Amai, lekker rustig vandaag. Gezellig in ons eigen klasje met onze eigen juf. Dan komen de tongen los. Nog voor we ons "Goedemorgenlied" zongen vertelde Giel dat hij een smiley had mogen kleven van papa. Oh, ja? deed juf Carla alsof ze van niets wist "Hoezo?" Was je flink geweest dan? "Ja, ik heb tandjes gepoest." Waw, zo flink! (juf Carla superblij)
Dan hebben we nog even alle tandjes gecontroleerd of ze wel mooi wit waren en om extra aan te moedigen. Alle tandjes blonken!!!! De juf liet nog even onze poetskalender zien en dan mochten we alle prentjes kleuren zodat de juf deze kan lamineren om in de badkamer te hangen.
Hoogtijd nu om mijn praatplaat bij te halen. Jules leert handen wassen. Fijn vertellen over wat we zien maar ook over eigen ervaringen.
Genoeg gebabbeld nu! Tijd om zelf handen te wassen. Eerst nog even alle stappen herhalen en dan zelf aan de slag.
Laat de juf eens ruiken, hmm, lekker fris! Goed gedaan.
Na de speeltijd gaan we in onze werkhoek aan de slag. We gaan bellen blazen voor een heerlijk schuimbad. Eerst even demonstreren en zeer goed uitleggen dat we deze keer gaan blazen in het rietje en niet zuigen zoals bij een appelsapje.
Maar het lukt zeer goed mijn kapoentjes zijn er snel mee weg en beleven veel plezier als zij de bellen zien verschijnen.
Ze raken maar niet uitgeblazen dus zorgt de juf voor een extra teil met zeepsop en rietjes en blazen maar ....
Namiddag spelen we in de hoekjes
Op dinsdagnamiddag heeft de juf toezicht en daar maakt ze handig gebruik van om ook is foto's te maken van ons. De meeste kindjes blijven graag op de kleine speelplaats speciaal voor de peuters maar er zijn enkele stoere bij die graag een kijkje nemen op de grote speelplaats en dat mag natuurlijk ook.
Terug in de klas zitten we in de kring en verrast de juf ons met heel veel bellen. Mijn kapoentjes veren meteen recht en beginnen onmiddellijk met het stukprikken van de bellen.
Ze willen natuurlijk ook eens blazen
Slaaplekker, maar vergeet niet om eerst je tandjes te poetsen! Morgen zullen mijn kapoentjes opgevangen worden door juf Davina want juf Carla moet naar Hasselt voor een navorming i.v.m. taalbeleid. Maar donderdag ben ik er weer, totdan!
Deze morgen was juf Carla meteen goed wakker toen ze op school kwam. Want er waren maar liefst 2 juffrouwen ziek en juf Gina moest naar een navorming in Hasselt. Onze directeur stelde het volgende voor : Alle peuters worden opgevangen door juf Davina, juf Carla neemt de klas van juf Kathleen, de kleuters van juf Wendy verdelen en juf Gina kan niet naar de navorming. Daarom vandaag héél véél vreemde gezichtjes in een vreemde klas.
Eventjes uitleggen aan mijn kapoentjes en dan hup naar de klas van juf Davina, de eendjesklas.
Omdat er vervanging was voor juf Kathleen konden we toch nog in ons eigen klasje, met onze eigen juf, de dag in alle rust afsluiten. En hoe kunnen we dit het best doen? Met een verhaal, natuurlijk.
Jules op het toilet.
Jules kan al helemaal alleen op het toilet gaan. Dat is knap van hem. Maar deze keer valt het een beetje tegen ...
Morgen beginnen we met ons nieuwe thema : "Spitter, spetter, spat, lekker in mijn bad!" Tot morgen, kapoentjes!
Deze morgen beginnen we met een gezellige babbel. Nee niet zomaar wat kletsen maar wel vertellen bij een praatplaat van "Jules" Jules en zus helpen mama en papa bij het poetsen. De juf wilde natuurlijk weten wie er thuis ook mama en papa helpt met opruimen, poetsen of eten maken.
Daarna mochten we in de hoekjes spelen en terwijl heeft de juf alles klaargezet zodat ze na de speeltijd tik tak kon spelen.
Hebben we allemaal een plaatsje gevonden? Dan kan de voorstelling beginnen. Tik Tak Tik Tak Tik Tak De deurtjes gaan open de pret kan beginnen ...
Puzzeldeurtjes
Schaartjesdans
Dansende dozen maken een toren
Schuivende bekers
Schilderen
Rupsje Nooitgenoeg
Einde
Hoekenspel
Na het hoekenspel namiddag hebben we de week afgesloten met een geluidenspel. Eerst samen met de juf alle foto's bespreken en dan krijgen we allemaal een rode jeton. Wie een geluid herkent mag zijn jeton op de bijhorende foto leggen.
Deze morgen allemaal flinke kindjes in de klas maar in het bijzonder vandaag toch Liana en Thibo want zij gaan nu ook flink op het potje net zoals alle "grote" kindjes.
Oh, de juf werd vandaag verwend!! Juul had gisteren samen met mama cup-cakes gebakken en hij wilde er ééntje absoluut voor juf Carla meenemen. Juf Carla heeft het stiekem opgegeten toen haar kapoentjes buiten speelden. Het was superlekker
Nu was het de beurt aan stagiaire Lore om ons te amuseren. Zij vertelde een verhaal over Jules.
Na het verhaal mochten we van juf Lore onze handjes stempelen.
Ook in de andere hoekjes was het gezellig druk!
Joepie vandaag ook sporten met meester Koen.
Namiddag nog hoekenwerk :
Als afsluiter speelliedjes : Deze vuist op deze vuist. Samen met de juf of met een vriendje.
Maar ook een knotsgek liedje met nonsenswoordjes en bij het laatste woordje "Hatsjielala" mogen we ons laten vallen met de benen in de lucht!
Ook nog "In de kelder is het donker" Kiekeboe en dan natuurlijk elkaar kriebelen
En terwijl de juf de boekentassen klaarmaakt mogen wij naar Bumba kijken.
Joepie een verhaal van Jules en opa deze keer. Jules mag met opa naar het park.
Na het vertellen bespreken we in het kort wat er te doen is in de verschillende hoekjes om dan een bewuste keuze te maken. Kiezen is voor peuters van deze leeftijd zeer moeilijk. De juf merkt dan ook regelmatig dat haar kapoentjes voor een hoekje kiezen maar er toch slechts zeer kort spelen en dan snel naar een ander hoekje gaan. Maar vandaag kiezen ze allemaal voor de maïstafel.
Veel te veel in één hoekje maar daar zijn ze snel zelf achter gekomen. Enkele kleuters zochten een ander hoekje waar het rustiger was of waar de juffrouw was
Van spelend leren krijg je honger en vandaag op tutti-frutti-dag zijn er appels. Samen met de juf in de kring vertellen wat we weten over appels. De kleur, de vorm, de delen van een appel, ... terwijl schilt de juf alle appels en haar kapoentjes smullen ervan Hmmm, lekker!
Na de speeltijd hebben wij samen met Jules een bewegingslesje in de zaal gedaan. Eerst "Hup Jules"
Jules had foto's van zichzelf bij waarop hij sprong, liep, kroop enz.... en vroeg of wij dat ook konden? Natuurlijk, kunnen wij dat!
Ook verschillende delen van ons lichaam tonen :
En dan uitrusten en in spanning wachten totdat de juf ons kriebelt. Hihihhihi!
Nog even spelen in onze hoekjes en dan naar huis.
Vandaag een klein schooltje maar toch veel gedaan. Juf Carla fier op haar kapoentjes. Tot morgen, schatjes van patatjes!
Joepie! Vandaag was jan Klaassen op bezoek in ons klasje en hij was niet alleen. Hij bracht enkele vriendjes namelijk : Joris, Katrien en mama mee, om voor ons een poppenkastverhaal te spelen. Eerst zong de juf het liedje om de gordijntjes te openen. Het gaat als volgt: " Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen, ben je thuis?"
Het verhaal had ook een moraal namelijk "delen" zeer moeilijk voor Katrien maar eind goed, al goed. Mijn kapoentjes waren zeer aandachtig zoals jullie kunnen zien op de foto's, super geconcentreerd, schattig, niet?
Na de voorstelling bespreken we even samen hoe we een kindje schilderen. Mijn kapoentjes noemen de verschillende lichaamsdelen en de juf schildert ze op een groot schilderblad.
Daarna mogen alle kapoentjes om beurt schilderen.
Na de speeltijd gaan we de muzikale toer op. Jules kende een mooi liedje zei hij en wilde het graag een keertje voor ons zingen. Het klonk nogal gek : " Pie Pa Poe Pa, die da doe da."
We besloten om samen het lied van Jules met instrumenten te begeleiden. Eerst even kennismaken met drie instrumenten. De trom, het klokkenspel en de tamboerijn. Kennen mijn kapoentjes de instrumenten ook als zij ze niet zien maar enkel horen?
Niet zo makkelijk hoor, de trom en het klokkenspel wel maar de handtrom was moeilijk. Dus we blijven oefenen. Nu haalde de juf nog meer instrumenten boven en mochten we er ééntje uitkiezen en bespelen.
Namiddag hebben wij het ballenbad opgeruimd. Terwijl oefenden wij de begrippen groot en klein want de kleine ballen moesten in de ene doos de grote in de andere doos.
We hebben ook samen de zandtafel leeggemaakt. Eerst het zand in een plastieken zak scheppen en dan maïs erin. Ook nog een weegschaal, schepjes, emmertjes en de pret kon beginnen.
Na de laatste speeltijd oefenden we nog een keer de begrippen "Groot en klein." Op de mat lagen 2 hoepels. Eentje groot, de andere klein. De juf had ook 2 beren ( 1 groot -1 klein ), 2 ballen, 2 blokjes, enz...
De opdracht was dan ook zet de kleine voorwerpen in de kleine hoepel en de grote voorwerpen in de grote hoepel. Het ging zeer goed!
Nieuwe gezichtjes in de perenklas, Alara en Lio zullen vanaf vandaag in het perenklasje komen spelen. Welkom lieve vriendjes. Om de nieuwe vriendjes de kans te geven om langzaam aan te wennen mochten we eerst in de hoekjes spelen.
Na even naar buiten gekeken te hebben, hebben we onze weerkalender aangepast.
Maar al heel snel was meester Leroy er om ons mee te nemen naar de sportzaal. Vandaag een lesje met de klemtoon op springen.
Na de eerste speelpauze buiten vertelde de juf een verhaal over "Kleine Beer." Kleine Beer wil groot worden. Dit is ook meteen het thema van deze week.
Namiddag praten we over onze speelhoeken. Welke hoekjes zijn er, waar spelen we graag en hoe spelen we er? Wat mag, wat mag niet?
Juf Carla gaat deze week extra tijd maken om te observeren. Vandaag beginnen we met de kniptechniek. Sssst, mijn kindjes extra aandachtig en totaal gefocust op het knippen.
Puzzeltijd.
Na de laatste speelpauze een bewegingsspel in de zaal en tevens een kleurenspel. Jules heeft mooie gekleurde balletjes en wij gaan er stiekem enkele wegnemen. Als Jules slaapt tussen de balletjes roept de juf een kleur en alle vriendjes lopen vlug om er eentje te halen. Zo kan de juf meteen zien wie de kleuren al een beetje kent. Maar als Jules wakker wordt dan wil hij ons vangen. Spannend!
Tijd om naar huis te gaan. Alle peertjes plukken uit de boom en in de mand.
Giel had vandaag leuk nieuws te vertellen. Mama en hij waren taartjes en broodjes gaan kopen want papa was jarig. Hij heeft "Lang zal hij leven gezongen voor papa. Bij het vertellen van dit nieuws twinkelden zijn oogjes.
Vandaag kregen we ook nog het bezoek van Alara.
Zij kwam vandaag nog even wennen want maandag is de grote dag voor haar en Lio vanaf dan mogen zij elke dag naar het perenklasje komen. Alara koos ook een kenteken namelijk het visje.
Onze leerlingen van het zesde leerjaar hebben in hun taalboek een heel speciale opdracht staan namelijk : " Organiseer enkel activiteiten voor de peuters." Zij zijn op voorhand bij juf Carla komen overleggen en hebben dan alles zelf uitgewerkt. Vandaag was het dus D-day voor hen. In ons klasje Anouk, Marieke, Jonathan en Senne. De jongens vertelden een verhaal over " De bloemen van Jules."
Na het verhaal demonstreerden de meisjes een knutselactiviteit.
Daarna mochten we het zelf doen onder begeleiding van Anouk en Marieke.
De jongens vonden het superfijn om samen met ons in de hoekjes te spelen.
Voor ze weer naar hun klas trokken hebben we nog gedanst : "Sjoe, sjoe, wa' en het "Vliegerlied"
Om onze kleurenweek af te sluiten nog een kleurenspel. Gooien met de dobbelsteen, een bloempje kiezen met dezelfde kleur en op het gras leggen.
Zo hopelijk is deze week onze kleurenkennis erop vooruitgegaan. Fijn weekend en tot maandag!
Deze morgen waren mijn kapoentjes er als de kippen bij om mij erop te wijzen dat er geen peertjes meer op tafel lagen. Dat wil dus zeggen dat we er weer allemaal zijn, geen zieke kindjes meer. En de juf blij dat haar kapoentjes uit zichzelf de link leggen tussen : geen peertjes meer over dus zijn we allemaal op school! HOERA!
Ze zagen natuurlijk ook meteen dat Jules vandaag een rode neus had.
Hij leek nu een beetje op een clown. Reden genoeg om ons lied te zingen : Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus.
En wij kregen er ook allemaal ééntje samen met een opdracht ga iets rood zoeken in de klas en breng het naar de kring.
Opdracht volbracht!
Verhaaltjestijd : Schaap maakt een schilderij.
Schaap wil graag een schilderij maken maar weet niet goed welke kleur ze zal gebruiken. Eerst schildert ze het volledig geel omdat Muis dat wil. Wanneer blijkt dat Kip rood verkiest, overschildert ze het helemaal in het rood. En omdat Tijger blauw wil, maakt ze er nadien een blauw schilderij van. Natuurlijk is niemand tevreden, maar Schaap heeft wel inspiratie opgedaan om een schilderijtje te maken met drie kleuren.
Nu gaan we nieuwe kleuren toveren zei de juf. Twee vriendjes mogen het even demonstreren. De juf spoot eerst twee toefjes scheerschuim met er bovenop rode, blauwe of gele verf en dan een leuk muziekje en mengen maar.
Tot slot maken wij een vingertekening en nemen een afdruk.
Na de speeltijd sporten
Namiddag nog meer nieuwe uitdagingen : Bouwen met gekleurde doorschijnende blokken op een lichttafel.
Spelen in een ballenbad
We maken er een spelletje van : De juf roept een kleur en haar kapoentjes laten het juiste balletje zien.
Na de speeltijd kijken we samen naar : Wij leren de kleuren met Dribbel.
Deze morgen zat Jules ons op te wachten met een ... blauwe neus.
Hij vertelde dat hij in een kleurenboekje aan het kijken was en de blauwe kleur vond hij het mooist. Daarom de blauwe sticker op zijn neus en voor ons had hij ook een blauwe sticker. Terwijl de zongen wij een nieuw lied :
Telkens we ons liedje zongen mocht iemand een blauw voorwerp, in de klas, zoeken. Na het zingen leerde de juf ons knippen. Om beurt mochten we bij juf Lore (stagiaire kinderverzorging) het knippen oefenen en dan natuurlijk ook plakken.
Tutti-frutti-dag en samen lekkere sappige sinaasappels eten, hmm, dat smaakt.
Bij juf Carla mochten we om beurt een kleurenspel spelen. Eerst gooien met een kleurendobbelsteen en dan een diertje met dezelfde kleur zoeken en op ons puzzelplankje zetten.
Juf Carla zag dat ook enkele kindjes zich niet kiplekker voelden. Hangerig zijn, een beetje zeuren, in slaap vallen in de zetel, snottebellen,...
Daarom geen extra activiteiten maar wel rustig in de hoekjes spelen of in de zaal want dat doen mijn kapoentjes zeer graag. Juf Carla zorgde voor rode wagentjes waar één vriendje mocht gaan inzitten en de anderen mochten trekken en duwen.
Ook al voelden we ons niet super toch hebben mijn flinke kapoenen zeer goed opgeruimd dus verdienen ze allemaal een smiley-stempel!
Hopelijk kunnen jullie namiddag wat rusten en voelen we ons morgen al heel wat beter.
Oei, oei, bij het binnenkomen van de klas voelde juf meteen dat er iets niet werkte...de verwarming was stuk! Dan maar met onze jas aan de klas binnengaan.
Lekker warm ingeduffeld mochten we onze belevenissen van het weekend aan elkaar vertellen. Natuurlijk ging het al snel over de sneeuw die er gevallen was. Juf Carla kwam op het idee om het filmpje van Liana en Thibo te laten zien via de i-pad.(waar face-book al niet goed voor is ) Liana en Thibo gleden met de slee van een helling tot groot jolijt van al mijn kapoentjes. Meteen waren we de kou vergeten. Gelukkig was onze Bo wel druk in de weer met het repareren van de verwarming. En ja hoor, even later voelden we de verwarming warmer worden.
Waw! Zo leuk, Juul heeft een mooi kunstwerk gemaakt voor de juf.
Nu gaan we sporten met meester Leroy dan krijgen we zeker warm.
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. Dus na de speeltijd een leuk verhaal van Jules i.v.m. kleuren.
Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek, nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules.
Dat willen wij wel eens zien of dat echt zo wel is. Dus doen we eerst blauwe verf en dan gele verf en nu maar roeren... ja, het lukt!
Nu mogen mijn kapoenen om beurt verf mengen en dan net zoals papa de muur schilderen met een rol en groene verf.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, in de puzzelhoek de juiste kleur ballonnetjes zoeken, spelen met colorino, aangepaste boekjes in de boekenhoek, gekleurde beertjes sorteren en nog veel meer.
Tot slot speelden we een kleurenspel. De juf zong : " Rood, rood, ik heb geen rood ik moet nog rood gaan zoeken. En de kleuters zochten de juiste blok om een hoge toren te bouwen. Zo kwamen de 4 hoofdkleuren aan bod en ook ieder kapoentje mocht om beurt een blokje zoeken.
Deze morgen nieuwe gezichtjes in onze klas. Alara kwam een kijkje nemen terwijl mama haar ging inschrijven. Zij mag op 2 februari instappen maar wilde vandaag al niet naar huis.
Dat ziet er dus goed uit! Ook Lio kwam vandaag nog een keertje wennen. Afscheid nemen was even moeilijk maar in de klas voelde Lio zich als een vis in het water.
Om rustig te kunnen kennismaken met onze nieuwe vriendjes speelden we eerst in de hoekjes.
Na de speeltijd speelde de juf Tik Tak, deze keer in het thema :"Ziek zijn." Eerst gaat de tik tak-wijzer heen en weer en de deurtjes open. Op de draaischijf staan allemaal spulletjes die met ziek zijn te maken hebben.
De puzzeldeurtjes : Jules bij de dokter.
De schuivende bekers met onder één beker neusdruppeltjes.
De dokter ziet een koffertje en wat zit erin? Zijn stethoscoop.
Een toren bouwen en wat zit er in het kleinste doosje? Een spuitje met... water. Lachen, gieren, brullen want de juf spoot het leeg op alle kapoentjes.
Katrientje ziek in bed, de dokter onderzoekt haar.
Een spuitje, spatel en thermometer puzzelen.
Een ziekenwagen schilderen.
En tot slot : Katrien en de dokter spelen verstoppertje. Als de dokter katrien te pakken heeft geeft hij haar een spuitje, AUW!
En dan gaan de deurtjes helaas weer dicht.
Omdat het zeer koud is buiten (tijdens de middagpauze) spelen we eerst even buiten en dan mogen we binnen opwarmen met een filmpje van de Teletubbies. )
Nu weer fijn samen spelen in de hoekjes of in de zaal :
En als afsluiter van ons thema "ziek zijn "keken we samen in een doe-boekje over baby Daan.
Daan kan nog maar pas stappen en komt daarom nogal dikwijls ten val waarbij hij zich pijn doet. Wij mochten vertellen waar Daan pijn had, een kusje geven en dan een pleistertje plakken op de zere plek.
In het verhaal werd Daan in zijn neus geprikt door bijtje Zoem.
En opeens was bijtje Zoem in onze klas en wilde zij de kindjes en juf Carla prikken, de deugniet! Au, au, au, auw!!!!
Daarom ook voor ons een pleister op onze neus!
Lieve kapoentjes geniet van jullie weekend en dan vliegen we er morgen weer in met een nieuw thema en leuke activiteiten.
Amai, onze bankjes zitten vandaag goed vol! Er zijn vriendjes van juf Kathleen in ons klasje want juf Kathleen is voormiddag naar een navorming in Hasselt. Goed opletten hoor, juf Kathleen!
Vandaag zijn we onze schooldag met wiskunde begonnen! Ja, hoor, ook kleuters pakken de ernstige vakken aan. We leerden tellen tot drie. Eerst gooiden wij met de dobbelsteen en telden de stippen. Dan namen wij evenveel pilletjes uit de doos, nog even natellen en dan mochten wij de pilletjes aan Jules geven zodat hij weer snel beter is. Juf hoorde 4 6 We zullen nog regelmatig moeten oefenen, denk ik!
We plakken een pleister op de zere plekjes van Kleine Beer.
Na het fruit eten mochten we gaan sporten met de meester. Oei, oei, kindjes in beweging fotograferen lukt niet zo goed, veel foto's te wazig om op de blog te zetten.
Na de middagpauze wilde de juf een verhaaltje vertellen maar ze liet per ongeluk de prentjes op de grond vallen. En nu!?
Dan maar samen de prentjes bekijken en verwoorden wat we zien.
Nu ze nog in de juiste volgorde te leggen. Goed gedaan kapoentjes. Nu kan de juf het verhaaltje vertellen. 1. Joris valt. 2. Joris weent van de pijn. 3. Gelukkig is mama er om zijn knie te verzorgen. 4. Joris stapt weer met een pleister op zijn knie.
Spelen in de hoekjes :
Na de laatste pauze een verhaal van dokter Jules :
Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
Morgen is het alweer vrijdag wat gaat de tijd toch snel wanneer je je amuseert!
Als we niet ziek willen worden dan moeten wij gezond leven. Niet alleen gezond eten maar ook sporten hoort daar bij. Daarom beginnen wij vandaag met een bewegingslesje.
Na het zien van voorgaande foto's zullen jullie wel denken is dit bewegen? De kapoentjes liggen de hele tijd op de grond Maar dit lijkt maar zo! Het probleem is dat de foto's van bewegende kleuters zeer wazig zijn. Dus lopen, springen, kruipen, enz... kan de juf helaas niet tonen. Om tot rust te komen een verhaal. "Kleine beer is ziek." Kleine Beer heeft geen zin om te spelen. Hij is moe en hij heeft geen honger. Zijn hoofd doet raar en zijn buik doet zeer. Kleine Beer is ziek! Hoe komt dat nu?
Aan onze werktafel mochten we een "Kleine Beer" schilderen.
Hoekenwerk : Met een penseel het zand opzij borstelen zodat de tekening te voorschijn komt en dan verwoorden wat we zien.
Voor we naar huis gaan vertelde Jules dat hij veel moest rusten van de dokter. Maar dat lukte niet echt dus hebben wij geholpen. We stopten Jules in bed en componeerden dan een slaapliedje Of Jules nu wel kon slapen dat betwijfel ik maar het is het gebaar dat telt, nietwaar!
Deze morgen hebben we heel aandachtig naar buiten gekeken om onze nieuwe weerkalender juist te kunnen invullen.
Voortaan zullen wij Bruin de beer de juiste kleren aantrekken om buiten te kunnen spelen. Regenjas en laarzen bij regenweer, een dikke trui, muts en wanten bij koud winterweer en een t-shirt en schort voor zonnig zomerweer.
Er stond ook nog een praatplaat klaar en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren.
We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog van alles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Tijdens hoekenwerk oefenden we vandaag vooral de fijne motoriek. In de creahoek mochten we kleine witte plakkertjes ( pilletjes ) op een medicijnflesje plakken.
Daarna kregen alle patiënten de juiste verzorging van onze mini-dokters.
Na de speeltijd speelden we een spelletje in de zaal : Er lag een bedje op de grond met Jules erin.
We maakten een kringetje van jongens en van meisjes rond het bed. Dan zong de juf :"In ons bedje als we ziek zijn, neem een lepel medicijn, dan zal je snel weer beter zijn, Juleske kiekeboe!" (Op de melodie van :"In de kelder is het donker.") En dan kwam Jules onder het laken vandaan.
Nu mochten mijn kapoentjes om beurt samen met Jules onder de lakens. Dikke pret bij : KIEKEBOE!
Namiddag in de hoekjes stage lopen om dokter of apotheker te worden
Na de laatste speeltijd hebben we een geheugenspelletje gespeeld. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze ziekenhoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde juf er een doekje over. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
En nu mag Giel de taak van de juf eens overnemen en zal de juf helpen raden.
Deze morgen een nieuw gezichtje in ons perenklasje! Welkom lieve Lio, wij zijn super blij met een vriend zoals jij erbij. Lio mag op 1 februari instappen en kwam vandaag al eens kennismaken. Het ging super goed! Terwijl wij ons goedemorgen-lied zongen maakte Lio een dansje.
Vandaag was het de beurt aan kleine Jules om de kalenders in orde te brengen maar hij had precies geen zin. Dan mag een ander klasgenootje onze kalenders ophangen.
Na het eten van ons fruit en een wc-bezoek mochten we gaan sporten met meester Leroy in de grote sportzaal.
Eerst samen met meester Leroy het sportlied zingen. Hé, doe je mee want sport is fijn voor groot en klein.
Dan mogen alle kapoentjes "sport-assistent Benny" een high-five geven.
Nu zijn we er helemaal klaar voor.
Ook op de speelplaats amuseert Lio zich.
Na de speeltijd buiten terug naar de klas waar het lekker warm is. Toch is er iemand die er niet goed uitziet en aan het bibberen is : "Jules"
Oei, Jules heeft rode puntjes! Maar Jules toch voel jij je wat ziekjes?
Oei, Jules begon te wenen en zei dat hij zich niet zo goed voelde. Jules heeft puntjes, riepen mijn kapoentjes. Zou hij ziek zijn? Wat nu? De dokter bellen riepen mijn kapoentjes. Goed idee. Giel zou wel even naar de dokter bellen.
Terwijl we op de dokter wachten doen we Jules zijn pyjama aan en stoppen we hem in bed.
Maar wat doet de dokter dan? We keken samen op de prenten : 1. Eerst even nakijken of Jules koorts heeft. Dokter Mats doet het wel even.
3. Met een spateltje in de keel kijken. Dokter Thibo doet het even met Jules en wat ziet hij? Een rood keeltje.
2. Dan met een lampje kijken in de oren van Jules. Dokter Fleur stelt vast dat het er niet goed uitziet!
3. Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Lander doet dit zeer geconcentreerd.
4. Dokter Jonas voelt even aan de buik van Jules. Au, au, roept Jules! Ocharme toch.
Jules heeft de waterpokken! 5. Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Juul is hier al zeer handig in.
5. Ook nog een siroopje om zijn keeltje te smeren. Dokter Lars weet precies hoeveel hij mag geven.
En dan moet kleine Jules rusten in zijn bedje. Hij krijgt zijn knuffeltje van Liana en zijn tutje van grote Juul.
In onze crea-hoek mochten we met rode verf en één vinger rode stipjes stempelen op het lichaam van Jules.
Apothekers die pillen met pincet in medicijnflesjes doen :
Hoestsiroop maken ( experimenteren met druppeltellers )
En Lio? Die genoot van het spelen met de autobaan
Oei er zijn precies nog veel kindjes ziek vandaag in de perenklas maar gelukkig waren er ook veel dokters in de klas om al die patiënten te verzorgen.
Vandaag kwam Jan Klaasen ons roepen voor een poppenkastverhaal. Je zag mijn kapoentjes denken :"Poppenkast? Wat is dat?" Eventjes uitleggen dat ik even achter de poppenkast verdwijn om een verhaaltje te spelen met de poppen voordat er kindjes in paniek geraken omdat ze de juf niet meer zien.
Poesje Loes had het zeer koud maar ze had helaas geen muts dus wikkelde zichzelf in een keukenhanddoek.
Katrientje moest er hartelijk om lachen en besloot dat dat toch niet kon. Ze zou voor Loesje een muts maken. Loesje was zeer blij met de warme muts maar kabouter Pommetje kon het niet laten om Loesje te plagen.
Na een tijdje kreeg Pommetje spijt en heeft hij "Sorry" gezegd. En Katrientje kreeg een bloemetje van Loes uit dankbaarheid.
Spelen in de hoekjes :
Na de speeltijd, tijd voor wiskunde Wat heeft de juf nu weer klaargezet??!!
Warme sokjes worden vies en moeten dan in de was en ook weer drogen. Wij gaan de sokjes ophangen om te drogen. Hoeveel? Wel eerst gooien met de dobbelsteen, het aantal stipjes tellen en dan evenveel sokjes uit de mand halen en ophangen.
Het tellen ging redelijk goed maar het ophangen was toch moeilijker dan de juf gedacht had. Maar geen nood lieve Els was er om ons te helpen.
Namiddag verder spelen in onze hoekjes :
Tot slot van deze week een verhaaltje over kleine Jules. "De eend van Jules." Jules was zeer fier want hij had een nieuwe bloes gekregen met een eendje erop. Na zijn badje deed hij zijn bloes aan maar waar was eend? Jules ging op zoek en vroeg opa, mama, papa, zus of zij eend gezien hadden. Maar nee, niemand kon Jules helpen. Wat was Jules verdrietig ... en toen hij wegliep zagen wij eend op de rug van Jules, Hihi maar Jules toch eend staat op je rug, je hebt je bloes verkeerd aan!
Mijn kapoentjes hadden het snel door waar de eend was!
Dat wilden wij ook eens proberen dus wij op zoek naar een bloes met een mooie tekening. Aha! We mogen het proberen met de bloes van grote Juul.
We besloten dat het toch een beetje dom was van kleine Jules.
Kleurenkennis oefenen bij kleuters is heel belangrijk daarom beginnen wij daar vandaag mee. Om beurt aan het kleurenwiel draaien en dan een kledingstuk met dezelfde kleur zoeken.
Aan de creatafel stempelen wij met verschillende vormen en verschillende kleuren. Later zal juf daar een muts en wanten uit knippen.
Na de speeltijd mogen we gaan sporten met onze meester.
Vandaag hebben wij ook de regen geïmiteerd met onze ritmestokjes. De juf heeft een cd met daarop het geluid van de regen. Eerst horen we slechts druppeltjes, dan een flinke regenbui en dan een heus onweer met donderslagen dat weer overgaat in een regenbui en om te eindigen weer enkele druppels.
We speelden ook nog in de hoekjes en terwijl riep de juf ons om beurt om samen met haar een kleurenspel te spelen.
Om de dag af te sluiten een filmpje van de teletubbies. Amai zo aandachtig dat ze waren bij het kijken naar kindjes die regenwormpjes gingen zoeken.
Deze morgen brachten we eerst onze kalenders in orde.
We vertelden welke dag het was, we zochten het prentje met een kleine boekentas want het is maar een klein schooltje vandaag. (Toch voor mijn kapoentjes, niet voor juf Carla, want wij moesten blijven voor een navorming. Vandaar dat de blog vandaag pas laat verschijnt.)
Na onze praatronde vroeg de juf ons om onze schoenen uit te doen.
Dan mochten wij over ons schoenen vertellen. We vertelden welk soort schoenen er zijn : schoenen, laarzen en ook skilaarzen. Ook de kleur kwam aanbod, bruine, roze, zwarte en blauwe schoenen. Schoenen sorteren : schoenen met plakkers, met rits of met veters. Na het sorteren even tellen van welke er het meest zijn. Juul telt de schoenen met plakkers, Lars de schoenen met een rits en Liana de veterschoenen.
Nu onze schoenen weer aantrekken, dat is niet makkelijk! We doen het met een spelletje. Als de muziek stopt dan moeten we zo snel mogelijk één schoen zoeken. Opnieuw muziek en schoen 2 zoeken en aantrekken. Tot slot even lekker shaken op een liedje van Jules. "Schoenen om te dansen, schoenen om te gaan schoenen die bewegen ik kan niet stil meer staan. Schoenen die gaan springen heel hard op en neer schoenen die gaan schuiven zachtjes heen en weer."
Spelen in de hoekjes :
Tot slot van dit "klein schooltje" een verhaaltje. Jules past schoenen. Mama en papa ruimen de schoenenkast op. Jules en Marie spelen schoenwinkeltje. Jules koopt schoenen die veel te groot zijn. Of toch niet?