STADSREUZEN IN VLAANDEREN EN DAARBUITEN...


Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam de belleman.
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is Bediende.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Belleman, Snorrenclub en reuzen.
Sinds enkele jaren ben ik alle Belgische, Noord-Franse en Nederlandse stadsreuzen aan te inventariseren.

Reuzenliederen op datum 1 jan 2010 !

Zoeken in blog


Reuzengilden
  • Stichting Reuzengilde - Oisterwijk / Moergestel / Heukelom
  • Stichting Reuzengilde Gigantius Maastricht
  • Reuzengilde Asbeek
  • Reuzengilde Bolderberg
  • Royer Reuzengilde Gruitrode
  • Reuzengilde Opstal
  • Reuzengilde Roermond
  • Reuzengilde Geeraardsbergen
  • Reuzengilde Greate Pier
  • Akkermans Reuzengilde Venlo

    Reuzengilden
  • Stadsreuzen Bergen-op-Zoom
  • Stichting Reuzengenootschap Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout
  • Stichting Reuzengenootschap Boxtel
  • Reuzen van Nieuwpoort
  • Kruishoutems Reuzengild
  • Turnhoutse Reuzenclub
  • Les Amis de Fromulus Steenvoorde
  • Fruitreuzen Sint Truiden
  • Reuzengilde Deurne
  • Reuzengilde Sint Niklaas

    Reuzengilden
  • De Reuzendragers van Ronse
  • International Circle of Friends of Giant Puppets
  • Reuzengilde Gruitrode
  • De Vrienden van Baden Powell in Ath
  • Het Reuzenhuis in Ath
  • Reuzendragers-site Ambiorix Ath
  • Carnaval vereniging De Bierpruvers uit Ekeren
  • Beverse reuzen in de kijker
  • Federatie van Noord-Franse Reuzen
  • Federatie van Franse reuzen

    Reuzengilden
  • Reuzengilde van Seclin
  • Ass. Regional La Ronde des Geants
  • De Ducasse van Ath
  • Gilde van Reuzen van de Britse Eilanden
  • Cercle International des Amis des Geants
  • Agrupació de Colles de Geganters de Catalunya
  • Geganters de Vallgorguina (ES)
  • Reuzen van Groot-Temse
  • Reuzen in vlaanderen
  • Reuzen Federatie Nederland

    Reuzen Literatuur
  • Ducastelle, J.-P., en L. Dubuisson, 'Keer weer om: zes eeuwen reuzen en ommegangen', Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen 48 (2010), nr. 2, middenkatern.
  • Kermue, R., 'Dans van de reuzen', National Geopgraphic Nederland-België z.j. (2008), p. 32-43.
  • Linden, R. Van der, Reuzen in Vlaanderen, Vlaams Boekenfonds N.V., Aartselaar,1986.
  • Daem, M., Reuzenliederen in Oost-Vlaanderen, Geers Offset, Gent-Oostakker,1989.
  • Commission Royale Belge De Folklore, Les géants processionnels en Europe, catalogue de l'exposition du 500e anniversaire du Goliath d'Ath, ministère de la Communauté française, Brussel, 1981.

  • Reuzengilden
  • Reuzengilde uit Stockel

  • 01-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reuzen Valuas en vrouw van Akkermansgilde Venlo
    Zo zagen de stadsreuzen Valuas en zijn vrouw er rond 1750 uit.


    In 1754 gaf de Venlose drukker Henricus Korsten twee boekjes in het Nederlands en in het Latijn uit die de reuzen een nieuwe bestaansgrond verschaften. Hun inhoud is nagenoeg identiek.
    De auteur was anoniem en noemde zich een Keulse priester "meester in de wijsbegeerte".

    Hierin werd de legende van Valuas en de vrouw en de stichting van Venlo uit de doeken gedaan.
    Zij zouden geleefd hebben in het begin van onze jaartelling. Valuas was "hoofdman der Bructeren", een Germaanse stam woonachtig op de rechteroever van de Rijn.
     

    Na een verloren oorlog trokken Valuas, zijn vrouw en de stam naar het westen. Zij vestigden zich aan de Maas op een vruchtbare plek, die zij Venlo noemden. De Venlonaren hadden - uit achting voor de stichter van hun stad - Valuas en zijn vrouw vereeuwigd in de vorm van twee reuzenpoppen. Men moest ze derhalve niet als afgodsbeelden zien.
    Met godsdienst hadden de reuzen niets te maken en ze werden met burgerlijke eer door de bevolking bejegend. Daar kon niemand, ook de bisschop van Roermond niet, iets op tegen hebben.
    Omtrent de afkomst van de naam Valuas valt niets met zekerheid te zeggen. Mogelijk was het een verbastering van "Goliath". Vanaf 1650 wordt de reus een enkele keer aangeduid met "Vulluijes" en voor het eerst in 1708 met Valuas.
    De naam Goliath bleef echter eveneens gehandhaafd.

    01-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koksijde reuzen aquarel

    Koksijde



    03-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadsreus Jantje van Sluis

    Een bijzondere bijschrijving in de bevolkingsadministratie van Sluis.
    Op woensdag 4 augustus werd Jantje van Sluis officieel geregistreerd door burgemeester Jaap Sala.
    Volgens de akte is Jantje een folklore(stads-)reus met een lengte van 3,25 meter, die vanaf zijn geboorte op 27 mei 2006 wordt ingezet als representant van de gemeente Sluis.

    Na de inschrijving, waarbij Jantje vanwege zijn lengte buiten moest wachten, maakte hij samen met enkele Vlaamse “kennissen” een rondgang door Oostburg. Ze werden vergezeld door stadsomroeper Cees Blaeke die al decennia lang geregeld in de huid van het legendarische klokkenmannetje kruipt.
    De “ouders” van reuzen-Jantje zijn enkele enthousiaste Sluizenaars.

    ---------------------------

     

    HOORT MIJ AAN BURGERS EN BURGERESSEN VAN DE GEMEENTE SLUIS EN MOGELIJK VAN VER DAARBUITEN EN  LUISTERT NAAR DE TIJDING DIE IK JANTJE VAN SLUIS, STADSOMROEPER EN KLOKKENIST UIT DE BELFORTTOREN TE  SLUIS, U BRENGEN MAG !

      HEDEN WOENSDAG 4 AUGUSTUS IN HET JAAR 2010 IS ZOJUIST IN HET GEMEENTEHUIS ALHIER  IN DE BEVOLKINGSADMINISTRATIE VAN DE GEMEENTE SLUIS INGESCHEVEN DE GEBOORTE VAN DE STADSREUS : JANTJE VAN SLUIS”
     

     De reus is geboren op 27 mei 2006 en wordt vanaf zijn geboorte veelvuldig in Nederland en België ingezet voor promotie doeleinden.

    Ook is de reus - met zijn gevolg - een graag geziene gast bij de vele reuzenoptochten in het buitenland. Hij treedt vaak in groepsverband op met de reuzengroep van de stad Jabbeke in België. Zijn vrienden waren dan ook vandaag bij zijn geboorteaangifte aanwezig.

    Voor de promotie van de Gemeente Sluis is Jantje van Sluis een bekende - en niet weg te denken - ambassadeur en inwoner, die ruime bekendheid geniet tot ver buiten de gemeentegrens.

    U zult hem en zijn gevolg vaker kunnen bewonderen.

    ------------------------------------------------------

    Jantje van Sluis is eigenlijk de bijnaam van een gekleurd houten beeldje uit 1424, dat is gemaakt door Jacob van Huse en dat in Sluis in het belfort staat en op gezette tijden de klok slaat.

    Jantje van Sluis


    Over de oorsprong van dit beeldje doen diverse verhalen de ronde. Een centraal verhaalelement is dat Sluis in
    1604 door Prins Maurits werd veroverd en dat de Spanjaarden de stad weer in handen wilden krijgen.
    In
    1606 was het zover tijdens de Aanval op Sluis (1600). De Spanjaarden verzonnen een list, waarbij ze een leger opstelden bij de Oostpoort, terwijl aan de zuidzijde een schijnmanoevre moest plaatsvinden om de aandacht af te leiden. Op het afgesproken tijdstip, als de klok zou slaan, diende de aanval te worden ingezet.

    De klok sloeg echter niet, want de klokkensteller, bijgenaamd Jantje van Sluis, was die dag juist naar de kermis geweest en had daar een biertje teveel gedronken. Hij liet zijn zoon en zijn neef de klok opwinden. Zij deden het te stevig, waardoor het klokmechanisme dienst weigerde. Hierdoor sloeg de klok niet.
    De Spanjaarden dachten aan verraad en durfden de stad niet in te nemen. Toch werden er nog enkele pogingen ondernomen om de stad in te nemen. Hierbij kwam een aantal wachten van de Oostpoort om het leven, omdat juist bij hun aankomst de springladingen ontploften die de valbruggen moesten ontgrendelen.

    Jantje van Sluis is sindsdien de held van Sluis.

    Het belfort werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1944 verwoest, maar het beeldje bleef ongedeerd.
    Het is later in het gerestaureerde belfort teruggeplaatst en geeft sindsdien weer de tijd aan door elk kwartier op de klok te slaan.

    04-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Langeman van Hasselt

    Michel Ilsen, voorzitter van de vzw. Stadsmuseum Hasselt, werkt aan een boek over de geschiedenis van de Hasseltse reuzen in het algemeen en die van de Langeman in het bijzonder. Het is de bedoeling om niet alleen een historisch leesboek te maken, maar ook een kijkboek.

    Oude foto's, bierkaartjes, beelden, schilderijen, tekeningen, postkaarten, glasramen, logo's, gedichten, liedtekstjes ... zijn dus welkom !



    De Langeman werd geboren in 1810 en is ontworpen door Melchior Tieleman, leraar aan de pas opgerichte "école d'art" van Hasselt.
    De bestelling voor de nieuwe stadsreus kwam van de Société d'Art Dramatique, zoals de rederijkerskamer De Roode Roos zich tijdens de Franse tijd noemde.

    Tieleman, afkomstig uit Lier, haalde zijn inspiratie bij de Antwerpse reus Antigoon en ontwierp een geharnaste ridder die zittend op een wagen door de stad zou trekken. De Langeman, later ook al Don Christoph genoemd, was geboren. De zittende reus werd één van de bekendste beelden van Hasselt. Ook heel wat verenigingen heten De Langeman of Don Christoph.

    In 2010 - tijdens de volgende Virga Jessefeesten - komt de Langeman weer naar buiten en die uitstap valt samen met zijn 200ste verjaardag. Hij is dus met voorsprong de oudste nog "levende" Hasselaar.

     

    04-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    16-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Langeman van Hasselt en de erwtensoep

    Traditiegetrouw schenkt de Broederschap van O.L.V-Vrouw om de zeven jaar op de maandag na de eerste Virga Jesseommegang, gratis erwtensoep op het pleintje voor de Virga Jessebasiliek onder het toeziende oog van Don Christoph.
    En die traditie hield stand, ook al gooide de regen zondag roet in het eten.

    Don Christoph - de Langeman - zou volgens de legende een Spaanse edelman zijn geweest die de stad van een hongersnood redde door het uitdelen van erwtensoep.
    De Hasseltse stadsreus werd in zijn huidige gedaante gemaakt in 1810 en voor deze editie volledig gerestaureerd .

    Vanaf het Stadsmus, het onderkomen van Don Christoph, trok hij door de versierde stad voor een eerste halte in de Dorpsstraat waar hij het gezelschap kreeg van Hendrik en Katrien - de oudste inwoners van de stad - en de boeren van het rot het Dorp die hem ontvingen met een eigen lied, het ‘Robrecht Hendrikslied.
    Zo verwelkomden ze gezamenlijk de menigte aan de Virga Jessebasiliek waar de Hasselaren en toeristen elkaar stonden te verdringen voor een kopje erwtensoep.

    Bonensoep

    Terwijl de erwtensoep van de Langeman rijkelijk vloeide, deelde Jan van het rot Isabellastraat-Kattegatstraat zo´n vijftig liter bonensoep uit aan de passanten .

    Don Christoph bracht de namiddag door op de Grote Markt waar hij zich gewillig liet bekeuren om alzo weer voor zeven jaar te verdwijnen in zijn houten kist met kijkgat in het Stadsmus.

    16-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reuzenlied : gedicht van Peter Holvoet-Hanssen

    REUZENLIED

    Naar aanleiding van de doortocht van 'de Duiker, zijn hand en de Kleine Reuzin' van het gezelschap Royal de Luxe in Antwerpen, schreef Peter Holvoet-Hanssen zijn vijfde Stadsgedicht : Reuzenlied. 
    Dit Reuzenlied eindigt op een slaapliedje voor de Kleine Reuzin, een berceuse met een knipoog naar Van Ostaijen en alle kinderen van de stad. 
    (http://soundcloud.com/museastadantwerpen/reuzenlied)

    Tijdens het reuzenweekend (20 tot 22 augustus 2010) was dit Reuzenwijsje 3 dagen lang te lezen op twee 10-meterslange banieren, in een ontwerp van Jelle Jespers, op het gebouw van de voetgangerstunnel (rechteroever).  Omdat de reuzen geen Nederlands spreken, werd er ook een banier met de Franse versie gehangen. 
    Die werd na afloop aan het Franse gezelschap geschonken.

    De reuzen inspireerden niet enkel Peter Holvoet-Hanssen tot een gedicht, maar ook de Zuid-Afrikaanse dichter Charl-Pierre Naudé.  Naudé was in de maand juni op uitnodiging van de stadsdichter te gast in de Antwerpse PEN-flat.  Samen gingen ze in Antwerpen op zoek naar de roots van de reuzen.  Naudé's Reusegedig legt de link met Afrika en andere culturen.

    Reuzenlied

     (John ‘Djon’ Lundström, augustus 1977)

                     Zie ze dor na mor is gaon
    giganten in de droge regen
                  ijslandschap ten hemel
          een zandbank was een berg voor ons
                   een delta voor de reuzen
    hier werden wij geworpen toen
                        de paarden met ons spraken
    wij plantten hutten tot een heem
                     de handen in de Schelde
    en Brabo zong zijn reuzenlied
                   de tollenaar in trance
    de zeilen bolden, torens klommen
                         de stroom werd afgesloten
    het goud van Zuid-Amerika
                       met Rubens aan de kade
    een eiland van bezwete tijd
                           een broeihaard van culturen
    vergoten bloed gemixt met roet
                        ‘wij blijven reuzenmakers’
    Napoleon en wij ’t kanon
                        wij bleven watergravers
    met honger op de donderkloot
                             en Pierlala maar schranzen
    de Pruisenlaars blonk als de hel
                               viva, op zwier, niet zwanzen
    de poesjenellen zingen scheel
                        welkom reuze reuzen
    en wij hier voor het reuzenmeisje
                     samen nu dit wijsje
    reuzinneke
                 stap in de boot
                dromen zijn uw reisgenoot
     reuzinneke
                    en dans met ons
                keer u toch niet om bom bom

            schoon spinneke
                     een kleurenstoet
               ’t Stad is nu een toverhoed


           schoon rozeke
                    de avond valt
               de sterren voor u uitgestald

       reuzinneke
                       en zijt ge moe


              doe dan maar de luiken toe
    (4 x – decrescendo)

           petite géante
                           bateau te berce
              foule de rêves sur toi verse


            petite géante
                              danse avec nous
              va ne te retourne pas
              oh belle épeire
                  couleurs en route
              vois la ville, chapeau magique


             oh jolie rose
                   que tombe la nuit
             pour toi ciel d’étoiles amies


                         petite géante                                                  
    petite géante
                         si tu es lasse                                                  
    si tu es lasse
             enlace songes, sommeil embrasse        
    trace tes rêves et joie embrasse
                                     (2 x – decrescendo)©


    stadsgedicht Antwerpen 2010

    20-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dendermonde : de Reuzenommegang 'Katuit'

    DE REUZENOMMEGANG KATUIT



    Dendermonde is op folkloristisch vlak niet alleen gekend omwille van zijn tienjaarlijkse Ros Beiaardommegang. Elke laatste donderdag van augustus trekken de drie historische Gildereuzen IndiaanMars en Goliath immers dansend door de stad, als hoofdrolspelers in hun eigen ommegang ‘Katuit’.



    In een feeërieke avondstoet worden de Gildereuzen omringd door meer dan 1000 aangepast gekostumeerde figuranten. Praalwagens, muziekkorpsen, professioneel straattheater, vendelzwaaiers en fakkeldragers zorgen telkens voor een uniek spektakel. In de Ommegang komen niet alleen historische of volkse taferelen aan bod (bv. over de geschiedenis of de spotnamen van Dendermonde) maar wordt ook
    telkens veel aandacht besteed aan eigentijdse animatie en speciale effecten.


    Ruim 40.000 toeschouwers verdringen zich elk jaar langsheen de omloop om niets van dit reuzenspektakel te missen. De apotheose op de Grote Markt, met de drie Gildereuzen en de Ros Beiaardharmonie, is indrukwekkend. Het grote muzikale luchtvuurwerk van achter het Stadhuis zorgt voor een prachtige afsluiter.

    De Reuzenommegang behoort al verschillende jaren tot de belangrijkste folkloristische evenementen in Vlaanderen. Hoogtepunt van erkenning is de opname van de drie Gildereuzen en hun Ommegang op de lijst van het Unesco Werelderfgoed in 2005.

    Zoals de meeste historische ommegangen is de Dendermondse Reuzenommegang ontstaan uit een processie. ‘Katuit’ markeerde vroeger het einde van de Dendermondse zomerkermis, die op zijn beurt verbonden was met het kerkwijdingsfeest van de Onze-Lieve-Vrouwekerk (11e eeuw) op de feestdag van Sint-Jan-Onthoofding, zijnde 29 augustus. In het midden van de 15e eeuw waren de drie Gildereuzen Indiaan, Mars en Goliath, een verworvenheid geworden in de ommegangen en de volksfeesten.

    Sedert 1522, na een beslissing terzake van de bisschop van Kamerijk, viel de Reuzenommegang op de donderdag na de vierde zondag van augustus (wat soms ook 1 september kon opleveren). Sedert 2005 is gekozen voor een nieuwe datumbepaling: de laatste donderdag van augustus. Tot in de jaren '60 bleef de Reuzenommegang een zeer eenvoudige optocht. De drie Gildereuzen, die toen nog gestald waren in het “Groenselhuis” naast de Vismijn, werden in de namiddag van de Vlasmarkt naar de Grote Markt gebracht en tentoongesteld voor het toenmalige politiebureau aan het Stadhuis. Daarna volgde een optocht langs verschillende kroegen in de stad. De begeleiding van de drie Gildereuzen, elk voorzien van twee dragers, beperkte zich tot twee trommelaars, twee politieagenten en enkele fakkeldragers.

    In 1967 werd het initiatief genomen om Katuit te herwaarderen en om rond de drie Gildereuzen een echte ommegang te bouwen. Onder impuls van regisseur Franki Hervent kwam er in 1968 een eerste grote vernieuwing, toen de trommelaars - als begeleiders van de drie Gildereuzen - vervangen werden door de Harmonie van de Katholieke Burgerskring. Opeens stelde men vast dat de reuzendragers hun kunstige danspassen veel beter konden uitvoeren op de harmoniemuziek van het “Ros Beiaard” en “Ons Banier”. Het jaar nadien werden de harmonie en de fakkeldragers voorzien van middeleeuwse kostumering. Katuit was voorgoed herboren.

    In het begin van de jaren '70 werden ter gelegenheid van Katuit verschillende wagenspelen opgevoerd met medewerking van de Dendermondse toneelgezelschappen. Later werden dit mimespelen en optredens van kunstgroepen zoals Fro en Incar. Het is pas midden de jaren ’70, met de realisatie van de Ros Beiaardommegang van 1975 als extra impuls, dat Katuit echt ‘groot’ werd en in omvang toenam. De drie Gildereuzen werden omringd door dansende fakkeldragers, hellebaardiers, harmonieën, gildegroepen, vendeliers, ruiters, knaptanden en kopvleesdragers.
    Vanaf 1977 deden de eerste praalwagens hun intrede. Van dan af werd de Ommegang van jaar tot jaar uitgebreid met volkse of historische taferelen.
    Er werd wel zorg voor gedragen dat de drie Gildereuzen steeds de hoofdrolspelers bleven.

    In de voorbije tien jaar werd Katuit nogmaals uitgebreid en vernieuwd, met onder meer een hele reeks nieuwe, aantrekkelijke praalwagens. “In de Poepekas”, een prachtige wagen over het volksleven op ’t Vestje, en “De Schelde koestert de Dender” die de samenvloeiing van beide rivieren symboliseert, zijn slechts twee van de vele geslaagde voorbeelden. De wagens “Keizer Karel bezoekt Dendermonde” en “Blijde Intrede van Jan zonder Vrees” brengen belangrijke historische gebeurtenissen in herinnering. Door de inbreng van toneelgezelschappen en professionele straatartiesten en het inlassen van speciale effecten, is ook de kwaliteit van de Ommegang er sterk op vooruit gegaan.

    Afspraak met de Gildereuzen Indiaan, Mars en Goliath elke laatste donderdag van augustus.

    (http://www.tvoost.be/nl/2010-08-27/reuzenommegang-katuit/)

    26-08-2010, 00:00 geschreven door guy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Welkom op mijn reuzenblog !

    Foto

    Gastenboek
  • levitra viagra online
  • look there viagra canada cheap
  • cialis one day pill
  • acheter cialis en belgique
  • cialis causes hair loss

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Inhoud blog
  • Wammekesfeesten en stoet Wambeek
  • Oprichting werkingsgroep 'Reuze Groot Kortrijk'
  • Stoet van Canteclaer Deinze
  • Kattenfeesten, kattestoet, kattenwerpen Ieper
  • Baafmiskermis met reuzenommegang Moerzeke (Hamme) 1 okt 2011
  • Kovekenskermis met reuzenstoet Lokeren
  • Septemberfeesten met Reuzenommegang Borgerhout (Antwerpen)
  • Pierlala Stoet Ursel
  • Reuzenfeesten Tervuren
  • Bevrijdingsfeesten met Reuzenommegang Deurne
  • Reuzenstoet Zedelgem (onder voorbehoud)
  • De heksen-reuzen van Beselare
  • Reuzenstoet Nieuwpoort
  • Gapersfeesten Anzegem
  • Puitenslagersfeesten Beveren
  • Tiense reuzen verenigd... maar zonder Delta Kweiker !
  • CARNAVAL DER REUZEN Wellin
  • Nieuwe Venlose Katern over mythische stadsreuzen
  • Borgerhoutse Reuskes ... om op te eten !
  • Reusachtig Landen bouwt 4 nieuwe reuzen

    Archief per maand
  • 02-2018
  • 01-2014
  • 05-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 09-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 05-2004
  • 07-2001
  • 09-2000
  • 09-1977
  • 02-1975
  • 01-1975


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs