pier uit Wunsradeel; de reuzen uit de provincie Luik: Tchantchès, Nanesse, Saint Lambert, Mario li houyeu, Notger, Maigret, Charlemagne en Marianne; Vendelaarsgroep de Vrije Zwaaiers uit Sint-Lenaarts/Rijkevorsel (B)
De kleurrijke verzameling van gildes en volk wordt uitgebeeld door de volgende personen en verenigingen: t Spunske, mandenvlechters uit Stokkum, diverse verenigingen uit Amby, groep Lou Lahaye cs/groep Yves Frissen cs, Balancirk, Els Jetten, Rob Goossens, De Ezelvrienden, Djikke Djakke en het kinderballet, Ascension, Toneelgroep Accent, Belangenvereniging Het Actief Trekpaard, De Ridders met de losse singel, Toneelgroep Staareleech, De Keemeleers, Maos en Neker
Deel 3 De Bleyde Incomste
De intocht van Keizer Karel de Vijfde en zijn zoon Filips de Tweede en hun hofhouding.
Harmonie Sint Petrus en Paulus (De Greune); Prins-Bisschop van Luik en Hertog van Brabant; De Maastrichtse Magistratuur; Gilde van Weerter Stadsschutte Sinte Catharina 1480; Tuna Universitaria de Maastricht; Keizer Karel V en zijn zoon Filips II, de Keizerlijke hofhouding; de jubilerende Handboogschutterij St. Sebastiaan 1408 uit Maastricht en de tamboers en vendelzwaaiers van Gilde St. Sebastiaan uit Tilburg; Harmonie Kunst door Oefening
De edelen en hun gevolg worden onder andere uitgebeeld door de volgende personen en verenigingen: Jan Janssen, Theo Bovens, J. Meersmans, Kai Nicolaes, gemeenteraadsleden Maastricht, Caballos de Luz, De Zingende Pótsvrouwe, Veendeldregers St. Servaos/Slevrouwe, Vaan 8 tot 11, Hub Brouwers, Kim Nicolaes, Valkeniers-Frank Horbach, Marie-José Crombach, Dansgroep Julius Caesar, gelegenheidsorkest o.l.v. Monique Mullens, Francois Lespes, VDH Heuvelland
Deel 4 De Gaste vaan Gieg
Stadsreus Gigantius uit Maastricht ontvangt een keur aan reuzen en reuzengroepen uit diverse Europese landen. Als goed gastheer sluit hij zelf de Reuzenstoet samen met een groot muziekkorps en koor.
Reuzengilde Gerardsbergen (B) met de reuzen Goliath, Gerarda en Baba; de reuzen Lambert Hoelen en de Kluizenaar uit Bolderberg (B); Reuzencomite Overmere (B) met reuzen Phillipo, Isabella en Philliep, De Huzaren uit Brugge (B); de reuzen Louw, Wanne en Scuteman uit Wenduine/De Haan (B); Reuzengenootschap Hilvarenbeek met Edelvrouwe Hildewaris; de reuzen Peer Paorel, Gèèsele Ermelindes en Heukelomse Mie uit Oisterwijk; de reuzen Frans Krèùk, Dn Udenhoutse Broeder, Caecillia en Willibrordus uit Berkel-Enschot/Tilburg; Harmonie Heer Vooruit; reus Jehan Estaires uit Estaires (F); de reuzen Gayantin en Flore uit Cantin (F); de reuzen uit Montblanc (S); de reuzen uit Pineda de Mar (S); Harmonie St. Michaël en het Julius Caesarkoor met het Gigantiuslied; Stadsreus Gigantius en zijn Gilde; Samenwerkende Maastrichtse Muziekkorpsen: Fanfare Sint Joezep; Harmonie Ster der Toekomst; Koninklijke Harmonie Maastricht; Fanfare Sint Franciscus
Aansluitend aan de Reuzenstoet vindt op de Markt een ware Reuzendans plaats en brengt het Reuzengenootschap uit Hilvarenbeek het reuzenpoppenspel Gigantius de waarheid over het mysterie van de twee poppen die de Maastrichtse stadsreus bij zich draagt. Het poppenspel is speciaal gemaakt voor het Internationale Reuzenfeest in Maastricht. Spel: Joris Naaijkens en Lex van Gestel.
De diverse kostuums zijn afkomstig van het kostuummagazijn van het Reuzengilde Gigantius en Stichting de Vief Köp, Huis Baeyens Antwerpen, Stadsprocessie-comité/Heiligdomsvaart en Onze-Lieve-Vrouwe Basiliek
Reuzengilde Gigantius presenteert: Keizer Karel kump naor Treech
Programma 8e Reuzenstoet te Maastricht
Aankondiging
Mestreechter Verkennersband ; Reus Baden Powell uit Isières-België is te gast vanwege het 100-jarig jubileum van Scouting Nederland ; de Thebaanse trompetten uit Zutendaal-België kondigen met hun trompetgeschal de opening van de 8e Reuzenstoet aan.
Deel 1 Feestelijke opening met alle Maastrichtse reuzen
Mestreechse Reuzengovies Die vaan us; Garderizzjemint de Kachelpiepers; D.D. Stadsschutterij uit Maastricht en Schutterij St. Sebastianus uit Oost-Maarland; reus Pieke Dassen; reus Jeanne; Stadsingel vaan Mestreech en de Ingelbewaorders; reus Lucius uit Heerlen; Mestreechs Rizzjemint
Deel 2 De Gildes en het volk ontvangen de Keizer
De Maastrichtse gildes uit de 16e eeuw en het Maastrichtse volk verwelkomen de Keizer en zijn gevolg in de stad. Een bonte stoet van mensen en dieren neemt u mee naar een Middeleeuwse jaarmarkt.
Reuzengilde Roermond met reus Sjtuf Gilde van de Brouwers met de brouwerswagen van Bierbrouwerij De Keyzer Gilde van de Kuipers Gilde van de Mandenmakers Akkermansgilde met de reuzen Valuas en Gertrude uit Venlo Gilde van de Leerlooiers Gilde van de Lakenwevers Bergse Stadsreuzen Jan met de Lippen, Trui van de Toren, Toontje en Marieke uit Bergen op Zoom Harmonie Walburga Gilde van de Strodekkers Gilde van de Bakkers reus Jas de Keistamper uit Boxtel Gilde van de Grofsmede Gilde van de Schrijnemakers Bruegheliaans Festijn met reus Sint Martinus uit Losser Graete Pier uit Wunsradeel de reuzen uit de provincie Luik: Tchantchès, Nanesse, Saint Lambert, Mario li houyeu, Notger, Maigret, Charlemagne en Marianne Vendelaarsgroep de Vrije Zwaaiers uit Sint-Lenaarts/Rijkevorsel (B)
De kleurrijke verzameling van gildes en volk wordt uitgebeeld door de volgende personen en verenigingen: t Spunske, mandenvlechters uit Stokkum, diverse verenigingen uit Amby, groep Lou Lahaye cs/groep Yves Frissen cs, Balancirk, Els Jetten, Rob Goossens, De Ezelvrienden, Djikke Djakke en het kinderballet, Ascension, Toneelgroep Accent, Belangenvereniging Het Actief Trekpaard, De Ridders met de losse singel, Toneelgroep Staareleech, De Keemeleers, Maos en Neker
Deel 3 De Bleyde Incomste
De intocht van Keizer Karel de Vijfde en zijn zoon Filips de Tweede en hun hofhouding.
Harmonie Sint Petrus en Paulus (De Greune); Prins-Bisschop van Luik en Hertog van Brabant; De Maastrichtse Magistratuur; Gilde van Weerter Stadsschutte Sinte Catharina 1480; Tuna Universitaria de Maastricht; Keizer Karel V en zijn zoon Filips II, de Keizerlijke hofhouding; de jubilerende Handboogschutterij St. Sebastiaan 1408 uit Maastricht en de tamboers en vendelzwaaiers van Gilde St. Sebastiaan uit Tilburg; Harmonie Kunst door Oefening
De edelen en hun gevolg worden onder andere uitgebeeld door de volgende personen en verenigingen: Jan Janssen, Theo Bovens, J. Meersmans, Kai Nicolaes, gemeenteraadsleden Maastricht, Caballos de Luz, De Zingende Pótsvrouwe, Veendeldregers St. Servaos/Slevrouwe, Vaan 8 tot 11, Hub Brouwers, Kim Nicolaes, Valkeniers-Frank Horbach, Marie-José Crombach, Dansgroep Julius Caesar, gelegenheidsorkest o.l.v. Monique Mullens, Francois Lespes, VDH Heuvelland
Deel 4 De Gaste vaan Gieg
Stadsreus Gigantius uit Maastricht ontvangt een keur aan reuzen en reuzengroepen uit diverse Europese landen. Als goed gastheer sluit hij zelf de Reuzenstoet samen met een groot muziekkorps en koor.
Reuzengilde Gerardsbergen (B) met de reuzen Goliath, Gerarda en Baba de reuzen Lambert Hoelen en de Kluizenaar uit Bolderberg (B) Reuzencomite Overmere (B) met reuzen Phillipo, Isabella en Philliep De Huzaren uit Brugge (B) de reuzen Louw, Wanne en Scuteman uit Wenduine/De Haan (B) Reuzengenootschap Hilvarenbeek met Edelvrouwe Hildewaris de reuzen Peer Paorel, Gèèsele Ermelindes en Heukelomse Mie uit Oisterwijk de reuzen Frans Krèùk, Dn Udenhoutse Broeder, Caecillia en Willibrordus uit Berkel-Enschot/Tilburg Harmonie Heer Vooruit reus Jehan Estaires uit Estaires (F) de reuzen Gayantin en Flore uit Cantin (F) de reuzen uit Montblanc (S) de reuzen uit Pineda de Mar (S) Harmonie St. Michaël en het Julius Caesarkoor met het Gigantiuslied Stadsreus Gigantius en zijn Gilde Samenwerkende Maastrichtse Muziekkorpsen Fanfare Sint Joezep Harmonie Ster der Toekomst Koninklijke Harmonie Maastricht Fanfare Sint Franciscus
Aansluitend aan de Reuzenstoet vindt op de Markt een ware Reuzendans plaats en brengt het Reuzengenootschap uit Hilvarenbeek het reuzenpoppenspel Gigantius de waarheid over het mysterie van de twee poppen die de Maastrichtse stadsreus bij zich draagt. Het poppenspel is speciaal gemaakt voor het Internationale Reuzenfeest in Maastricht. Spel: Joris Naaijkens en Lex van Gestel.
De diverse kostuums zijn afkomstig van het kostuummagazijn van het Reuzengilde Gigantius en Stichting de Vief Köp, Huis Baeyens Antwerpen, Stadsprocessie-comité/Heiligdomsvaart en Onze-Lieve-Vrouwe Basiliek
In 1998 zag hij het levenslicht, Lucius stadsreus van Heerlen. Daarna zag Heerlen hem jaren later nog een keer waarna het oorverdovend stil rondom deze legendarische Heerlenaar werd. 'Hoe is het nu met onze stadsreus, waar is hij gebleven en waarom zien we hem niet meer ?', vroeg Hart-Leers tijdens de vergadering van de raadscommissie Cultuur. Enig tumult ontstond, een heuse Stadsreus ? Serieus of...!? Zeer zeker serieus. Zelfs de wethouder wist zich dit nog te herinneren.
Zondag 30 mei a.s. neemt de Heerlense stadsreus Lucius deel aan de reuzenoptocht in... Maastricht. Dit terwijl hij in Heerlen al vele jaren niet meer gezien is. Hoe zit dit en waaraan ligt dat ? Hoogste tijd dus voor een snelle terugkeer van stadsreus Lucius binnen het maatschappelijke leven van Heerlen.
'Wij verheugen ons op een spoedige terugkeer van Heerlens grootste en wellicht ook roemruchtste inwoner. Laten we hem snel weer actief betrekken bij onze stad en daarmee trots en betrokkenheid uitstralen' zijn de afsluitende woorden van Hart-Leers.
HET VOLGENDE FEEST IN 2010 IS OP 30 MEI ! Reserveer deze datum alvast in uw agenda. Aan de vooravond van dit Reuzenfeest zal op 29 mei om 17.00 uur de nieuwe STADSINGEL-reus worden gedoopt. De festiviteiten vinden plaats op de markt. Op zondag 30 mei 2010 zal voor de achtste keer de internationale historische Reuzenstoet door de straten van de binnenstad van Maastricht trekken met deelname van ondermeer een zestigtal reuzen. Aanvang: 14.00 uur. Route: Boschstraat, Markt, Hoenderstraat, Kesselskade, Kleine Stokstraat, Het Bat, Graanmarkt, Onze Lieve Vrouweplein, Cortenstraat, Hondstraat, Bredestraat, Vrijthof (oost), Grote Staat, Nieuwstraat, Markt. Na afloop zal er op de Markt de reuzendans door de deelnemende reuzen uitgevoerd worden op muziek van 'het lied van Gigantius'. Inhoud: Deel 1: Feestelijk openingsdeel met alle Maastrichtse reuzen. Deel 2: De gildes en het volk ontvangen de Keizer, waarin een aantal Maastrichtse gildes worden uitgebeeld en tevens een kleurrijk beeld wordt gegeven van een Middeleeuwse jaarmarkt. Deel 3: De Bleyde Incomste van Keizer Karel de Vijfde en zijn zoon Philips met hun hofhouding. Deel 4: De 'gaste vaan Gieg', een keur van reuzen- en reuzengroepen uit diverse Europese landen met als apotheose Stadsreus Gigantius met zijn gilde en begeleidt door een muziekkorps en groot koor. Het geheel wordt natuurlijk gelardeerd met grote en kleine muziek- en zanggezelschappen, dans- en toneelgroepen, vendelzwaaiers, ruitergroepen, vee, etc, etc.
Slivvenier twijfelde zondag of hij nu wel of niet een Maastrichtenaar is. Vlak voor aanvang van de Reuzenstoet van het Reuzengilde kwam de zon plots flink door en leek het een droge en zelfs zonnige optocht te worden. Evenwel nog geen kwartier later bleek de almachtige een alter ego in Pluvius te hebben. Met bakken kwam de regen een Mestreechs keteerke omlaag gevallen. Daarna bleef het tot aan het eind redelijk droog en bleven de voorspelde windstoten, toch niet ongevaarlijk voor de torenhoge historische figuren die door de stad liepen, achterwege. De stoet was amper voorbij en de kroegen net vol toen een hevige, een vol uur durende bui, de straten schoon veegde van de laatste paardenvijgenresten. Bovenal bleef echter het prima gevoel over van een immer indrukwekkende en sfeervolle Reuzenstoet.
Vanavond vertrekt om 19.00u. een heuse reuzenparade vanaf historisch station Simpelveld in Heerlen. Schoolreuzen gemaakt op en door diverse Europese basisscholen (Polen, Tjechie, Spanje en Turkije) nemen deel aan deze optocht. Ook diverse muziekkorpsen zijn aanwezig en maken dit reuzenfestijn extra gezellig.
Alle deelnemende scholen maakten een eigen reus waarbij leerlingen van groep 5 tot en met 8 meelopen en hun schoolreus persoonlijk begeleiden.
Stadsreus Lucius uit Heerlen lijkt, na zijn deelname aan de Internationale reuzenstoet in Maastricht op zondag jl., uit een jarenlange slaap ontwaakt en neemt, als officieële stadsreus uit de regio, prominent deel aan de feestelijke stoet.
Basisschool De Broederschool uit Heerlen en haar Simpelveldse collega De Meridiaan tekenen voor de organisatie.
Vanavond vertrekt om 19.00u. een heuse reuzenparade vanaf historisch station Simpelveld. Schoolreuzen gemaakt op en door diverse Europese basisscholen (Polen, Tjechie, Spanje en Turkije) nemen deel aan deze optocht. Ook diverse muziekkorpsen zijn aanwezig en maken dit reuzenfestijn extra gezellig.
Alle deelnemende scholen maakten een eigen reus waarbij leerlingen van groep 5 tot en met 8 meelopen en hun schoolreus persoonlijk begeleiden.
Stadsreus Lucius uit Heerlen lijkt, na zijn deelname aan de Internationale reuzenstoet in Maastricht op zondag jl., uit een jarenlange slaap ontwaakt en neemt, als officieele stadsreus uit de regio, prominent deel aan de feestelijke stoet.
Basisschool De Broederschool uit Heerlen en haar Simpelveldse collega De Meridiaan tekenen voor de organisatie.
Reus Rolarius en familie rond de kerktoren, ze doen hun jaarlijkse wandeling door de straten van Roeselare. (foto Stedelijk Archief)
LEGENDE: Rolarius de oudste inwoner van Roeselare heerste over de scheepvaart op de Mandel, hij was onsterfelijk zolang hij in de streek van Roeselare bleef. Zijn echtgenote was Carlotta Vulgo de gemene (tuchteloze, bandeloze) dochter van een reuzenfamilie geboren aan de waterkant. Rolarius x Carlotta Vulgo, hadden een zoon opsinjoorke en reuzenkind Zonnekind.
Zij woonden op de Mote in een kasteel aan de oever van de Mandel. Rolarius stilde zijn gruwelijke honger met kindervlees, Driekoningenavond (6 januari) was de enige dag dat hij met zijn familie naar het centrum trok. De bosbewoners trakteerden hen met beken bier, tot dat zij in een diepe slaap vielen.... daarop hadden de woudbewoners gewacht! Met verenigde krachten sleepten ze de slapende reuzen op boomwagens, om hen te dumpen in de Mandel ver van Roeselare. Zij dreven langs de Leie naar De Schelde en stierven in Antwerpen, waar Brabo het gevecht aanging met de aanverwante familie van Reus Druon Antigoon. Het kasteel en een groot deel van het bos op de Mote werd door de plaatselijke bewoners platgebrand, sedertdien verbouwen de Roeselarenaars er de vruchtbare landbouwgrond. De kleine kindertjes van de streek rond de waterkant van Roeselare waren ondertussen weer veilig. Aan de jeugd werd gezegd ga je wandelen met uw lief aan de waterkant nooit verder dan de kousenband, want daar komen bloeddorstige reuzenkinderen van !
DE STOET is een triomftocht van de overwinning van goed over kwaad, daarom gaat de stoet van de reuzenfamilie Rolarius eerst rond de grote kerktoren, vooraleer de feesten beginnen.
Verre kozijns en nichten behoren allen bij de grote stoet: Roobaart (reus vishandelaar) x Batavia. Tante Babiele met dochter Koba van het Fort, en de kleinere volksvriend Markske. enz 'FEESTEN te ROESELARE' 'DE BATJES' (een zaakje doen) van Roeselare overbekend ! (in het weekend het dichtst bij 1 juli)
De Roeselaarse reuzenfamilie is een vaste folkloristische traditie ter stede ingeburgerd. Hoewel het eerste optreden slechts dateert van 1891, ligt de oorsprong er van te vinden in een ver verleden. Daar is de oorsprongssage die aan reus Rolarius de stichting van de stad toekent.
Gehuwd met de dochter van een Romeins veldheer, Carlotta Vulgo, had hij zijn troon gevestigd in het Gravenkasteel op de Mote, ten westen van de huidige Sint-Michielskerk, vanwaar hij de scheepvaart op de Mandel beheerste en de stad met kracht en wijsheid leiden en beschermen kon.
Een gruwelijke gewoonte evenwel had alle harten van hem vervreemd : hij voerde zich met kindervlees ! Dat kon niet langer blijven duren, en op Driekoningenavond, de enige dag in het jaar waarop hij zijn kasteel verliet, nodigden de kabouters der streek hem en zijn gezin op een glansrijk feestmaal uit. Er werd gegeten en gedronken, en wanneer de reuzen, door bier en wijn beneveld, in slaap gevallen waren, werden zij uit hun zetel gelicht, op boomwagens gebonden en in de Mandel geworpen. Het kasteel werd door de kabouters ten gronde afgebrand.
Ter gelegenheid van een kermis in 1891 werd op 28 juni van dat jaar de reus Rolarius stichter van de stad, herboren en midden van het uitbundig volksgejubel danste hij met zijn vrouw Carlotta Vulgo en Opsinjoorke zijn zoon voor de eerste maal rond op de maat van de muziek en de toon van het lied der Roeselaarse reuzen.
Bij dezelfde gelegenheid werd ook "De Wonderbare Historie van Reus Rolarius, van zijn vrouw Carlotta en hun zoon Opsinjoorke", onder het volk verbreid. Het jaar nadien op 6 januari werd hij, tijdens het feest der Burgerwacht, in het hotel du Paradis "levend opgebrand" en ter nagedachtenis van Rolarius, de Reus van Roeselare, geboren ten jare 1324, werd het lied opgesteld :
"Er was een reus in Rousselaar, Rolarius was zijn name ; Hij woonde in een groot kasteel met zijnen zoon en Dame".
Sindsdien is hij echter weer verrezen ; zijn kroost is weelderig aangegroeid, en éénmaal in het jaar, op het feest der "Braderie" komt hij thans, met zijn vrouw en zoon, met Mane zijn lachende knaap, en ook zijn jongstgeboren Zonnekind gedoken in zijn reuze-kinderwagen, uit stof en droom gestegen, en samen met baker en kindermeid, met tante Koba van 't Fort, en met de koning der dwergen en zijn rode kaboutergevolg, doet hij, tot vreugd van jong en oud, zijn triomfantelijke zegetocht door de juichende straten van de stad.
In 1957, ter gelegenheid van het 1000-jarig bestaan van Roeselare en van zijn wekelijkse markt, werd de ganse reuzenfamilie van Roeselare in het nieuw gestoken naar de prachtige ontwerpen van Arno Brys der Stedelijke Academie, ontwerp van de schitterende kostumering van de Albrecht Rodenbachstoet in 1956, en het podium van het openluchtspel.
Legendarische en allegorische typen:
de Zon en de Maan: symbolische getuigen (3,50m)
Rolarius: legendarische stichter van de stad (5,30m)
Carlotta Vulgo: dochter van Acharius Vulgo en waardige eega van Rolarius (5,10m)
Volkstypen (genaamd naar plaatsen of wijken van de stad):
Roobaert, de vishandelaar: genaamd naar de Robaartbeek (5,10m)
Batavia, zijn gemalin, de baker: genaamd naar de wijk Batavia (5m)
Langemarkske, de volksvriend : genaamd naar één van de oudste binnenstraten (4m)
Tante Babiele: genaamd naar de Babielebeek (5,10m)
Koba van het Fort,, de jonge dochter (4m)
Intussen zijn enkele nieuwe reuzen de familie komen vervoegen namelijk Reus Coorde, Cyper en het echtpaar Romaan en Lisa (Beveren).
De nieuwe telg in de Roeselaarse reuzenfamilie is Mamamilia, een moeder met kinderen. De moederreus doet haar inkopen in de winkelstraten tijdens de koopjesperiode, de Roeselaarse Batjes. De twee kinderen zijn de dragers die hun reusachtige moeder voortduwen. Millia verwijst duidelijk naar het milleniumjaar. Bij de kledij werd aandacht geschonken aan de kleurensymboliek: blauw voor wetenschap en waarheid, zilver voor trouw, goud voor wijsheid en rijkdom, zwart voor gevaar en kracht.
De familie is zoals steeds vergezeld door de harmonie der Aloude Sicambers in typische klederdracht, de groep dansende narren, blokfluitspelers, kabouters en duivels.
Het Roeselaarse reuzenlied Ter gelegenheid van de wijkkermis op het Sint-Alfonsuskwartier werd op 28 juni 1891 Reus Rolarius, de "stichter" der stad, geboren. Midden het uitbundig volksgejubel danste hij er, met zijn vrouw Carlotta Vulgo en zijn zoon Opsinjoorke, voor de eerste maal rond op de maat van de muziek en op de tonen van het lied dat door Sylveer Carlier werd gedicht.
Daar kwam ne reus van Rousselaar, 't Eeuwenlang geleên, Hij joeg met enen mispelaar De dwergen hier uiteen. De Kaboutermannekens vluchtten snel Maar wreken zich toch evenwel ; De Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
De reuze trouwde Karlotta Zij hielden bruiloftfeest, En de dwergen loechen, ha, En dansten om ter meest. Zij dansten op nen glazen trog En 's anderdaags zij dansten nog Met Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
Een zoontje sproot al uit den echt 't Was Opsinjoorken schoon, En naar hetgeen d'historie zegt Hij spande alhier de kroon. Men danste weer op enen glanzenen trog En 's anderdaags men danste nog Met Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
De reuze at al de kinderen op Per week een stuk of tien, In enen slok hij zwolg den kop 't Was waarlijk wreed om zien. Kaboutermannekens peisden wel : Eens stroppen wij den reus zijn vel Den Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
De dwergen zijn niet dom van geest En gaven zekeren keer Op 't Mandelplein een kermisfeest Den groten reus ten eer. De reus ledigde glas op glas Tot dat hij peerdedronken was De Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
Hij viel in slape langs de beek Op klokslag middernacht, En daar de maan niet uit en keek Zo was het goede jacht. Kaboutermannekens één voor één Zij kropen rond de beek bijeen Bij Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
Zij mieken ras een net van draân Zijn reuzenlijk rondom En lieten dan het water gaan Tot dat hij er in zwom. En daar hij dronken en vaste lag En door het water niet en zag Verdronk Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala
Als hij daar nu verdronken lag De droefheid was niet groot Een ieder die hem bezag ; Rolarius is dood. De klokken luidden van bin, bon, bon Die dood is keert niet wederom Rolarius bleef dood ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
De dwergen waren blij van geest En gaven reeds van toen Op 't Patersplein een kermisfeest Gelijk wij ook nu doen. De klokskens luiden van bin, bon, bon Helaas waar blijft nu 't karillon Van Reus Rolarius ha - ha 't Is wel zei Pierlala.
Het weekend van 17 en 18 juli moet opnieuw een hoogdag van Wenduine worden, met als centrale blikvangers garnaalkruien en reuzen.
Vanaf 11.00u starten ter hoogte van de rotonde garnaalkruierswedstrijden voor volwassenen en kinderen. Omstreeks 13.00u wordt de vangst onder muzikale begeleiding en het waakzame oog van Pol de Kruwer naar de markt overgebracht.
Na wegen en koken van de garnalen houden de dames om 17.00u een wedstrijd in garnaalpellen, waarna alles omgetoverd wordt tot heerlijke tomaat garnaal.
Om 20.30u trekt een grote Reuzenommegang door de straten van het centrum. Meer dan vijftig reuzen, folkloregroepen en muzikanten houden gedurende anderhalf uur een feestelijke optocht.
Op zondag start kort na de middag een brocante- en kunstmarkt op het marktplein. Vanaf 16.00u worden er heerlijke visgerechten bereid: gebakken vis, garnaalkroketten, wulken, oesters en andere heerlijkheden. Diverse animatie met onder meer muzikale optredens, clowns en een tekenwedstrijd zorgen voor ambiance op en rond de terrassen.
De avond wordt besloten met een spetterend optreden vanaf 20.45u door de uitstekende covergroep The Vicious en Geena Lisa.
Den Burggraaf, de reus van onze Jeugdwerking, werd uitgenodigd op de Reuzenstoet van Wenduine. Onze Jeugdwerking, altijd klaar voor een uitstap, ging maar al te graag op deze uitnodiging in. Versterkt met enkele leden/dragers van de Bierleppen trotseerden zij de sterke zeewind. Een fotoimpressie op http://picasaweb.google.com/skgrembergen/ReusDenBurggraaf#
Zo zagen de stadsreuzen Valuas en zijn vrouw er rond 1750 uit.
In 1754 gaf de Venlose drukker Henricus Korsten twee boekjes in het Nederlands en in het Latijn uit die de reuzen een nieuwe bestaansgrond verschaften. Hun inhoud is nagenoeg identiek. De auteur was anoniem en noemde zich een Keulse priester "meester in de wijsbegeerte". Hierin werd de legende van Valuas en de vrouw en de stichting van Venlo uit de doeken gedaan.Zij zouden geleefd hebben in het begin van onze jaartelling. Valuas was "hoofdman der Bructeren", een Germaanse stam woonachtig op de rechteroever van de Rijn.
Na een verloren oorlog trokken Valuas, zijn vrouw en de stam naar het westen. Zij vestigden zich aan de Maas op een vruchtbare plek, die zij Venlo noemden. De Venlonaren hadden - uit achting voor de stichter van hun stad - Valuas en zijn vrouw vereeuwigd in de vorm van twee reuzenpoppen. Men moest ze derhalve niet als afgodsbeelden zien. Met godsdienst hadden de reuzen niets te maken en ze werden met burgerlijke eer door de bevolking bejegend. Daar kon niemand, ook de bisschop van Roermond niet, iets op tegen hebben. Omtrent de afkomst van de naam Valuas valt niets met zekerheid te zeggen. Mogelijk was het een verbastering van "Goliath". Vanaf 1650 wordt de reus een enkele keer aangeduid met "Vulluijes" en voor het eerst in 1708 met Valuas. De naam Goliath bleef echter eveneens gehandhaafd.