Oei, oei, de vraag van vandaag?!! Hebben wij onze tandjes flink gepoetst? Laat de juf een kijken of ze mooi wit zijn. Amai, zo flink alle tandjes blinken!
Gelukkig! Dan gaan we samen de tafel dekken voor een pannenkoekenfeest! Terwijl de kapoentjes de tafel dekken begint de juf met het smeren van de pannenkoeken. We mogen kiezen uit witte of gele suiker of siroop.
Snel, snel een plaatsje zoeken.
en dan smullen maar, hmmm.
Mijn kapoentjes hebben flink hun best gedaan want alle pannenkoeken waren op. Gelukkig heeft de juf er toch ook nog ééntje kunnen eten. Met als gevolg dat ze 's middags geen honger meer hadden en hun boterhammetjes niet meer op aten maar voor één keer kan dat.
Na het eten van de pannenkoeken hebben we wel flink onze tanden gepoetst. En mama' s en papa's vanaf nu mogen jullie op vrijdag een koekje meegeven en dan zullen wij daarna flink onze tanden poetsen.
Kijk eens hoe flink we zijn.
Namiddag lekker chillen in de speelhoeken. Geen gekke dingen meer zo net voor de vakantie.
Oei, oei, Jules had zijn babypop mee naar school gebracht maar had ze per ongeluk in een modderplas laten vallen.
Niet erg Jules, wij zullen je wel helpen om je baby te wassen. Wat hebben we allemaal nodig als we in bad gaan? Samen komen we er wel uit.
Eerst natuurlijk je kleren uitdoen
En dan beginnen we eraan. We benoemen de verschillende lichaamsdelen.
Eerst wassen dan drogen en weer aankleden.
Nadien mogen wij helemaal alleen een baby wassen.
Aan de werktafel experimenteren wij met verf en een kam.
Na de speeltijd sporten met meester Koen.
Weer in ons klas leren we een liedje : "Ik ga me wassen, oh wat heerlijk, 't water is zo nat. 'k was mijn snoetje en mijn handen Spitter, spetter, spat!"
Het liedje oefenen wij door telkens het woordje handen te vervangen door een lichaamsdeel dat op een prentje staat. Om beurt een prentje draaien en verwoorden over welk lichaamsdeel wij zullen zingen. Zoals : buik, benen, schouder, haren maar ook ... billen en dan lachen maar!
Namiddag verder in de hoekjes spelen :
en werken
Na de speeltijd een verhaal van Anna : "Anna poetst haar tanden"
We vertellen over tanden poetsen. Wie poetst er zijn tandjes? Waarom moeten we tanden poetsen? Hoe moeten we tanden poetsen? De juf heeft een verrassing voor ons!!! Als op de ouderavond blijkt dat alle kapoentjes goed hun tanden poetsen (natuurlijk wel) dan zorgt de juf morgen voor heerlijke pannenkoeken, joepie!!! Maar daarna gaan we dan ook weer flink onze tanden poetsen dus zetten wij reeds alles klaar.
Amai, lekker rustig vandaag. Gezellig in ons eigen klasje met onze eigen juf. Dan komen de tongen los. Nog voor we ons "Goedemorgenlied" zongen vertelde Giel dat hij een smiley had mogen kleven van papa. Oh, ja? deed juf Carla alsof ze van niets wist "Hoezo?" Was je flink geweest dan? "Ja, ik heb tandjes gepoest." Waw, zo flink! (juf Carla superblij)
Dan hebben we nog even alle tandjes gecontroleerd of ze wel mooi wit waren en om extra aan te moedigen. Alle tandjes blonken!!!! De juf liet nog even onze poetskalender zien en dan mochten we alle prentjes kleuren zodat de juf deze kan lamineren om in de badkamer te hangen.
Hoogtijd nu om mijn praatplaat bij te halen. Jules leert handen wassen. Fijn vertellen over wat we zien maar ook over eigen ervaringen.
Genoeg gebabbeld nu! Tijd om zelf handen te wassen. Eerst nog even alle stappen herhalen en dan zelf aan de slag.
Laat de juf eens ruiken, hmm, lekker fris! Goed gedaan.
Na de speeltijd gaan we in onze werkhoek aan de slag. We gaan bellen blazen voor een heerlijk schuimbad. Eerst even demonstreren en zeer goed uitleggen dat we deze keer gaan blazen in het rietje en niet zuigen zoals bij een appelsapje.
Maar het lukt zeer goed mijn kapoentjes zijn er snel mee weg en beleven veel plezier als zij de bellen zien verschijnen.
Ze raken maar niet uitgeblazen dus zorgt de juf voor een extra teil met zeepsop en rietjes en blazen maar ....
Namiddag spelen we in de hoekjes
Op dinsdagnamiddag heeft de juf toezicht en daar maakt ze handig gebruik van om ook is foto's te maken van ons. De meeste kindjes blijven graag op de kleine speelplaats speciaal voor de peuters maar er zijn enkele stoere bij die graag een kijkje nemen op de grote speelplaats en dat mag natuurlijk ook.
Terug in de klas zitten we in de kring en verrast de juf ons met heel veel bellen. Mijn kapoentjes veren meteen recht en beginnen onmiddellijk met het stukprikken van de bellen.
Ze willen natuurlijk ook eens blazen
Slaaplekker, maar vergeet niet om eerst je tandjes te poetsen! Morgen zullen mijn kapoentjes opgevangen worden door juf Davina want juf Carla moet naar Hasselt voor een navorming i.v.m. taalbeleid. Maar donderdag ben ik er weer, totdan!
Deze morgen was juf Carla meteen goed wakker toen ze op school kwam. Want er waren maar liefst 2 juffrouwen ziek en juf Gina moest naar een navorming in Hasselt. Onze directeur stelde het volgende voor : Alle peuters worden opgevangen door juf Davina, juf Carla neemt de klas van juf Kathleen, de kleuters van juf Wendy verdelen en juf Gina kan niet naar de navorming. Daarom vandaag héél véél vreemde gezichtjes in een vreemde klas.
Eventjes uitleggen aan mijn kapoentjes en dan hup naar de klas van juf Davina, de eendjesklas.
Omdat er vervanging was voor juf Kathleen konden we toch nog in ons eigen klasje, met onze eigen juf, de dag in alle rust afsluiten. En hoe kunnen we dit het best doen? Met een verhaal, natuurlijk.
Jules op het toilet.
Jules kan al helemaal alleen op het toilet gaan. Dat is knap van hem. Maar deze keer valt het een beetje tegen ...
Morgen beginnen we met ons nieuwe thema : "Spitter, spetter, spat, lekker in mijn bad!" Tot morgen, kapoentjes!
Deze morgen beginnen we met een gezellige babbel. Nee niet zomaar wat kletsen maar wel vertellen bij een praatplaat van "Jules" Jules en zus helpen mama en papa bij het poetsen. De juf wilde natuurlijk weten wie er thuis ook mama en papa helpt met opruimen, poetsen of eten maken.
Daarna mochten we in de hoekjes spelen en terwijl heeft de juf alles klaargezet zodat ze na de speeltijd tik tak kon spelen.
Hebben we allemaal een plaatsje gevonden? Dan kan de voorstelling beginnen. Tik Tak Tik Tak Tik Tak De deurtjes gaan open de pret kan beginnen ...
Puzzeldeurtjes
Schaartjesdans
Dansende dozen maken een toren
Schuivende bekers
Schilderen
Rupsje Nooitgenoeg
Einde
Hoekenspel
Na het hoekenspel namiddag hebben we de week afgesloten met een geluidenspel. Eerst samen met de juf alle foto's bespreken en dan krijgen we allemaal een rode jeton. Wie een geluid herkent mag zijn jeton op de bijhorende foto leggen.
Deze morgen allemaal flinke kindjes in de klas maar in het bijzonder vandaag toch Liana en Thibo want zij gaan nu ook flink op het potje net zoals alle "grote" kindjes.
Oh, de juf werd vandaag verwend!! Juul had gisteren samen met mama cup-cakes gebakken en hij wilde er ééntje absoluut voor juf Carla meenemen. Juf Carla heeft het stiekem opgegeten toen haar kapoentjes buiten speelden. Het was superlekker
Nu was het de beurt aan stagiaire Lore om ons te amuseren. Zij vertelde een verhaal over Jules.
Na het verhaal mochten we van juf Lore onze handjes stempelen.
Ook in de andere hoekjes was het gezellig druk!
Joepie vandaag ook sporten met meester Koen.
Namiddag nog hoekenwerk :
Als afsluiter speelliedjes : Deze vuist op deze vuist. Samen met de juf of met een vriendje.
Maar ook een knotsgek liedje met nonsenswoordjes en bij het laatste woordje "Hatsjielala" mogen we ons laten vallen met de benen in de lucht!
Ook nog "In de kelder is het donker" Kiekeboe en dan natuurlijk elkaar kriebelen
En terwijl de juf de boekentassen klaarmaakt mogen wij naar Bumba kijken.
Joepie een verhaal van Jules en opa deze keer. Jules mag met opa naar het park.
Na het vertellen bespreken we in het kort wat er te doen is in de verschillende hoekjes om dan een bewuste keuze te maken. Kiezen is voor peuters van deze leeftijd zeer moeilijk. De juf merkt dan ook regelmatig dat haar kapoentjes voor een hoekje kiezen maar er toch slechts zeer kort spelen en dan snel naar een ander hoekje gaan. Maar vandaag kiezen ze allemaal voor de maïstafel.
Veel te veel in één hoekje maar daar zijn ze snel zelf achter gekomen. Enkele kleuters zochten een ander hoekje waar het rustiger was of waar de juffrouw was
Van spelend leren krijg je honger en vandaag op tutti-frutti-dag zijn er appels. Samen met de juf in de kring vertellen wat we weten over appels. De kleur, de vorm, de delen van een appel, ... terwijl schilt de juf alle appels en haar kapoentjes smullen ervan Hmmm, lekker!
Na de speeltijd hebben wij samen met Jules een bewegingslesje in de zaal gedaan. Eerst "Hup Jules"
Jules had foto's van zichzelf bij waarop hij sprong, liep, kroop enz.... en vroeg of wij dat ook konden? Natuurlijk, kunnen wij dat!
Ook verschillende delen van ons lichaam tonen :
En dan uitrusten en in spanning wachten totdat de juf ons kriebelt. Hihihhihi!
Nog even spelen in onze hoekjes en dan naar huis.
Vandaag een klein schooltje maar toch veel gedaan. Juf Carla fier op haar kapoentjes. Tot morgen, schatjes van patatjes!
Joepie! Vandaag was jan Klaassen op bezoek in ons klasje en hij was niet alleen. Hij bracht enkele vriendjes namelijk : Joris, Katrien en mama mee, om voor ons een poppenkastverhaal te spelen. Eerst zong de juf het liedje om de gordijntjes te openen. Het gaat als volgt: " Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen, ben je thuis?"
Het verhaal had ook een moraal namelijk "delen" zeer moeilijk voor Katrien maar eind goed, al goed. Mijn kapoentjes waren zeer aandachtig zoals jullie kunnen zien op de foto's, super geconcentreerd, schattig, niet?
Na de voorstelling bespreken we even samen hoe we een kindje schilderen. Mijn kapoentjes noemen de verschillende lichaamsdelen en de juf schildert ze op een groot schilderblad.
Daarna mogen alle kapoentjes om beurt schilderen.
Na de speeltijd gaan we de muzikale toer op. Jules kende een mooi liedje zei hij en wilde het graag een keertje voor ons zingen. Het klonk nogal gek : " Pie Pa Poe Pa, die da doe da."
We besloten om samen het lied van Jules met instrumenten te begeleiden. Eerst even kennismaken met drie instrumenten. De trom, het klokkenspel en de tamboerijn. Kennen mijn kapoentjes de instrumenten ook als zij ze niet zien maar enkel horen?
Niet zo makkelijk hoor, de trom en het klokkenspel wel maar de handtrom was moeilijk. Dus we blijven oefenen. Nu haalde de juf nog meer instrumenten boven en mochten we er ééntje uitkiezen en bespelen.
Namiddag hebben wij het ballenbad opgeruimd. Terwijl oefenden wij de begrippen groot en klein want de kleine ballen moesten in de ene doos de grote in de andere doos.
We hebben ook samen de zandtafel leeggemaakt. Eerst het zand in een plastieken zak scheppen en dan maïs erin. Ook nog een weegschaal, schepjes, emmertjes en de pret kon beginnen.
Na de laatste speeltijd oefenden we nog een keer de begrippen "Groot en klein." Op de mat lagen 2 hoepels. Eentje groot, de andere klein. De juf had ook 2 beren ( 1 groot -1 klein ), 2 ballen, 2 blokjes, enz...
De opdracht was dan ook zet de kleine voorwerpen in de kleine hoepel en de grote voorwerpen in de grote hoepel. Het ging zeer goed!
Nieuwe gezichtjes in de perenklas, Alara en Lio zullen vanaf vandaag in het perenklasje komen spelen. Welkom lieve vriendjes. Om de nieuwe vriendjes de kans te geven om langzaam aan te wennen mochten we eerst in de hoekjes spelen.
Na even naar buiten gekeken te hebben, hebben we onze weerkalender aangepast.
Maar al heel snel was meester Leroy er om ons mee te nemen naar de sportzaal. Vandaag een lesje met de klemtoon op springen.
Na de eerste speelpauze buiten vertelde de juf een verhaal over "Kleine Beer." Kleine Beer wil groot worden. Dit is ook meteen het thema van deze week.
Namiddag praten we over onze speelhoeken. Welke hoekjes zijn er, waar spelen we graag en hoe spelen we er? Wat mag, wat mag niet?
Juf Carla gaat deze week extra tijd maken om te observeren. Vandaag beginnen we met de kniptechniek. Sssst, mijn kindjes extra aandachtig en totaal gefocust op het knippen.
Puzzeltijd.
Na de laatste speelpauze een bewegingsspel in de zaal en tevens een kleurenspel. Jules heeft mooie gekleurde balletjes en wij gaan er stiekem enkele wegnemen. Als Jules slaapt tussen de balletjes roept de juf een kleur en alle vriendjes lopen vlug om er eentje te halen. Zo kan de juf meteen zien wie de kleuren al een beetje kent. Maar als Jules wakker wordt dan wil hij ons vangen. Spannend!
Tijd om naar huis te gaan. Alle peertjes plukken uit de boom en in de mand.
Giel had vandaag leuk nieuws te vertellen. Mama en hij waren taartjes en broodjes gaan kopen want papa was jarig. Hij heeft "Lang zal hij leven gezongen voor papa. Bij het vertellen van dit nieuws twinkelden zijn oogjes.
Vandaag kregen we ook nog het bezoek van Alara.
Zij kwam vandaag nog even wennen want maandag is de grote dag voor haar en Lio vanaf dan mogen zij elke dag naar het perenklasje komen. Alara koos ook een kenteken namelijk het visje.
Onze leerlingen van het zesde leerjaar hebben in hun taalboek een heel speciale opdracht staan namelijk : " Organiseer enkel activiteiten voor de peuters." Zij zijn op voorhand bij juf Carla komen overleggen en hebben dan alles zelf uitgewerkt. Vandaag was het dus D-day voor hen. In ons klasje Anouk, Marieke, Jonathan en Senne. De jongens vertelden een verhaal over " De bloemen van Jules."
Na het verhaal demonstreerden de meisjes een knutselactiviteit.
Daarna mochten we het zelf doen onder begeleiding van Anouk en Marieke.
De jongens vonden het superfijn om samen met ons in de hoekjes te spelen.
Voor ze weer naar hun klas trokken hebben we nog gedanst : "Sjoe, sjoe, wa' en het "Vliegerlied"
Om onze kleurenweek af te sluiten nog een kleurenspel. Gooien met de dobbelsteen, een bloempje kiezen met dezelfde kleur en op het gras leggen.
Zo hopelijk is deze week onze kleurenkennis erop vooruitgegaan. Fijn weekend en tot maandag!