Giel had vandaag leuk nieuws te vertellen. Mama en hij waren taartjes en broodjes gaan kopen want papa was jarig. Hij heeft "Lang zal hij leven gezongen voor papa. Bij het vertellen van dit nieuws twinkelden zijn oogjes.
Vandaag kregen we ook nog het bezoek van Alara.
Zij kwam vandaag nog even wennen want maandag is de grote dag voor haar en Lio vanaf dan mogen zij elke dag naar het perenklasje komen. Alara koos ook een kenteken namelijk het visje.
Onze leerlingen van het zesde leerjaar hebben in hun taalboek een heel speciale opdracht staan namelijk : " Organiseer enkel activiteiten voor de peuters." Zij zijn op voorhand bij juf Carla komen overleggen en hebben dan alles zelf uitgewerkt. Vandaag was het dus D-day voor hen. In ons klasje Anouk, Marieke, Jonathan en Senne. De jongens vertelden een verhaal over " De bloemen van Jules."
Na het verhaal demonstreerden de meisjes een knutselactiviteit.
Daarna mochten we het zelf doen onder begeleiding van Anouk en Marieke.
De jongens vonden het superfijn om samen met ons in de hoekjes te spelen.
Voor ze weer naar hun klas trokken hebben we nog gedanst : "Sjoe, sjoe, wa' en het "Vliegerlied"
Om onze kleurenweek af te sluiten nog een kleurenspel. Gooien met de dobbelsteen, een bloempje kiezen met dezelfde kleur en op het gras leggen.
Zo hopelijk is deze week onze kleurenkennis erop vooruitgegaan. Fijn weekend en tot maandag!
Deze morgen waren mijn kapoentjes er als de kippen bij om mij erop te wijzen dat er geen peertjes meer op tafel lagen. Dat wil dus zeggen dat we er weer allemaal zijn, geen zieke kindjes meer. En de juf blij dat haar kapoentjes uit zichzelf de link leggen tussen : geen peertjes meer over dus zijn we allemaal op school! HOERA!
Ze zagen natuurlijk ook meteen dat Jules vandaag een rode neus had.
Hij leek nu een beetje op een clown. Reden genoeg om ons lied te zingen : Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus.
En wij kregen er ook allemaal ééntje samen met een opdracht ga iets rood zoeken in de klas en breng het naar de kring.
Opdracht volbracht!
Verhaaltjestijd : Schaap maakt een schilderij.
Schaap wil graag een schilderij maken maar weet niet goed welke kleur ze zal gebruiken. Eerst schildert ze het volledig geel omdat Muis dat wil. Wanneer blijkt dat Kip rood verkiest, overschildert ze het helemaal in het rood. En omdat Tijger blauw wil, maakt ze er nadien een blauw schilderij van. Natuurlijk is niemand tevreden, maar Schaap heeft wel inspiratie opgedaan om een schilderijtje te maken met drie kleuren.
Nu gaan we nieuwe kleuren toveren zei de juf. Twee vriendjes mogen het even demonstreren. De juf spoot eerst twee toefjes scheerschuim met er bovenop rode, blauwe of gele verf en dan een leuk muziekje en mengen maar.
Tot slot maken wij een vingertekening en nemen een afdruk.
Na de speeltijd sporten
Namiddag nog meer nieuwe uitdagingen : Bouwen met gekleurde doorschijnende blokken op een lichttafel.
Spelen in een ballenbad
We maken er een spelletje van : De juf roept een kleur en haar kapoentjes laten het juiste balletje zien.
Na de speeltijd kijken we samen naar : Wij leren de kleuren met Dribbel.
Deze morgen zat Jules ons op te wachten met een ... blauwe neus.
Hij vertelde dat hij in een kleurenboekje aan het kijken was en de blauwe kleur vond hij het mooist. Daarom de blauwe sticker op zijn neus en voor ons had hij ook een blauwe sticker. Terwijl de zongen wij een nieuw lied :
Telkens we ons liedje zongen mocht iemand een blauw voorwerp, in de klas, zoeken. Na het zingen leerde de juf ons knippen. Om beurt mochten we bij juf Lore (stagiaire kinderverzorging) het knippen oefenen en dan natuurlijk ook plakken.
Tutti-frutti-dag en samen lekkere sappige sinaasappels eten, hmm, dat smaakt.
Bij juf Carla mochten we om beurt een kleurenspel spelen. Eerst gooien met een kleurendobbelsteen en dan een diertje met dezelfde kleur zoeken en op ons puzzelplankje zetten.
Juf Carla zag dat ook enkele kindjes zich niet kiplekker voelden. Hangerig zijn, een beetje zeuren, in slaap vallen in de zetel, snottebellen,...
Daarom geen extra activiteiten maar wel rustig in de hoekjes spelen of in de zaal want dat doen mijn kapoentjes zeer graag. Juf Carla zorgde voor rode wagentjes waar één vriendje mocht gaan inzitten en de anderen mochten trekken en duwen.
Ook al voelden we ons niet super toch hebben mijn flinke kapoenen zeer goed opgeruimd dus verdienen ze allemaal een smiley-stempel!
Hopelijk kunnen jullie namiddag wat rusten en voelen we ons morgen al heel wat beter.
Oei, oei, bij het binnenkomen van de klas voelde juf meteen dat er iets niet werkte...de verwarming was stuk! Dan maar met onze jas aan de klas binnengaan.
Lekker warm ingeduffeld mochten we onze belevenissen van het weekend aan elkaar vertellen. Natuurlijk ging het al snel over de sneeuw die er gevallen was. Juf Carla kwam op het idee om het filmpje van Liana en Thibo te laten zien via de i-pad.(waar face-book al niet goed voor is ) Liana en Thibo gleden met de slee van een helling tot groot jolijt van al mijn kapoentjes. Meteen waren we de kou vergeten. Gelukkig was onze Bo wel druk in de weer met het repareren van de verwarming. En ja hoor, even later voelden we de verwarming warmer worden.
Waw! Zo leuk, Juul heeft een mooi kunstwerk gemaakt voor de juf.
Nu gaan we sporten met meester Leroy dan krijgen we zeker warm.
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. Dus na de speeltijd een leuk verhaal van Jules i.v.m. kleuren.
Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek, nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules.
Dat willen wij wel eens zien of dat echt zo wel is. Dus doen we eerst blauwe verf en dan gele verf en nu maar roeren... ja, het lukt!
Nu mogen mijn kapoenen om beurt verf mengen en dan net zoals papa de muur schilderen met een rol en groene verf.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, in de puzzelhoek de juiste kleur ballonnetjes zoeken, spelen met colorino, aangepaste boekjes in de boekenhoek, gekleurde beertjes sorteren en nog veel meer.
Tot slot speelden we een kleurenspel. De juf zong : " Rood, rood, ik heb geen rood ik moet nog rood gaan zoeken. En de kleuters zochten de juiste blok om een hoge toren te bouwen. Zo kwamen de 4 hoofdkleuren aan bod en ook ieder kapoentje mocht om beurt een blokje zoeken.
Deze morgen nieuwe gezichtjes in onze klas. Alara kwam een kijkje nemen terwijl mama haar ging inschrijven. Zij mag op 2 februari instappen maar wilde vandaag al niet naar huis.
Dat ziet er dus goed uit! Ook Lio kwam vandaag nog een keertje wennen. Afscheid nemen was even moeilijk maar in de klas voelde Lio zich als een vis in het water.
Om rustig te kunnen kennismaken met onze nieuwe vriendjes speelden we eerst in de hoekjes.
Na de speeltijd speelde de juf Tik Tak, deze keer in het thema :"Ziek zijn." Eerst gaat de tik tak-wijzer heen en weer en de deurtjes open. Op de draaischijf staan allemaal spulletjes die met ziek zijn te maken hebben.
De puzzeldeurtjes : Jules bij de dokter.
De schuivende bekers met onder één beker neusdruppeltjes.
De dokter ziet een koffertje en wat zit erin? Zijn stethoscoop.
Een toren bouwen en wat zit er in het kleinste doosje? Een spuitje met... water. Lachen, gieren, brullen want de juf spoot het leeg op alle kapoentjes.
Katrientje ziek in bed, de dokter onderzoekt haar.
Een spuitje, spatel en thermometer puzzelen.
Een ziekenwagen schilderen.
En tot slot : Katrien en de dokter spelen verstoppertje. Als de dokter katrien te pakken heeft geeft hij haar een spuitje, AUW!
En dan gaan de deurtjes helaas weer dicht.
Omdat het zeer koud is buiten (tijdens de middagpauze) spelen we eerst even buiten en dan mogen we binnen opwarmen met een filmpje van de Teletubbies. )
Nu weer fijn samen spelen in de hoekjes of in de zaal :
En als afsluiter van ons thema "ziek zijn "keken we samen in een doe-boekje over baby Daan.
Daan kan nog maar pas stappen en komt daarom nogal dikwijls ten val waarbij hij zich pijn doet. Wij mochten vertellen waar Daan pijn had, een kusje geven en dan een pleistertje plakken op de zere plek.
In het verhaal werd Daan in zijn neus geprikt door bijtje Zoem.
En opeens was bijtje Zoem in onze klas en wilde zij de kindjes en juf Carla prikken, de deugniet! Au, au, au, auw!!!!
Daarom ook voor ons een pleister op onze neus!
Lieve kapoentjes geniet van jullie weekend en dan vliegen we er morgen weer in met een nieuw thema en leuke activiteiten.
Amai, onze bankjes zitten vandaag goed vol! Er zijn vriendjes van juf Kathleen in ons klasje want juf Kathleen is voormiddag naar een navorming in Hasselt. Goed opletten hoor, juf Kathleen!
Vandaag zijn we onze schooldag met wiskunde begonnen! Ja, hoor, ook kleuters pakken de ernstige vakken aan. We leerden tellen tot drie. Eerst gooiden wij met de dobbelsteen en telden de stippen. Dan namen wij evenveel pilletjes uit de doos, nog even natellen en dan mochten wij de pilletjes aan Jules geven zodat hij weer snel beter is. Juf hoorde 4 6 We zullen nog regelmatig moeten oefenen, denk ik!
We plakken een pleister op de zere plekjes van Kleine Beer.
Na het fruit eten mochten we gaan sporten met de meester. Oei, oei, kindjes in beweging fotograferen lukt niet zo goed, veel foto's te wazig om op de blog te zetten.
Na de middagpauze wilde de juf een verhaaltje vertellen maar ze liet per ongeluk de prentjes op de grond vallen. En nu!?
Dan maar samen de prentjes bekijken en verwoorden wat we zien.
Nu ze nog in de juiste volgorde te leggen. Goed gedaan kapoentjes. Nu kan de juf het verhaaltje vertellen. 1. Joris valt. 2. Joris weent van de pijn. 3. Gelukkig is mama er om zijn knie te verzorgen. 4. Joris stapt weer met een pleister op zijn knie.
Spelen in de hoekjes :
Na de laatste pauze een verhaal van dokter Jules :
Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
Morgen is het alweer vrijdag wat gaat de tijd toch snel wanneer je je amuseert!
Als we niet ziek willen worden dan moeten wij gezond leven. Niet alleen gezond eten maar ook sporten hoort daar bij. Daarom beginnen wij vandaag met een bewegingslesje.
Na het zien van voorgaande foto's zullen jullie wel denken is dit bewegen? De kapoentjes liggen de hele tijd op de grond Maar dit lijkt maar zo! Het probleem is dat de foto's van bewegende kleuters zeer wazig zijn. Dus lopen, springen, kruipen, enz... kan de juf helaas niet tonen. Om tot rust te komen een verhaal. "Kleine beer is ziek." Kleine Beer heeft geen zin om te spelen. Hij is moe en hij heeft geen honger. Zijn hoofd doet raar en zijn buik doet zeer. Kleine Beer is ziek! Hoe komt dat nu?
Aan onze werktafel mochten we een "Kleine Beer" schilderen.
Hoekenwerk : Met een penseel het zand opzij borstelen zodat de tekening te voorschijn komt en dan verwoorden wat we zien.
Voor we naar huis gaan vertelde Jules dat hij veel moest rusten van de dokter. Maar dat lukte niet echt dus hebben wij geholpen. We stopten Jules in bed en componeerden dan een slaapliedje Of Jules nu wel kon slapen dat betwijfel ik maar het is het gebaar dat telt, nietwaar!
Deze morgen hebben we heel aandachtig naar buiten gekeken om onze nieuwe weerkalender juist te kunnen invullen.
Voortaan zullen wij Bruin de beer de juiste kleren aantrekken om buiten te kunnen spelen. Regenjas en laarzen bij regenweer, een dikke trui, muts en wanten bij koud winterweer en een t-shirt en schort voor zonnig zomerweer.
Er stond ook nog een praatplaat klaar en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren.
We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog van alles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Tijdens hoekenwerk oefenden we vandaag vooral de fijne motoriek. In de creahoek mochten we kleine witte plakkertjes ( pilletjes ) op een medicijnflesje plakken.
Daarna kregen alle patiënten de juiste verzorging van onze mini-dokters.
Na de speeltijd speelden we een spelletje in de zaal : Er lag een bedje op de grond met Jules erin.
We maakten een kringetje van jongens en van meisjes rond het bed. Dan zong de juf :"In ons bedje als we ziek zijn, neem een lepel medicijn, dan zal je snel weer beter zijn, Juleske kiekeboe!" (Op de melodie van :"In de kelder is het donker.") En dan kwam Jules onder het laken vandaan.
Nu mochten mijn kapoentjes om beurt samen met Jules onder de lakens. Dikke pret bij : KIEKEBOE!
Namiddag in de hoekjes stage lopen om dokter of apotheker te worden
Na de laatste speeltijd hebben we een geheugenspelletje gespeeld. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze ziekenhoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde juf er een doekje over. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
En nu mag Giel de taak van de juf eens overnemen en zal de juf helpen raden.
Deze morgen een nieuw gezichtje in ons perenklasje! Welkom lieve Lio, wij zijn super blij met een vriend zoals jij erbij. Lio mag op 1 februari instappen en kwam vandaag al eens kennismaken. Het ging super goed! Terwijl wij ons goedemorgen-lied zongen maakte Lio een dansje.
Vandaag was het de beurt aan kleine Jules om de kalenders in orde te brengen maar hij had precies geen zin. Dan mag een ander klasgenootje onze kalenders ophangen.
Na het eten van ons fruit en een wc-bezoek mochten we gaan sporten met meester Leroy in de grote sportzaal.
Eerst samen met meester Leroy het sportlied zingen. Hé, doe je mee want sport is fijn voor groot en klein.
Dan mogen alle kapoentjes "sport-assistent Benny" een high-five geven.
Nu zijn we er helemaal klaar voor.
Ook op de speelplaats amuseert Lio zich.
Na de speeltijd buiten terug naar de klas waar het lekker warm is. Toch is er iemand die er niet goed uitziet en aan het bibberen is : "Jules"
Oei, Jules heeft rode puntjes! Maar Jules toch voel jij je wat ziekjes?
Oei, Jules begon te wenen en zei dat hij zich niet zo goed voelde. Jules heeft puntjes, riepen mijn kapoentjes. Zou hij ziek zijn? Wat nu? De dokter bellen riepen mijn kapoentjes. Goed idee. Giel zou wel even naar de dokter bellen.
Terwijl we op de dokter wachten doen we Jules zijn pyjama aan en stoppen we hem in bed.
Maar wat doet de dokter dan? We keken samen op de prenten : 1. Eerst even nakijken of Jules koorts heeft. Dokter Mats doet het wel even.
3. Met een spateltje in de keel kijken. Dokter Thibo doet het even met Jules en wat ziet hij? Een rood keeltje.
2. Dan met een lampje kijken in de oren van Jules. Dokter Fleur stelt vast dat het er niet goed uitziet!
3. Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Lander doet dit zeer geconcentreerd.
4. Dokter Jonas voelt even aan de buik van Jules. Au, au, roept Jules! Ocharme toch.
Jules heeft de waterpokken! 5. Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Juul is hier al zeer handig in.
5. Ook nog een siroopje om zijn keeltje te smeren. Dokter Lars weet precies hoeveel hij mag geven.
En dan moet kleine Jules rusten in zijn bedje. Hij krijgt zijn knuffeltje van Liana en zijn tutje van grote Juul.
In onze crea-hoek mochten we met rode verf en één vinger rode stipjes stempelen op het lichaam van Jules.
Apothekers die pillen met pincet in medicijnflesjes doen :
Hoestsiroop maken ( experimenteren met druppeltellers )
En Lio? Die genoot van het spelen met de autobaan
Oei er zijn precies nog veel kindjes ziek vandaag in de perenklas maar gelukkig waren er ook veel dokters in de klas om al die patiënten te verzorgen.
Vandaag kwam Jan Klaasen ons roepen voor een poppenkastverhaal. Je zag mijn kapoentjes denken :"Poppenkast? Wat is dat?" Eventjes uitleggen dat ik even achter de poppenkast verdwijn om een verhaaltje te spelen met de poppen voordat er kindjes in paniek geraken omdat ze de juf niet meer zien.
Poesje Loes had het zeer koud maar ze had helaas geen muts dus wikkelde zichzelf in een keukenhanddoek.
Katrientje moest er hartelijk om lachen en besloot dat dat toch niet kon. Ze zou voor Loesje een muts maken. Loesje was zeer blij met de warme muts maar kabouter Pommetje kon het niet laten om Loesje te plagen.
Na een tijdje kreeg Pommetje spijt en heeft hij "Sorry" gezegd. En Katrientje kreeg een bloemetje van Loes uit dankbaarheid.
Spelen in de hoekjes :
Na de speeltijd, tijd voor wiskunde Wat heeft de juf nu weer klaargezet??!!
Warme sokjes worden vies en moeten dan in de was en ook weer drogen. Wij gaan de sokjes ophangen om te drogen. Hoeveel? Wel eerst gooien met de dobbelsteen, het aantal stipjes tellen en dan evenveel sokjes uit de mand halen en ophangen.
Het tellen ging redelijk goed maar het ophangen was toch moeilijker dan de juf gedacht had. Maar geen nood lieve Els was er om ons te helpen.
Namiddag verder spelen in onze hoekjes :
Tot slot van deze week een verhaaltje over kleine Jules. "De eend van Jules." Jules was zeer fier want hij had een nieuwe bloes gekregen met een eendje erop. Na zijn badje deed hij zijn bloes aan maar waar was eend? Jules ging op zoek en vroeg opa, mama, papa, zus of zij eend gezien hadden. Maar nee, niemand kon Jules helpen. Wat was Jules verdrietig ... en toen hij wegliep zagen wij eend op de rug van Jules, Hihi maar Jules toch eend staat op je rug, je hebt je bloes verkeerd aan!
Mijn kapoentjes hadden het snel door waar de eend was!
Dat wilden wij ook eens proberen dus wij op zoek naar een bloes met een mooie tekening. Aha! We mogen het proberen met de bloes van grote Juul.
We besloten dat het toch een beetje dom was van kleine Jules.
Kleurenkennis oefenen bij kleuters is heel belangrijk daarom beginnen wij daar vandaag mee. Om beurt aan het kleurenwiel draaien en dan een kledingstuk met dezelfde kleur zoeken.
Aan de creatafel stempelen wij met verschillende vormen en verschillende kleuren. Later zal juf daar een muts en wanten uit knippen.
Na de speeltijd mogen we gaan sporten met onze meester.
Vandaag hebben wij ook de regen geïmiteerd met onze ritmestokjes. De juf heeft een cd met daarop het geluid van de regen. Eerst horen we slechts druppeltjes, dan een flinke regenbui en dan een heus onweer met donderslagen dat weer overgaat in een regenbui en om te eindigen weer enkele druppels.
We speelden ook nog in de hoekjes en terwijl riep de juf ons om beurt om samen met haar een kleurenspel te spelen.
Om de dag af te sluiten een filmpje van de teletubbies. Amai zo aandachtig dat ze waren bij het kijken naar kindjes die regenwormpjes gingen zoeken.
Deze morgen brachten we eerst onze kalenders in orde.
We vertelden welke dag het was, we zochten het prentje met een kleine boekentas want het is maar een klein schooltje vandaag. (Toch voor mijn kapoentjes, niet voor juf Carla, want wij moesten blijven voor een navorming. Vandaar dat de blog vandaag pas laat verschijnt.)
Na onze praatronde vroeg de juf ons om onze schoenen uit te doen.
Dan mochten wij over ons schoenen vertellen. We vertelden welk soort schoenen er zijn : schoenen, laarzen en ook skilaarzen. Ook de kleur kwam aanbod, bruine, roze, zwarte en blauwe schoenen. Schoenen sorteren : schoenen met plakkers, met rits of met veters. Na het sorteren even tellen van welke er het meest zijn. Juul telt de schoenen met plakkers, Lars de schoenen met een rits en Liana de veterschoenen.
Nu onze schoenen weer aantrekken, dat is niet makkelijk! We doen het met een spelletje. Als de muziek stopt dan moeten we zo snel mogelijk één schoen zoeken. Opnieuw muziek en schoen 2 zoeken en aantrekken. Tot slot even lekker shaken op een liedje van Jules. "Schoenen om te dansen, schoenen om te gaan schoenen die bewegen ik kan niet stil meer staan. Schoenen die gaan springen heel hard op en neer schoenen die gaan schuiven zachtjes heen en weer."
Spelen in de hoekjes :
Tot slot van dit "klein schooltje" een verhaaltje. Jules past schoenen. Mama en papa ruimen de schoenenkast op. Jules en Marie spelen schoenwinkeltje. Jules koopt schoenen die veel te groot zijn. Of toch niet?
Deze morgen zat er klein ventje serieus te bibberen. Toen we vroegen of hij een beetje ziek was, zei hij van niet. "Ik heb koud." bibberde Jules.
Ja maar Jules jij bent niet warm genoeg aangekleed. Jules had zomerkleren aan. We hebben Jules geholpen bij het aantrekken van winterkleren.
Is het koud buiten? We trekken erop uit om dat samen te ontdekken. Juf Carla was eigenlijk teleurgesteld omdat het weer niet winters genoeg was! Onze parapluutjes lieten we maar in de klas want wandelen met paraplu in de zon zou maar al te belachelijk zijn. Maar de juf heeft de laarsjes en parapluutjes nog in de klas gehouden dan kunnen we hopelijk deze week toch eens in de regen wandelen. Gelukkig stond er een stevige wind en waren er mooie wolken te zien.
Weer in de klas had de juf iets voorzien om lekker warm te krijgen. Lekkere warme chocolademelk met een koek, hmmm!!!! We hebben samen de chocomelk klaargemaakt. En dan natuurlijk lekker opeten en drinken.
Na de speeltijd experimenteren we met scheerschuim en grijze verf. Zo ontstaat er een mooi regenwolk en daar nemen we een afdruk van. Lars laat even zien hoe het moet.
In de hoekjes rollen we witte plasticine in zilveren glitters. Ook in de bouwhoek iets nieuw. We mogen bouwen met gekleurde blokken bovenop een spiegel.
Namiddag oefenen we ook onze scheurtechniek en plakken onze snippers op plakplastiek. Daar zal de juf regendruppels uitknippen.
Samen puzzelen en boekjes kijken diertjes benoemen, diertjes zoeken, maar ook diertjes tellen. De juf hoorde 1 2 4 6 10! Oei, oei, tellen zullen we nog moeten oefenen.
Voor we naar huis gaan leren we samen met kleine Jules onze jas alleen aan te trekken. Eerst de prenten bespreken en dan proberen maar, wat gaat het goed!
Juf Carla heeft de prentjes in het klein bij onze kapstok gehangen. Zo kunnen we even piepen als we het niet meer weten.
Helaas, vandaag geen blogverslagje want het was heel erg druk. Een zieke collega, zorgoverleg van verschillende klasjes en ook nog oudergesprekken, zorgden ervoor dat de juf er niet toekwam om foto's te maken. Maar morgen zijn we weer.
Vergeet morgen de regenlaarsjes en parapluutjes niet mee te geven. Dank!
Beste ouders, Volgende week werken we rond het thema "Winterkleding" Daarom wilde ik graag een winterwandeling maken met mijn kapoentjes. Helaas ziet het er niet naar uit dat er sneeuw zal vallen dus dan maar wandelen in regen en wind. Ik wil dit graag dinsdag doen (= ideale dag volgens het weerbericht ). Gelieve de regenlaarsjes en parapluutje van je peuter mee te geven. Niet vergeten om de naam van je kleuter erin te schrijven. Het is niet nodig om iets te kopen want juf heeft een aantal parapluutjes en regenlaarsjes in reserve. Misschien best ook die dag wat extra warme kledij mee te geven. Dank, juf Carla.
Hoe kan je een schooldag voor peuters goed laten starten? Door een verhaaltje te vertellen natuurlijk. Vandaag een verhaaltje van Anna en haar knuffel. "Mijn liefste vriendje."
Anna en haar knuffelkonijn zijn onafscheidelijke vrienden. Ze spelen urenlang samen, rijden op het schommelpaard, dansen, geven elkaar stevige knuffels, enz En als Konijn valt, geeft Anna hem vele dikke, lieve kussen.
Na het vertellen wil de juf van de peuters weten wie hun beste vriendje is? Mama! Riep Giel. Jarne! Zei Lander ( = grote broer ). Zo lief!
Na ons verhaal mochten we allemaal ons vriendje tekenen.
Daarna fijn spelen en leren in de hoekjes :
Namiddag helaas geen kringspel want het was vieze broekendag! Juf Carla heeft niet stilgezeten maar uiteindelijk waren alle billen weer proper en konden we de dag toch nog in "schoonheid" eindigen met TIK TAK
Tik Tak is een bekend Belgisch kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's verwerkte hij samen in een kinderprogramma. Vandaag in het thema : "Wij zijn vriendjes." Tik Tak, Tik Tak,... De wijzer gaat heen en weer, deurtjes gaan open en er staan vriendjes op een draaischijf.
Op de muziek dozen laten dansen en een toren bouwen
met bovenaan 2 dikke vrienden :
Het verfpotje schildert ...een peer! ( Want wij zijn de vriendjes van de perenklas )
De puzzeldeurtjes : De kleuters zien telkens kleine stukjes van een prent.
totdat alle deurtjes open zijn en zij de prent volledig kunnen zien. Jules en zijn vriendjes (knuffels).
Ik gebruik het ook om (nieuwe) technieken uit te beelden. Wat kan ik met plasticine doen? Kneden, worstje rollen, balletje rollen,...
of ... een vriendje boetseren
De schaartjesdans, een dansende schaar knipt een ... vriendjesslinger.
Schuivende bekers. Onder één beker verstopt de juf een voorwerp en dan wisselen de bekers van plaats. Onder welke beker zit het schaapje?
Hoera, juist geraden!
Gekleurde balletjes dansen op en af een trap en vliegen in een doosje met dezelfde kleur.
Tot slot komen 2 vriendjes ( Nellie en Cezar) nog even kiekeboe spelen
Als Tik Tak gedaan is gaan de deurtjes weer dicht.
Zoals jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het verhaal. Tijdens de voorstelling was het muisstil en na ieder muziekstukje hoorde ik iemand zeggen :" Nog eens!" Zo dat was het voor vandaag. Dag kapoentjes! Geniet van het weekend en tot maandag.
Spelen met woordjes kan je maar beter 's morgens doen dus daar zijn we mee begonnen. Ons leuk versje gaat als volgt :
Rikke tikke tik hier ben ik! Dit zijn mijn handen, dit zijn mijn voeten Ik kom je groeten
De woordjes rikke tikke tik begeleiden we met houten stokjes waarmee we het rikke tikke tik-geluid maken.
Bij, hier ben ik, kijken we tussen onze benen door en Liana laat even zien hoe het moet.
en dan allemaal ...
In de hoekjes is er weer van alles te doen :
Na de speeltijd mogen we gaan sporten met onze meester Koen. Een omloop met hindernissen maar geen enkele hindernis is te moeilijk voor ons. We nemen ze met een glimlach
Namiddag een speellied : Zoveel vriendjes bij elkaar klap in je handen en draai nu maar jij bent mijn vriend ik stuur je een zoen laat ons samen een dansje doen! Tra- lalala lala liere tra lalala lala la!
Nu weer fijn spelen :
Na de laatste speeltijd oefenen we nogmaals het rikketikke met onze houten stokjes maar deze keer op feestmuziek.
Tot slot zeggen we enkele keren ons nieuw gedicht.
Na onze gezellige praatronde een verhaal van dikke vriend Jules. Na zijn bad loopt Jules in zijn blootje snel weg want mama wil Jules kriebelen. Jules wordt door mama op zijn blote buik en aan zijn tenen gekriebeld. Hij vindt het prachtig en lacht van plezier. Dan is het bedtijd, Jules trekt zijn pyjama aan en gaat met zijn knuffel tevreden slapen. Hij krijgt nog een zoentje van mama, slaaplekker Jules.
Nog een keertje klinkt het na het vertellen maar juf Carla heeft een idee! Zullen wij het verhaal eens naspelen? Eerst Jules in zijn blootje zetten. Wie wil even helpen?
Mama loopt achter Jules en roept :"Ik ga je kriebelen!"
Mama kriebelt de buik van Jules.
Mama kriebelt aan de tenen van Jules.
Jules trekt zijn pyjama aan.
Jules krijgt zijn knuffel van mama als hij in zijn bedje ligt.
Mama geeft Jules een kusje.
Nu mogen we in de hoekjes verdwijnen om fijn te spelen. Om beurt mogen wij experimenteren met verf en onze vingertjes. Lekker kliederen!
Terwijl in de andere hoekjes : Grote Juul en Liana maken samen een ontbijt klaar voor kleine Jules.
Juf Carla probeerde om in alle hoekjes even mee te spelen want een beetje individuele aandacht vinden mijn kapoentjes super. Vandaag is het tutti-frutti-dag dus krijgen we fruit van de juf, een appel. Samen in de kring, Fruitkommetjes klaarzetten en de juf schilt de appels. Hmmm, lekker!
De speeltijd is voorbij en wij gaan weer aan het werk.
De juf even helpen met het afdrogen van onze fruitkommetjes.
Wie wil mag ook ravotten in de speelzaal met het wagenpark van de perenklas.
Amai, wat gaat de tijd toch snel! Het is alweer tijd om op te ruimen want vandaag is het slechts een klein schooltje. We maken toch nog tijd om een liedje te zingen "Twee handjes op de tafel" 2 handjes op de tafel, 2 handjes in de zij 2 handjes op de schouders, op 't hoofdje allebei Nu maken we 2 vuistjes zo stevig als 't maar kan daar gaan we dan mee trommelen van je rommel de bommel de bom De duimen zijn de dikste de pinkjes zijn maar klein Nu moeten alle handen weer vlug op 't ruggetje zijn De handen zijn verdwenen, de handen zijn nu weg Nu toveren we één, twee, drie, de handen weer terug.
Nu gaan onze handjes allemaal in de lucht en zwaaien wij tot morgen. Daaaaaaaag!
Na het in orde brengen van onze kalenders hebben we samen de kunstwerkjes van onze nieuwe vriendjes bewonderd. Wat hebben ze flink hun best gedaan! Zulke mooie werkjes hangt de juf meteen op zodat iedereen ze kan zien.
Wat staat er nu in onze vertelhoek? Een spiegel om onszelf en een vriendje eens grondig te bekijken. Wat is anders? Wat is hetzelfde? Deze week is het thema vriendjes. Er zijn deze week nieuwe vriendjes en wij willen elkaar zeer goed leren kennen. Liana heeft lange haren en Alfa korte haren, Giel is een jongen en Fleur een meisje. 2 vriendjes dragen een bril en eentje heeft een ander kleurtje. Soms werden we ook een beetje verlegen bij het kijken naar onszelf
Nu even de afspraken bespreken voor we gaan schilderen. Zoals schort aandoen, de penseel steeds in dezelfde verfpot stoppen, enz... Dan nog even het lichaamsschema oefenen en we kunnen schilderen.
Lekker fruit eten,
Na onze korte speelpauze buiten een kringspel.
Eerst bespreken welke boekentas van wie is en wat erop staat.
Dan de boekentassen verstoppen en van plaats wisselen. De juf zet muziek op en wij wandelen rond de boekentassen totdat de muziek stopt. Nu vlug, vlug je eigen boekentas zoeken! Dan verstoppen we ook onze vriendjes. Als we het niet kunnen raden laat de juf reeds de schoenen zien en ja hoor dat helpt.
Niemand wist wie er weg was maar Liana wel ze zei :"Broer!" Ja hoor! Maar ze zijn dan ook een tweeling en missen elkaar meteen, Oh lief
Namiddag verder werken in onze hoekjes :
Na de speeltijd riep Jules ons in de kring want hij wilde graag "samen" een spelletje spelen zoals echte vrienden dat doen.
Samen een toren bouwen voor Jules en terwijl kon de juf onze kleurenkennis een beetje testen.
Terwijl de juf de boekentassen klaarmaakt kijken haar kapoentjes naar vriendje : "Bumba"