WAT ?
Een "rouër" is in het Atoms een rammelaar, een mannelijk konijn.  Het werkwoord "rouën" betekent "rijden".  Het gebruik van "rouër" in de betekenis van "mountainbiker" wordt  toegeschreven aan Sylvia B., die na een toertocht in 2006  een collega-biker toeriep : "Aa, zeje gouë oek ne rouër ?"

Zoeken in blog

Links
  • bloggen.be
  • Wethuys
  • Fietsersbond
  • Garmin GPS Helpdesk
  • Mountainbike.be
  • Het Thienhof
  • Weinhotel Platz
  • The Whisky House
  • Isle of Islay
  • TripAdvisor
    DE ROUËRS
    Meer dan mountainbiken alleen
    04-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Champagne, 2008

    Champagne 2008


    Na ons Frankrijk-avontuur van vorig jaar stond het tamelijk vlug vast dat we nog eens la douce France zouden aandoen. De kaarten hadden we al, we wisten al dat je in Frankrijk links moet rijden, en de taal was ook geen probleem (dérailleur, vitesse, guidon, amateur etc.). Alleen moesten we nu zeker van drank veranderen, want van al dat zwaar bier krijg je makkelijk zadelpijn. Dus werd het de Champagne.

    De routes zullen worden uitgestippeld op de GPS, en we zijn al enkele weken aan het trainen op kilometers. Dus we moeten alleen de logistiek regelen. Onze twee verblijfplaatsen zijn reeds gereserveerd : “Domein Sélèque” in Pierry en “Auberge du Val des Bois” in Warmériville. Blijkbaar twee etablissementen van hoog niveau. Dat zal rap veranderen als wij er aankomen…

    Volgende zaterdag, 28 juni, organiseert de Lukken een grote vergadering, om de laatste details te bespreken. En dan beginnen we af te tellen.

    Zondag 29 juni 2008

    Gisteren heeft de Lukken een etentje georganiseerd waarop de laatste afspraken (vooral culinaire) zijn gemaakt voor ons Champagneweekend. Er was gemarineerde zalm, op basis van een recept van Peter, en er was drank natuurlijk. Door het warme weer was de witte wijn tamelijk rap vervlogen, en toen zijn we allemaal overgeschakeld op Leffe. Omdat Peter zijn beste hoed had opgezet, kreeg hij een Leffe "spécial" met brokken (ziede foto onder "zalmfestijn").

    Op het einde van de avond was er nog afgesproken dat we zondagmorgen een ritje zouden doen. Alleen was er blijkbaar een misverstand over het uur van vertrek, want de Gust stond een uur te vroeg aan de sporthal. Om halftien staan Peter, Gust en de Skeer dan toch vertrekkensklaar, en ze wachten op de Lukken. Tevergeefs. Een telefoontje brengt meer (on)duidelijkheid : de Lukken is aan het kuisen, en heeft nog veel te doen enz. Maar hij zou na de rit toch een pintje komen meedrinken.

    We proberen een rechte lijn naar Berlare te volgen, om eens iets anders te doen. Nabij het Eiland vinden we een onbekend baantje dat op de koop toe nog goed onderhouden blijkt. We komen uit aan het rond punt voorbij Bogaert en daar ziet Peter niet eens dat zijn eigen vrouw ons met de auto voorbijrijdt. In ieder geval, hij zal nu wel goede punten hebben want Vero weet nu dat we wel degelijk op de fiets zitten.

    De rest van de rit is iets minder interessant wegens te vlak en te weinig baantjes. Gust doet een historische uitleg over het "land van Aalst", maar de twee anderen zijn meer geïnteresseerd in wereldse dingen (het begint met een t). Onderweg komen we wel een tof restaurantje tegen : de Jaeger in Lede, waar we met de vrouwen absoluut eens naartoe moeten.

    Bij de terugkomst in Atom, na ongeveer 40 km, zetten we zelf de stoeltjes op het terras van de Zwetten, en daar komt de Lukken al aangereden. Hij drinkt geen bier, en ziet er eigenlijk niet 100 % uit. Nu beklaagt hij zich dat hij niet meegereden heeft natuurlijk. Peter kan niet zwijgen over hoe goed die zalm van gisterenavond wel was, en zo komt het gesprek terecht op de snacks die zullen worden geserveerd in "Peter en de Gust". Ook het personeel wordt al virtueel aangeworven, en de omzet wordt al besproken. Daar zullen we in de Champagne ook nog vaak moeten naar luisteren...

    Zondag 13 juli 2008

    Vorig weekend hebben we een tocht naar Galmaarden en terug gedaan. Vier van de Rouërs hebben 42 km afgemaald zonder noemenswaardige problemen. De foto’s spreken voor zichzelf; de vier zijn er gerust in, en bezegelen het succes met een pint in de Rialto. Ondertussen zijn ook de routes voor de Champagne op kaart en GPS gezet; hiervoor hebben de Gust, Peter en Danny een paar avonden samengezeten en evenveel flessen wijn gekraakt.

    En vandaag is het de laatste rit voor het grote avontuur. Iedereen is opgetrommeld om 50 km te rijden. Wilfried houdt zich met dit soort familietochtjes niet bezig, dus zijn we met vijf.. Stefaan wil zichzelf en de conditie van de anderen nog even testen, en start samen met de anderen aan de sporthal van Denderhoutem. We gaan richting Gaasbeek en Sint-Pieters-Leeuw. We rijden door Iddergem, en in Okegem begint de miserie : Peter heeft de eerste lekke band. Met de hulp van de Lukken is alles echter tamelijk snel opgelost, en we rijden spoedig de Dender over richting Pamel. In Strijtem rijden we ons twee keer vast in een privé-baantje, maar Stefaan geeft het zo vlug niet op. Hij baant zich een weg door bramen en doornen, maar moet toch terugkeren. We rijden een kilometer verder het veld in, en zijn net de pracht van de natuur aan het bewonderen als een enorme klap weerklinkt. Stefaan denkt dat er een kwade boer op hem geschoten heeft, maar hij merkt dan dat zijn voorband van de velg gesprongen is (zie foto) en dat er een doorn inzit. De gevolgen van zijn avonturen van zowat een kilometer geleden. Stefaan laat de anderen het vuile werk opknappen “omdat hij zijn band in het oog wil houden”. En dan terug de fiets op. Een halve kilometer verder heeft hij prijs met zijn achterband. De anderen beginnen zich te vervelen. De Skeer geeft de voeten van Peter een douche, want zijn sandalen houden natuurlijk de zweetgeur niet tegen. We zijn 10 km ver en beginnen aan terugkeren te denken. We beseffen echter dat we kilometers in de benen moeten hebben, en rijden toch maar verder tot in Gaasbeek. De miserie wordt doorgespoeld met een kriek van het grote vat tegenover het kasteel. De laatste details voor donderdag worden besproken, en we rijden in rechte lijn terug naar Atom. We hebben, ondanks alles, zo’n 45 km op de teller. Nog vier dagen en ’t is zover. Gelukkig is Wilfried er dan bij, om ons uit ons technische lijden te verlossen.

    Donderdag 17 juli 2008

    Na een autoritje van zowat 270 km komen we in de late namiddag aan op domein Sélèque in Pierry bij Epernay.

    De GPS van den Aldi wint het nipt van Peter zijnen veel duurdere Tom – Tom. We laden de bagage uit en steken onmiddellijk het vuur voor de barbecue aan. Onze stek voor de volgende vier dagen is eenvoudig, maar wel een ideale uitvalsbasis voor onze tochten : legerbedden, grote tafels, houten banken, een ruime keuken en vooral een grote frigo. Mevrouw Sélèque is zo vriendelijk geweest deze vol te steken met champagne, en dat zal ze geweten hebben. We vinden ook enkele flessen zelfgebottelde rosé-rode landwijn, die normaal door de plukkers in de wijngaard wordt gedronken.

    Na een uurtje eten we al mosselen en sardienen (in druivebladen gewikkeld) van de barbecue, en daarna een sappige rib-eye. Dit alles wordt doorgespoeld met champagne, de landwijn, en rode wijn die begint met een K.

    Na de barbecue gaan er enkelen slapen, maar Wilfried, de Gust en de Skeer blijven tot een stuk in de nacht napraten over de fietsen, over Frankrijk, over Carla Bruni en over Peter natuurlijk. De Skeer was verwittigd niet bij deze twee nachtbrakers te blijven zitten, maar slaat die goede raad in de wind.

    Vrijdag 18 juli 2008 : Pierry - Warmériville

    Voormiddag (door de Gust)

    Na het ontbijt dat Stefaan maar al te graag is gaan kopen bij de plaatselijke bakkerin en Luk die ergens een koersbroek moet gaan lenen staan we om 9h00 gepakt en gezakt klaar om te fietsen. Uitgezonderd de Skeer …. die lijkt niet op gang te komen, (’s nachts veel te lang bij de getrainde nachtbrakers Wilfried en Gust blijven zitten). Als Peter na een kwartiertje wachten zijn ongeduld en misprijzen laat blijken, gaat het helemaal fout. De Skeer rent als bezeten van de slaapkamer naar de keuken naar de koffer van zijn auto maar slaagt er niet in om afgewerkt op de fiets te kruipen. Rien ne va plus.

    In de rest van de groep ontwikkelt zich een gesprek over de dure en langzaam werkende Europese Instellingen.

    Uiteindelijk om 9h30 komt de Skeer toch te voorschijn met de belofte dat hij de ongeduldige Peter noch een peer zal stoven.

    De Gust krijgt de GPS op zijn fiets en leidt de groep kilometers lang op een autostrade die thuis op de computer nog op een baantje leek. Vrachtwagens stuiven ons rakelings voorbij en het vertrouwen in de Gust zijn navigatiekunsten raakt zoek. Gelukkig kan hij het net op tijd herstellen door eindelijk een veldweg in te slaan. Aan hoogtemeters alleszins geen gebrek. Bij de Skeer gaat ondertussen alles fout wat fout kan gaan : zijn rugzak zit voortdurend in de weg, en dan verliest hij ook nog zijn banaan, die hem van de nodige energie moest voorzien. Een absolute off-day is het.

    Namiddag (door de Skeer)

    We komen aan in Mourmelon-le-Grand, een stadje dat blijkbaar vooral leeft van de militairen die op een nabije basis verblijven. Na een aperitief in een trendy café (naar Franse normen) eten we een lichte dagschotel in Bar la Nation (chez Max). Max vult onze drinkbussen met koel water en daarna gaan we weer op pad. Voorbij de kerk van Mourmelon zitten we onmiddellijk op de karakteristieke kalkwegen van de Champagne. We zien zelfs papavervelden en sommigen worden al high van het idee.

    De GPS wijst ons de weg, maar plotseling staan we voor een militair domein : de GPS toont rechtdoor, maar dan moeten we over de prikkeldraad, en het domein doorkruisen. Er ontstaan twee kampen binnen de Rouërs : de incivieken die door het militair domein willen (Stefaan, Gust, en Peter) en de drie wijzen (Wilfried, Lukken, en de Skeer). De enen hebben lak aan regels en procedures, de ambtenaren en zelfstandigen onder ons lopen liever binnen de krijtlijnen. Het gezond verstand zegeviert echter en we besluiten gewoon rond het militair domein te rijden. Aan onze kant van de prikkeldraad ligt een hobbelige veldweg, en rechts ervan een brede asfaltweg, zo vlak als een biljart. De verleiding is dus groot en we laten het aan uw verbeelding over of er nu toch niet iemand van de groep op die asfaltbaan is gaan rijden. Als we helemaal aan het einde van het domein op een openbare weg komen, doet een oude militair in burger ons stoppen. Hij ziet de kans om aan zijn vrouw naast hem te bewijzen dat hij nog iets te zeggen heeft , en geeft ons een preek over op het militair domein rijden, en over de gendarmes bellen, etc. We rijden verder, en een paar kilometers verder staat er plots toch een blauwe Landrover van de Gendarmerie in de graanstoppels naast ons. Gust roept “alles ontkennen !”, Stefaan leert ons een nieuwe Franse uitdrukking (“longer le fil”) en na een kleine discussie mogen we van de gendarmes toch voortrijden. Het gevaar is geweken. De hele scène doet mij wat denken aan deze film : http://www.youtube.com/watch?v=fBNBBcdcGpo&feature=related. De gendarmes stappen opnieuw in de Landrover, en vertrekken in een wolk van stof in de richting die wij uitmoeten. Niet toevallig komen we een kilometer verder aan een ander militair domein, en ongetwijfeld hebben die mannen zich daar ergens verstopt. We rijden er wijselijk in een grote boog omheen. Het gezond verstand zegeviert opnieuw. Maar Wilfried denkt er toch aan een andere club te zoeken, want binnenkort zitten ze misschien toch allemaal in de bak.

    We zijn eigenlijk niet ver meer van Warmériville, en om de emoties door te spoelen, wijken we even af van de uitgestippelde route om in Pontfaverger-Moronvilliers (wablieft ?) een Affligem of Pelforth te gaan drinken bij de meest rondborstige bazin die we in jaren hebben gezien.

    Als we na 78 km in “Auberge du Val des Bois” in Warmériville aankomen, wenst de bazin ons onmiddellijk “bonne douche!”. Hou zou dat nu komen ? Na het avondeten (konijn) trekken we Warmériville in, en worden onze ergste nachtmerries waarheid : we zitten in een Frans slaapdorp met 1 café en het is nog gesloten op de koop toe. Wanhopig loopt Peter het ene steegje in het andere uit maar meer dan wat oude kannonen is er niets te vinden. We hebben onze hoed voor niets opgezet. We keren van ellende terug naar het hotel, waar we nog 1 drankje kunnen krijgen, en daarna onder de lakens…

    Zaterdag 19 juli 2008 : Warmériville - Pierry

    Na het ontbijt worden de fietsen gesmeerd. Ook de schijfremmen van Wilfrieds nieuwe Bianchi worden onder handen genomen. Enkele Limburgse motards, die ook in het hotel verblijven, zijn zeer onder de indruk als we vertellen dat we een trip van 90 km gepland hebben. We rijden Warmériville uit, en na enkele honderden meters zitten we al in het groen. In het open veld staat er een stevige wind, maar de kalkwegen zijn goed berijdbaar. Na zowat 20 kilometer zien we Reims in de verte opduiken, en we besluiten een foto te maken. Een Franse dame, op wandel met de hond, helpt ons hierbij een handje.

    We moeten rond Reims zien te rijden, en raken wat op de sukkel in een industrieterrein. Maar uiteindelijk, na een aantal bruggen, waterloopjes, en hoofdwegen te hebben omzeild, komen we opnieuw op het platteland, dat verbazend dicht bij de stad Reims ligt. Zeer merkwaardig : de Franse vrouwen zijn heel fier op het lokale wegennet, want telkens als er één van de Rouërs “Put !” roept, worden we boos aangekeken.

    Zowat vijftien kilometer verder wacht er ons een afdaling in het gras, en daar leert de Gust het belang van een juiste bandenkeuze : met zijn slicks rijdt hij natuurlijk sneller op een harde ondergrond, maar remt hij bijna niet op een vochtige ondergrond. Als Wilfried stopt om de juiste weg te vinden, knalt de Gust in volle snelheid achteraan op Wilfrieds nieuwe fiets. Gelukkig is er niets gebroken bij de fiets of bij Wilfried, alleen is hij een of ander vijsje kwijt (of is het nu een rondel ?).

    Op een bepaald moment moeten we een HST-lijn kruisen. De enige mogelijkheid is te voet een stuk afdalen en 30 meter door een rioolbuis rijden. We kruipen letterlijk door de buis (van de naald), en belanden dan opnieuw op TGV-terrein. Peter krijgt de schrik van zijn leven als hij het woord TGV-police hoort. De anderen kennen intussen de Stefaan zijn farcen.

    Het is bijna middag, en bij sommigen begint de maag al te grommen. Daarom besluiten we op zoek te gaan naar iets om te eten, en we belanden in Jonchery-sur-Vesle. Iedereen verwijst ons naar de plaatselijke pizzeria. De eerste indruk s niet echt veelbelovend, maar de pizza’s zijn er wel handgemaakt, en in de ijskast ligt er fris bier. Peter, Wilfried en de Skeer nemen elk een blik Bavaria, en zien na een half blik dat het 7,9° alcohol bevat, iets meer dan een Duvel. Om van de emotie te bekomen, wordt er onmiddellijk een tweede blik gekraakt, en de pizza’s worden onder luid gelach verorberd. Ondertussen eten Luc, Stefaan en Gust buiten op het pleintje, de plaatselijke schonen bewonderend.

    Na het eten willen we terug op onze route komen, en moeten we een helling nemen van zeker anderhalve kilometer lang. Daar beginnen de eerste tekenen van vermoeidheid zich te manifesteren, en er wordt besloten onze trip enkele kilometers in te korten. http://www.youtube.com/watch?v=8BGA7YfNzqs
    We zullen dus zoweel mogelijk in rechte lijn naar Pierry rijden. We winnen wel enkele kilometers, maar het blijft toch een zware opgave : het platteland is heuvelachtig, er is veel lang gras, en door al deze inspanningen beginnen de eerste slachtoffers te vallen. Luc is bijna in staat van ontbinding, Wilfrieds drinkbus is leeg, de Skeer zit met slappe benen en bovenal, het vertrouwen is zoek. Eén ding kan ons redden : een café. In Belval zijn er die avond dorpsfeesten. Er staat al een bierkraam, maar het bier is nog niet geleverd. In Fleury-la Rivière is er een café, maar het is gesloten. En eindelijk, in Daméry, vinden we de zo begeerde herberg. De bazin is niet van de rapste, maar Peter denkt er toch aan hier een druif te zetten. http://www.youtube.com/watch?v=gk3Z4DEJOu0&feature=related
     Luc ziet het absoluut niet meer zitten, en hij spreekt ervan een taxi te nemen. Maar na enkele drankjes (coca voor Luc, Pelforth en Leffe voor de anderen) gaat de moraal omhoog en kunnen we hem toch overtuigen de laatste 10 km met de fiets te doen. We steken de Marne over, rijden stapvoets de allerlaatste berg op, en dalen dan af naar Pierry. We hebben 89 km afgelegd.
    http://www.youtube.com/watch?v=SSzt8pvU04c&feature=related

    Bij aankomst op domein Sélèque kijkt Luc onmiddellijk of we genoeg vlees hebben om te barbecuen. Er waren er immers een paar die hadden voorgesteld Luc op de barbecue te leggen mocht hij begeven.

    Zondag 20 juli 2008

    Vandaag hebben de Rouërs een rustdag ingelegd, om morgen fris als een hoentje huiswaarts te kunnen keren. In de voormiddag nemen we de fiets naar Epernay, om er het laatste stukje vaste vis te kopen dat we nodig hebben voor de paella, die vanavond op het menu staat. Stefaan heeft met mevrouw Sélèque al een afspraak gemaakt voor een degustatie, en ze heeft ons aangeraden niet te eten, om de smaakpapillen niet aan te tasten. In Epernay beperken we ons dus tot een Ricard op een terrasje. Daarna fietsen we terug naar Epernay, alwaar we een productconfrontatie met de Sélèque-champagne aangaan.

    In de namiddag worden we in de kelders rondgeleid door Bernard. We zijn onder de indruk van zoveel flessen, en bij het buitengaan wordt het Gust allemaal even te machtig; hij moet er even de ogen bij sluiten.

    Daarna beginnen we aan de voorbereiding van de paella. Peter deelt de orders uit, en is er vrij zeker van dat de schotel paella zal volstaan voor 15 man. Na een uur of twee is hij klaar, en het mag gezegd worden, het resultaat is verbluffend.

    Peter maakt echter een kapitale fout : hij zegt : “dit krijgen jullie met 6 man nooit op !”. Voor Wilfried en de Skeer is dit een even grote uitdaging als een col van eerste categorie, en ze steken een tandje bij. De anderen worden letterlijk onder tafel gegeten. Peter ziet de bui hangen, gaat snikkend naar de slaapkamer en belt vandaar naar het thuisfront om steun te zoeken bij Vero. Als hij een half uur later terugkomt, vindt hij nog enkele rijstkorrels in de pan.

    En dit waren we nog vergeten te zeggen : de inzet van de weddenschap was een doos champagne. Peter, 6 flessen volstaan en het mag Sélèque zijn.

    En volgend jaar, mannen ?

    Gust en Danny

    04-08-2008 om 00:00 geschreven door Danny  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Champagne

     

    02-08-2008 om 00:00 geschreven door Danny  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ritverslag 22 Juni 2008


    Met nog minder dan een maand voor het champagneavontuur stijgt de motivatie bij de rouërs om 's zondagsmorgens mee te rijden.
    Toevallig dachten zowel de Gust als de Lukken dat ze bij Peter moesten gaan vragen of er gereden werd,
    of was het voor de barbecue die ze hadden geroken ??
     Na zowat half de diepvriezer en wijnkelder te hebben geplunderd werd besloten om 's anderendaags 8h30 samen te komen.
    Er werd geopperd dat Stefaan dringend nog eens moet meerijden dus besloot de Gust hem te bellen. Tevergeefs ... zou hij om middernacht niet meer opnemen dan ???
    De Wilfried die normaal gezien niet met watjes meerijdt werd uitgedaagd omwille van minder vaardigheden in karrensporen en modder en besloot om eens te laten zien wat hij allemaal kan met zijn nieuw machien.
    William nog steeds niets geleerd voor zijn examen maandag besloot ook eens mee te rijden (nog tijd genoeg en tis maar geschiedenis)
    Zoals gewoonlijk was het even wachten op de Peter (we beginnen te vermoeden dat hij 's morgens heel wat werk heeft voor de spiegel)
    Bij de start nam Peter onmiddellijk de leiding en zette een rotvaart erin bijzover dat de Luc en de Gust achteraan kreunden om mee te kunnen.
    Gelukkig herinnerde de Luc nog de pinnekesdraad op de grond van verleden week en presteerde het om weeral plat te rijden.
    Lang respijt heeft hij echter niet gekregen want we hadden onze supermecanieker Wilfried mee.

    Dan maar de pauze wat rekken met het materiaal terug in het potteken te krijgen moet de Luc hebben gedacht.
    Terug op weg lieten we het baantje van Peter deze keer links liggen aangezien Maria het nog steeds niet had opgekuist.
    Het kieken dat de Gust verleden week had aangereden net uit coma ontwaakt werd door 12 wielen terug de grond ingereden.
    In het baantje dat eigenlijk niet bestaat zagen we de eerste keer tetten, al een hele verbetering tegenover verleden week.
    Na verschillende maïsvelden te hebben afgereden (beiden interpretaties) belanden we in onze target Lierde.
    Tijdens de pauze terplekke bewonderden we nogmaals de Wilfried zijne nieuwe fiets.
    William bedacht dat hij eigenlijk ook wel een nieuwe bike kon gebruiken en eigenlijk ook een nieuwe gsm , computer + scherm en ook nog een digitaal toestel. Verschillende suggesties werden aangereikt: benefietavond tvv William of misschien meteen William-aid ??
    Uiteindelijk werd besloten dat een studentenjob misschien de ongebreidelde consumptiedrang van William kon invullen.
    Op de terugweg besloten we richting Kerksken op de gps-en in te geven teneinde eens andere baantjes te zien.
    Nadat de Skeer zijn machien ons in een doodlopende veldweg stuurde, werd de Peter aangesteld tot nieuwe navigator ... de gevolgen waren navenant.  ...    Het baantje waar hij ons instuurde werd hachelijker met de lopende meter.
     Achteraan klonken de protesten van de Luc en de verongelijkte Skeer steeds luider, maar de Peter beducht voor muiterij werd gelukkig gered door William die (zoon van zijn vader) heldhaftig de weg door netels en bramen toonde.
    Wat verder vlogen William en Wilfried als raketten een berg op, de Gust beloot wijselijk de Luc gezelschap te houden doch dat bleek nog te snel.
    Ter hoogte van St Antelincks vroeg de Skeer zich af waarom iemand een pagode in zijn tuin zette, de Gust moest er hem op wijzen dat het een grafzerk op een kerkhof betrof. (eerste verschijnselen van suikertekort).
    Met 40.5 km op de teller belandden we eindelijk in de Welkom Back.
    Na nog wat gemijmer over wat gedaan als de Paribas en Moore op de fles zouden gaan (alsnog starten met Peter & De Gust ??)
    besloten we naar huis te gaan kijken wat de pot schafte.
    Peter die in zijn eentje zelfs in Denderhoutem zijn weg niet vindt, moet wel eerst nog Leeuwveldbos in de gps steken

    22-06-2008 om 00:00 geschreven door Gust  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    15-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kayak - de foto's

     

    15-06-2008 om 00:00 geschreven door Danny  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atom - Cap Gris Nez

    Atom - Cap Gris Nez



    Zowat vijf jaar geleden rijpte bij enkele pioniers het idee om van Denderhoutem naar Cap Gris Nez te rijden. Een rechte lijn in westelijke richting. Gust, Peter en Luc bereidden zich wekenlang voor : stafkaarten kopen, weg uitstippelen, zondagmorgen op zoek naar geschikte (veld)wegen. Bijna het hele Belgische parcours was uitgestippeld, en toen zonk de moed hen in de fietsschoenen, wegens "niet doenbaar".

    En toen, in de lente van 2007, op het terras van de Welkom, kwam het idee weer ter sprake. Peter was de toertochten beu, Luc zag het ook wel zitten, en Danny zat erbij en knikte. Gust en Stefaan waren er ook voor te vinden. Het managersinstinct van Stefaan zei dat er targets moesten worden vastgelegd, en dan stond het opeens vast : op 20 en 21 juli rijden we via Watou naar Cap Gris Nez.

    Zondag 17 juni 2007

    Na enkele verkennende tochtjes op basis van Lucs (olifanten)geheugen hebben we besloten om vandaag over te schakelen op moderne technologie : een Garmin GPS met topo-Belgiëkaart.  Afspraak om halftwee bij Peter voor een tochtje van zowat 60 km.  Na een discussie met Wilfried vertrekken we rond kwart voor twee, en stoppen 10 meter verder, net voorbij de beek.  De beek vinden we op het scherm van de GPS, maar de route moeten we nog even zoeken.  We zoeken nog wat en een kwartier later zijn we toch al op Koekelberg.  We draaien naar links, en gaan dan het bos in richting Vondelen.  De Gust, die dan al dik zit, verslikt zich in een plasje modder, en gaat halsoverkop richting aarde.  Gelukkig is er niets gebroken (bij de Gust toch niet, zie verder).  We rijden verder, maar hebben niet de indruk dat de GPS-technologie de snelheid opdrijft.  De Skeer heeft de GPS meer in zijn handen dan zijn stuur.  Ter hoogte van Landlede besluit de Lukken om even om te kijken waar de Skeer weer blijft, en zo belandt hij in volle snelheid achteraan op de fiets van Peter.  Balans : 1 gebroken spatbord en 1 kwartier vertraging. We zijn zowat 5 km ver.  We besluiten om de GPS op de fiets van de Gust te zetten, die blijkbaar nog beter ziet dan de Skeer. 

    In Heldergem vindt de Gust dankzij de GPS een prachtig paadje, steil bergop.   De Gust plaatst een stevige demarrage, en breekt hierbij zijn derailleur.  Er volgt een discussie of die derailleur wel een echte Deore is of Chinese namaak.  De Gust besluit uiteindelijk dat de breuk waarschijnlijk te wijten is aan zijn jump in het Vondelenbos.  Hij is wel blij dat hij dankzij de GPS een nieuw baantje heeft ontdekt, en dat hij dankzij de GPS nu de weg terug naar huis gaat vinden (te voet).  Gelukkig volgt er veel bergaf, zodat de Gust zich kan laten bollen tot in café Ninove, waar de voordelen van de GPS nog eens op een rijtje worden gezet.

    Balans van de dag : 16 km, anderhalf uur op de fiets, anderhalf uur in café Ninove, 1 gebroken derailleur, 1 gebroken spatbord en 3 Witkappen elk.



    Zondag 24 juni 2007

    Na de minder geslaagde tocht van vorige week zijn we toch met dezelfde vier om het er vandaag opnieuw op te wagen.  De Skeer heeft een route van 35 km op de GPS uitgestippeld (Atom – Nederename), dus 70 km heen en terug.  Het wordt immers hoog tijd om te trainen op kilometers.  Peter, Luc en Gust hebben er de nacht voordien ingehangen, en zien er dus niet al te fris uit.  We vertrekken aan de sporthal, een wolk van gegiste Witkap en Irish Coffee achter ons latend.

    De GPS werkt naar behoren, maar voorbij de veldkapel begint het al : we moeten een pad nemen dat rond de weide van de Gust zijn vader loopt, en het gras staat er 1 meter hoog.  We doen dus een klein omwegje, en komen boven op Knipperhoek terecht.  Daar moeten we een honderd meter door de maïs, omdat het baantje omgeploegd is.  Ook in Aaigem moeten we een omweg maken, daar het voorziene wegje helemaal verdwenen is.  Maar goed, ondertussen is ook de Gust overtuigd geraakt van het kunnen van de GPS.  Tussendoor hebben we soms enkele druppels regen, maar het grootste ongemak blijkt veeleer de alcohol van de avond voordien te zijn.  In Herzele wijst de GPS ons de weg door een maïsveld en netels, dus de groep besluit een honderdtal meter te voet te gaan, rechtdoor.  Dat blijkt niet te lukken, en op de koop toe begint het te gieten, dus we nemen toch snel het pad door maïs en netels.  Dit is echt mountainbiken. Na nog enkele kilometers verhard komen we in Grotenberge aan, waar drie van de vier vinden dat het genoeg geweest is.  We keren dus zo snel mogelijk terug richting Atom.  De Gust vindt onderweg nog een maïsveld om door te ploegen, zodat alleen zijn hoofd en zijn sigaret (!!!) erbovenuit komt. Spijtig dat er geen foto van is.  Er wordt volop gesproken over "heldendaden" en "flandriens", en de dag wordt afgerond op het (overdekte) terras van de Welkom.

    Volgende week afspraak voor een nieuwe episode in deze heldenroman.

    Zondag 1 juli 2007

    Gisterenavond is er een algemene vergadering gehouden, waar de details zijn besproken.  Het staat nu vast dat Wilfried en Benny meegaan. Iedereen is enthousiast, de checklist wordt opgemaakt en er wordt eigenlijk toch een stevig glas verzet.  's Zondags is het ondanks de voorspellingen prachtig weer.  Peter, Luc en Danny besluiten een toertje te doen in het Pajottenland (Ternat en terug) om wat kilometers in de benen te krijgen.  De Garmin bewijst zijn nut, de stemming zit er in, en het feit dat we geen tegenslag hebben gehad wordt beklonken in de Welkom.

    Zondag 8 juli 2007

    Vorige donderdag hebben de Gust en de Skeer de volledige reisweg van België op de kaart gezet.  De Gust is echter nog altijd niet volledig overtuigd van het kunnen van "het machien" en besluit zondagmorgen met de Skeer van Grotenberge tot Ename te rijden.  Peter is te druk bezig met zijn zwembad, en Lukken laat niet van zich horen (ongetwijfeld een kater), dus vertrekken Gust en Skeer om 8 uur naar Grotenberge.  De Gust krijgt "het machien" op zijn fiets en heeft het navigeren snel onder de knie.  Bij aankomst in Ename is hij zo enthousiast dat we besluiten door te rijden naar Ooike, en vandaar terug naar Grotenberge.  De Gust is nu helemaal overtuigd door het machien.  Bij aankomst in Grotenberge hebben we 57 km op de teller.  Volgende week afspraak voor een tocht van 70 km, de laatste voor het grote avontuur.

    Zondag 15 juli 2007

    De laatste zondag voor D-day.  Vandaag plannen we een laatste trainingsrit van zowat 70 km, langs Bever.  Stefaan wacht op ons in Galmaarden, en hij moet lang wachten.  Onderweg zijn er immers enkele hindernissen te overwinnen.  Overigens, ook in Bever moet Stefaan - bij gebrek aan machete - met zijn fiets een meter netels weghakken. De foto's spreken voor zichzelf.




    Wilfried vindt het niet nodig om deze training mee te doen, voor hem is dit peanuts.  De anderen beginnen wel de ernst van de situatie te beseffen.  Alhoewel, na een "Double d'Enghien" aan de kerk van Bever voelt iedereen zich in staat om de uitdaging aan te gaan.  Volgende vrijdag is het zover.

    Vrijdag 20 juli 2007

    D-Day.  We beginnen de dag met een uitgebreid ontbijt bij Peter.  De champagne vloeit bij beken, want de Gust is jarig.  Rond 9 uur vertrekken we.




    Alles verloopt vlot.  De zon schijnt. In de verte zien we wat grijze wolken, dus het zou kunnen dat we wat regen krijgen.  In Woubrechtegem (na zowat 10 km) wordt het plots pikdonker, en enkele minuten later zitten we in een echte stortvlaag.  Een vriendelijke meneer roept ons binnen in zijn garage.  We geven uitleg over de tocht.  Als Peter na een kwartier vraagt wat er bij hen 's middags op tafel komt, wordt er ons op gewezen dat het precies al iets minder regent.  We rijden dus verder, maar krijgen toch bakken water over ons.  Als we nabij Ename komen, houdt het wat op met regenen en besluit de Skeer dat het tijd is om zijn schoenen leeg te gieten.  Enkele kilometers verder worden ook de regenjassen uitgetrokken.

    In Waregem stoppen we bij een frituur voor een opgewarmde, maar deugddoende spaghetti.  Op de televisie wordt verteld over de overstromingen in Poperinge en Watou.  De moed zinkt ons in de schoenen, waar hij langzaam verdrinkt.  Onderweg blijft het echter meestal droog.  De Westhoek is vlak en winderig.  In Passendale houden we een korte stop bij Tyne Cot Cemetery...


    In Brielen (even voorbij Ieper) nemen we per ongeluk een privé-wegje dat door een plantage loopt.  De zoon des huizes komt ons tegen, maar we doen alsof onze neus bloedt. Even later hebben we een boze bloemist achter ons, want we hebben bij het buitenrijden ook nog zijn ketting/afsluiting in twee gebroken.  Als we wat later bij het kasteel van Brielen aankomen, wijst de GPS ons de weg recht het kasteelpark in.  We zoeken tevergeefs een wegje door de afsluiting om uit het park te geraken.  We rijden dus het kasteel rond.  Binnen  is er duidelijk iets te doen, want voor de ingang staan er enkele Porsches, Jaguars en Range Rovers.  We overwegen nog even om een glaasje mee te drinken; maar omdat er ons niemand binnenroept, rijden we gewoon opnieuw het park uit.  Bij ons moeten ze ook niet meer komen.

    Zowat 3 km verder moeten we door een bos, maar het blijkt onmogelijk om via de paadjes het bos te verlaten.  De Gust, van geen kleintje vervaard, wijst de weg door het struikgewas.  Een prikkeldraad verspert de weg, maar daar kruipen we gewoon onder.  We vergeten aan Benny wel te zeggen dat er "bisj" op de prikkeldraad staat, en Benny krijgt een "snoksken" waar hij even niet goed van is.  Even later heeft hij een lekke band.




    We naderen Poperinge en krijgen de gevolgen van de overstromingen te zien.  We moeten door een overstroomde weg, en het zal moeilijk worden om langs de binnenwegjes Watou te bereiken.  Bovendien zijn er enkelen die al op hun tandvlees zitten, dus besluiten we een pint te pakken op de markt van Poperinge.


    Na een verkwikkend Hommelbiertje rijden we de laatste 8 km naar Watou, met veel tegenwind en een stevige bergop.  Gelukkig wacht de lieftallige Barbara van het Wethuys ons op met een Sint-Bernardus op haar kosten, wat ons de geleden inspanningen doet vergeten.  De teller wijst 138 km aan. 's Avonds, na een hoppegalet als diner, maken we Watou onveilig met onzenoet op ("het begint met een O...")


    25-07-2007 om 00:00 geschreven door Danny  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    24-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atom - Cap Gris Nez 2

    Zaterdag 21 juli 2007

    's Morgens genieten we in de zon van het lekkere ontbijt van het Wethuys.  Stefaan, die dit gereserveerd heeft, verdient een pluim.  Na de koffie nemen we afscheid van Barbara, en beloven we volgend jaar weer te komen.  Benny vertrekt met een glimmende fiets, want hij heeft hem ’s morgens vroeg al opgekuist.  Zo komen we ook te weten dat Benny zelfs onder het rijden regelmatig zijn fiets afborstelt (!!!).  Na een kilometer zitten we op Frans grondgebied.  De baantjes liggen goed, er is weinig verkeer, de sfeer zit erin.  Wel moeten we regelmatig stoppen voor een dringende behoefte van Benny (drugs???).






    De dorpjes hebben Vlaamsklinkende namen.  In Watten besluiten we rond de middag een pint te pakken in de “Auberge flamande”.  Een verwijfde ober zegt ons dat we wel Vlamingen zijn, maar dat we ons toch in Frankrijk bevinden.  Als revanche besluiten we daar niet te eten.  We rijden dus verder, de Aa over, en krijgen dan een flinke helling voorgeschoteld.  We rijden enkele kilometers door een bos met varens.  Een tiental kilometer voorbij het kasteel van Cocove, in Berthem, stoppen we bij een wegrestaurant waar we als dagschotel heerlijke Normandische vis opgediend krijgen.  Nadien gaat het rijden wel wat moeilijker, maar dat nemen we erbij.







    Plotseling zien we bovenop een helling aan de horizon een boot.  Iedereen denkt dat dit een fata morgana is, maar je kan inderdaad de zee al zien.  We schatten dat we op 20 km van onze bestemming zijn. Bij de volgende stop vertelt Peter ons dat hij zadelpijn heeft op een ongebruikelijke plaats.  We stellen voor dat hij de rest van de rit achterstevoren op zijn fiets gaat zitten om de pijnlijke plaats te ontlasten, maar hij vreest dat hij dan de zee niet op tijd zal zien.  Daarom lost hij het euvel op met enkele velletjes toiletpapier.



    Voor het einde wacht ons nog een beproeving : in het bos “Mont de Plaisance” vinden we de route niet, we rijden verloren in het struikgewas, ploeteren door de modder, en de GPS laat ons ook nog in de steek.  De gemoederen raken verhit, maar de Gust vindt de weg uit het bos, en we komen terug op de goede weg.  Even verder gaat Wilfried in een karrenspoor nog twee keer overkop, maar zonder erg.

    Op zeven kilometer van Cap Gris Nez ontdekken we dat we niet langs het strand naar de kaap kunnen, maar enkel langs de normale weg, die bovendien zeer steil is.  Na twee nijdige hellingen komen we eindelijk ter bestemming aan, waar de vrouwen ons met open armen ontvangen.  De Gust krijgt van Karo de opmerking dat zijn buik verdikt is, maar niemand weet hoe dat komt.  De dagteller wijst 102 km aan, het doel is bereikt.  We besluiten toch maar de auto te nemen naar Hotel Saint-Jean in Wimereux.  Een verkwikkende slaap zal ons deugd doen.

    Tot volgend jaar.






    vlnr : de Lukken, Peter, Benny, Wilfried, de Gust, Stefaan en de Skeer

    24-07-2007 om 00:00 geschreven door Danny  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kayak 2008

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Danny  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)


    Spreuk van de dag. Mannen blijven kleine kinderen, alleen de prijs van hun speelgoed verandert.
    Inhoud blog
  • Riquewihr, de foto's
  • Riquewihr
  • Onze 5000e hit is een feit !
  • Terschelling - de foto's
  • Terschelling

    Archief per week
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/10-07/10 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 01/03-07/03 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 20/10-26/10 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 23/07-29/07 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Gastenboek
  • mooi
  • groetjes van Maria & Jean uit Scherpenheuvel
  • over het stukje van de crisis
  • foto's
  • keigoed

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren
  • Verbazing.. (Anke)
        op Moezel 2010 - De Foto's
  • Was het nu -st of -ts? (Anke)
        op Voeren 2009.
  • Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs