Inhoud blog
  • Quid novi sub sole?
  • Areknamés: Love Hate Round Trip ( * * * * 1/2 )
  • Far Corner: Endangered ( * * * * )
  • NeBeLNeST: ZePTO ( * * * * 1/2 )
  • Believe: This Bread Is Mine ( * * * 1/2 )
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Who's afraid of Progressive Rock?

    27-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cage: Secret Passage ( * * * * 1/2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gesticht in 1987, waren tot nu enkel een single en een compilatie de digitale getuigen van de opvallende competentie van deze Italiaanse band. Cage verdient inderdaad veel beter en wordt nu beloond met een echt studioalbum. Het is al te gemakkelijk om hen af te schilderen als een Genesis-epigoon. Cage is géén levend museum. Men heeft voldoende eigen inspiratie en invloeden (de fusion) in huis om af te wijken van de grote helden en de landgenoten van The Watch. Secret Passage herbergt veelzijdige en fantasierijke muziek, fris van de lever en schitterend uitgevoerd. De hoogstaande en dynamische composities zijn tot in de puntjes afgewerkt. Hier wordt een natuurlijk evenwicht bereikt tussen een dichterlijke stijl en een feilloze techniek. Natuurlijk moeten Genesis-fans deze plaat in huis hebben. Maar eigenlijk moeten alle progharten hier sneller van gaan kloppen. Dé verrassing van het jaar? In ieder geval één van de beste Musea-releases in lange tijd.   

     

    Personeel:

    Augusto Morelli / Vocals
    Andrea Mignani / Guitar
    Alessandro Bugliani / Piano, Keyboards
    Claudio Franciosi / Keyboards
    Fulvio Mele / Bass
    Andrea Griselli / Drums   

     

    Cage: Secret Passage is een uitgave van Musea Records, 2008

    27-08-2009 om 20:10 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Rock Progressivo Italiano, Cage, Genesis, fusion
    13-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gazpacho: Tick Tock ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gazpacho’s nieuwe album Tick Tock klinkt bijzonder fraai. Het openingsnummer Desert Flight is er zelfs één om in te lijsten. Hoe men hier naar een hoogtepunt toewerkt, wekt terecht bewondering. The Walk trekt eerder slaapwandelend door de woestijn (het album baseert zich op de nefaste solovlucht van Antoine de Saint-Exupéry). Veel oosterse motieven hier, als uit een elegant muziekdoosje. Het ruim twintig minuten durende titelnummer geraakt beter euh… van de grond. Hier gaat het drama weer voluit en bewijst men dat het onderwerp een interessant uitgangspunt kan zijn voor een symfonisch conceptalbum. In zijn beste momenten staat het Noorse zestal dichter bij het emotioneel oprechte Marillion dan de gezwollen pathetiek van Coldplay. Ook dankzij de uitstekende Steve Hogarth-kloon die Jan-Henrik Ohme eigenlijk is. Mooi van Sony dat ze deze band heeft opgepikt.

     

    Personeel:

    - Thomas Andersen / piano & keyboards
    - Jon-Arne Vilbo / guitar
    - Kristian Torp / bass
    - Mikael Kromer / guitar & violin
    - Robert R. Johansen / drums
    - Jan-Henrik Ohme / vocals

      

    Gazpacho: Tick Tock is een uitgave van HWT Records en Sony, 2009

     

    13-08-2009 om 20:54 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Tags:Gazpacho, Marillion, progrock
    11-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Touchstone: Wintercoast ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ontdekt door John Mitchell (It Bites, Arena) leverde dit kwintet met Discordant Dreams een indrukwekkend debuut af. Met Wintercoast wordt nu bevestigd. Het totaalgeluid is harder maar bloedmooi, hier klinkt een professionele band met tonnen zelfvertrouwen. De geëlaboreerde composities zijn progressiever en ambitieuzer van opzet. Ook de (samen)zang van Kim Seviour en Rob Cottingham zet rasse schreden vooruit. De mix van epische progrock en zeer aansprekende melodieuze rock moet een groter publiek kunnen aanboren. Na enkele te brave leerlingen (Karnataka, Magenta en Mostly Autumn) schuift eindelijk een band met frontvrouw (en met ballen) naar de voorste bank van de klas om haar rechtmatige plaats onder de toppers op te eisen. Een band met grootse verwachtingen.

