Vandaag hebben wij peuterschrijfdans gedaan. Wat is dat hoor ik jullie zeggen? Wel het is een schrijfmethode voor alle kleuters. Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit hun eigen emotie en hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen "zwaai en draai." Een mooie letter kan immers pas tot standkomen als de basisbeweging volledig vlot en vloeiend verloopt en met voldoende zelfvertrouwen uitgevoerd. Peuterschrijfdans is gericht op het zeer jonge kind en is het niet prestatiegericht bezig zijn. Het bestaat uit verschillende thema's (9) en in ieder thema komen er bepaalde basisbewegingen aanbod. De juf vertelt eerst een verhaal en daarna gaat ze met de kleuters de bewegingen oefenen in de zaal op de speciale schrijfdansmuziek. Daarna mogen de kleuters schrijfdansen op een blad papier met verf, krijt enz... Schrijfdansen is steeds met beide handen gelijktijdig bewegen. Vandaag kozen we voor het thema zonnetje.
Brrr, vrijdag was het zeer koud buiten, maar geen sneeuw! Daar wilden de kleuters van de perenklas verandering in brengen. We zorgen zelf voor sneeuw en we laten het lekker binnen sneeuwen dat is eens iets anders. Welke kleur heeft sneeuw? Hoe voelt sneeuw, wat kunnen we allemaal doen met sneeuw? Samen vonden we de juiste antwoorden op al onze vragen. Maar het leukst was toch : sneeuwballen gooien, vooral op de juf.
Na de middagpauze kwam Jan Klaasen ons roepen voor een poppenkastverhaal. Aapie had het zeer koud en wilde graag een warme muts. Gelukkig kon Leentje helpen maar Heksemie kon het natuurlijk niet laten om Aapie te plagen. Na een tijdje kreeg Heksemie toch spijt en heeft ze het weer goedgemaakt. Meer ga ik er niet over vertellen want de foto's zeggen genoeg over hoe spannend het wel was.
Vandaag mochten we weer feesten want ons Frederique was jarig. Reeds 3 kaarsjes op de verjaardagstaart. Nee geen taart maar wel heerlijke pannenkoeken en bubbels om te drinken.
We kregen voor ons splinternieuw klasje ook een boekje voor de klasbibliotheek nl. Heksje Mimi en de beer. Alle kleuters waren één en al oor toen juf Kathleen voorlas.
Een feest zonder muziek en dans is geen goed feest dus trokken we naar de zaal om te dansen op "Lang zal ze leven..."
Nog wat kriebeltjes en kusjes geven en daarna maakten alle kleuters een tekening voor Frederique, een mooie herinnering voor later. Frederique koos een bellenblaasje uit de cadeautjesdoos maar het leukst is toch dat Jules bij haar mag gaan logeren. Ook Jules kijkt ernaar uit, Frederique zal zeker goed voor hem zorgen.
Deze morgen na onze kalenders en praatronde zei juf Carla dat we één schoen mochten uitdoen net zoals Jules. De juf zette alle schoenen door elkaar en dan mochten wij ons schoentje zoeken. Niet zo makkelijk want onze schoenen lijken heel erg op elkaar.
Dan zaten we samen op de mat en mocht iederéén vertellen over zijn schoentje, over de kleur, is het een schoen of een laars, hoe sluit je de schoen enz...
Daarna speelden we een spelletje, de juf zette 4 schoenen op een rij en toen ging er een doek over, dan riep de juf " alle oogjes dicht " en nam ze snel er eentje weg en wij mochten raden welke. Makkie!
Na het spel moesten we onze schoen terug aandoen dit was andere koek, helemaal niet makkelijk! Juf Carla speelde een beetje vals en liet zich helpen. En kijk eens hoe lief sommige kleuters zijn voor elkaar. Een echte gentleman!
Nadien hebben we ook nog gedanst met onze dansschoenen aan op een liedje van Jules : Schoenen om te dansen, schoenen om te gaan. Helaas voor jullie zijn er geen foto's van onze danspasjes, want al dat shaken kreeg de juf niet mooi op een foto. Verder zijn we nog gaan sporten bij meester Koen en hebben we geschilderd. En morgen gaan juf Kathleen en juf Carla poppenkast spelen. Tot morgen!
Vandaag kregen we bezoek van twee nieuwe vriendjes die vanaf 1 februari naar het perenklasje mogen komen. Twee flinke zusjes, Amber en Zoë. Ja, nog een tweeling in onze klas net zoals Kilian en Koan. Oeps, het was wel even moeilijk want nu zijn er ook 2 meisjes in onze klas die Zoë heten. De juf was wel blij want nu riep ze één naam en twee kleuters die naar haar toe kwamen. We zijn de dag begonnen met het aankleden van Joris. Hij wilde graag naar buiten, dus moest hij warme kleren aan. Daar hebben wij met zijn allen voor gezorgd. Joris was zeer blij met al die hulp.
Na het taallesje gingen we aan de slag met stempels, we mochten zelf een stempel kiezen en een mooi kleurtje. Als ons stempelwerk droog is zal juf er een muts en wanten uit knippen.
Kijk eens hoe flink onze nieuwe vriendjes zijn, Amber koos voor rode walvissen en Zoë wilde oranje wolkjes. Prima gedaan!
Na het stempelen wassen we onze Kijk mama en papa, ik ben klaar handen en kijk ook dat kunnen om te gaan shoppen. wij helemaal alleen.
Na het opruimen hebben we samen gezongen. Willen jullie weten welke liedjes? Hansje en Grietje, deze vuist op deze vuist, ik kriebel op je buikje en handjes in de zij. Tot morgen allemaal.
Kijk eens mama's en papa's hoe gezellig het is in het nieuwe klasje. De kleuters krijgen deze week de kans om te wennen in het klasje van juf Kathleen want volgende week komen er nieuwe vriendjes bij met overbevolking tot gevolg. Dit is niet gunstig voor jullie schatjes en in de klas bij juf Kathleen krijgen ze activiteiten aangepast aan hun leeftijd, terwijl de nieuwe kleuters rustig kunnen wennen aan het schoolse leven bij juf Carla. Vandaag was het al superleuk, kijk maar...
Gezellig keuvelen. Maar ook hard werken...
totdat het zweet op ons voorhoofd staat. Waw... koptelefoons!
Leuk, nieuw spelmateriaal. Dokter in spé?
Hé, juf Kathleen zal ik gaatjes boren om ons keuzebord op te hangen?
Oei, wat ruik ik? Geeft niet Jules Maïte lost het wel op. Ssst, een beetje stiller A.U.B. ik ben aan het lezen.
Maar Jules toch, dat bedje is te klein voor twee, ga jij maar fijn met Luigi spelen. En dan samen opruimen dat verdient wel een stempeltje.
Vandaag zijn we de dag begonnen met een verhaal van Jules. Jules was zeer fier want hij had een nieuwe bloes gekregen met een eendje erop. Na zijn badje deed hij zijn bloes aan maar waar was eend? Jules ging op zoek en vroeg opa, mama, papa, zus of zij eend gezien hadden. Maar nee, niemand kon Jules helpen. Wat was Jules verdrietig ... en toen hij wegliep zagen wij eend op de rug van Jules, Hihi maar Jules toch eend staat op je rug, je hebt je bloes verkeerd aan! Dat wilden wij ook eens proberen dus wij op zoek naar een mooie T-shirt met Mickey-Mouse. We besloten dat het toch een beetje dom was van Jules.
Na het verhaal was het tijd om ons Juleke te puzzelen. Juf Carla deed het voor maar ze was precies nog niet goed wakker want ze deed het helemaal fout. Gelukkig waren haar kleutertjes wel goed wakker en hebben ze haar geholpen.
Kijk eens hoe ijverig en zelfstandig wij al zijn.
Na het plakken was onze creatieve bui nog lang niet voorbij en vroegen we aan de juf om te schilderen. Joepie, het mocht en in een wip waren we kunstig met verf sommige zelfs met twee handen tegelijk!
Andere kleuters vroegen om te knippen en of ze geconcentreerd waren!
Casper had vorige week groot nieuws voor ons want hij was namelijk grote broer geworden van een klein ( nu ja klein 4,150 kg en 54 cm ) zusje " Nena ". Hij blonk van trots. Hij had het geboortekaartje mee en een pakje met lekkers voor iederéén. Dus gingen wij ijverig aan de slag om een wiegje met baby te knutselen. Proficiat, mama en papa en ook Helder en Casper met Nena. Wij willen ze graag zo snel mogelijk bewonderen.
Maar Juleke toch! Toen we in het klasje kwamen zat Jules te bibberen van de kou. Hij had zijn zomerbroek en een t-shirt aan dat is veel te koud natuurlijk.
Met behulp van onze weerkalender hebben we Jules duidelijk gemaakt dat je in de winter warme kleren moet aandoen. Jules hoorde het in Keulen donderen dus besloten de kleuters om de juiste kleren voor Jules uit te zoeken.
Nadien leerden we Jules ook nog hoe hij heel alleen zijn jas kon aantrekken. Kijk maar eens hoe flink wij dit reeds kunnen.
En dan jasjes mooi ophangen aan de kapstok. Goed zo!
Dit schooljaar zitten er stuk voor stuk goede eters in de perenklas. Ze smullen alles. Juf Carla en de andere juffen hebben hun handen vol met het opnieuw vullen van de bordjes die in een wip leeg zijn. Dit levert ook dikwijls mooie kiekjes op, kijk zelf maar ...
Jules had een dominospel van zijn mama gekregen en wilde dit samen met ons spelen maar Jules zag geen steek. Gelukkig had juf Carla verschillende brilletjes in de klas. We moesten enkel de juiste bril kiezen. De kleuters wilden graag Juleke helpen.
Jules koos eerst de roze bril want het is zo een mooi kleurtje maar dat was geen goede keuze. De kleuters maakten Jules duidelijk dat het een brilletje was om te zwemmen en niet om te lezen.
Toen koos Jules de grijze bril met donkere glazen. Plots was Jules in paniek en hij riep : " HELP, ik zie niks meer " Maar Jules toch het is een zonnebril!
Dan de bril met extra ogen. Hi, hi, dat was lachen. Met deze bril zag Jules ook niets maar gelachen hebben we wel.
Eindelijk koos Jules de juiste bril en konden we het dominospel spelen.
Na het spel speelden we in de hoekjes en we mochten ook de verschillende brilletjes uitproberen. Kijk maar eens hoeveel plezier we hadden.
Hi, hi, wat zie jij er gek uit. Soms moet je héél serieus zijn met een bril.
Vandaag was het superleuk op school, want wij mochten acteren. De juf wilde het verhaal van Jules naspelen maar Jules had de vertelprenten verstopt in onze hoekjes dus moesten we op zoek gaan. Gelukkig hadden we reeds snel een prent gevonden. Eerst vertellen wat er op staat en dan acteren.
Jules met pyjama aan in bed met knuffel.
Oeps, een pyjama aandoen is niet zo makkelijk.
Prima, gedaan!
De volgende prent had Jules in de bouwhoek verstopt, de deugniet. Mama kriebelt Jules op zijn blote buik. Dat is niet moeilijk, dat kunnen wij evengoed en lachen dat Jules deed... en wij ook.
De laatste prent vonden we in de boekenhoek. Op deze prent zie je Jules weglopen want mama wil hem vangen om zijn buikje te kriebelen. En toen lieve mama's en papa's zijn we in de zaal dit tafereel gaan naspelen. De kleuters leefden zich in in de rol van Jules en de juf was mama. Helaas voor jullie is mijn fototoestel niet geschikt om foto's te nemen van rennende peuters. En foto's nemen en jullie peuters kriebelen gaat ook niet samen dan verkies ik het kriebelen boven het nemen van foto's. Maar ik kan jullie verzekeren dat we er allemaal van genoten hebben.
Wat een geluk dat we goed uitgeslapen waren want de juf had een nieuwe uitdaging voor ons vandaag nl. leren tellen. 1 2 3 vingers op de dobbelsteen 1 2 3 beren op de mat. Kijk eens wat een rekenwonders er in onze klas zitten.
Oef, dat ging goed, dan is het nu tijd voor hoekenwerk. Vandaag zorgden we ervoor dat de broek van Jules een mooi kleurtje kreeg. Sommige kleuters hadden daar maar één vingertje voor nodig, andere kleuters hun hele hand. Lekker kliederen!
Ook in de andere hoekjes was heel wat te beleven.
Het grote verdriet is verdwenen en nu is het zeer fijn om samen in ons fotoalbum te kijken en te vertellen over alle lieve familieleden die erin staan.
Het was een zeer leuke dag vandaag die we gezellig afsloten met een prentenboek vol met dieren die verdacht veel gemeen hebben met ons.
Deze morgen hadden veel vriendjes last van de maandagblues . Ja schatjes, dat hoort ook bij het groter worden, na het heerlijke weekend is het weer klastijd. Traantjes drogen, neusjes snuiten en dan samen goedemorgen zingen zorgde ervoor dat ons verdriet verdween als sneeuw voor de zon.
De juf had een grote prent van Jules meegebracht. Dat was even lachen want Jules stond in zijn blootje. De kleuters begonnen spontaan verschillende lichaamsdelen op te noemen en ook het verschil tussen jongens en meisjes kwam ter sprake. Wij weten nu al heel goed wie de jongens en wie de meisjes zijn van onze klas.
Na ons vertelmoment was het tijd voor hoekenwerk. De juf liet ons foto's zien uit de verschillende hoeken zo konden wij makkelijker een keuze maken. We zijn nog volop bezig met het maken van een Juleke. We zullen goed moeten doorwerken om het deze week klaar te krijgen. We schilderen het hoofd van Jules met waterverf, we plakken zijn bloes met glanspapier en ten slotte schilderen we zijn broek. Dan knippen juf Kathleen en juf Carla alles uit zodat wij alle stukjes terug bij elkaar kunnen puzzelen tot een Juleke.
Kijk eens naar onze bouwexperten, zo geconcentreerd bezig en super cool!
Van al dat werken krijgen we grote dorst of is het misschien nadorst?
Hoera, vandaag was het feest in onze klas want Senne S. was jarig. Hij mocht 3 kaarsjes uitblazen.
Senne bracht ook een pakje mee voor de klas. Nieuwsgierig dat we allemaal waren. Gelukkig was Senne heel bedreven in het openmaken van pakjes dus hebben we niet lang moeten wachten.
We kregen een heel leuk prentenboek nl. Kas op het potje. Dit boek is zeer toepasselijk want verschillende kindjes zijn met potjestraining bezig. Kijk maar hoe geïnteresseerd ze aan het luisteren zijn.
Senne mocht een cadeautje kiezen uit onze verjaardagsdoos.
Dan was het tijd om te zingen en te dansen voor onze jarige. "Lang zal hij leven, in de gloria." Hieppieperdepiep, HOERA!
Nu nog even de jarige kriebelen en gelukkige verjaardag wensen.
We zorgen ook voor een mooi album met een tekening van alle vriendjes van de perenklas, een herinnering voor later.
Senne trakteerde ons op heerlijke pannenkoeken met siroop of suiker en lekker sinaasappelsap of chocomelk. Hmm, lekker!
Dankjewel Senne voor het leuk verjaardagsfeest en veel plezier met Jules.
Donderdag onze sportdag. Lekker rennen, klimmen, springen en nog zoveel meer in de grote sporthal van onze school. Eerst doen we de jasjes uit om dan even op de banken te gaan zitten totdat meester Koen al het materiaal klaargezet heeft. Mooi om te zien hoe de nieuwe kleuters de gewoontes van de andere kleuters overnemen en ook flink op de bank gaan zitten. Vandaag mogen we volop bewegen met hoepels. De meeste kleuters doen flink mee, enkele kleutertjes kiezen om nog even vanop een afstand toe te kijken.
We zijn ook druk in de weer om een Juleke te maken, maar het zal nog wel even duren voor het klaar is. Vandaag mochten we kleine stukjes oranje glanspapier knippen om in de bloes van Jules te plakken.
Het opruimen van de klas lukt nog niet zo goed, behalve borstelen dat doen mijn pagaddertjes wel graag.
Voor het naar huis gaan keken we samen in een heel leuk prentenboek, het heet :
Het is een boekje voor stoere meisjes die dromen om later chirurg of balletdanseres of heksje of nog veel meer dingen te worden. De meisjes waren zeer opgetogen over het vooruitzicht om een heksje te kunnen worden! Dus mama's en papa's zet de bezems maar al klaar. Het was de bedoeling om ook het boekje "Een echte jongen" te vertellen maar helaas er was geen tijd meer. Dus jongens, morgen is het jullie beurt om te dromen over "later als ik groot ben "
Jules deed deze morgen een beetje raar. Hij kon niet stilzitten en wilde steeds het woord. Na het omdraaien van onze kentekentjes was het tijd voor onze praatronde en toen mocht Jules eindelijk vertellen. Jules had pittenzakjes meegebracht in verschillende kleuren, voor elk vriendje één. Jules mocht ze uitdelen en zei de kleur van het pittenzakje, maar het was telkens fout! Gelukkig konden de kleuters helpen en leerde Jules nog iets bij. Toen kon het spelletje eindelijk van startgaan. Jules noemde een lichaamsdeel en wij moesten zo snel mogelijk onze pittenzak op onze buik, hoofd of knieën leggen. De juf was superfier op ons! Kijk maar hoe goed we het deden...
Na het leuke spelletje zijn we in onze hoekjes gaan spelen totdat de leesmama's ons lekkere appeltjes brachten want vandaag was het Tutti-Fruttidag. Na de speeltijd wilde Jules opnieuw spelen. Nu had hij foto's meegebracht. Wij moesten net zo gaan staan als Jules op de foto, MAKKIE!
Tot slot had de juf een rustig muziekje als relaxatie. Liggen met ons hoofd op een Julesmatje, lichten uit, oogjes dicht en luisteren naar het muziekje terwijl de juf ons zachtjes komt kriebelen, HIHI hoorden we af en toe.
We zijn de dag samen begonnen in de perenklas. Eerst onze kentekentjes omdraaien en de dag overlopen, dan wat nieuwsjes en weetjes vertellen aan elkaar. Daarna mochten 12 kleuters naar het aardbeienklasje en de overige kleuters bleven bij juf Carla. Maar zij deed een beetje gek vandaag, ze trok haar laarzen en sokken uit zette de muziek aan en plots begonnen die blote tenen te dansen. Een beetje raar maar wel leuk dus ook onze schoenen en sokken gingen uit en we deden samen aan tenengymnastiek. Meester Koen en meester Leroy zullen tevreden zijn. Daarna kriebelde de juf onze voeten met een pluimpje en mochten we het ook zelf proberen. Het pluimpje voelde zacht maar houten blokjes zijn zeer hard. We voelden ook nog plasticine, plakband, enz... Maar toen vroeg de juf wie er durfde te voelen met een blinddoek aan? Ja hoor we hebben echte stoere binken en meiden. Koan kreeg de blinddoek om en de juf zette zijn voeten in.... WATER riep Koan. Goed geraden!!! We deden dit nog een keer met een ijsblokje en weet je wat wij riepen brrr koud.
Daarna mochten we naar een foto kijken van het zusje van Sterre. Ohhh, zo lief! Samen knutselden wij een wiegje met baby en daarna mocht Sterre doopsuiker uitdelen. Dankjewel!!!
Wat waren we blij om elkaar weer terug te zien! Twee weken is wel erg lang en iederéén, ook de juf, was blij om weer naar ons perenklasje te komen. We kregen vandaag ook nieuwe vriendjes. Voor de vakantie kwamen zij al even kennismaken maar nu was het voor "echt". Helaas waren twee nieuwelingen nl. Senne en Zena ziek en konden ze er nog niet bij zijn. Wie was er wel? Helena, Jarne, Louis, Noortje, Siebe en Zoë. Welkom lieve schatten, hopelijk voelen jullie je snel thuis bij ons.
Om stilletjes aan weer in ons ritme te komen, mochten we eerst in de hoeken spelen en eventjes uittesten of we de afspraken nog kenden. Terwijl kon de juf eventjes kennismaken en een babbeltje slaan met alle peutertjes. Na ons fruit tussendoortje mochten we gaan turnen in de grote sportzaal samen met meester Koen en meester Leroy. Sommige kleuters wilden enkel kijken andere deden al flink mee. Van al dat sporten kregen we reuzehonger. Na de middagpauze zong de juf leuke speelliedjes zoals : deze vuist op deze vuist,... maar ook twee handjes in de zij en natuurlijk ook van Hansje en Grietje. Eerst even oefenen in het maken van vuistjes. Ja het lukt, zingen maar!
Na de laatste speeltijd waren sommigen van ons wel erg moe, maar naar een verhaal luisteren dat ging nog wel. Juf Carla wilde vertellen van "Karel gaat naar school" toen ze merkte dat het boekje spoorloos was. Geen probleem dankzij al die jarige kleuters heeft juf Carla véél leuke boekjes om te vertellen, we kozen samen voor "Anna in de klas." Voor het naar huis gaan vertelde de juf nog dat juf Kathleen vanaf nu ook een klasje heeft nl. het aardbeienklasje en wij mogen om beurt bij juf Kathleen in de klas. Achtentwintig kleuters in één klasje is wat veel en daarom heeft juf Kathleen eurootjes gekregen van de directeur om haar klasje in te richten en wij zijn gaan kijken of dat gelukt is. Ja, hoor! Het is er supergezellig.
Liedje, Hansje en Grietje die gingen naar de school.
Hansje en Grietje *Hansje en Grietje die gingen naar de school. Het was er zo fijn en het was er zo mooi.* Hansje stak zich weg, Grietje stak zich weg, Hansje kwam terug, Grietje kwam terug. van * tot * herhalen. Hansje werd zo moe, Grietje werd zo moe, toen vielen ze in slaap tot de morgen toe!
Tot morgen Jules, tot morgen juf. Tot morgen allemaal. Het was heel leuk, maar ik ga naar huis Ik neem mijn schooltas mee naar huis Tot morgen allemaal! Tot mOoorgen Tot mOoorgen!