     

    Personeel:

    Kim Seviour - Vocals
    Rob Cottingham - Vocals, Keyboards, SFX.
    Adam J Hodgson - Guitars, Backing Vocals.
    Paul "Moo" Moorghen - Bass Guitars, Backing Vocals.
    Alasdair Melville - Drums and Percussion  

     

    Touchstone: Wintercoast is een uitgave van Heavy Right Foot Records, 2009

    11-08-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Touchstone, It Bites, John Mitchell, progrock
    09-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galahad: Resonance ( * * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ondanks een klein en wisselvallig oeuvre behoort het Britse Galahad tot de toppers van de zogenaamde neoprog. Dat hebben ze vooral te danken aan hun laatste studioschijf. De in Polen opgenomen live plaat Resonance stond in het teken van deze Empires Never Last en laat dan ook een band horen op het hoogtepunt van hun kunnen. De albumversies waren al niet misselijk, maar hier horen we de elektriciteit in de lucht hangen. Een razend knap opgebouwde setlist, met als opener het Romeo & Julia-thema van Prokofiev, sleept je mee in een wervelwind van klanken. Geweldige spanningsbogen worden geconstrueerd waardoor je gemakkelijk de hele plaat op de punt van je zetel uitzit. Niet alleen instrumentaal is dit een tour de force; de charismatische leadzanger Stuart Nicholson heeft een stem die de luisteraar onweerstaanbaar onder hypnose brengt.

     

    Personeel:

    - Roy Keyworth / guitar
    - Stuart Nicholson / vocals
    - Spencer Luckmann / drums
    - Dean Baker / keyboards, backing vocals
    - Lee Abraham / bass guitar, backing vocals

     

    Galahad: Resonance live in Poland is een uitgave van Metal Mind Productions, 2009

    09-08-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Galahad, Neoprog, progrock
    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DVD: Saga: Contact live in Munich ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de ietwat sentimentele coda na zou je niet zeggen dat dit het afscheidsconcert van zanger/componist Michael Sadler was. Maar goed ook, want de man weet zichzelf al genoeg in de schijnwerpers te plaatsen. Dat kan ook gezegd worden van invallende batsman Chris Sutherland, die zichzelf in de bloemetjes zet met een aardige drumsolo. De capaciteiten van bassist en keyboardspeler Jim Crichton, toch één van de sterkhouders, blijven dan weer onderbelicht. De balans zit enkel goed voor Ian Crichton en Jim Gilmour, niet toevallig de belangrijkste solisten. Het concert is een goede mix van oude en nieuwe Saga. De oudere fan zal zeker het meest genoegen nemen met puntgave uitvoeringen van klassiekers als The Perfectionist en Don’t Be Late. Contact: live in Munich levert het overtuigende bewijs dat Saga gratievol ouder wordt. Beeld- en geluidskwaliteit zijn voortreffelijk. Duitse grondigheid, zeg maar.

     

    Personeel:

    Michael Sadler: vocals, keyboards

    Jim Crichton: bass, keyboards

    Ian Crichton: guitars

    Jim Gilmour: keyboards, vocals

    Chris Sutherland: drums, percussion

     

    Saga: Contact is een uitgave van Insideout Music SPV, 2009

    27-07-2009 om 13:12 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Saga, Michael Sadler, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pallas: Moment to Moment ( * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Schotse Pallas was in de jaren tachtig één van die neoprogressieve pioniers in het zog van vaandelschip Marillion. Met één klassieker onder de arm (The Sentinel) dook men vervolgens ondergronds om niks meer van zich te laten horen. Tot in ’98 hun comeback aangekondigd wordt. Met Beat the Drum, The Cross and the Crucible en The Dreams of Men keert Pallas even zelfzeker terug als de godin Pallas Athene uit het hoofd van Zeus kwam. Het live in Polen opgenomen Moment to Moment legt de afgelegde weg bij wijze van synthese vast. En je hoort, je weet dat dit een goede show was. Waarom zijn we dan weinig enthousiast? Omdat deze registratie te wensen overlaat. Het geluidsbeeld mist diepte, waardoor alles dof klinkt. Vooral de drums zijn de dupe van dit staaltje amateurisme. Neen, dit had anders en beter gekund.

     

    Personeel:     

    - Alan Reed / Lead vocals
    - Graeme Murray / Bass, bass pedals, vocals
    - Niall Mathewson / Guitars
    - Ronnie Brown / Keyboards
    - Colin Fraser / Drums, vocals

     

    Pallas: Moment to Moment is een uitgave van Metal Mind Productions, 2009

    27-07-2009 om 13:11 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Pallas, progrock
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE HERKANSING: Everon: North ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    North is alweer de zevende langspeler van het Duitse kwartet Everon en het is me een raadsel dat deze jongens niet bekender zijn. Dit is knap geproduceerde melodieuze progrock met een Rush en Saga insteek. Van Duitse bands wordt gezegd dat ze vooral Teutoonse bombast voortbrengen. Gelukkig wordt dit vooroordeel hier bevestigd. De refreinen nemen vaak de vorm aan van hymnen. Instrumentaal wordt elk gaatje vakkundig dichtgemetseld. Tegelijk maakt het album een zeer uitgebalanceerde indruk. Productioneel geven de cello en de orkestraties een duidelijke meerwaarde. Belangrijk in een Duitse band: zangpartijen zonder accent. Meer nog, bandleider Oliver Philipps is een zeer overtuigend vocalist, met een sonore stem die soms aan Greg Lake doet denken. Ook erg on-Duits: humor ( luister naar het instrumentale Woodworks). Ja, de briljante bombast van North tovert voorwaar een glimlach op het gelaat.  

     

    Personeel:

    Oliver Philipps / Vocals, guitars, piano, keyboards and orchestrations
    Ulli Hoever / Guitars
    Schymy / Bass
    Christian "Moschus" Moos / Drums, percussion
    en met:
    Judith Stüber / Vocals
    Rupert Gillet / Cello

     

    Everon: North is een uitgave van Mascot Records, 2008   

     

    21-07-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Everon, progrock, Rush, Saga
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dream Theater: Black Clouds & Silver Linings ( * * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is al van Awake (1994) geleden dat Dream Theater nog met zo’n prachtschijf de neus aan het venster stak. Tegelijk is Black Clouds & Silver Linings een van hun meest toegankelijke werken. Al is dat in het geval van deze leerling-tovenaars een relatief begrip. Smullen valt er genoeg, zowel voor de progfan als de metalhead. We horen niet vaak zo’n geïnspireerd snarenwerk als dat van Petrucci en Myung. Petrucci's solo's zijn geen ingewikkeld kluwen (doorgaans het domein van gitaristen die zo de eigen onkunde of beperking maskeren) maar zijn perfect volgbaar; het keurmerk van de echte virtuoos. Toetsen- en drumpartijen zijn evenredig inventief, en LaBrie is ondanks alle tegenspraak een geweldige zanger, punt. De eerste epic A Nightmare to Remember is al meteen een stereofonisch hoogtepunt. Geweldige spanningsbogen, lekker strak gespeeld. A Rite of Passage is hard en tegelijk bloedmooi. Het sluitstuk van de trilogie tegen de alcoholduivel is het knallende The Shattered Fortress waarin de dubbele basdrums van Portnoy overuren maken. De indrukwekkendste songs zijn gereserveerd als laatste; DT toont zich hier van zijn melodieuste kant. The Best of Times is met zijn heldere, open gitaarakkoorden de song waarmee de band het dichtst bij haar grote voorbeeld Rush aanleunt. Portnoy herinnert hier met warme genegenheid aan zijn vader, die in de loop van de opnamen aan kanker overleed. Voor The Count of Tuscany schieten de superlatieven tekort. Inzake dynamiek, ensemblespel, vocale harmonieën en episch drama onovertroffen in hun oeuvre. Dream Theater is op dit moment gewoon het beste rockorkest op deze planeet.

     

    Personeel:

    John Petrucci / guitar
    John Myung / bass
    Mike Portnoy / drums
    James LaBrie / vocals
    Jordan Rudess / keyboards
    en met:
    Jerry Goodman / Violin

     

    Dream Theater: Black Clouds & Silver Linings is een uitgave van Roadrunner Records, 2009 

     

    17-07-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Tags:Dream Theater, progrock
    08-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLASSIEKER: Odyssey: The Greatest Tale ( * * * * * ); The 7 Samurai ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geef nu toe: welk genre is beter geschikt om de epische vertellingen van Homeros op muziek te zetten, dan de symfonische rock. De verhalen over de zwerftocht van Odysseus behoren tot de oudste uit de wereldgeschiedenis. Ze hebben al generaties mateloos geboeid vanwege hun universele herkenbaarheid en de sterke beelden van menselijk leed en leven die erin vastgelegd zijn. Zo is de Odyssea gaan behoren tot het culturele erfgoed van de mensheid en tot de canon van de westerse kunst. Om maar even aan te geven hoe ambitieus dit nieuwe project van het Franse label Musea Records en het Finse magazine Colossus wel is. De ervaring die men heeft opgedaan met The Colossus of Rhodes (2005), betaalt zich hier uitstekend af. Maar de affiche van Odyssey: The Greatest Tale (2005) oogt nog indrukwekkender. De negen deelnemers moesten wel volgende voorwaarden in acht nemen. Elke bijdrage is gebaseerd op een boek uit de Homerische verhalencyclus, zodat deze 3CD-box in 220 minuten de volledige verhaallijn uiteenzet. Symfo was zelden zo episch van opzet als op dit project. Ook moest elke song de geest ademen van de classic prog, minstens 20 minuten dus, en op analoge instrumenten die het vintage geluid van de jaren zeventig oproepen.

    Frankrijk wordt uitstekend vertegenwoordigd door de bands XII ALFONSO en MINIMUM VITAL. Wat beide hier laten horen, behoort gemakkelijk tot het beste wat ze al geschreven hebben. De bijdrage van Minimum Vital is zelfs een toonbeeld van compositie. De folkinvloeden zijn evident en de spirituele Yes klanken komen meer dan eens om het hoekje kijken. Niettemin hebben beide groepen duidelijk een eigen visie. Het Zweedse SIMON SAYS staat garant voor een steviger potje progrock, met Emersoniaanse toetsen en tegen een hels tempo. Je zult je geen seconde vervelen. Het Canadese NATHAN MAHL brengt overtuigende symfo in de stijl van Camel, wat sinds de rol van toetsenist Guy Leblanc op het laatste Camel album niet mag verwonderen. De Argentijnen van NEXUS maken hier een grootse indruk: een razend knappe compositie in een voorbeeldige uitvoering. Je vraagt je af waarom deze band niet bekender is bij de gemiddelde progliefhebber. In een gelijkaardige stijl, maar toch weer op hun eigen manier toont ook het Braziliaanse AETHER hoeveel talent men in huis heeft. Vooral de gitaar zorgt voor menige momenten van melodische pracht. CONSORZIO ACQUA POTABILE (C.A.P.) brengt de klassieke Italiaanse symfoschool opnieuw tot leven met veel fluitspel, hammondorgel en akoestische gitaar. Misschien niet bijster origineel, maar de meeslepende uitvoering tilt deze groep boven elke verdenking uit. Het bucolische karakter wordt systematisch onderbroken door fellere passages. De theatraalste versie komt van het Venezolaanse TEMPANO, dat start met vocale dramatiek en uitmondt in een romantisch slot met akoestische gitaar en mellotron. De bekendste deelnemer is wel GLASS HAMMER, met een epic die op het elan van hun dubbelalbum The Inconsolable Secret voortborduurt.

    Overbodig te zeggen dat deze flinke brok literair drama perfect tot zijn recht komt in het theater van de prog. Meer zelfs, dit verzamelalbum brengt het gouden tijdperk van de seventies wel heel erg dichtbij. Het zet bovendien de standaard waartegen alle toekomstige verzamelplaten afgemeten zullen worden! Odyssey is een heuse krachttoer en gewoonweg één van de beste platen die de laatste jaren gemaakt zijn.

    Na de artistieke successen van The Colossus of Rhodes en Odyssey moést de samenwerking tussen Colossus en Musea wel een vervolg krijgen. Film bleek de ideale inspiratiebron. Er zijn al drie albums verschenen die gebaseerd zijn op de spaghettiwesterns van Sergio Leone. En er is The 7 Samurai (2006) naar de gelijknamige klassieker van de Japanse filmreus Akira Kurosawa. Een indrukwekkend staaltje epische cinema die op zijn beurt de ideeën leverde voor George Lucas’ Star Wars. Zoals bekend moet de digitale technologie ook op dit enkele album wijken voor de warme, organische klanken van Hammond, Moog en Mellotron. De bijdrage van (alweer) CAP is een feest van herkenning: de variërende aanpak met analoge toetsen, fluit, viool en krachtig akoestisch en elektrisch gitaarspel houdt je de volle twintig minuten op de punt van je stoel. De Italiaanse zang versterkt het dramatische karakter van deze breedvoerige maar erg toegankelijke compositie. Tempano, dat op Odyssey al sterk uit de hoek kwam, zorgt eveneens voor melodieuze symfo met vloeiende overgangen, maar in een heel andere stijl. Wat zij brengen, is het best te omschrijven als een virtuoze genreoefening. Vooral de toetsen zorgen voor pakkende momenten. The Farmers getuigt van grootse klasse, evenwaardig aan het beste van The Flower Kings of Neal Morse/Spock’s Beard. Afronden doet het eigenzinnige Italiaanse combo TAPROBAN. Eigenzinnig, want ondanks de typische elementen uit de oude Italiaanse school en het ELP-repertoire, horen we in The Bandits een volstrekt nieuw geluid, versterkt met klarinet, sax, en mandoline.
    Zowel Odyssey als The 7 Samurai mogen beschouwd worden als tijdloze progklassiekers.


    Odyssey: The Greatest Tale en The 7 Samurai zijn uitgegeven door Musea.

    Bijlagen:
    cover_511192052008.jpg (44.5 KB)   

    08-07-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:progrock, epic, Musea
    14-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deus Ex Machina: Imparis ( * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgens het boek 20th Century Rock and Roll: Progressive Rock van de Canadese progkenner Jerry Lucky is het Italiaanse Deus Ex Machina één van de vijftig meest relevante progressieve groepen van de afgelopen veertig jaar. Om samen met Yes en King Crimson in de eregalerij te mogen pronken, heb je natuurlijk een knap palmares. Imparis is al het zesde album en laat een groep horen op het toppunt van zijn kunnen. De machtige tenorstem van Alberto Piras veegt alle concurrenten op een hoopje. Bevlogen lyrische momenten mogen vooral op het conto van de viool geschreven worden. Die aan de jazzrock schatplichtige instrumentale virtuositeit geldt overigens over de hele lijn. Het navelstarende sologefreak blijft op de studiotracks gelukkig binnen de perken. Zo niet de bonustrack, maar live zien we zoiets sneller door de vingers. Ongelooflijk trouwens dat de vijf studionummers in drie dagen opgenomen werden in Parijs. Bij het album zit een DVD met een concertregistratie uit 2006 en interviews. In Parijs, uiteraard.    

     

    Personeel:

    Buonez Bonetti / violin
    Maurino Collina / guitar
    Alberto Piras / vocals
    Porre Porreca / bass

    Fabrizio Puglisi / keyboards
    Claudio Trotta / drums

     

    Deus Ex Machina: Imparis is een uitgave van Cuneiform Records, 2008

    14-06-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Deus Ex Machina, Rock Progressivo Italiano, progrock
    13-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Watch: Live ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De scheidingslijn tussen tribute band en groep met eigen repertoire is in het geval van The Watch niet altijd even duidelijk. Zeker nu dit Italiaanse kwintet rondtoert met de Genesis klassieker Nursery Cryme. Maar, epigonisme of niet, hun competentie is boven elke verdenking verheven. Daarvan legt deze concertopname opnieuw krachtig getuigenis af. Elk studioalbum komt aan bod, ook het debuut toen ze nog onder de naam The Night Watch opereerden. Alle songs zijn stevig in reliëf gegoten en krijgen energieke uitvoeringen. Alles klinkt als vintage Genesis, en toch is deze band niet zozeer interessant om zijn museale kwaliteiten, maar omdat ze de rechtmatige troonopvolger is van een pionier die het genre verhief tot tijdloze kunst. De registratie zorgt voor een realistisch klankbeeld en de balans tussen de instrumenten en Rossetti’s karakteristieke zang is voortreffelijk. Voor wie de band nog niet kent, is deze staalkaart de ideale kennismaking.

     

    Personeel:

    Simone Rossetti / vocals, flute
    Ettore Salati / guitar
    Roberto Leoni / drums
    Marco Schembri / bass
    Sergio Taglioni / keyboards       

    The Watch: Live is een uitgave van Lizard, 23 december 2008

    13-06-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:The Watch, Genesis, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kotebel: Ouroboros ( * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ruim een uur boeiende instrumentale muziek brengen, kom daar maar eens mee om tegenwoordig. Het Spaans-Venezolaanse Kotebel doet het reeds op hun vijfde studioalbum in tien jaar. De dubbele keyboards zorgen natuurlijk voor de sterk symfonische inslag. Met hun originele kleurenpalet schilderen ze de meest groteske voorhistorische monsters en fantasiedieren waartoe ook de mythische staartetende oerslang Ouroboros behoort. De klassieke invloed is het duidelijkst in het titelnummer, dat na de introductie van het thema uitwaaiert over zeven variaties en uitmondt in een coda. Hier geen doelloos solistisch gefreak; het ijzeren ensemblespel zorgt voor de broodnodige coherente visie. De gitaar (nu eens symfonisch, dan weer aanleunend bij de fusion) laat zich wel eens verleiden tot een solo, maar de input van de anderen is minstens evenwaardig. Ouroboros biedt knap uitgebalanceerde symfo. De breedvoerigheid moet u er wel bijnemen. De bonustrack is een live uitvoering van stukjes uit de Mysticae Visiones suite van het gelijknamige album.

     

    Personeel:

    Carlos Plaza / keyboards
    Adriana Plaza / keyboards
    Carlos Franco / drums & percussion
    Jaime Pascual / bass
    César Garcia Forero / guitars

    Kotebel: Ouroboros is een uitgave van Musea Records, 2009

    13-06-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Kotebel, Spanish progrock
    30-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saga: The Human Condition ( * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kon het vertrek van drummer Steve Negus nog opgevangen worden door de even uitstekende Brian Doerner, dan leek de opvolging van Michael Sadler minder verzekerd. Sadler was immers niet alleen de stem en het gezicht van de band, maar ook een belangrijk componist. Maar kijk: met Rob Moratti is niet alleen gekozen voor een zanger met een ander timbre, maar heeft Saga zichzelf ook heruitgevonden. Niet dat de trouwe fans zich nu ongerust hoeven te maken. The Human Condition is oude en nieuwe Saga door elkaar. Typisch blijven de interactie tussen gitaar en toetsen (Now is Now), de invloed van Gentle Giant (A Number with a Name) en de spannende opbouw (het titelnummer). Maar men heeft zich ook aangepast aan Moratti’s stemkleur zodat meer aangeleund wordt bij de AOR. Step Inside is hiervan een schitterend voorbeeld. Moratti is een groter zangtalent dan Sadler en dat geeft dit album een heel eigen dynamiek. Ja, de fans kunnen gerust zijn.

     

    Personeel:

    Rob Moratti / vocals
    Ian Crichton / guitars
    Jim Crichton / bass
    Jim Gilmour / keyboards
    Brian Doerner / drums   

     

    Saga: The Human Condition is een uitgave van InsideOut Records, 2009

     

    30-05-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Saga, progrock
    10-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agents Of Mercy: The Fading Ghosts Of Twilight ( * * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bloemenkoning Roine Stolt lijkt eindelijk te beseffen dat hij met zijn groep in cirkeltjes draait. The Flower Kings getuigen inderdaad al enige jaren van weinig inspiratie en vernieuwing. Elk nieuw album lijkt op het vorige. Maar Stolts laatste project Agents Of Mercy is een schot in de roos. Dit keer geen te lang uitgesponnen variaties op hetzelfde thema, maar compacte songs met kop en staart en mét intrigerende melodieën. Stolts reputatie als componist is in ere hersteld. De progressiefste nummers baden sterk in de sfeer van The Lamb en A Trick of The Tail. Het titelnummer, Heroes & Beacons en A Different Sun zijn de onbetwiste hoogtepunten, maar eigenlijk zakt geen enkele track onder de bovenmaat. Genesis is de belangrijkste invloed, maar ook Queen en The Beatles komen langs gefietst. De theatrale stem van Nad Sylvan en de samenzang met Stolt passen perfect bij dit soort radiovriendelijke artrock. Het all star team bestaat verder uit basreus Jonas Reingold, toetsentalent Biggo Zelfries en het drumtriumviraat Pat Mastelotto, Zoltan Csörsz en Jimmy Keegan. Jammer dat hier geen promomachine van een groot label achter zit, want The Fading Ghosts Of Twilight heeft alles in zich om een sleutelrol te spelen in de publieke herwaardering van het genre.  

     

    Personeel:

    Nad Sylvan: Lead & Backing vocals
    Roine Stolt: Composer - Guitars, Bass, Lead & Backing vocals
    Biggo Zelfries: Piano, Organ, Mellotron, Minimoog & Violin
    Pat Mastelotto: Drums & Percussion
    Zoltan Csörsz: Drumkit
    Jimmy Keegan: Drumkit
    Jonas Reingold: Fretless Bass     

     

    Agents Of Mercy: The Fading Ghosts Of Twilight is een uitgave van Foxtrot Music, 2009

     

    10-05-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (18 Stemmen)
    Tags:Agents Of Mercy, Roine Stolt, The Flower Kings, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delirium: Il Nome Del Vento ( * * * 1/2 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de comebacks van PFM en nu Delirium beleeft Italië een nieuwe renaissance. Zelf een icoon uit de klassieke progressieve scène, verschijnt Delirium uit de nevels van het verleden met een sterke nieuwe schijf. Door de dwarsfluit valt steeds de vergelijking met Jethro Tull, maar dit is een band met een eigen gezicht. Invloeden uit de folk zitten er trouwens niet overdreven in, eerder is het een kruising tussen symfonische muziek en jazz. Door de inclusie van een heus strijkkwartet ligt de nadruk duidelijk op het symfonische. Maar de dramatiek werkt op meerdere niveaus: inhoudelijk is dit een conceptplaat waarop Delirium filosofeert over onze eeuwige queeste naar onszelf. Het spirituele karakter wordt extra belicht door de prachtige fauvistische cover. Het progalbum als totaalconcept. Met een naar Paolo Conte neigende zang in de moerstaal is Il Nome Del Vento een stijlvolle heer van rijpere leeftijd. Geciviliseerd en geraffineerd. Een Grand Cru uit de erg bloeiende Italiaanse wijngaard. Rustig laten chambreren is de boodschap.

     

    Personeel:

    Ettore Vigo: keyboards
    Martin Grice: Sax, Flute, Keyboards
    Pino Di Santo: Drums, Vocals
    Roberto Solinas: Guitars, Vocals
    Fabio Chighini: Bass
    Mimmo Di Martino: Vocals on Il Nome del Vento

     

    Delirium: Il Nome Del Vento is een uitgave van Black Widow Records, 2009    

    10-05-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Delirium, Rock Progressivo Italiano, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Il Cerchio d'Oro: Il Viaggio di Colombo ( * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Italiaanse retroband die in vol vijftiende-eeuws ornaat optredens verzorgt en sinds 1974 slechts aan zijn tweede studioalbum toe is. Heeft nu eindelijk een platencontract bij het Genuese label Black Widow Records. Il Viaggio di Colombo is een conceptplaat over de eerste reis van Columbus naar de Nieuwe Wereld. Maar deze queeste is ook een metafoor voor de wisselvalligheid van een mensenleven vol ontgoochelingen en voldoeningen. De stijl is typisch jaren ’70 symfo die bulkt van synthesizer flights, Hammond riedeltjes en Rickenbacker baslijnen. Maar de drums klinken als blikken trommels. Voor een ode aan een pionier die tot onzer aller verbeelding spreekt, getuigt de productie van erg weinig vernieuwing en durf. De finale gaat zelfs achteloos aan je voorbij, je hebt nauwelijks de indruk dat er naar een climax is toegewerkt. Het slotnummer (?) wordt gevolgd door twee hopeloos gedateerde bonustracks (oorspronkelijk uitgegeven in ’77). Een album vol absoluut platgetreden paden, maar toegegeven, leuk om nog eens te bewandelen.  

     

    Personeel:

    Gino Terribile: drums, vocals

    Giuseppe Terribile: bass, vocals

    Franco Piccolini: keyboards

    Roberto Giordana: guitar

    Piuccio Pradal: vocals

     

    Il Cerchio d’Oro: Il Viaggio di Colombo is een uitgave van Black Widow Records, 2008

    10-05-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Il Cerchio d'Oro, Rock Progressivo Italiano, progrock
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Il Bacio Della Medusa: Discesa agl'inferi d'un giovane amante ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vergeleken met het debuutalbum noteren we bij deze Italianen één personeelsverandering: saxofonist Angelo Petri is weg zodat er meer ruimte is voor Daniele Rinchi’s viool en altviool. Een gouden greep, want zijn spel heeft mij met verstomming geslagen! De eerste twee songs groeien zo uit tot romantisch symfonische hoogtepunten. Vanaf track drie wordt de lyriek afgewisseld met heftiger, gitaargeoriënteerde passages. En dan beginnen de tekortkomingen op te vallen: de gitaarsolo's zijn erg cliché en de drums klinken eendimensionaal. En dat gaat op de duur vervelen. En dat is spijtig, want Discesa agl'inferi d'un giovane amante (de hellevaart van een jonge minnaar) heeft een warm, organisch geluid met golven Mellotron, Hammond en fluit zodat men ons zou kunnen wijsmaken dat we hier te maken hebben met een verloren kleinood uit de jaren zeventig. Niet toevallig dus dat er tegelijk een LP-versie wordt uitgebracht.

     

    Personeel:

    Simone Cecchini: vocals, 6 & 12 acoustic guitar, classical guitar, sax
    Simone Brozzetti: electric guitar
    Federico Caprai: bass
    Diego Petrini: drums, organ, keyboards, piano, vibraphone, percussion
    Eva Morelli: flute, ottavino
    Daniele Rinchi: violin, viola

     

    Discesa agl’inferi d’un giovane amante van Il Bacio Della Medusa is een uitgave van Black Widow Records, 2008

    10-05-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Il Bacio Della Medusa, Rock Progressivo Italiano, progrock
    06-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IQ: Frequency ( * * * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De vernieuwing/verjonging van IQ pakt meteen goed uit op het nieuwe studioalbum Frequency. Het lekker vooraan in de mix zittende drumspel van Andy Edwards (Frost) spat werkelijk uit je speakers. Elk detail wordt mooi uitgelicht. Keyboardspeler Mark Westworth krijgt meteen het erepodium om te laten horen waarom hij de ideale vervanger is van Martin Orford. Titelnummer en opener Frequency laat zich luisteren als een synthese van de sterkste troeven van deze Britse groep: een geweldige spanningsboog, de hoekige ritmesectie (John Jowitt als de rots in de branding), en wervelend toetsen- en gitaarspel. Een symfoklassieker in spe. Mike Holmes mag op Life Support meteen ook Steve Hackett naar de kroon steken in een – op de vocale intro na – instrumentale excursie met filmische allures. Na tien minuten Stronger Than Friction noteren we een vernuftig geconstrueerde climax. Eéntje om in te lijsten. Ryker Skies scheert hoge toppen door zijn slepende refreinen. The Province is met een vette knipoog naar Widow’s Peak dan weer pure horror met Westworth die wild gaat op de analoge toetsen. Frequency is een groots album – misschien wel hun beste – en houdt de perfecte balans tussen techniek en emotie. De thema’s zijn beklijvend, het ensemblespel is exemplarisch, de productie top notch. En Peter Nicholls zingt beter dan ooit. Dit is de langverwachte opvolger voor Dark Matter (2004), maar als de lads deze kwaliteitsnorm handhaven, heb ik geen probleem met hun ‘low frequency’.   

     

    Personeel:

    Peter Nicholls: vocals

    John Jowitt: bass

    Mike Holmes: guitar

    Andy Edwards: drums

    Mark Westworth: keyboards

     

    IQ: Frequency is een uitgave van Inside Out Records, 2009    

    06-05-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Tags:IQ, symfo, progrock
    17-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minimum Vital: Capitaines ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sinds het debuut Sarabandes (1990) was het al duidelijk dat het Franse Minimum Vital barst van het talent. Men heeft steeds bewust naar een eigen idioom toegewerkt. Een kruising tussen progrock en middeleeuwse folk, vocaal begeleid in een mix van romaanse talen. Minimum Vital is daarmee één van de origineelste geluiden in de progressieve muziek van de afgelopen twintig jaar. Capitaines is hun zesde studioalbum, en je hoort dat hier met ambachtelijke vlijt aan gewerkt is. De productie is tot in de puntjes verzorgd. Maar waarom kiezen voor geprogrammeerde percussie als er zoveel goede drummers rondlopen? De ritmesectie gaat vaak de etnische richting uit zodat het swingende folkelement sterk belicht wordt. Zo is het openingsnummer She Moves Through The Fair een bewerking van een bekende Ierse traditional die ook al aan de basis lag van Simple Minds’ Belfast Child. Niet dat de progressieve toets vergeten is, verre van. De weidse, etherische gitaar van Jean-Luc Payssan en het bij Rick Wakeman aanleunende toetsenspel van broer Thierry blijven het groepsgeluid bepalen. De twee laatste tracks (het titelnummer en La Route) zijn symfonischer van opzet. Minimum Vital als troubadoursversie van Yes, als het ware.

    Personeel:
    Jean-Luc Payssan: percussie, gitaren, stem
    Thierry Payssan: toetsen, percussie, stem
    Eric Rebeyrol: bassen
    Sonia Nedelec: zang
    e.a.

    Minimum Vital: Capitaines is een uitgave van Musea Records, 2009

    17-04-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    Tags:Minimum Vital, Musea, progrock
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.XII Alfonso: Under ( * * * )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Te midden van een minder aansprekend, driedelig project rond schilder Claude Monet  (het laatste deel is in voorbereiding) heeft het Franse XII Alfonso (spreek uit Douze Alfonso) godzijdank opnieuw gekozen voor een meer gitaargeoriënteerde aanpak. De lyrische gitaar van Philippe Claerhout is inderdaad één van de smaakmakers op Under, een origineel conceptalbum waarin de band naar eigen zeggen probeert "de realiteit onder de gebeurtenissen te illustreren". Dat doet de luisteraar, metaforisch gesproken, onder de waterspiegel duiken; de keyboards en samples van François Claerhout dompelen ons onder in een submariene wereld. Als rasechte conceptualisten verbinden de broers Claerhout hun muziek met gesproken fragmenten uit film- en radio-opnames. In Under Atom legt Einstein ons zijn relativiteitstheorie uit! Maar men wil vooral een eerbetoon brengen aan een ander icoon uit de twintigste eeuw, Martin Luther King. Zijn overbekende toespraak I Have A Dream doorkruist het tweedelige Under Dream, een knap orgelpunt na een uur gevarieerde instrumentale muziek. Verschillende stijlen vullen elkaar aan (rock, symfo, jazz, oosters traditioneel) en dankzij hun jarenlange ervaring (het fraaie debuut over de Muur van Hadrianus, The Lost Frontier, verscheen in 1996) is alles toch coherent aaneen gesmeed. En daarin schuilt meteen ook het talent van deze band, eerder dan in solistische hoogstandjes. Gevolg is wel dat dit album te weinig piekt. Van de oorspronkelijke invloed van Camel (toetsenist Mickey Simmonds speelde mee op The Lost Frontier) is niks meer te merken. Maar XII Alfonso blijft in zijn zoektocht naar nieuwe invalshoeken verder groeien; het keurmerk van de ware progressieve groep.     

    Personeel:
    Philippe Claerhout: guitar, bass
    François Claerhout: keyboards, programming, percussions
    Michael Geyre: piano, keyboards
    Thierry Moreno: drums, percussions

    XII Alfonso: Under is een uitgave van Musea Records, 2009

    06-04-2009 om 00:00 geschreven door Christoph Lintermans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:XII Alfonso, Musea, progrock


    Archief per week
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs